Permalänk
Medlem

AMD FX-8350 eller I5 4670k?

Är lite osäker på vilken processor jag ska ha, har gjort massor av research men det verkar vara olika från spel till spel. Det är ju många också som påstår att 8350:in är mer framtidssäker nu när spel kommer att utnyttja fler kärnor pga ps4 och xbones åtta kärnor och det verkar som att 8350 presterar bättre i multithreading spel, detta är inte bara nördar som påstår utan även spelutvecklare säger att de skulle köpt AMD och det verkar som ett starkt argument. Men är detta säkert? Det verkar som att alla får olika benchmarks. Jag kan få dem för ungefär samma pris på inet så jag vill bara veta vad som är mer prisvärt och vad som verkar mer framtidssäkert, jag är mer inne på 8350 och kommer mest spela bf4, titanfall, watchdogs, skyrim och thief. Jag kommer också streama en del vilket också verkar prata för AMD. OBS! Jag vill BARA ha svar med fakta och begrundade argument. Inget blint uttalande om vilken som är bäst bara för att denne har hört det eller tror att den ena är bättre, tack.

Visa signatur

XFX Pro Series XXX 650w, Asus M5A99fx Pro R2.0, AMD Fx 8350, Cooler Master Elite 430, Seagate Barracuda 7200RPM 1TB, MSI Radeon R9 280X Twin Frozr IV

Permalänk
Medlem

Intel i5 4670k presterar bättre än AMD FX-8350. Alltid i singeltrådade program och ofta i multitrådade.

Här Kan du se en benchmark på de 2 olika processorerna.

Välj i5'an. Du kommer inte bli besviken

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

De är ganska jämngoda i de spel du nämner men ska du köra spel med dålig trådhantering är det Intel som gäller. Vi kommer antagligen att se en förbättring på utnyttjandet i framtiden och jag tänker främst på de förbättringar AMD:s Mantle och det nya DirectX 12. Då kommer även AMD:s CPU: er klara mer än de gör för tillfället.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

De är ganska jämngoda i de spel du nämner men ska du köra spel med dålig trådhantering är det Intel som gäller. Vi kommer antagligen att se en förbättring på utnyttjandet i framtiden och jag tänker främst på de förbättringar AMD:s Mantle och det nya DirectX 12. Då kommer även AMD:s CPU: er klara mer än de gör för tillfället.

Det är precis det jag menar! Har planerat att ha datorn i några år och spela de värsta spelen på den, planerar att köpa AMD grafikkort också och om FX-8350 får över 60 fps i skyrim och liknande och är bättre än i5:an i nya spel så verkar den mer framtidssäker. Men alltså det är ju så svårt att veta. Jag tror jag blir nöjd hursomhelst men man vill ju lägga pengarna på rätt sak.

Visa signatur

XFX Pro Series XXX 650w, Asus M5A99fx Pro R2.0, AMD Fx 8350, Cooler Master Elite 430, Seagate Barracuda 7200RPM 1TB, MSI Radeon R9 280X Twin Frozr IV

Permalänk

Har haft problem med FX-8350 så jag skulle rekommendera i5 4670k

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitesound:

Har haft problem med FX-8350 så jag skulle rekommendera i5 4670k

Har den varit ostabil, höga temps eller vad för slags problem?

Visa signatur

XFX Pro Series XXX 650w, Asus M5A99fx Pro R2.0, AMD Fx 8350, Cooler Master Elite 430, Seagate Barracuda 7200RPM 1TB, MSI Radeon R9 280X Twin Frozr IV

Permalänk
Medlem

Jag har en FX-8350 och den fungerar lika bra om inte bättre än förväntat!
Har inte haft några problem, och den håller sig väldigt sval även med stock kylaren.

Mycket prestanda för det priset!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Whitesound:

Har haft problem med FX-8350 så jag skulle rekommendera i5 4670k

Jag har inte haft problem med min FX8320 så därför är denna bäst.

Men ärligt bara för att en (du) har problem med denna CPU innebär det inte att hela världen har detsamma, eller hur. Du kanske har fått ett måndagsexemplar? Ja, de det kan man hör och häpna få med INTEL också.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av jawid97a:

Det är precis det jag menar! Har planerat att ha datorn i några år och spela de värsta spelen på den, planerar att köpa AMD grafikkort också och om FX-8350 får över 60 fps i skyrim och liknande och är bättre än i5:an i nya spel så verkar den mer framtidssäker. Men alltså det är ju så svårt att veta. Jag tror jag blir nöjd hursomhelst men man vill ju lägga pengarna på rätt sak.

FX-8350 är helt okej när alla trådar kan utnyttjas, Den är dock fortfarande ganska långt ifrån 4670k när det kommer till spelprestanda, Även när alla trådar utnyttjas. Den presterar dessutom riktigt dåligt i enkeltrådade applikationer (Sämre än en intel pentium G2020 processor)

Battlefield 4 är ett bra exempel på ett spel som drar nytta utav flera trådar/kärnor:

Skrivet av Whitesound:

Har haft problem med FX-8350 så jag skulle rekommendera i5 4670k

Att du har haft problem med din processor är dock ingen anledning att köpa en Intel cpu.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Skrivet av jawid97a:

Har den varit ostabil, höga temps eller vad för slags problem?

Kolla min näst senaste tråd, Sorgligt.

Visa signatur

Super Mario? Ja det gör han

I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers.

Permalänk
Medlem

AMD är extremt dålig när det kommer till singel trådade applikationer, har en FX 6350 och drömmer om Intel varje natt.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kritax:

AMD är extremt dålig när det kommer till singel trådade applikationer, har en FX 6350 och drömmer om Intel varje natt.

Var är det du har problem? Kör själv som sagt en 8320 i 4.4GHz och i de spel jag spelar är det inga problem.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Whitesound:

Kolla min näst senaste tråd, Sorgligt.

Ehm, det problemet du hade är ju till 100% moderkortets fel...

OnT: Köp en i5:a om du bara spelar, en FX 8350 må ha många kärnor men eftersom spel inte är så bra på att ta vara på dem så är det ingen ide att köpa en sådan och inte ens för "framtidssäkerhet" då CPU'ns hastighet förmodligen sätter stopp då spel verkligen börjar utnyttja 8 kärnor.
Om du tänker spela många spel som kommer att använda AMD Mantle kan det dock vara värt det men det är tveksamt även då.

FX 8320 är däremot en suverän budget-CPU för 1200kr måste jag säga då det enda Intel har i den prisklassen är i3 4130 som trots högre IPC inte kan överklockas vilket FX 8320 kan.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

I5 4670K ifall du bara ska spela spel man slipper problem med dåliga fps ifall man i framtiden vill köra ett dåligt optimerat spel.

Ett exempel är en bekant som köpte 8350 efter all hype med PS4/Xbox One istället för 4670K 2 månander senare så börjar han lira DayZ fick ganska dåliga FPS då CPU blev en flaskhals.

Lösning på problemet blev att köpa en CPU kylare och klocka upp CPU till 4.5 ghz för okej FPS.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Var är det du har problem? Kör själv som sagt en 8320 i 4.4GHz och i de spel jag spelar är det inga problem.

Kör inte de allra nyaste spelen, lirar WoW, GW2, DayZ, Minecraft (med mods), Total War Rome II, Total War Shogun 2 och i alla de spelen laggar jag i. Det enda spelet jag inte legat under 60 fps i är i LoL, BF4 och CoD serien. Mina polare som har en Intel har smooth fps hela tiden i de spelen. Har också 2 andra polare som använder AMD också, dom har 8320 klockad till 4GHz och dom får exakt samma fps drops som mig.

Folk som säger att dom lirar de spelen utan fps drops snackar bara bullshit, finns inte en chans att en AMD processor inte laggar i de spelen. Det går bara inte, finns inte en chans att de skulle klara det med den klena singel trådade prestandan, OM man nu inte har överklockat över 4,4GHz för att få "ok" fps.

Litar inte alls på folk som säger "Spelar alla spel laggfritt med min kära FX processor", enda anledningen till att dom säger så är för att dom antagligen tycker att 40-50 fps är laggfritt. Vilket det inte alls är.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kritax:

Kör inte de allra nyaste spelen, lirar WoW, GW2, DayZ, Minecraft (med mods), Total War Rome II, Total War Shogun 2 och i alla de spelen laggar jag i. Det enda spelet jag inte legat under 60 fps i är i LoL, BF4 och CoD serien. Mina polare som har en Intel har smooth fps hela tiden i de spelen. Har också 2 andra polare som använder AMD också, dom har 8320 klockad till 4GHz och dom får exakt samma fps drops som mig.

Folk som säger att dom lirar de spelen utan fps drops snackar bara bullshit, finns inte en chans att en AMD processor inte laggar i de spelen. Det går bara inte, finns inte en chans att de skulle klara det med den klena singel trådade prestandan, OM man nu inte har överklockat över 4,4GHz för att få "ok" fps.

Litar inte alls på folk som säger "Spelar alla spel laggfritt med min kära FX processor", enda anledningen till att dom säger så är för att dom antagligen tycker att 40-50 fps är laggfritt. Vilket det inte alls är.

I FPS spel är det rätt nödvändigt att ha hög FPS men om vi snackar de flesta andra spel är det inte nödvändigt med kanske 30+. Jag tycker det har gått lite hysteri i att allt ska vara 60+ för att kunna spelas på.

Vad har du för GPU?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

I FPS spel är det rätt nödvändigt att ha hög FPS men om vi snackar de flesta andra spel är det inte nödvändigt med kanske 30+. Jag tycker det har gått lite hysteri i att allt ska vara 60+ för att kunna spelas på.

Vad har du för GPU?

Sapphire R9 280X

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk

köp en i5, benchmark säger lite stock, en i5 presterar bättre på 3.4 än 8350 på 4.0, då har i5 fortfarande kvar mycket mer utrymme för överklock SAMT mycket bättre ipc, undrar hur det skulle se ut i5 4670k @4.4 mot 8350 @4.4

Visa signatur

ASUS Z87-A, Socket-1150| Intel i5 4670k| 2x msi gtx 660 Twin frozr iii | corsair 750w| corsair carbide 330r| 2x 4gb kingston 2133mhz RAM| H100i cpu kylare

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av maxiboden:

köp en i5, benchmark säger lite stock, en i5 presterar bättre på 3.4 än 8350 på 4.0, då har i5 fortfarande kvar mycket mer utrymme för överklock SAMT mycket bättre ipc, undrar hur det skulle se ut i5 4670k @4.4 mot 8350 @4.4

Flera trådar:

En tråd:

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

De som köper FX-8350 gör det baserat på känsla, inte på siffror.

De vill vara annorlunda och häftiga och försöker sedan rättfärdiga det i efterhand. Jag vred och vände på samma sak när jag skulle köpa ny prolle också, jag ville hitta något som gjorde att jag också kunde ta det udda alternativet, så att jag kände mig smartare. Men det finns inget. Bara efterhanskonstruktioner och känslor.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk

det 8350 vinner på flertrådat rättfärdigar inte hur långt den ligger efter fåtrådat enligt mig, även om gaming rör sig mot flera trådar så är det ganska långt bort, iallafall nog lång bort för att intels nya arkitekturer bland annat ska ha kunnat

Visa signatur

ASUS Z87-A, Socket-1150| Intel i5 4670k| 2x msi gtx 660 Twin frozr iii | corsair 750w| corsair carbide 330r| 2x 4gb kingston 2133mhz RAM| H100i cpu kylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mineralvatten:

De som köper FX-8350 gör det baserat på känsla, inte på siffror.

De vill vara annorlunda och häftiga och försöker sedan rättfärdiga det i efterhand. Jag vred och vände på samma sak när jag skulle köpa ny prolle också, jag ville hitta något som gjorde att jag också kunde ta det udda alternativet, så att jag kände mig smartare. Men det finns inget. Bara efterhanskonstruktioner och känslor.

Eller så gör man det pga att det blir ca 500-1000kr billigare med 8350+moderkort för en ganska liten prestanda förlust jämfört med i5 4670k...

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min AMD FX 8350@4.5GHz. Klarar mina spel (BF serien är inte inkluderad) jag kör utan problem. Jag har dock inte haft en modern Intel (tror den senaste jag använde är en Pentium III) och lika bra det så man slipper jämföra Priset är en orsak att jag valde AMD p.g.a. att jag inte är världens rikaste person samt att prestandan är tillräcklig för mig

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av jackan18:

Eller så gör man det pga att det blir ca 500-1000kr billigare med 8350+moderkort för en ganska liten prestanda förlust jämfört med i5 4670k...

Ganska liten prestanda förlust jämfört med Intel?
Skämtar du?? I de flesta spelen får Intel dubbel fps, tack vare stark singel trådad prestanda. Ett moderkort och en 4670k är ca 400-500kr dyrare än ett 8350+moderkort. 400 kr mer för så mycket mer prestanda i de flesta spelen är ett jävla bra pris enligt mig.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av Kritax:

Ganska liten prestanda förlust jämfört med Intel?
Skämtar du?? I de flesta spelen får Intel dubbel fps, tack vare stark singel trådad prestanda. Ett moderkort och en 4670k är ca 400-500kr dyrare än ett 8350+moderkort. 400 kr mer för så mycket mer prestanda i de flesta spelen är ett jävla bra pris enligt mig.

Nej du får knappast dubbla prestandan i spel med en 4670k, Isf är det ett extremt tungt singeltrådat spel. 4670k är bättre, Men det är oftast inga extrema skillnader, Du kan ju kika på lite siffror i Sweclockers speltester: http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Här kan du se 3570k @4,2Ghz vs FX-8350 @4,6Ghz:

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nej du får knappast dubbla prestandan i spel med en 4670k, Isf är det ett extremt tungt singeltrådat spel. 4670k är bättre, Men det är oftast inga extrema skillnader, Du kan ju kika på lite siffror i Sweclockers speltester: http://www.sweclockers.com/recension/17016-intel-core-i7-4770...

Här kan du se 3570k @4,2Ghz vs FX-8350 @4,6Ghz:

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=ICV...

Har sett den, och han testar applikationer som är multi trådade applikationer, då hänger FX med, till och med bättre ibland. Jag sa i de flesta spelen, och de flesta spelen är tungt singeltrådade ÄVEN fast dom stödjer multithread. Och i tunga singel trådade spel så får oftast intel dubbelt så mer fps, t.ex i WoW, DayZ, GW2, minecraft etc..

Det fula är att INGEN av dessa Youtube kanaler visar benchmarks i singeltrådade applikationer, utan bara i vältrådade applikationer, så folk blir ju grundlurade och tror att AMD presterar lika bra som Intel i alla applikationer

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

Kör på en 8320 klockad till 4,5ghz på luft, riktigt nöjd! Ifall jag skulle välja mellan en 8350 och en i5 så skulle jag dock välja i5an, men å andra sidan så ser jag ingen anledning till att köpa en 8350 när du kan få en 8320 för 400kr mindre som presterar nästan likvärdigt.

Permalänk
Medlem

En FX-8350 kan man få från 1379:- (kl 19:41, 21/3) just nu & om pengarna tryter kan det vara ett hyfsat val..
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1462288

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

spelar du arma/dayz så köp intel, milsvis bättre prestanda i den motorn med intel

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

jag spelar mest fps och watch dogs är ett spel jag ser fram emot mycket och enligt Ubioft ska det flyta på som en dröm på 8350:in. Därför får det bli den och är den värdelös om några år så får ja gbyta till Intel helt enkelt. Så jag har bestämt mig för att chansa. Kör inga MMO förutom GW2 ibland så bryr mig inte så mycket om dess singeltrådade prestranda sålänge spelet går att spela. Eftersom det verkar vara så mycket hype kring AMD i framtiden så chansar jag. Tack för alla svar!

Visa signatur

XFX Pro Series XXX 650w, Asus M5A99fx Pro R2.0, AMD Fx 8350, Cooler Master Elite 430, Seagate Barracuda 7200RPM 1TB, MSI Radeon R9 280X Twin Frozr IV