En mapp med bilder på Minneskortet blivit en stor fil "USBC`¿" vad nu...?

Permalänk
Medlem

En mapp med bilder på Minneskortet blivit en stor fil "USBC`¿" vad nu...?

Tja! har en systemkamera där bilderna i en av mapparna har försvunnit.. satt och kollade bilderna på datorn via en Minneskortläsare och mitt Transcend SDHC 8gb minne i. Plötsligt kan jag inte längre kolla på bilderna utan den ena mappen med bilder heter nu "USBC`¿t"
bild: https://anonfiles.com/file/ad39148b164b25720f67324ffa488eb9

grejen är ju att "filen" är på 1.4gb, så känns som mina bilder är där inne.. har ju fler mappar med andra bilder som sytemkameran skapat, dem är orörda och går att se..

Vad är detta?
Varför händer det?
Kan jag få tillbaka mina bilder och hur såfall?

Tack!

Permalänk
Medlem

Är det läsare inbyggt i datorn eller är det en extern via USB kabel?
Har du en annan läsare mm du kan testa den med?

Låter det som om du tagit ut den utan att först använda "säker borttagning av hårdvara" så att den blev korrupt. Förr eller senare får man problem som blir värre och värre. Nästa fel blir tom mapp (vanligen den du kollade sist), sen tom disk (minneskortet), sen problem att öppna disken (minneskortet).

Kopiera allt du kan.
Testa sen olika räddnings/recovery program.
http://download.cnet.com/windows/convar/3260-20_4-83687.html?...

Efter att du räddat det du vill ha kvar så bör du ta bort partitionen och skapa en ny innan du formaterar minneskortet. Om du bara formaterar så är det risk att du får samma problem igen trots att du blivit försiktigare. Det görs i diskhanteraren. Gör fönstret större så att du inte missar något.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Är det läsare inbyggt i datorn eller är det en extern via USB kabel?
Har du en annan läsare mm du kan testa den med?

Låter det som om du tagit ut den utan att först använda "säker borttagning av hårdvara" så att den blev korrupt. Förr eller senare får man problem som blir värre och värre. Nästa fel blir tom mapp (vanligen den du kollade sist), sen tom disk (minneskortet), sen problem att öppna disken (minneskortet).

Kopiera allt du kan.
Testa sen olika räddnings/recovery program.
http://download.cnet.com/windows/convar/3260-20_4-83687.html?...

Efter att du räddat det du vill ha kvar så bör du ta bort partitionen och skapa en ny innan du formaterar minneskortet. Om du bara formaterar så är det risk att du får samma problem igen trots att du blivit försiktigare. Det görs i diskhanteraren. Gör fönstret större så att du inte missar något.

Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering

Det är en extren läsare med Usb kontakt, ingen sladd dock utan kontakt som denna:
http://commerce.hpcalc.org/images/cardreader-angle-medium.jpg

testade med en bärbars läsare och var samma visa.. Använde RecoveRx från transcends hemsida och kunde plocka bax en del bilder, vissa koruppta men de flesta fick jag tillbax.
Grejen var att jag kollade på bilderna och under tiden jag kollade på bilderna blev det den konstiga filen.. brukar dock inte använda "säker borttagning" trodde det mest var trams, men det stämmer säkert det du säger. har du någon artikel eller kan skriva varför man skall använda säker borttagning?

ska försöka ta bort partitionen om det går! återkommer!

Permalänk
Medlem

Haft strul med bilder från mobilen då jag råkat dra ur den några gånger för mycket utan att använda säker borttagning. Grejen är ju att säker borttagning stänger ner allt som går från/till mobilen, så om du för över en fil eller ngt från mobilen till datorn och bara drar ur den så lär mycket ha blivit korrupt. Även om det visas som klart så kan det finnas någon liten process kvar som inte blivit 100% och då kan det bli strul. Ska alltid vara försiktig med sånt som mobiler, kameror och portabla hårddiskar. Använd alltid säker borttagning.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Mina källor är de andra trådar här folk skapat för att få hjälp efter att ha gjort samma misstag med USB diskar, minneskort mm. Ser man tillräckligt många tar man det på allvar och känner igen hur det bruka gå.

Dina tester och vad du berättat verka också utesluter andra möjligheter som jag funderade på.

Permalänk
Medlem

Säker borttagning är väl oftast onödigt för Win 7 och 8 eftersom flyttbara diskar inte sparar något cache som default?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Säker borttagning är väl oftast onödigt för Win 7 och 8 eftersom flyttbara diskar inte sparar något cache som default?

Det bevisas gång på gång att problemet fortfarande finns kvar när det regelbundet dyker upp såna här trådar (och ser vad de har för Windows). Väldigt dumt att då chansa (spela rysk roulett) om bilderna mm är det minsta viktigt.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imaculent:

Säker borttagning är väl oftast onödigt för Win 7 och 8 eftersom flyttbara diskar inte sparar något cache som default?

Cache eller inte, utan säker borttagning har du ingen koll på ifall OS eller något program får för sig att skriva till disken och om det sker samtidigt som du drar ut stickan är du rökt.
Jag pajade en mp3-spelare på det sättet en gång, sen dess är det alltid högerklick->mata ut som gäller. Tar inte många sekunder.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Cache eller inte, utan säker borttagning har du ingen koll på ifall OS eller något program får för sig att skriva till disken och om det sker samtidigt som du drar ut stickan är du rökt.
Jag pajade en mp3-spelare på det sättet en gång, sen dess är det alltid högerklick->mata ut som gäller. Tar inte många sekunder.

Hur var mp3-spelaren konfigurerad då? Och på vilket OS?