Permalänk
Medlem

fortfarande seg efter formatering

tja, formaterade om datorn nyligen för den var seg så in i helvete, program, spel, webbläsare allt tog sån fruktansvärd tid att starta upp. Det skumma är att den gick från att fungera fint till att bli skitseg på en sekund. Minns att jag laddade ner wow eftersom jag skulle börja lira igen, sen då jag skulle tabba ner så tog det åratal, efter det laggade allt så jävla mycket.
Bestämde mig då för att formatera om skiten i hopp om att den skulle gå bättre, lite snabbare än tidigare kanske den går men faan vad less jag blir, laddade ner drivrutiner till grafikkortet från tillverkarens hemsida. Laddade också ner alla drivrutiner från dedär "live update 5" som jag antar har med moderkortet att göra, för jag antar att man inte behöver fler drivrutiner än dom? rätta mig om jag har fel.

hoppas något geni där ute kan hjälpa mig för jag börjar bli riktigt less. kan tillägga att jag kunde lira BF3 på ultra men nu klarar den knappt av cs på lägsta grafik.

tack å bock

Permalänk
Medlem

Kollat temperaturen på processorn?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Kan vara processorn ja. Kan mycket väl vara andra komponeter som överhettas också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Kollat temperaturen på processorn?

Skrivet av MuffinManxD:

Kan vara processorn ja. Kan mycket väl vara andra komponeter som överhettas också.

hur kollar och fixar jag det? Är sämst när det gäller dessa saker... tacksam för svar!

Permalänk
Skrivet av n0sh1t:

hur kollar och fixar jag det? Är sämst när det gäller dessa saker... tacksam för svar!

Kolla processorn med CPU-Z
Och temperaturen med Core Temp
Kolla andra komponenter med Speccy
Finns många andra program som gör i princip samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Kolla processorn med CPU-Z
Och temperaturen med Core Temp
Kolla andra komponenter med Speccy
Finns många andra program som gör i princip samma sak

http://i.imgur.com/FlmaAzN.png

detta är vad jag får fram, de är bara siffror för mig och jag förstår ingenting, vore tacksam om du kunde berätta vad som menas och vad jag bör göra. Varningsskiten kom upp när jag skulle köra dedär temperatur programmet.

tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av n0sh1t:

http://i.imgur.com/FlmaAzN.png

http://i.imgur.com/FlmaAzN.png

detta är vad jag får fram, de är bara siffror för mig och jag förstår ingenting, vore tacksam om du kunde berätta vad som menas och vad jag bör göra. Varningsskiten kom upp när jag skulle köra dedär temperatur programmet.

tack på förhand!

Verkar inte vara fel på dina temperaturer. Använder du laglig kopia av Windows 7? Om inte rekomenderar jag dig att skaffa en sådan. Kan vara nåt virus som lurkar.

Permalänk
Medlem

Din processor är gammal, och budget redan förr
4gb 666mhz minne på win7..? Har för mig att bara Windows tar 2gb?
4800-series grafikkort är också väääldigt gammalt...

Kan nog direkt säga att du ljuger när du påstår att du spelat bf3 på ultra... Min gamla kunde knappt det och den var bättre än din.

Saker slits med tiden, kolla temps i load... Uppdatera drivrutiner, eller köp nytt... Grejorna är åtminstone 5-6 år gamla

Permalänk
Medlem
Skrivet av n0sh1t:

http://i.imgur.com/FlmaAzN.png

http://i.imgur.com/FlmaAzN.png

detta är vad jag får fram, de är bara siffror för mig och jag förstår ingenting, vore tacksam om du kunde berätta vad som menas och vad jag bör göra. Varningsskiten kom upp när jag skulle köra dedär temperatur programmet.

tack på förhand!

Ifall du inte gör någonting på datorn där så rekommenderar jag starkt att kolla temperaturen på processorn under tiden du spelar. HWmonitor ska städja din processor vad jag vet. Din processor ska inte bli varmare än 62 grader.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Din processor är gammal, och budget redan förr
4gb 666mhz minne på win7..? Har för mig att bara Windows tar 2gb?
4800-series grafikkort är också väääldigt gammalt...

Kan nog direkt säga att du ljuger när du påstår att du spelat bf3 på ultra... Min gamla kunde knappt det och den var bättre än din.

Saker slits med tiden, kolla temps i load... Uppdatera drivrutiner, eller köpt nytt... Grejorna är åtminstone 5-6 år gamla

windows tar 2 gb ? wut ? Windows XP tog även det 4gb ram (32 bit) utan större problem så vart har du hört det eller är skallen ute och snurrar på annat håll heh ^^

64 bit windows 7 professional tar väl 192 gb ram som mest har jag för mig, så 4gb ramminne är inte några problem på långa vägar

Sitter på en 955 själv och duger till och spela med fortfarande (inga ultra 50 fps+ på typ bf3 eller på dagens spel direkt men liksom 4 år gammal platform och midrange cpu redan då...) men hänger med snällt om man tvingar på den lite högre frekvenser med midrange gpu'er än idag på mindre processorkrävande spel eller sänker inställningar tills man får en fps man är nöjd med... är då nöjd med min än så länge då man inte spelar så mkt mer än Tf2 och då är det cpu som krävs för hög fps mer än grafikkortet :3 ligger på 200+ för det mesta på 32 player server när den har runt 24 till 32 players aktiva och det är ju mer än nog för spelbart för mig heh (under 60 så går det inte lika rent dock) men inte ofta det händer och är oftast när några spammar meet the medic taunt nära en kant så de kan repetera den innan den första slutar

(Han kör ju wow så det behövs inget nytt direkt ännu som T ex cpu om han först testar och kyla sin processor ordentligt...
(möjligtvis mer ramminne SSD och cpu kylare då den verkar gå varmt om det är idle (50c) som visas

Kika temperaturer i belastning också på din processor med HWmonitor

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

Kan ju vara hårddisken som är på väg och ge sig också kanske?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Lindell90:

Din processor är gammal, och budget redan förr
4gb 666mhz minne på win7..? Har för mig att bara Windows tar 2gb?
4800-series grafikkort är också väääldigt gammalt...

Min gästdator består av en Phenom II 940, 4 GiB DDR2 @ 800 MHz och ett Radeon HD 6870. Tidigare hade den ett HD 4850 512MB och det fungerade utmärkt, förutom BF3, som krävde mer VRAM än så. Det var/är alltså en sämre dator än TS', och Windows 7 fungerade/fungerar bra på den.

Citat:

Saker slits med tiden, kolla temps i load... Uppdatera drivrutiner, eller köp nytt... Grejorna är åtminstone 5-6 år gamla

CPU/GPU/RAM slits knappast. Det som slits med tiden är hårddiskar, fläktar och kylpasta. (Dessutom fylls kylflänsar med damm.)

TS, du borde i första hand se över temperaturer. Du kan använda Core Temp för CPU- och MSI Afterburner för GPU-temperatur. Du kan även använda CPU-Z för att se om processorn throttlar (klockar ner sig pga värme).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

windows tar 2 gb ? wut ? Windows XP tog även det 4gb ram (32 bit) utan större problem så vart har du hört det eller är skallen ute och snurrar på annat håll heh ^^

64 bit windows 7 professional tar väl 192 gb ram som mest har jag för mig, så 4gb ramminne är inte några problem på långa vägar

Tror nog han menade att det kräver 2 GB, inte hur mycket det max går att ha

Visa signatur

Chassi: NZXT H200 MoBo: Asus X470 Strix CPU: Ryzen 2600X GPU: MSI RTX 2070 RAM: Corsair Vengeance 16 GB PSU: EVGA Supernova G3 550W SSD: Samsung 970 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oetzi:

Tror nog han menade att det kräver 2 GB, inte hur mycket det max går att ha

Lite udda formulerad mening i det fallet.
fast alla är ju inte särskilt pigga på helgerna.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

windows tar 2 gb ? wut ? Windows XP tog även det 4gb ram (32 bit) utan större problem så vart har du hört det eller är skallen ute och snurrar på annat håll heh ^^

64 bit windows 7 professional tar väl 192 gb ram som mest har jag för mig, så 4gb ramminne är inte några problem på långa vägar

Sitter på en 955 själv och duger till och spela med fortfarande (inga ultra 50 fps+ på typ bf3 eller på dagens spel direkt men liksom 4 år gammal platform och midrange cpu redan då...) men hänger med snällt om man tvingar på den lite högre frekvenser med midrange gpu'er än idag på mindre processorkrävande spel eller sänker inställningar tills man får en fps man är nöjd med... är då nöjd med min än så länge då man inte spelar så mkt mer än Tf2 och då är det cpu som krävs för hög fps mer än grafikkortet :3 ligger på 200+ för det mesta på 32 player server när den har runt 24 till 32 players aktiva och det är ju mer än nog för spelbart för mig heh (under 60 så går det inte lika rent dock) men inte ofta det händer och är oftast när några spammar meet the medic taunt nära en kant så de kan repetera den innan den första slutar

(Han kör ju wow så det behövs inget nytt direkt ännu som T ex cpu om han först testar och kyla sin processor ordentligt...
(möjligtvis mer ramminne SSD och cpu kylare då den verkar gå varmt om det är idle (50c) som visas

Kika temperaturer i belastning också på din processor med HWmonitor

ja, jag skrev "tar" 2gb, inte möjliggör...
ännu mer förklarande: windows använder 2gb minne, hela tiden, kontinuerligt, så fort datorn är på
man kan ju undra vems huvud som är "ute och snurrar"

orkar inte ens läsa resten, men bibehåller min åsikt om att TS saker är bajsgamla och kan knappast förväntas hålla uppe en minimumnivå som är så mycket bättre än "fungerande"

Skrivet av HurMycket:

CPU/GPU/RAM slits knappast. Det som slits med tiden är hårddiskar, fläktar och kylpasta. (Dessutom fylls kylflänsar med damm.)

Mja mjo, visst, kanske inte... Men allmänt känt att en hög volt förkortar processorns livslängd... Den processorn körs i 1.4v och har antagligen gjort det sen TS köpte den på Karl XIV:s tid, så kan tänka mig att den kan dra på sista valserna