Permalänk
Medlem

rätt ram minne hastighet?

Hej!

Det är så att jag har 2st Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, och jag har programmet CPU-Z tänkte kolla vad hastigheten är inställd på.
I CPU-Z står det att DRAM FREQUENCY är på 665 MHz?
Ska det vara så eller kan jag gå in nån stans och ändra det??

Permalänk
Medlem

Du har alltså 1300mhz på nu det är fel gå in i bios och ändra till 1600mhz så kommer det stå 800mhz sen i CPU-Z

Ett ram minne har 800mhz alltså 800+800=1600

Visa signatur

CPU: AMD FX-8320 8C 3.5GHz Black Edition GPU: ASUS GTX 660 OC
RAM: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE SSD: 120GB Intel 530 OEM
MOBO: ASUS SABERTOOTH 990FX R2.0 PSU: Corsair RM 650 80+ Gold Modulär KYLARE : Noctua NH-U9B SE2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zogi:

Hej!

Det är så att jag har 2st Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, och jag har programmet CPU-Z tänkte kolla vad hastigheten är inställd på.
I CPU-Z står det att DRAM FREQUENCY är på 665 MHz?
Ska det vara så eller kan jag gå in nån stans och ändra det??

Skrivet av ViizzlY:

Du har alltså 1300mhz på nu det är fel gå in i bios och ändra till 1600mhz så kommer det stå 800mhz sen i CPU-Z

Ett ram minne har 800mhz alltså 800+800=1600

Då detta är DDR=Double Data Rate så blir det 665 X 2 = 1330MHz.
Ditt minne ställer in sig på standard vilket är ca:1333MHz, så det är i bios/UEFI du får ändra detta precis som ViizzlY skriver.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogi:

Hej!

Det är så att jag har 2st Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE, och jag har programmet CPU-Z tänkte kolla vad hastigheten är inställd på.
I CPU-Z står det att DRAM FREQUENCY är på 665 MHz?
Ska det vara så eller kan jag gå in nån stans och ändra det??

Som de har sagt tidigare så står DDR för Double Data Rate, vilket betyder att den skickar dubbelt varje "tick". Alltså 665*2 = ~1330MHz.

Om du har ett Intel moderkort så borde det gå att ställa in X.M.P, Xtreme Memory Profile, i BIOS. Då kommer den ställa in alla inställningar efter RAMens specifikationer (Rätt frekvens, volt och timings etc.). Någon större prestandaökning kommer du troligen inte märka.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Jag körde på XMP och fick overclock error hela tiden. Så om du får det vet du varför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då detta är DDR=Double Data Rate så blir det 665 X 2 = 1330MHz.
Ditt minne ställer in sig på standard vilket är ca:1333MHz, så det är i bios/UEFI du får ändra detta precis som ViizzlY skriver.

Jag går in på bios. Där står det System Memory Multipliet (SPD) och den e på Auto. Annars har ja 8.00 10.66 eller 13.33 att välja på men fprtfarande böir det inte 1600mhz? På performance har ja den på Turbo men testade på Extreme också men fortfarande 1333mhz.
Mer vet ja inte va ja ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogi:

Jag går in på bios. Där står det System Memory Multipliet (SPD) och den e på Auto. Annars har ja 8.00 10.66 eller 13.33 att välja på men fprtfarande böir det inte 1600mhz? På performance har ja den på Turbo men testade på Extreme också men fortfarande 1333mhz.
Mer vet ja inte va ja ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Som redan sagts om du har ett intel moderkort så leta efter XMP och aktivera detta.
Om det är ett moderkort för AMD så brukar dessa också motsvarande inställning, men kallas nått annat i bios, minns inte på rak arm vad dock, men nått med fyra bokstäver med punkter emellan.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av zogi:

Jag går in på bios. Där står det System Memory Multipliet (SPD) och den e på Auto. Annars har ja 8.00 10.66 eller 13.33 att välja på men fprtfarande böir det inte 1600mhz? På performance har ja den på Turbo men testade på Extreme också men fortfarande 1333mhz.
Mer vet ja inte va ja ska göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Vilket moderkort har du?

Permalänk
Medlem

Intel moderkort, moderkortet heter Gigabyte P67A-D3-B3

Där det står system memory multiplier:auto där kan ja bara ändra till 13.33?

http://www.ladda-upp.se/bilder/ooimzvpngglhim/

Permalänk
Skrivet av zogi:

Intel moderkort, moderkortet heter Gigabyte P67A-D3-B3

Där det står system memory multiplier:auto där kan ja bara ändra till 13.33?

http://www.ladda-upp.se/bilder/ooimzvpngglhim/

Vad händer om du ändrar till någon annan profil på XMP istället för 1?

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Vad händer om du ändrar till någon annan profil på XMP istället för 1?

Det finns bara profile1 eller disable..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zogi:

Det finns bara profile1 eller disable..

Det enda du ska behöva är att sätta den som du har den i bilden. Har du kollat i windows vilken hastighet det de facto är? CPU-Z memoryfliken.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det enda du ska behöva är att sätta den som du har den i bilden. Har du kollat i windows vilken hastighet det de facto är? CPU-Z memoryfliken.

I CPU-Z står det DRAM Frequency 665.2 Mhz. Haha allså trodde inte detta skulle vara så svårt, jag har stora problem med det här..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zogi:

I CPU-Z står det DRAM Frequency 665.2 Mhz. Haha allså trodde inte detta skulle vara så svårt, jag har stora problem med det här..

Väljer du Save and Exit när du har valt?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Väljer du Save and Exit när du har valt?

ja men så långt förstår jag o de gör jag o startar om datorn. men ja hörde att mitt moderkort kanske inte klarar av så mkt men det borde det klara för det är nytt?!
På SYSTEM MEMORY MULTIPLIER där står det AUTO men när jag går in o väljer eget där då tror jag det går men hur är det med volt o skit sånt kan inte jag?!

Permalänk
Medlem