Permalänk
Medlem

Inte 100% gpu power!!!

tja jag har haft min dator i snart en månad och har varit väldigt nöjd ända tills jag laddade ner smite, när jag kör ett vanligt conquest eller arena game så pendlar jag på 50-70fps det blir ingen skillnad om jag sänker till low eller höjer till maximum. efter en stund så kolla jag gpu och cpu användningen under en sån här speltur och cpu ligger på ca 20-40% medans gpu ligger på 40-60% jag vill så klart ha upp gpu till 80-90% för att få ut så mycket som möjligt av spelet och dubbla mina fps, efter en snabb titt såg jag att även andra spel som loadout ligger på konstiga % skriver ett litet diagram här:

smite fps: 50-70 load gpu: 40-60% load cpu: 20-40
loadout fps 60-111 (fps cap) load gpu ca 50% load cpu ca 40%
garrys mod fps: 2-299 (fps cap) load gpu ca 15% load cpu ca 10-20%
league of legends fps: 70-160 load gpu 40% load cpu ca 12-20%
cs:go fps 160-299 (fps cap) load gpu 40-60% load cpu ca 50%

mina specs är

8bg 1600mhz ram 2x4
amd fx 8320 black edition @3.5ghz
amd radeon r9 270x 2gb oc windforce x3
corsair 600w m psu

tack på förhand...

Permalänk
Skrivet av r4553:

tja jag har haft min dator i snart en månad och har varit väldigt nöjd ända tills jag laddade ner smite, när jag kör ett vanligt conquest eller arena game så pendlar jag på 50-70fps det blir ingen skillnad om jag sänker till low eller höjer till maximum. efter en stund så kolla jag gpu och cpu användningen under en sån här speltur och cpu ligger på ca 20-40% medans gpu ligger på 40-60% jag vill så klart ha upp gpu till 80-90% för att få ut så mycket som möjligt av spelet och dubbla mina fps, efter en snabb titt såg jag att även andra spel som loadout ligger på konstiga % skriver ett litet diagram här:

smite fps: 50-70 load gpu: 40-60% load cpu: 20-40
loadout fps 60-111 (fps cap) load gpu ca 50% load cpu ca 40%
garrys mod fps: 2-299 (fps cap) load gpu ca 15% load cpu ca 10-20%
league of legends fps: 70-160 load gpu 40% load cpu ca 12-20%
cs:go fps 160-299 (fps cap) load gpu 40-60% load cpu ca 50%

mina specs är

8bg 1600mhz ram 2x4
amd fx 8320 black edition @3.5ghz
amd radeon r9 270x 2gb oc windforce x3
corsair 600w m psu

tack på förhand...

du kan väl tvinga Fps att vara på 60 ska väl gå göra i dom flesta spel

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Processorn kanske flaskar.

Det är åtta trådar i processorn din. Nyare spel kan ha stöd för flera trådar men framförallt äldre spel använder endast en tråd.

Cpu load som du har skrivit säger då inte så mycket. Lista hur alla 8 används så får du en bättre bild. Om spelet endast körs på en tråd så maxar den just en tråd och då är ju totala användingen av cpu fortfarande bara 1/8 dvs 12.5%.

Mitt tips är då att om du har en tornkylare eller annan bra kylning så att du överklockar processorn upp mot 4.5GHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Processorn kanske flaskar.

Det är åtta trådar i processorn din. Nyare spel kan ha stöd för flera trådar men framförallt äldre spel använder endast en tråd.

Cpu load som du har skrivit säger då inte så mycket. Lista hur alla 8 används så får du en bättre bild. Om spelet endast körs på en tråd så maxar den just en tråd och då är ju totala användingen av cpu fortfarande bara 1/8 dvs 12.5%.

Mitt tips är då att om du har en tornkylare eller annan bra kylning så att du överklockar processorn upp mot 4.5GHz.

Tänkte på det men har ännu inte lyckats få upp alla 8 kärnor in game så jag ser fullt ut men även om det bara skulle rikta in sig på säg två kärnor så borde den väl ändå inte flaska gpu:n då det är två stycken kärnor på 3.5 ghz vilket blir 7 ghz då borde den fortfarande vara snabbare än en i5 med 4st 3 ghz som blir 6ghz om den bara använder 2 kärnor... Vilket borde vara nog men nästan alla spel som gmod cs go och jag tror lol stöder sk multicore rendering! Men tack iaf ska undersökas närmare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4553:

Tänkte på det men har ännu inte lyckats få upp alla 8 kärnor in game så jag ser fullt ut men även om det bara skulle rikta in sig på säg två kärnor så borde den väl ändå inte flaska gpu:n då det är två stycken kärnor på 3.5 ghz vilket blir 7 ghz då borde den fortfarande vara snabbare än en i5 med 4st 3 ghz som blir 6ghz om den bara använder 2 kärnor... Vilket borde vara nog men nästan alla spel som gmod cs go och jag tror lol stöder sk multicore rendering! Men tack iaf ska undersökas närmare

Skickades från m.sweclockers.com

man kan inte räkna prestanda så...
min 8350 överklockad till 4.8GHz har svårt att hänga med i vissa spel på grund av låg single-core prestanda, skulle min cpu vid maxklock 5.2GHz pressa ut ~41GHz? nae..

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

man kan inte räkna prestanda så...
min 8350 överklockad till 4.8GHz har svårt att hänga med i vissa spel på grund av låg single-core prestanda, skulle min cpu vid maxklock 5.2GHz pressa ut ~41GHz? nae..

Vad får du för temps med din kylning ? Kör min 4.8Ghz med EVO212 men tempen lite över 65 vid full belastning på alla kärnor. Funderar på att få till en loop med, EK-Supreme HF, EK-Coolstream RAD XTX 360 samt en EK-DCP 4.0.

OT, Som andra skrev du kan inte räkna prestanda så och förmodligen är det spelen som tar dålig använding av processorn. Klocka processorn och kolla om du får bättre resultat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad får du för temps med din kylning ? Kör min 4.8Ghz med EVO212 men tempen lite över 65 vid full belastning på alla kärnor. Funderar på att få till en loop med, EK-Supreme HF, EK-Coolstream RAD XTX 360 samt en EK-DCP 4.0.

OT, Som andra skrev du kan inte räkna prestanda så och förmodligen är det spelen som tar dålig använding av processorn. Klocka processorn och kolla om du får bättre resultat.

40-50 grader lite drygt vid load, drar jag igång prime95 så landar den på 60 grader..
Blir dock ganska varmt i lådan med två r9 290

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Vad får du för temps med din kylning ? Kör min 4.8Ghz med EVO212 men tempen lite över 65 vid full belastning på alla kärnor. Funderar på att få till en loop med, EK-Supreme HF, EK-Coolstream RAD XTX 360 samt en EK-DCP 4.0.

OT, Som andra skrev du kan inte räkna prestanda så och förmodligen är det spelen som tar dålig använding av processorn. Klocka processorn och kolla om du får bättre resultat.

Ja allt funkar inte som i teorin alltid haha nä men mina temps med stock kylaren har aldrig aldrig gått över 55c och det har bara hänt en gång annars brukar det ligga 45-50 vid full load i ca 6timmar kör dock med arctic cooling mx2 kylpasta om de nu spelar ngn roll jag har aldrig riktigt varit så där hyper på överklockning då det mestadels inte funkat för mig funderar på ny kylare i månads slutet vilka rekomenderad? Vet ej ens om mitt moderkort tillåter överklockning nu när jag tänker efter har ett asus kort för typ 800 med 970 chip tror jag ska kolla

Tack för så snabb hjälp allihopa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Anledningen till att du laggar är pågrund av din cpu. FX serien flaskar i många spel pågrund av den klena singeltrådade prestandan + att de flesta spelen är tungt singeltrådade och använder inte alla kärnor. Det är därför man ser folk som klockat sina FX processorer något rejält, för att få någorlunda bra prestanda. Även fast man kör spel som stöder fler kärnor så kan man ändå lagga med en FX eftersom arkitekturen är speciell, kärnorna måste utiliseras på rätt sätt för att få optimal prestanda. Vilket nästan inget spel gör, och det är där AMD's Mantle kommer in .

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Anledningen till att du laggar är pågrund av din cpu. FX serien flaskar i många spel pågrund av den klena singeltrådade prestandan + att de flesta spelen är tungt singeltrådade och använder inte alla kärnor. Det är därför man ser folk som klockat sina FX processorer något rejält, för att få någorlunda bra prestanda. Även fast man kör spel som stöder fler kärnor så kan man ändå lagga med en FX eftersom arkitekturen är speciell, kärnorna måste utiliseras på rätt sätt för att få optimal prestanda. Vilket nästan inget spel gör, och det är där AMD's Mantle kommer in .

Men fx serien har väl bara 4st fysiska kärnor och om dessa utnyttjas som i lol så borde inte prestandan halka efter så pass så att 40-50% av gpun inte används... Men mantle är ju en api som är gjord för gpun:s arkitektur och inte har något med CPU:n o göra... Men smart tanke och det verkar som om överklockning blir utvägen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4553:

Men fx serien har väl bara 4st fysiska kärnor och om dessa utnyttjas som i lol så borde inte prestandan halka efter så pass så att 40-50% av gpun inte används... Men mantle är ju en api som är gjord för gpun:s arkitektur och inte har något med CPU:n o göra... Men smart tanke och det verkar som om överklockning blir utvägen

Skickades från m.sweclockers.com

Mantle påverkar visste hur processorn arbetar med grafikkortet.

Anledningen till att du laggar är på grund av svag singeltrådad prestanda. Små spel som Smite, LoL, DoTA behöver inte använda fler kärnor, utan dom körs oftast på 1-2 kärnor vilket resulterar i att en FX processor presterar sämre en vad den igentligen ska göra, hence why du bara får runt 60 fps och inte över 100. Den klena singeltrådade prestandan gör att cpu'n "bottleneckar" grafikkortet, grafikkortets prestanta begränsas till runt 40-50% eftersom processorn inte kan hänga med. Om du startar t.ex BF4, som utnyttjar alla kärnor på rätt sätt, så kommer in gpu ligga runt 100% för då bottleneckar inte processorn.

Visst, om du överklockar så får du ju såklart bättre prestanda, eftersom då blir den singel trådade prestandan bättre.

FX processorer är inte optimala för singel trådade applikationer, dom fungerar som bäst i multitrådade, vilket dom är gjorda för.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Mantle påverkar visste hur processorn arbetar med grafikkortet.

Anledningen till att du laggar är på grund av svag singeltrådad prestanda. Små spel som Smite, LoL, DoTA behöver inte använda fler kärnor, utan dom körs oftast på 1-2 kärnor vilket resulterar i att en FX processor presterar sämre en vad den igentligen ska göra, hence why du bara får runt 60 fps och inte över 100.

Visst, om du överklockar så får du ju såklart bättre prestanda, eftersom då blir den singel trådade prestandan bättre.

Man lär sig nå nytt varje dag
Men hur är prestandan i spel som använder låt oss säga 4 kärnor? För annars bor det ju dumt att köpa en 8 kärnig processor för lika mycket som en fyrkärnig som dubblar prestandan? Man blir ju lite besviken

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4553:

Man lär sig nå nytt varje dag
Men hur är prestandan i spel som använder låt oss säga 4 kärnor? För annars bor det ju dumt att köpa en 8 kärnig processor för lika mycket som en fyrkärnig som dubblar prestandan? Man blir ju lite besviken

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror helt på spelet, hur det är optimerat. Många spel som körs på 4 kärnor kan ha dålig prestanda endå eftersom spelen fortfarande är tungt singeltrådade. Du får helt enkelt testa dig fram med olika spel.

FX serien är mer framtids säkra processorer, just nu är dom helt enkelt inte så bra, eftersom majoriteten av alla spel är beroende av starka singel trådade processorer, vilket AMD genrellt halkar efter i, hence why dom är billigare än Intel som har både starkt singeltrådat och multi trådat.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

Jag själv kan säga att jag får dålig fps i nästan alla spel jag testar med min 6350. Det enda spelet som jag hittils har kunnat kört optimalt är BF4 och CoD serien. I BF4 ligger jag runt 60-100 fps på Ultra och i CoD ligger jag runt 250 fps med allt maxat, medans i WoW, GW2 och minecraft som är singeltrådat, kan jag ligga och slicka 20 fps ibland.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Jag själv kan säga att jag får dålig fps i nästan alla spel jag testar med min 6350. Det enda spelet som jag hittils har kunnat kört optimalt är BF4 och CoD serien. I BF4 ligger jag runt 60-100 fps på Ultra och i CoD ligger jag runt 250 fps med allt maxat, medans i WoW, GW2 och minecraft som är singeltrådat, kan jag ligga och slicka 20 fps ibland.

Det är i alla fall positivt för mig då jag inte lirar wow eller liknande och i Moba spel så behövs bara 60fps läste nyss också att smite är ett grymt o-optimiserat spel som inte kommit ur beta än. Men alla "riktiga" spel verkar iaf funka hyvens bra en kort fråga till dig då är vad du har för gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4553:

Det är i alla fall positivt för mig då jag inte lirar wow eller liknande och i Moba spel så behövs bara 60fps läste nyss också att smite är ett grymt o-optimiserat spel som inte kommit ur beta än. Men alla "riktiga" spel verkar iaf funka hyvens bra en kort fråga till dig då är vad du har för gpu?

Skickades från m.sweclockers.com

Ett Sapphire R9 280X, alltså ett 7970

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Ett Sapphire R9 280X, alltså ett 7970

Aa det var ju några 30fps högre än mig hahah vet du några bra spel som funkar bra med din processor? Testat titanfall? Tack för din tid

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r4553:

Aa det var ju några 30fps högre än mig hahah vet du några bra spel som funkar bra med din processor? Testat titanfall? Tack för din tid

Skickades från m.sweclockers.com

Har inte Titanfall än, är lite tight med pengar atm. BF4 funkar bra, lite sämre i multiplayer dock, men när jag kör med Mantle så ligger jag på stabilt 60-90 fps på Ultra fast med stuttering. Lär vänta tills dom släpper en icke beta driver med Mantle.

Tomb Raider funkade också bra för mig, sen har resten av alla de spel jag testat funkat skit med min processor. Men som sagt, jag lirar inte så mycket spel, WoW är mitt main spel och tar upp mycket tid så har inte tid över till nå andra spel.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kritax:

Har inte Titanfall än, är lite tight med pengar atm. BF4 funkar bra, lite sämre i multiplayer dock, men när jag kör med Mantle så ligger jag på stabilt 60-90 fps på Ultra fast med stuttering. Lär vänta tills dom släpper en icke beta driver med Mantle.

Tomb Raider funkade också bra för mig, sen har resten av alla de spel jag testat funkat skit med min processor. Men som sagt, jag lirar inte så mycket spel, WoW är mitt main spel och tar upp mycket tid så har inte tid över till nå andra spel.

Som sagt tack för din tid så lycka till med våra framtidssäkra CPUs hoppas iaf att vi om två år drar aka spel på högsta då...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Billigt sätt att få upp prestandan är att öka boost på processorn. Boost aktiveras oftast när bara ett par kärnor körs och håller koll på temperaturen. Öka boost ett par snäpp borde öka spelprestandan en del utan att öka behovet av kylningen allt för mycket.

Direct3D/DirectX är ganska dåliga prestandavis mot Mantle eller OpenGL för den delen då mycket händer utanför som inte är allt för multitrådat.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Vad använder du för OS?
Windows 8.1 är bättre än Windows 7 på multitrådade applikationer:)