Kommer ej åt min egen mapp

Permalänk
Medlem

Kommer ej åt min egen mapp

Tjena,
Jag har lyckats på något sätt låsa ute mig själv ur en mapp som jag behöver.

Jag satt o grejade med git&github och körde kommandot rm -rf på mappen för att ta bort den men det hände något helt annat så nu kan jag inte ens öppna mappen då står det "Åtkomst nekad", samma gäller om jag kör "attrib" kommandon osv, så jag lyckas inte komma in i mappen och jag är enda användaren på datorn (administratör).
Någon som varit med om detta problem och vet vad man ska göra?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

sudo chown

måhända?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

sudo chown

måhända?

Du får ursäkta mig, men jag hängde inte med överhuvudtaget där.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CSGAM3R:

Tjena,
Jag har lyckats på något sätt låsa ute mig själv ur en mapp som jag behöver.

Jag satt o grejade med git&github och körde kommandot rm -rf på mappen för att ta bort den men det hände något helt annat så nu kan jag inte ens öppna mappen då står det "Åtkomst nekad", samma gäller om jag kör "attrib" kommandon osv, så jag lyckas inte komma in i mappen och jag är enda användaren på datorn (administratör).
Någon som varit med om detta problem och vet vad man ska göra?

Tack på förhand!

rm -rf i Windows ?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

rm -rf i Windows ?!

Stämmer, sitter mycket i linux så tänkte varför inte, men om jag hade vetat resultatet hade jag inte gjort om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSGAM3R:

Du får ursäkta mig, men jag hängde inte med överhuvudtaget där.

chown sätter ägandet av filer, till user/grupp.
testa "man chown" för mer info.

Skrivet av CSGAM3R:

Stämmer, sitter mycket i linux så tänkte varför inte, men om jag hade vetat resultatet hade jag inte gjort om det.

Så du är i windows säger du?
I så fall vette f*n...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizcak:

chown sätter ägandet av filer, till user/grupp.
testa "man chown" för mer info.

Så du är i windows säger du?
I så fall vette f*n...

Ja jag är ju det, har verkligen ingen aning hur jag ska lösa detta, och förstår inte vad som har hänt riktigt.
Är ju administratör så förstår inte hur jag inte kan ha behörighet helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara gå in och ändra owner till dig själv? Om det inte går direkt på mappen i fråga så lägg till administrators med fulla NTFS rättigheter i mappen ovan och sen gå in under avancerat och sätt att rättigheterna från denna mapp ska sättas på alla undermappar... eller missar jag något?

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Du kanske kan ändra med följande kommando:
XCACLS - Change file and folder permissions

Microsoft hjälp:
http://support.microsoft.com/kb/318754

Länk
Permalänk
Medlem

På mappen du försöker komma in i högerklicka på den och gå in på egenskaper. Gå in på säkerhet och sätt dig som ägare samt ge ditt konto fullständiga rättigheter till mappen.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Kan du inte bara gå in och ändra owner till dig själv? Om det inte går direkt på mappen i fråga så lägg till administrators med fulla NTFS rättigheter i mappen ovan och sen gå in under avancerat och sätt att rättigheterna från denna mapp ska sättas på alla undermappar... eller missar jag något?

Fungerar inte med någon utav alternativen...

Skrivet av dpa:

Du kanske kan ändra med följande kommando:
XCACLS - Change file and folder permissions

Microsoft hjälp:
http://support.microsoft.com/kb/318754

Fungerar inte det heller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

På mappen du försöker komma in i högerklicka på den och gå in på egenskaper. Gå in på säkerhet och sätt dig som ägare samt ge ditt konto fullständiga rättigheter till mappen.

När jag går in där så får jag meddelandet "Du måste ha läsbehörighet för att visa egenskaperna för det här objektet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSGAM3R:

När jag går in där så får jag meddelandet "Du måste ha läsbehörighet för att visa egenskaperna för det här objektet".

Klicka på knappen avancerat, sedan kolla där det står "Ägare" och så ska det finnas en "Ändra" knapp till höger.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Klicka på knappen avancerat, sedan kolla där det står "Ägare" och så ska det finnas en "Ändra" knapp till höger.

När jag går in där så står det "Du har inte behörighet att granska eller redigera de aktuella behörighetsinställningarna för det här objektet.