Permalänk
Medlem

240mm rad för CPU + GPU?

Behöver uppgradera kylningen och sitter och klurar på hur.

Smidigast och billigast, köpa Noctua NH-D14. (Tror det är den bästa luftkylaren som funkar med Asus Impact?)

Roligare, mycket dyrare och definitivt mycket krångligare. Bygga custom vatten till min mITX rigg, och passa på att kyla både CPU och GPU med vatten.

Jag har en 4670K och ett Gigabyte 670 OC, båda ska gå överklockade.

Jag har googlat lite men det är väldigt olika vad folk svarar, en del säger no way och en del säger att det går bra.

Det ska gärna vara tyst/ljudlöst vid vanliga surf, om det flåsar på vid spel får man leva med, speciellt när man envisas med mitx.

Radiatorn bör nog inte vara tjockare än 40mm, mer än så får nog knappt plats med fläktarna.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Behöver uppgradera kylningen och sitter och klurar på hur.

Smidigast och billigast, köpa Noctua NH-D14. (Tror det är den bästa luftkylaren som funkar med Asus Impact?)

Roligare, mycket dyrare och definitivt mycket krångligare. Bygga custom vatten till min mITX rigg, och passa på att kyla både CPU och GPU med vatten.

Jag har en 4670K och ett Gigabyte 670 OC, båda ska gå överklockade.

Jag har googlat lite men det är väldigt olika vad folk svarar, en del säger no way och en del säger att det går bra.

Det ska gärna vara tyst/ljudlöst vid vanliga surf, om det flåsar på vid spel får man leva med, speciellt när man envisas med mitx.

Radiatorn bör nog inte vara tjockare än 40mm, mer än så får nog knappt plats med fläktarna.

funderat på en färdig vattenkylningslösning á h100?
det skulle kunna va ett alternativ om du vill få bort värmen från centrum av lådan.

Men en customloop hade ju sett fett ut+ att det kyler bra, dock tror jag 240mm är för lite för både cpu+gpu :/ så du får nog försöka klämma in mer än så om du ska ha något sådant.

BTW, Vilket chassie är det som det är frågan om??

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Behöver uppgradera kylningen och sitter och klurar på hur.

Smidigast och billigast, köpa Noctua NH-D14. (Tror det är den bästa luftkylaren som funkar med Asus Impact?)

Roligare, mycket dyrare och definitivt mycket krångligare. Bygga custom vatten till min mITX rigg, och passa på att kyla både CPU och GPU med vatten.

Jag har en 4670K och ett Gigabyte 670 OC, båda ska gå överklockade.

Jag har googlat lite men det är väldigt olika vad folk svarar, en del säger no way och en del säger att det går bra.

Det ska gärna vara tyst/ljudlöst vid vanliga surf, om det flåsar på vid spel får man leva med, speciellt när man envisas med mitx.

Radiatorn bör nog inte vara tjockare än 40mm, mer än så får nog knappt plats med fläktarna.

Det kommer fungera strålande ifall du inte är allt för kräsen med ljudnivå + ska överklocka iväg. Kör Pwm fläktar så kan du ju köra vilken ljudnivå som helst i idle.

Som ovan, vilket chassi kör du? Du kan inte få in ännu en radiator?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

funderat på en färdig vattenkylningslösning á h100?
det skulle kunna va ett alternativ om du vill få bort värmen från centrum av lådan.

Men en customloop hade ju sett fett ut+ att det kyler bra, dock tror jag 240mm är för lite för både cpu+gpu :/ så du får nog försöka klämma in mer än så om du ska ha något sådant.

BTW, Vilket chassie är det som det är frågan om??

Jo men det är inte värt och slakta i lådan för en h100, då kan jag ändå bara kyla CPU'n och prestandan är inte speciellt imponerade, och dom verkar ofta lida av pumpar som väsnas. Då får det bli en tornkylare istället.

Tror det är omöjligt att få in mer radiator yta faktiskt, iaf om allt ska vara i chassit.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

det kommer nog gå om du får in en riktigt fet rad, en extra liten 120 skulle vara nyttigt för att ha lite spelrum!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Jag har funderat själv på H100i men vetefan om det är så mkt mera skillnad än att köra en tornkylare...

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem

Vad är det för chassi?

Tveksamt till om det inte är o kasta pengar i sjön. Kommer nog inte få bättre temps / ljudnivå än om du kör luft.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

det kommer nog gå om du får in en riktigt fet rad, en extra liten 120 skulle vara nyttigt för att ha lite spelrum!

Max tjocklek är nog 40mm, en XSPC EX240 verkar lagom, fler raddar är nog en omöjlighet tror jag.

Skrivet av King_Carlos:

Jag har funderat själv på H100i men vetefan om det är så mkt mera skillnad än att köra en tornkylare...

Jag kan inte komma fram till annat än att färdiga vattenkylningspaket är skräp, köp en rejäl tornkylare istället.

Skrivet av Tbax:

Vad är det för chassi?

Tveksamt till om det inte är o kasta pengar i sjön. Kommer nog inte få bättre temps / ljudnivå än om du kör luft.

Jo jag har ingen lust att bygga om temp/ljud resultatet blir kass i slutändan.

Jag har egentligen inte behovet av det, det är mest för att det är kul, en D14 skulle jag klara mig gott på.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Max tjocklek är nog 40mm, en XSPC EX240 verkar lagom, fler raddar är nog en omöjlighet tror jag.

Jag kan inte komma fram till annat än att färdiga vattenkylningspaket är skräp, köp en rejäl tornkylare istället.

Jo jag har ingen lust att bygga om temp/ljud resultatet blir kass i slutändan.

Jag har egentligen inte behovet av det, det är mest för att det är kul, en D14 skulle jag klara mig gott på.

Vilken låda har du?
Vad heter den? HAr du en länk till den eller liknande?
blir betydligt mycket enklare för oss att ha åsikter då.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nbwu:

Vilken låda har du?
Vad heter den? HAr du en länk till den eller liknande?
blir betydligt mycket enklare för oss att ha åsikter då.

Node 304.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Node 304.

Har en sån till htpcn och det är tajt, vart hade du tänkt att sätta 240 radden? I taket skulle kunna gå men det blir krångligt att få det bra dock skulle du kunna trycka in en 120 bak då

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Låter som du bara skulle behöva fläktstyrning för att få bukt med dina problem.
En 240 duger fint om man är beredd att det kommer låta under load.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Node 304.

Tyvärr är det som du säger, det är extremt svårt att få in vattenkylning i den lådan.
Det kommer kräva en hel del moddning särskilt om det är en customloop du vill ha.

Men dubbelkolla även din mätning så NH-D14 går in den är väldigt stor och enda bilden jag hittar där en NH-D14 är i ett Node 304 är denna och där har de tagit bort hårddiskburarna.

Lycka till.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Har en sån till htpcn och det är tajt, vart hade du tänkt att sätta 240 radden? I taket skulle kunna gå men det blir krångligt att få det bra dock skulle du kunna trycka in en 120 bak då

Skickades från m.sweclockers.com

Kapa upp taket är enda alternativet, tror dock inte att det kommer gå få in en 120 rad i bak för det bygger på djupet för mycket och slår i tak raden.
Bara en 240 kommer vara krångligt nog.

Skrivet av Mimematis:

Låter som du bara skulle behöva fläktstyrning för att få bukt med dina problem.
En 240 duger fint om man är beredd att det kommer låta under load.

Mina problem? Fläktarna styrs redan av PWM och moderkortet.

Okej men du tror att det temp mässigt möjligt då iaf? Datorn väsnas en hel del under load nu också, chassi och CPU fläktar går på max och GPU fläktarna jobbar en del med.
Det kanske bli ännu mer väsen med en 240 rad.

Skrivet av Arazand:

Tyvärr är det som du säger, det är extremt svårt att få in vattenkylning i den lådan.
Det kommer kräva en hel del moddning särskilt om det är en customloop du vill ha.

Men dubbelkolla även din mätning så NH-D14 går in den är väldigt stor och enda bilden jag hittar där en NH-D14 är i ett Node 304 är denna och där har de tagit bort hårddiskburarna.
http://cdn.overclock.net/e/ec/500x1000px-LL-ec386b54_node304g...

Lycka till.

Jo jag har insett att det är väldigt krångligt att få in det i denna lådan, det skrev jag också i första inlägget.

Därför vill jag inte lägga ner massa jobb utan ett någorlunda vettigt resultat i slutet. Halva grejen är för att det är kul och se om det är möjligt, men blir resultatet sämre eller likvärdigt med nu känns det inte värt.

D14 ska passa impact och Noden tar 165mm höga kylare, hårddiskburarna används inte, har 2st SSD som sitter i vagga bakom chassifronten.
Så jag tror en d14 ska funka utan större problem.

Det var därför jag inte skrev ut chassit till att börja med, eftersom jag visste att folk skulle förklara för mig att det blir jävligt krångligt/omöjligt. Vilket jag redan listat ut.

Men jag förstår helt klart om folk är skeptiska och jag är inte helt säker på att det går heller.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Mina problem? Fläktarna styrs redan av PWM och moderkortet.

Okej men du tror att det temp mässigt möjligt då iaf? Datorn väsnas en hel del under load nu också, chassi och CPU fläktar går på max och GPU fläktarna jobbar en del med.
Det kanske bli ännu mer väsen med en 240 rad.

Är det inte tillräckligt tyst redan nu då i idle?
En 240 rad blir ett jobb som sagt men om du har intresset och möjligheten(pengarna) så hade jag inte tvekat att köra på den lösningen!
Att det skulle låta mer tror jag inte.
Luftkylning skulle fungera utan problem det med dock lite sämre resultat är att vänta och så är det ju inte lika roligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Jo jag har insett att det är väldigt krångligt att få in det i denna lådan, det skrev jag också i första inlägget.

Därför vill jag inte lägga ner massa jobb utan ett någorlunda vettigt resultat i slutet. Halva grejen är för att det är kul och se om det är möjligt, men blir resultatet sämre eller likvärdigt med nu känns det inte värt.

D14 ska passa impact och Noden tar 165mm höga kylare, hårddiskburarna används inte, har 2st SSD som sitter i vagga bakom chassifronten.
Så jag tror en d14 ska funka utan större problem.

Det var därför jag inte skrev ut chassit till att börja med, eftersom jag visste att folk skulle förklara för mig att det blir jävligt krångligt/omöjligt. Vilket jag redan listat ut.

Men jag förstår helt klart om folk är skeptiska och jag är inte helt säker på att det går heller.

Alltså du kan kyla en CPU och en GPU på en 240 radiator. Men då skulle jag rekommendera en tjocklek på minst 60mm gärna mer. Det hade blivit en hel del oväsen i datorn när du spelar eller gör något intensivt. Sen är besväret att få plats med pump och reservoar. Man hade räknat millimetrar för att få plats med allt. Men det hade varit möjligt att göra det skulle jag tro.
Så i slutänden hade den iden varit omöjlig för detta chassit.

Om du däremot bara ska kyla CPUn så hade du ju enkelt gå plats med en 120 eller 140 rad som är 60mm tjock med push-pull på 140mm fläkt platsen där bak och haft en del plats kvar ovanpå nätagget för pump och reservoar.

Man hade om man är lite halv galen och inte bryr sig så mycket lagt radiatorerna ovanpåvarandra.
Se t.ex http://www.abload.de/img/042p04j.jpg
Men det har massor av nackdelar med det.

Det finns även 2x92mm radiatorer som kanske hade passat i fronten? Ett annat alternativ hade varit att modda in en 200mm rad i taket, då behöver den inte vara så tjock. Så det går, det är inte så jätte effektivt, men det funkar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag kör med en http://hwlabs.com/index.php?option=com_content&view=article&i... (30mm tjock) till mitt mITX-bygge, kyler en 3570k + 660Ti, bägge är överklockade och vid surf/film låter nätagget mest.

Spelar jag går fläktarna (noctua nf-f12) nästan på full fart för att hålla processorn under 55 grader (4 GHz), men då har jag ändå headset på mig och störs inte av det

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Är det inte tillräckligt tyst redan nu då i idle?
En 240 rad blir ett jobb som sagt men om du har intresset och möjligheten(pengarna) så hade jag inte tvekat att köra på den lösningen!
Att det skulle låta mer tror jag inte.
Luftkylning skulle fungera utan problem det med dock lite sämre resultat är att vänta och så är det ju inte lika roligt.

Jodå den är riktigt tyst i idle, jag har lite dålig kylförmåga nu i load bara så behöver något bättre till CPUn.

Och då är den smidiga lösningen en D14, den väldigt mycket jobbigare (och roligare) lösningen en 240 rad.

Skrivet av Arazand:

Alltså du kan kyla en CPU och en GPU på en 240 radiator. Men då skulle jag rekommendera en tjocklek på minst 60mm gärna mer.

Om 60 rad behövas är det helt klart kört.

Skrivet av Arazand:

Men det hade varit möjligt att göra det skulle jag tro.
Så i slutänden hade den iden varit omöjlig för detta chassit.

?

Skrivet av Arazand:

Om du däremot bara ska kyla CPUn så hade du ju enkelt gå plats med en 120 eller 140 rad som är 60mm tjock med push-pull på 140mm fläkt platsen där bak och haft en del plats kvar ovanpå nätagget för pump och reservoar.

Vatten är bara alternativ om det går att kyla GPUn med, känns inte värt besväret för bara CPU. Går det inte blir det en D14.

Skrivet av Arazand:

Det finns även 2x92mm radiatorer som kanske hade passat i fronten? Ett annat alternativ hade varit att modda in en 200mm rad i taket, då behöver den inte vara så tjock. Så det går, det är inte så jätte effektivt, men det funkar.

Jag har sett dessa i andra 304'or, men det borde la inte vara speciellt mycket bättre med en 92x2 + 120 radiator vs. 240 radiator?
+ att det blir ännu mer slang att få plats med :S.

Ska jag kapa taket känns det ju onödigt att "bara" sätta en 200 istället för en 240.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Jag kör med en http://hwlabs.com/index.php?option=com_content&view=article&i... (30mm tjock) till mitt mITX-bygge, kyler en 3570k + 660Ti, bägge är överklockade och vid surf/film låter nätagget mest.

Spelar jag går fläktarna (noctua nf-f12) nästan på full fart för att hålla processorn under 55 grader (4 GHz), men då har jag ändå headset på mig och störs inte av det

Det här låter intressant!

Lyckas du hålla CPU + GPU under 55 grader låter det ju som att det inte är några problem alls. (Tempen då, inte själva bygget)

Mitt nätagg är semipassivt så det är knäpptyst vid surf, o förmodligen vid spel med.

Mina fläktar maxar nu vid spel iaf, men att det väsnas vid spelande kan jag leva med, men vid surf vill jag att det ska vara tyst.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Om 60 rad behövas är det helt klart kört.

Yepp. Iallafall om man räknar med att ha fläktarna på insidan av chassit.

Skrivet av Sweede:

Förlåt tänkte helt fel och sen rätt, glömde sudda, kom på att det hela skulle slå i nätagget, om man ska ha fläktarna på insidan och kör 60mm rad.

Skrivet av Sweede:

Jag har sett dessa i andra 304'or, men det borde la inte vara speciellt mycket bättre med en 92x2 + 120 radiator vs. 240 radiator?
+ att det blir ännu mer slang att få plats med :S.

Ska jag kapa taket känns det ju onödigt att "bara" sätta en 200 istället för en 240.

Fler radiatorer innebär att det blir mer komplicerat, ja. Man får räkna till kylytan och fläktarnas statiska tryck. Men grovt skuret. En 2x92mm rad har en area på 16928mm och en 120mm har en area på 14400mm. Så en 2x92 har potensiellt bättre kylförmåga än en 120mm. Men det beror på hur tät raden är och hur tjock den är. Samt att 92mm fläktar oftast har sämre statiskt tryck än 120mm. Så det hamnar nog ganska jämt i slutänden vad gäller temperatur. Aquatuning har 2x92mm rads om du vill skaffa dig en prisbild också.

EDIT: Sen ska man kolla på en 200mm (det är en 200x200mm rad) så är ju arean 40000mm och för en 240 (det är 120x240mm) har en area på 28800mm. Så bara där har vi större kylförmåga på en 200mm, så vi behöver inte samma tjocklek för att nå samma kapacitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arazand:

Yepp. Iallafall om man räknar med att ha fläktarna på insidan av chassit.

Förlåt tänkte helt fel och sen rätt, glömde sudda, kom på att det hela skulle slå i nätagget, om man ska ha fläktarna på insidan och kör 60mm rad.

Fler radiatorer innebär att det blir mer komplicerat, ja. Man får räkna till kylytan och fläktarnas statiska tryck. Men grovt skuret. En 2x92mm rad har en area på 16928mm och en 120mm har en area på 14400mm. Så en 2x92 har potensiellt bättre kylförmåga än en 120mm. Men det beror på hur tät raden är och hur tjock den är. Samt att 92mm fläktar oftast har sämre statiskt tryck än 120mm. Så det hamnar nog ganska jämt i slutänden vad gäller temperatur. Aquatuning har 2x92mm rads om du vill skaffa dig en prisbild också.

EDIT: Sen ska man kolla på en 200mm (det är en 200x200mm rad) så är ju arean 40000mm och för en 240 (det är 120x240mm) har en area på 28800mm. Så bara där har vi större kylförmåga på en 200mm, så vi behöver inte samma tjocklek för att nå samma kapacitet.

Bygga utanför chassit tycker jag inte är ett alternativ.

Visst har du rätt angående 200 vs 240, vet inte hur jag räknade först. :S

Lite skralt utbud på 200 radiatorer, phobya gör väl bra grejer iofs.

Finns det vettiga fläktar in 200 klassen?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Bygga utanför chassit tycker jag inte är ett alternativ.

Visst har du rätt angående 200 vs 240, vet inte hur jag räknade först. :S

Lite skralt utbud på 200 radiatorer, phobya gör väl bra grejer iofs.

Finns det vettiga fläktar in 200 klassen?

Phobya gör bra grejer, deras 200 rad kommer med 180mm adapter för fläktar, du har massor att välja på ifrån specialtech, både 200 och 180. http://www.specialtech.co.uk/spshop/customer/180mm-Fans-and-A...

Jag har tyvärr ingen personlig erfarenhet av 200 mm fläktar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Köp inga tjocka rads om du inte planerar köpa 2000rpm+ fläktar. Mitt råd till dig är nog att ha något på utsidan. Tror insidan kommer göra dig mycket frustrerad och missnöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Köp inga tjocka rads om du inte planerar köpa 2000rpm+ fläktar. Mitt råd till dig är nog att ha något på utsidan. Tror insidan kommer göra dig mycket frustrerad och missnöjd.

Skickades från m.sweclockers.com

Behövs det att saker ska monteras på utsidan skrotas hela iden.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Behövs det att saker ska monteras på utsidan skrotas hela iden.

http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p9550_Koolance... + http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12880_Alphaco... + http://www.liontech.se/PartDetail.aspx?q=p:4609685 + http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p8006_luft-fil... + d5 pump, liten reservoar, fittings, slang, vätska och block

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

Det kommer funka, vid surf behövs inte mkt kylning och du bör lätt kunna köra burken ljudlöst då.

Det är långt ifrån optimalt men du bör få lägre temps än med luftkylning.

Permalänk

Jag vet inte hur här står sig som reference, men jag kör en i5 2500k på 4.8GHz samt ett 7990 stock på en singel 240mm radiator. I full load ligger CPUn på runt 50c och GPUn på 45c. Detta är med 2x Phantek PH-F120S på 5 volt. Har en andra 240mm radiator inne i chassit redo att användas, men saknar ett par fittings för att dra slangarna ordentligt, så det får vänta ett tag.

Permalänk
Skrivet av SkunXEnhanced:

Jag vet inte hur här står sig som reference, men jag kör en i5 2500k på 4.8GHz samt ett 7990 stock på en singel 240mm radiator. I full load ligger CPUn på runt 50c och GPUn på 45c. Detta är med 2x Phantek PH-F120S på 5 volt. Har en andra 240mm radiator inne i chassit redo att användas, men saknar ett par fittings för att dra slangarna ordentligt, så det får vänta ett tag.

Kör en 3770K(4.6-5Ghz och två 7970 matrix på 1x360 och 1x480(båda EK 60mm tjocka.) Gpu's ligger på 38C(1300Mhz/1650Mhz) som max när jag lirar BF4 tex.

Så du har mkt bra temps för så lite rad yta. Fast du kanske inte kör riktigt lika hög OC på gpus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Det kommer funka, vid surf behövs inte mkt kylning och du bör lätt kunna köra burken ljudlöst då.

Det är långt ifrån optimalt men du bör få lägre temps än med luftkylning.

Nej det var det jag antog, aldrig kört vatten innan så lite dålig koll på prestanda.

Skrivet av SkunXEnhanced:

Jag vet inte hur här står sig som reference, men jag kör en i5 2500k på 4.8GHz samt ett 7990 stock på en singel 240mm radiator. I full load ligger CPUn på runt 50c och GPUn på 45c. Detta är med 2x Phantek PH-F120S på 5 volt. Har en andra 240mm radiator inne i chassit redo att användas, men saknar ett par fittings för att dra slangarna ordentligt, så det får vänta ett tag.

Det låter ju riktigt bra, kan jag ligga under 60 grader är jag nöjd. Väsnas kommer det göra men det gör det med luft också.

Vi får se hur det blir, det verkar ju inte omöjligt dock.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB