Oculus Rift i ny version för utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

Vireio håller på att fixa stöd till många spel: http://vire.io/
Till och med med head-tracking.

Vireo-driversen gör att man kan kolla runt i en del spel med Riften, men de flesta spel är faktiskt inte spelbara i VR. Det är helt enkelt så att spel måste vara designade för VR från början för att det skall bli riktigt bra. Med några få undantag, t.ex. Half Life 2.

War Thunder har ju t.ex. nativestöd för Riften och det är väldigt bra känsla i att sitta i ett gammalt plan och titta ner på världen, härlig flygkänsla. Men spelmässigt är det helt oanvändbart... det går bara att flyga runt själv, att försöka spela på riktigt går bara inte.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Film ser du i en virtuell biograf...

http://www.hardwareluxx.de/images/stories/newsbilder/aschilli...

Det är helt grymt...

/hulle.

Skrivet av Emyxia:

Vireio håller på att fixa stöd till många spel: http://vire.io/
Till och med med head-tracking.

Men titta, detta kommer nog bli riktigt, riktigt bra tillslut!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

Säger det samma.. 3 241:- (kollade mitt konto precis).

Tog det på mitt företag då drar slipper man momsen direkt. Läggs inte på alls

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bemushroomed:

konsumentvarianten har alltså högre hz och är lättare, samt verkar det som att de kommer göra hörlurar till den.. Värdelöst om det är fasta hörlurar, kommer knappast vara lika bra som ett par hörlurar för 4-5K..

Håller med fullt ut. Om de inte ser till att hörlurarna är "optional" i konsumentversionen, så skjuter de sig rejält i foten IMO.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Dags för dig att uppgradera datorn då :- )

Väntar nog också på konsument-versionen också, men det kliar i fingrarna att beställa ett par!

Jo de lär det ju bli när de kommer nått vettigt o byta till
Har ett R9-290 med som jag blev rätt besviken på, har fortsatt köra på mina 7950s som funkar klockrent.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

War Thunder har ju t.ex. nativestöd för Riften och det är väldigt bra känsla i att sitta i ett gammalt plan och titta ner på världen, härlig flygkänsla. Men spelmässigt är det helt oanvändbart... det går bara att flyga runt själv, att försöka spela på riktigt går bara inte.

/hulle.

Det här undrade jag över. På vilket sätt går det inte att spela på riktigt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Det här undrade jag över. På vilket sätt går det inte att spela på riktigt?

Nyfiken jag också.. Är upplösningen för låg?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Det här undrade jag över. På vilket sätt går det inte att spela på riktigt?

Skrivet av Roger W:

Nyfiken jag också.. Är upplösningen för låg?

Det är flera saker.

* Upplösningen är mycket riktigt alldeles för låg, det är väldigt svårt att se andra plan, för att inte säga omöjligt om de inte är riktigt nära.

* För att det ens ska vara användbart att använda riften måste du använda cockpit-vyn, som skymmer väldigt mycket av synfältet.

* Jag uppfattar det själv i alla fall som betydligt svårare att få en överblick med Riften, mer som verkligheten kanske, medan det är beytdligt lättare på en skärm där allting blir mer "datorspel". Vet inte riktigt om jag kan förklara bättre.

Det är en vääääldigt bra känsla att flyga i spelet dock, mycket spännande upplevelse. Fast som sagt, det är bara vettigt att köra träningsrundor för att leka.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

* Jag uppfattar det själv i alla fall som betydligt svårare att få en överblick med Riften, mer som verkligheten kanske, medan det är beytdligt lättare på en skärm där allting blir mer "datorspel". Vet inte riktigt om jag kan förklara bättre..

Jag tror jag förstår vad du menar. Nu får man ju ungefär samma bildinfo som man normalt pressar ner på en vanlig skärm, istället utfläkt över hela ens synfält. Allt lär bli bra mycket större och mer life-like, men man lär tappa överblick. Nu ligger mer saker ute i periferiseendet så man måste jaga runt mer med blicken osv. (Lite samma grej som att skaffa en väldigt stor skärm och sitta nära den kan man väl säga som jämförelse)

För mig är inlevelsen rätt viktig. Jag kan ev leva med att tappa lite av min "spelprestanda" om spelet blir verkligare. Men upplösningen är ett problem

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag tror jag förstår vad du menar. Nu får man ju ungefär samma bildinfo som man normalt pressar ner på en vanlig skärm, istället utfläkt över hela ens synfält. Allt lär bli bra mycket större och mer life-like, men man lär tappa överblick. Nu ligger mer saker ute i periferiseendet så man måste jaga runt mer med blicken osv. (Lite samma grej som att skaffa en väldigt stor skärm och sitta nära den kan man väl säga som jämförelse)

För mig är inlevelsen rätt viktig. Jag kan ev leva med att tappa lite av min "spelprestanda" om spelet blir verkligare. Men upplösningen är ett problem

Ja, exakt så!

Som med Half Life 2, det går faktiskt riktigt bra att spela det i VR, även med Devkit 1 och dess låga upplösning. Inlevelsen är ljusår bättre än på skärmen. Men om man ska se till sina "prestationer" i spelet så spelar man betydligt bättre utan VR. Nu spelar det ju ingen roll i ett singleplayerspel där ju din egen upplevelse är 100 %.

Half Life 2 är så bra i VR tror jag för att Valve gjort spelet redan från början med korrekta mått osv.

Om War Thunder eller något annat spel för den delen ordnar en egen server/kö/spelomgångar för de som spelar i VR (sen om konsumentversionen slår stort) ja då är det ju helt underbart!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Min 120Hz gaming monitor har en 21-23ms input delay. Så 20-30ms är ganska vanligt. Det är inte många skärmar där ute som har längre en 20ms. Normalt sett brukar man räkna med 36ms och lägre är okej, mindre än 26 är riktigt bra men det finns väldigt få av dessa.

De finns men inte vanligt. T.ex min Sony TV har 15ms input delay, köpte den specifikt för just så låg input delay som möjligt.

Eh, jag har tre skärmar med ~5ms. Tvivlar på att en gamingmonitor har input lag på 23ms.

Om jag inte har helt fel.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Eh, jag har tre skärmar med ~5ms. Tvivlar på att en gamingmonitor har input lag på 23ms.

Om jag inte har helt fel.

Enligt denna siten http://www.displaylag.com/display-database/ så finns det tre skärmar med 9 ms input lag och de är de snabbaste som finns.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Enligt denna siten http://www.displaylag.com/display-database/ så finns det tre skärmar med 9 ms input lag och de är de snabbaste som finns.

/hulle.

Här har du en lite mer pålitlig källa som visar en skärm med 1 ms. Finns ett stort antal fler.

Ännu fler under 2 ms.

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Här har du en lite mer pålitlig källa som visar en skärm med 1 ms. Finns ett stort antal fler.

Ännu fler under 2 ms.

Där står ingenting om input lag... du förväxlar det med hur lång tid det tar för panelen att uppdatera sina pixlar från grått till grått (grey to grey, GTG, som det också står överallt på länkarna). De har ingenting med varandra att göra.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Vation:

Här har du en lite mer pålitlig källa som visar en skärm med 1 ms. Finns ett stort antal fler.

Ännu fler under 2 ms.

Fast nu pratar ni om två helt orelaterade siffror igen. 2 ms är responstiden för pixlarna. Alltså tiden det tar för en pixel att gå från grå till en annan färg tillbaks till grått. Ett mått som för övrigt är tämligen meningslöst i praktiken då det inte finns en standard för att mäta det vilket leder till stor skillnad i faktiskt kvalité. Det den andra länken hänvisar tid är fördröjningen att rita upp en ny bild. Responstiden motverkar ghosting och kort responstid är ett krav för hög bildfrekvens. Det är därför IPS inte klarar 120 Hz för att pixlarna är så långsamma. Input lag är alltså något annat som säger hur lång tid det tar från det att grafikkortet spottar ur sig en ny bild tills dess den faktiskt visas på skärmen. Det är helt orelaterat. Det krävs låg input lag i den här typen av skärm för att annars blir man lätt illamående då hela världen verkar släpa efter lite. Responstiden behöver däremot bara vara tillräckligt kort för att klara av bildfrekvensen med minimal ghosting. Låg input lag är också intressant för folk som spelar snabba FPS. För en TV är det däremot mer eller mindre helt ointressant.

Det är lite trassligt det här när samma sak ibland kallas olika och olika saker ibland får samma namn. Extra jobbigt när många av siffrorna från tillverkarna är så osäkert uppmätta att de lika gärna kunde varit påhittade.

Hade varit lite intressant att se var siffrorna kommer ifrån för jag hittar ingen djupare information alls om nya utvecklingskitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Redan beställt, är så sugen på att veta hur mycket bättre det känns än den förra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vation:

Eh, jag har tre skärmar med ~5ms. Tvivlar på att en gamingmonitor har input lag på 23ms.

Om jag inte har helt fel.

Tja vill ha namnet på dina, Själv har jag en S27A950 Och ja, 21-23ms input delay på denna.

Och siffran här 2ms är enbart för pixalar, enda som är intresant med detta är för ghosting, men det har INGET med själa svarstiden för skärmen.
http://www.samsung.com/ae/consumer/computers-peripherals/moni...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Det är flera saker.

* Upplösningen är mycket riktigt alldeles för låg, det är väldigt svårt att se andra plan, för att inte säga omöjligt om de inte är riktigt nära.

* För att det ens ska vara användbart att använda riften måste du använda cockpit-vyn, som skymmer väldigt mycket av synfältet.

* Jag uppfattar det själv i alla fall som betydligt svårare att få en överblick med Riften, mer som verkligheten kanske, medan det är beytdligt lättare på en skärm där allting blir mer "datorspel". Vet inte riktigt om jag kan förklara bättre.

Det är en vääääldigt bra känsla att flyga i spelet dock, mycket spännande upplevelse. Fast som sagt, det är bara vettigt att köra träningsrundor för att leka.

/hulle.

Ah, jag förstår. Så bortsett från upplösningen så är det inget problem om man är van vid att flyga i cockpit-vyn? För jag antar att du menar att det är ovant, eller svårt att ha koll på andra plan med riften?
Vilket läge brukar du flyga i, arcade, realistic eller simulator? Och brukar du köra extern vy annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DustPuppy:

Ah, jag förstår. Så bortsett från upplösningen så är det inget problem om man är van vid att flyga i cockpit-vyn? För jag antar att du menar att det är ovant, eller svårt att ha koll på andra plan med riften?
Vilket läge brukar du flyga i, arcade, realistic eller simulator? Och brukar du köra extern vy annars?

Ja det kan bero på mig också, jag har bara spelat det i arcade, extern vy och med mus... Dessutom har jag bara spelat kanske 100 matcher.

Den här snubben verkar gilla det: http://www.youtube.com/watch?v=3BUZaE52hAo Fast han flyger iofs också i övningsläge.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Ja det kan bero på mig också, jag har bara spelat det i arcade, extern vy och med mus... Dessutom har jag bara spelat kanske 100 matcher.

Den här snubben verkar gilla det: http://www.youtube.com/watch?v=3BUZaE52hAo Fast han flyger iofs också i övningsläge.

/hulle.

Ah, okej. Då vet jag lite vilken miljö du är van vid. Jag kör mest realistic och med jojje. Men inte i cockpitvy, utan den virtuella, så cockpiten syns inte. Men som du säger, upplösningen är onekligen ett problem, speciellt när man jagar små svarta prickar...

Tack för inputen! Ska se om jag inte kan hålla mig till konsumentversionen....svårt!:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Tja vill ha namnet på dina, Själv har jag en S27A950 Och ja, 21-23ms input delay på denna.

Och siffran här 2ms är enbart för pixalar, enda som är intresant med detta är för ghosting, men det har INGET med själa svarstiden för skärmen.
http://www.samsung.com/ae/consumer/computers-peripherals/moni...

Gissar på att jag har helt fel då

Visa signatur

Asrock Extreme 44670K @ 4.4 GHzGTX 770 4GB @1250/3663 MHzCorsair TX650Corsair K90Logitech G700Qpad QH-90

Permalänk

Kan inte vänta!

Hade ju ljugit om jag påstod att jag inte var lite sugen. Vänta på konsumentversionen eller slå till, det är ju frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

De flesta icke gaming LCD-skärmarna tror jag ligger mellan 10-30ms i responstid och de flesta tv-apparaterna ligger väl på betydligt mer än det. Så jämför man med vad folk är vana vid så är det nog inte så farligt men antagligen så är det nog känsligare med ett VR-headset så svårt att säga om det fortfarande är för långsamt men det är nog betydligt bättre än första generationens rift (30-50ms).

Tror de drivs med en usb och en HDMI.

Inte plassa som i princip har 0ms

Visa signatur

Vedeldad 486:dx. Jag klockar o jag klockar... allt laggar ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roxxer:

Inte plassa som i princip har 0ms

Kanske var otydlig men jag räknade inte bara med själva responstiden på pixlarna (GTG osv) utan också inputlagg. Och då tror jag till å med de flesta plasma ligger efter LCD tvs med bra spel läge som typ sonys W802
http://www.cnet.com/news/game-mode-on-cnet-tests-tvs-for-inpu...
http://www.avsforum.com/t/1166196/the-official-plasma-input-l...

Permalänk
Medlem

Nu är det inte så länge kvar innan DK2 skickas ut!

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."