Permalänk
Medlem

Datorn fryser vid uppstart

Hej!
För ungefär en vecka sedan så fick jag bluescreen när jag i stort sätt inte gjorde någonting.
Sen dess så har min dator knappt gått att starta. Varje gång jag loggar in så fryser allting, tiden stannar upp ibland och datorn är jätteseg!

Efter ett tag så kommer typ 10 st rutor upp, där det står bl.a.
"chrome.exe - Programfel. Undantag unknown software exception (0x8000003) uppstod i programmet på adress 0x6d16bdfe."

Eftersom datorn är så seeeg så kan jag inte öppna någonting och musen går inte att röra. Förutom en gång då jag lyckades att öppna aktivitetshanteraren. Det visade sig då att min RAM-användning var på 3,9gig utav 4 gig. Dessutom märke jag nu vid uppstarten att en röd LED-lampa lyste, som kallas för "MemOK". Den slutade att lysa efter några sekunder. Har ett ASUS moderkort och har aldrig haft några problem med datorn tidigare.

Någon som vet vad jag ska göra? Har tänkt att köpa nya RAM-minnen sedan tidigare, men kanske ska jag köpa något annat istället?

EDIT: När jag ska logga in på min användare (den enda som finns) så går det bra, inget laggar, kan skriva och musen fungerar..
Tack.

Visa signatur

AMD Phenom(tm) II X4 955 3,2GHz - 4GB RAM - NVIDIA GeForce GTX 460 2GB - GameCom 780

Permalänk
Skrivet av xyny:

Hej![SPOILER]
För ungefär en vecka sedan så fick jag bluescreen när jag i stort sätt inte gjorde någonting.
Sen dess så har min dator knappt gått att starta. Varje gång jag loggar in så fryser allting, tiden stannar upp ibland och datorn är jätteseg!

Efter ett tag så kommer typ 10 st rutor upp, där det står bl.a.
"chrome.exe - Programfel. Undantag unknown software exception (0x8000003) uppstod i programmet på adress 0x6d16bdfe."

Eftersom datorn är så seeeg så kan jag inte öppna någonting och musen går inte att röra. Förutom en gång då jag lyckades att öppna aktivitetshanteraren. Det visade sig då att min RAM-användning var på 3,9gig utav 4 gig. Dessutom märke jag nu vid uppstarten att en röd LED-lampa lyste, som kallas för "MemOK". Den slutade att lysa efter några sekunder. Har ett ASUS moderkort och har aldrig haft några problem med datorn tidigare.

Någon som vet vad jag ska göra? Har tänkt att köpa nya RAM-minnen sedan tidigare, men kanske ska jag köpa något annat istället?

EDIT: När jag ska logga in på min användare (den enda som finns) så går det bra, inget laggar, kan skriva och musen fungerar..
Tack.

[/SPOILER]

skriv ner alla dina komponenter.

boota mot Usb-minnet med windows, reparera windows, hoppa över recovery, starta komandotolken.
skriv Chkdsk c: /f
ta backupp på det du vill spara. gör en helt ny installation.
installera om windows, länk finns här
http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tjena! Startade datorn och lyckades att öppna aktivitetshanteraren fort som satan och sedan avslutade jag "csrss.exe". Processen låg på 100,000 kb och ökade konstant fort så stängde ner det. Nu funkar datorn och RAM ligger på 1,21 GB. Kan det vara ett virus? Jag har inget virusskydd och inte haft det på 3 år, men jag googlade på csrss.exe och det finns redan 1 sådan process som tillhör windows, men nu hade jag 2.

Visa signatur

AMD Phenom(tm) II X4 955 3,2GHz - 4GB RAM - NVIDIA GeForce GTX 460 2GB - GameCom 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

[/SPOILER]
skriv ner alla dina komponenter.

Komponenterna finns i min signatur. Datorn fyllde nyss 3 år och har aldrig krånglat tidigare

Visa signatur

AMD Phenom(tm) II X4 955 3,2GHz - 4GB RAM - NVIDIA GeForce GTX 460 2GB - GameCom 780

Permalänk
Medlem

Utan antivirus på datorn så är man rätt så oskyddad mot olika elakheter som finns på nätet.
Det finns många bra gratisalternativ så som Microsoft,Avast,AVG,Comodo osv..

Vilket moderkort har du?

Permalänk
Skrivet av xyny:

Tjena! Startade datorn och lyckades att öppna aktivitetshanteraren fort som satan och sedan avslutade jag "csrss.exe". Processen låg på 100,000 kb och ökade konstant fort så stängde ner det. Nu funkar datorn och RAM ligger på 1,21 GB. Kan det vara ett virus? Jag har inget virusskydd och inte haft det på 3 år, men jag googlade på csrss.exe och det finns redan 1 sådan process som tillhör windows, men nu hade jag 2.

då får du väl scanna då i felsäkert läge. har du inget AV alls ? inte ens MSE / windows defender.
ganska dumt då det knappt drar några resurser. chansen att du får vaj även om du bara är på"säkra sidor är rätt stor"

ta ut hdd/ssd gör en ny installation på annan hdd kolla vad som händer
vill du verkligen inte ha AV så får du väl köra Linux / Ubuntu,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644