Vart tar allt minne vägen?

Permalänk
Medlem

Vart tar allt minne vägen?

Installerade win 8 på en msata SSD 64 GB. Det gav ca 8 GB ledig plats kvar?
4 partitioner skapas, helt normalt säkert, men inte fasen skall win 8 göra anspråk på 50 GB!
1 - 400 MB återställningspartition
2 - 300 MB EFI systempartition
3 - 42,82 NTFS Systemstart, kraschdump, primär partition
4 - 16 GB återställningspartition

Pageing och hybernation är inaktiverade.

Dessutom försökte jag uppgradera till win 8.1. Detta fallerade en gång, och nu säger den att det finns för lite utrymme att återuppta uppgraderingen.
Har 3,32 GB kvar som är ledigt. Hittade inga filer som jag kan rensa.

Jag måste väl kunna få ut mer än 8 GB fritt av min 64 GB SDD med bara win 8 på!?!

Mvh
John

Permalänk
Medlem
Skrivet av GatoRojo:

Installerade win 8 på en msata SSD 64 GB. Det gav ca 8 GB ledig plats kvar?
4 partitioner skapas, helt normalt säkert, men inte fasen skall win 8 göra anspråk på 50 GB!
1 - 400 MB återställningspartition
2 - 300 MB EFI systempartition
3 - 42,82 NTFS Systemstart, kraschdump, primär partition
4 - 16 GB återställningspartition

Pageing och hybernation är inaktiverade.

Dessutom försökte jag uppgradera till win 8.1. Detta fallerade en gång, och nu säger den att det finns för lite utrymme att återuppta uppgraderingen.
Har 3,32 GB kvar som är ledigt. Hittade inga filer som jag kan rensa.

Jag måste väl kunna få ut mer än 8 GB fritt av min 64 GB SDD med bara win 8 på!?!

Mvh
John

Enligt min beräkning får du drygt 5GB kvar. Testa rensa papperskorgen mm. Kör CCleaner. Ta också en tit på återställningpartitionen mm.

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av GatoRojo:

Installerade win 8 på en msata SSD 64 GB. Det gav ca 8 GB ledig plats kvar?
4 partitioner skapas, helt normalt säkert, men inte fasen skall win 8 göra anspråk på 50 GB!
1 - 400 MB återställningspartition
2 - 300 MB EFI systempartition
3 - 42,82 NTFS Systemstart, kraschdump, primär partition
4 - 16 GB återställningspartition

Pageing och hybernation är inaktiverade.

Dessutom försökte jag uppgradera till win 8.1. Detta fallerade en gång, och nu säger den att det finns för lite utrymme att återuppta uppgraderingen.
Har 3,32 GB kvar som är ledigt. Hittade inga filer som jag kan rensa.

Jag måste väl kunna få ut mer än 8 GB fritt av min 64 GB SDD med bara win 8 på!?!

Mvh
John

Hur har du partitionerat hårddisken?

Jag skulle tagit bort alla partitioner, gjort en clean install. Detta skulle leda till två partitioner, en systemdisk på 100mb samt en partition på typ 60GB med OS och allting annat på. Glöm att ha återställningspartitioner och skit när du bara har en 64GB-hårddisk. Dessa får du ha på en annan hårddisk.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Skulle nog slå till på någon av dessa för att lösa problemet.

Kampanj på Dustin.
INTEL 520 180GB SATA SSD MLC BULK 999 kr
INTEL 520 240GB SATA SSD MLC BULK 1199 kr

Permalänk
Rekordmedlem

Win installationen tar inte mer än ca 14 Gbyte med alla uppdateringar, resten är förmodligen page och hibernationsfil om du inte har installerat något.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GatoRojo:

Installerade win 8 på en msata SSD 64 GB. Det gav ca 8 GB ledig plats kvar?
4 partitioner skapas, helt normalt säkert, men inte fasen skall win 8 göra anspråk på 50 GB!
1 - 400 MB återställningspartition
2 - 300 MB EFI systempartition
3 - 42,82 NTFS Systemstart, kraschdump, primär partition
4 - 16 GB återställningspartition

Pageing och hybernation är inaktiverade.

Dessutom försökte jag uppgradera till win 8.1. Detta fallerade en gång, och nu säger den att det finns för lite utrymme att återuppta uppgraderingen.
Har 3,32 GB kvar som är ledigt. Hittade inga filer som jag kan rensa.

Jag måste väl kunna få ut mer än 8 GB fritt av min 64 GB SDD med bara win 8 på!?!

Mvh
John

http://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/windows_8-wi...

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Hur har du partitionerat hårddisken?

Jag skulle tagit bort alla partitioner, gjort en clean install. Detta skulle leda till två partitioner, en systemdisk på 100mb samt en partition på typ 60GB med OS och allting annat på. Glöm att ha återställningspartitioner och skit när du bara har en 64GB-hårddisk. Dessa får du ha på en annan hårddisk.

Jag har satt i en ren SSD i msata-slotten. I min värld är det win 8 som partitionerat upp disken, för jag har inte gjort det.
Är det läge att rensa hela skiten från partitioner och göra en helt ny installation? Hur får jag i så fall bort partitionerna på en c: disk? Jag har gjort en recovery-USB för installation av windows...finns typ disk manager eller annan partitionsfunktion åtkomstbar på den...disken kan ju annars inte radera sig själv...det vore ju helt star wars self destruction!

John

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan välja att ta bort befintliga partitioner under installationen och skapa nya, manuellt eller automatiskt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GatoRojo:

Jag har satt i en ren SSD i msata-slotten. I min värld är det win 8 som partitionerat upp disken, för jag har inte gjort det.
Är det läge att rensa hela skiten från partitioner och göra en helt ny installation? Hur får jag i så fall bort partitionerna på en c: disk? Jag har gjort en recovery-USB för installation av windows...finns typ disk manager eller annan partitionsfunktion åtkomstbar på den...disken kan ju annars inte radera sig själv...det vore ju helt star wars self destruction!

John

All right!

Har du en CD-skiva, alternativt typ USB-minne med W8?

När du gör installationen kan man välja "avancerade inställningar", där kan man välja att radera alla partitioner och skapa upp nya.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional