Permalänk
Medlem

Vilken processorkylare ska jag välja?

Jag ska köpa en ny processorkylare snart men jag vet inte vilken av två kylare jag ska välja. Dom två jag är intresserande över är http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i och http://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2.
Vilken ska jag välja? Vilken kyler bäst och vilken är tystast?

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Geforce 760 2048 MB| Gigabyte GA-Z97P-D3 | Fractal Design R4 Vit| Samsung EVO 840 SSD 120GB| 8GB RAM| 1 TB HDD| beQuiet Shadow Rock 2|

Permalänk
Medlem

Varför olika prisklasser, varför just dom två?

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z87-A ATX CPU:Intel Core i7 4770K 4.4 GHz GPU:ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP Ram: Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz HyperX SSD:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: DEFINE R4 Black Pearl PSU:be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Jag tycker du borde satsa på shadow rock 2. Slutna vattenkylningspaket är oftast väldigt högljudda.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-Z97X-UD3H CPU: Intel i5 4690k GPU: Gigabyte GTX 1080 G1 PSU: EVGA Supernova G2 750w RAM: Corsair vengeance 8GB 1600mhz

Permalänk
Medlem

Jag tycker du bör köpa en Noctua NH-D14 alternativ en Noctua NH u14s.
Gillar du inte Noctua så kör på BeQuiet Dark Rock Pro 3.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=516316,1822028,2429137

Permalänk

Cooler master Evo 212

Visa signatur

IPhone 4, IPad 2, Wii, Apple TV, Monster:Rehab [Energidricka]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ANilber:

Jag ska köpa en ny processorkylare snart men jag vet inte vilken av två kylare jag ska välja. Dom två jag är intresserande över är http://www.inet.se/produkt/5322277/corsair-hydro-h80i och http://www.inet.se/produkt/6308832/be-quiet-shadow-rock-2.
Vilken ska jag välja? Vilken kyler bäst och vilken är tystast?

Jag tycker att H80i är väldigt bra om luftflödet i chassit är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon99339:

Jag tycker att H80i är väldigt bra om luftflödet i chassit är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Borde snarare vara tvärt om, har man dåligt luftflöde så kan en AIO vatten fungera bättre än en luftkylare. Luftkylare är mer beroende av bra luftflöde i chassit då värmen dumpas i chassit och inte utan för som med en AIO.

Till TS:
Skippa Vatten AIO, dyra, riskabla och ger dålig prestanda jämfört med en bra luftkylare. Väldigt sällan i tajta utrymmen kan man rättfärdiga användandet av en AIO.

Skulle inte gå på BeQuiet då de tidigare alltid har haft konkava bottnar på deras kylare vilket ger Hemsk prestanda på kylarna. Shadow Rock 3 verkar ge ganska pissig kylprestanda även om den är tyst. Men det är alla bra luftkylare med en bra fläkt.

Mitt tips:
Kör Evo 212 eller Silverston Argon AR1. Vill du ha det tystare så byter du ut fläkten mot en tyst låg RPM:are med högt statisk tryck. (CFM/Luftflöde ska man verkligen inte titta på när man pratar om att blåsa genom en kylfläns/Radiator).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av dicklane:

Varför olika prisklasser, varför just dom två?

Min kompis har beQuiet kylarn, han säger att den är bra men jag är mer ute för en vattenkylning men det sägs att den kan vara högljud. Så jag ville höra vad ni på sweclockers tycker.

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Geforce 760 2048 MB| Gigabyte GA-Z97P-D3 | Fractal Design R4 Vit| Samsung EVO 840 SSD 120GB| 8GB RAM| 1 TB HDD| beQuiet Shadow Rock 2|

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Jag tycker att H80i är väldigt bra om luftflödet i chassit är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Är du nöjd med din då? Är pumpen högljud?

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Geforce 760 2048 MB| Gigabyte GA-Z97P-D3 | Fractal Design R4 Vit| Samsung EVO 840 SSD 120GB| 8GB RAM| 1 TB HDD| beQuiet Shadow Rock 2|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ANilber:

Min kompis har beQuiet kylarn, han säger att den är bra men jag är mer ute för en vattenkylning men det sägs att den kan vara högljud. Så jag ville höra vad ni på sweclockers tycker.

Varför vill du ha vattenkylningen? Bara för att det är en vattenkylare betyder inte det att den är bättre än en luftkylare.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Varför vill du ha vattenkylningen? Bara för att det är en vattenkylare betyder inte det att den är bättre än en luftkylare.

Det vet jag.
Men jag tänkte att det skulle vara tystare så men det verkar det inte

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Geforce 760 2048 MB| Gigabyte GA-Z97P-D3 | Fractal Design R4 Vit| Samsung EVO 840 SSD 120GB| 8GB RAM| 1 TB HDD| beQuiet Shadow Rock 2|

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ANilber:

Det vet jag.
Men jag tänkte att det skulle vara tystare så men det verkar det inte

Det finns ingen anledning till att det skulle vara tystare. Samma fläktstorlek och du har även en pump som låter och har sig. Radiatorn är oftast även lite mindre än de större luftkylarna och då måste fläkten jobba hårdare för att prestera lika bra. Därför låter även Vatten AIO mer.

Bygger du en Custom-loop så kan du få det svalare och tystare men det har ju med att du har större kylarea och kan ha långsammare fläktar för samma prestanda.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Kör en luftkylare, tor inte direkt du kommer ångra dig.
Noqtua Dh14
Noqtua u14s
Phantek tc14pe
Coolermaster 212 evo

Välj prisklass bara

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk

har tänkt o köpa en och har då kollat på denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/179279-silver... ingen aning vad som e bra när det gäller processorkylare men den är väldigt vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av XideNathyz:

Cooler master Evo 212

Den var riktigt jobbig och montera för min del, men nu när den sitter där är den ok.
Idag skulle jag ha lagt lite mer pengar på en luftkylare.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z87-A ATX CPU:Intel Core i7 4770K 4.4 GHz GPU:ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP Ram: Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz HyperX SSD:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: DEFINE R4 Black Pearl PSU:be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem
Skrivet av ANilber:

Min kompis har beQuiet kylarn, han säger att den är bra men jag är mer ute för en vattenkylning men det sägs att den kan vara högljud. Så jag ville höra vad ni på sweclockers tycker.

Okej, då skulle jag ha kört på beQuiet kylaren.

Visa signatur

Moderkort: ASUS Z87-A ATX CPU:Intel Core i7 4770K 4.4 GHz GPU:ASUS Radeon R9 280X 3GB DirectCUII TOP Ram: Kingston 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz HyperX SSD:Samsung SSD EVO Basic 840-Series 120GB Kylning: Cooler Master Hyper 212 EVO Chassi: DEFINE R4 Black Pearl PSU:be quiet! Pure Power L8 630W 80+ Bronze

Permalänk
Skrivet av ANilber:

Är du nöjd med din då? Är pumpen högljud?

Jag anser mig själv vara känslig, och jag sitter en meter ifrån min dator med en ganska välventilerad och rätt öppen låda, och jag hör inte min H100i. Den ska inte behöva låta nånting alls, och fläktarna är väldigt tysta. Det samma borde gälla en H80i.

Visa signatur

1150 4670k @ Stock | Asrock H87M-ITX| 8gb (2x4) Corsair Vengeance LP CL 9 1600hz | MSI GeForce GTX 770
Bitfenix Prodigy White | Corsair H100i w/ 2x Noctua NF F-12

Permalänk
Medlem

Tack för så många svar! Men det blir nog en luftkylare för mig.

Visa signatur

Intel Core i5 4690K | MSI Geforce 760 2048 MB| Gigabyte GA-Z97P-D3 | Fractal Design R4 Vit| Samsung EVO 840 SSD 120GB| 8GB RAM| 1 TB HDD| beQuiet Shadow Rock 2|