Permalänk
Medlem

Vcore?

jag har försökt att överklocka och är ny på detta men med vanliga 1.4V Vcore så får jag upp processorn från 3,4 till 3,6 stabilt.
jag har hittar amd overdrive som kan testa att klocka processorn år mig och den klarade då av 3,9-4,0 GHz med att ställa Vcore till 1,475 innan bluescreen dök upp, tempen var inte över 50c.

nu när jag letade i BIOS efter Vcore så vart jag osäker vilken av alla dessa som är rätt, eftersom jag är NOOB xD
jag försökte länka en bild från datorn men det ville sig inte :/

vilken av följande är VCore?
CPU Voltage, CPU/NB Voltage, CPU VDDA Voltage eller NB Voltage???

kan jag lita på AMD overdrive? eller skall jag testa lite hårdare än vad den gör eller vad tycker folk?

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

CPU voltage = VCore
CPU/NB voltage = Delad tilldelning av ström till CPU + North Bridge
CPU VDDA = Ström till inbyggda grafikkretsen (antagligen nForce?)
NB Voltage = Ström till North Bridge

m.a.o. är det CPU voltage du ska pilla på. Sedan låter 1.475 som du nämner väldigt högt om jag inte minns fel då max är 1.5v?

Permalänk
Medlem

Det framgår ju inte vilken CPU det handlar om, men 3,6Ghz och 1,475v låter alldeless för högt. Det högsta rekommenderade för en "vanlig" användare ligger runt 1,35v

Jag kör min 3570K i 4,6Ghz och ett voltantal på 1,192v

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Det framgår ju inte vilken CPU det handlar om, men 3,6Ghz och 1,475v låter alldeless för högt. Det högsta rekommenderade för en "vanlig" användare ligger runt 1,35v

Jag kör min 3570K i 4,6Ghz och ett voltantal på 1,192v

Se TSs signatur. Du kan inte jämföra Intel och AMD

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Se TSs signatur. Du kan inte jämföra Intel och AMD

Nej det vet jag såklart, men jag glömde kolla sign, så jag chansade helt enkelt typ på att det gällde Intel Men jag får ändå ta o säga att 1,4v för 3,6Ghz fortfarande låter mycket?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zelloxy:

CPU voltage = VCore
CPU/NB voltage = Delad tilldelning av ström till CPU + North Bridge
CPU VDDA = Ström till inbyggda grafikkretsen (antagligen nForce?)
NB Voltage = Ström till North Bridge

m.a.o. är det CPU voltage du ska pilla på. Sedan låter 1.475 som du nämner väldigt högt om jag inte minns fel då max är 1.5v?

Skrivet av YamahaDGX630:

Nej det vet jag såklart, men jag glömde kolla sign, så jag chansade helt enkelt typ på att det gällde Intel Men jag får ändå ta o säga att 1,4v för 3,6Ghz fortfarande låter mycket?

1,4v är orignal på CPUn så det är inte så konstigt att det ligger högt.
Men om max är 1,5V har man inte mycket spelrum :/

Visa signatur

Dator: HAF 922
Moderkort:
ASUS M4A79XTD EVO CPU: AMD Phenom II X4 BE 3,4 Ghz CPU fläkt: CM 212 EVO GPU: XFX Radeon HD 6870 1GB "dual fan" Ram minne: Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB Nätagg: 550W HDD: 4TB SSD: 128GB

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, sorry för sent inlägg men jag undrar verkligen hur min FX-6350 på stock 3,9GHz kan ligga på 1,440 vcore?? Är detta normalt/ofarligt? Har vart in i bios och valt Optimized settings och det är fortfarande på 1.4

När datorn är idle så ligger den runt 0.9-1.3 Vcore, den gillar att hoppa omkring mycket. När jag surfar eller spelar så går den upp till max 1.440. Har inte rört voltage alls sen jag fick datorn.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av bogmadur:

1,4v är orignal på CPUn så det är inte så konstigt att det ligger högt.
Men om max är 1,5V har man inte mycket spelrum :/

Många moderkort ställer in 1.4V per default på 965 (som jag antar att du har). Det brukar dock inte vara några problem att dra ner det till 1.25V eller så.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Avstängd

amd har väldigt hög stock vcore men som sagts så går det att köra bra mycket lägre och med en vettig fx cpu kan man gå under 1.2v tom i 4000mhz och enklaste sättet att köra en oc brukar vara att droppa turbocore för det kan fucka upp stabiliteten ibland och kör upp multi och öka volten efter behov och kolla värmen och samma sak på be phenom

sen skit i program som kör oc för dom är ofta ganska kass och en del går på fsb när det inte behövs och överdriver med volt osv
så manuell oc i bios/uefi är att föredra 4000-4200 phenom och fx 4200-4600 om man inte har lite mer extraordinärt bra kylning och det är oftast kylningen som är problemet så länge man har 970kort eller bättre med mosfetkylning

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

amd har väldigt hög stock vcore men som sagts så går det att köra bra mycket lägre och med en vettig fx cpu kan man gå under 1.2v tom i 4000mhz och enklaste sättet att köra en oc brukar vara att droppa turbocore för det kan fucka upp stabiliteten ibland och kör upp multi och öka volten efter behov och kolla värmen och samma sak på be phenom

sen skit i program som kör oc för dom är ofta ganska kass och en del går på fsb när det inte behövs och överdriver med volt osv
så manuell oc i bios/uefi är att föredra 4000-4200 phenom och fx 4200-4600 om man inte har lite mer extraordinärt bra kylning och det är oftast kylningen som är problemet så länge man har 970kort eller bättre med mosfetkylning

När jag är inne i BIOS kan jag inte ändra någonting med Voltage och MHz, allt är låst. Jag stänger av turbo boost och enablar cpu unlock men allt är fortfarande låst och går inte att ändra. Vad gör jag för fel?

Har ett Gigabyte 970A-UD3P

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kritax:

När jag är inne i BIOS kan jag inte ändra någonting med Voltage och MHz, allt är låst. Jag stänger av turbo boost och enablar cpu unlock men allt är fortfarande låst och går inte att ändra. Vad gör jag för fel?

Har ett Gigabyte 970A-UD3P

min första tanke är att du måste aktivera advanced bios features eller nått liknande för att komma åt dom inställningarna eller alternativt att du måste ställa in att du ska köra settings manuellt ..det brukar vara nått sånt som strular om det är gråade rutor man inte kan ändra

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w