Fel vid windows-aktivering

Permalänk

Fel vid windows-aktivering

Sitter här och försöker aktivera mitt windows, förgäves.

Jag får upp felmeddelande "Error code 0xc004f063" varpå det står "The software licensing Service reported that the computer BIOS is missing a required license."
Hur bör jag gå till väga för att lösa problemet?

Jag har ett Asus P8P67M-pro
Samt så är det windows 7 ultimate 64bitars versionen ifall det spelar någon roll.

Tack på förhand!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Hur försöker du aktivera det?

Egen nyckel antar jag, OEM? Färdigköpt dator och du försöker med nyckeln som windows kom med?

Permalänk

Har försökt med flertalet nycklar, får samma felmeddelande.

Permalänk
Medlem

Testat att aktivera via telefon eller det valet finns inte längre?

*Edit*
Testa detta jag hitta via Google sökning

Step 1: If you are able to boot normally then, try uninstalling and reinstalling the product key and check if it helps.

a. Click Start and type “cmd” (without quotes) in the start search box.

b. From the programs list right click on cmd and select “Run as Administrator.”

c. In the command shell type the following command and press Enter after each command.

slmgr –upk

slmgr –ipk (your product key)

d. Activate the copy again and check if it works.

Sorry för engelskan ^^

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Testade att köra ovanstående kommandon, det stod att produkt nyckeln hade aktiverats. Ingen skillnad på systemet efter reboot står fortfarande att jag måste aktivera

Permalänk
Medlem

SLIC 2.1 Missing?=)

Visa signatur

"As they fall asleep,
Will robots dream of electric sheep?"

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vill fortfarande veta om det är en färdigbyggd OEM dator från t.ex Asus eller HP. Verkar så eftersom svaren efter en sökning på felkoden och meddelandet indikerar det.

Permalänk

Det är ett hemmabygge.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av studsmatta11:

Det är ett hemmabygge.

Hm som i andra trådar lät det som att det gällde en OEM dator eftersom det saknades just ett certifikat samt SLP-nyckel men så verkar alltså inte fallet vara nu.

Antar att flasha BIOS med senaste version inte faktiskt lär hjälpa men det är värt ett försök.

Skrivet av OWNEG:

SLIC 2.1 Missing?=)

Verkar som så, förstår inte varför den då säger att licensen inte finns när han använder sin egen nyckel aka alla möjliga.

Permalänk
Medlem

Hej alla sweclockers! Jag har exakt samma problem och jag har försökt ordna SLIC 2.1 BIOS och många andra keys till mitt Windows 7 x64 ultimate, men samma felmeddelande med siffror dyker upp hela tiden. Man ska väl kunna ha samma Windows på flera datorer med samma key?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mcool403:

Man ska väl kunna ha samma Windows på flera datorer med samma key?

Nja kan gå med samma, men en av installationerna blir = piratversion då man bryter mot MS licensavtal.

Dock just det felmeddelandet med SLIC 2.1 ska inte uppstå, om nu inte Windows från början är av fel typ, tex egentligen är från en fabriksburk som har ofta har en anpassad Windowsversion, som bara kan installeras eller aktiveras på just fabrikatets datorer.

Och försöker man använda denna Windowsversion på en vanlig standarddator så blir det just detta med att bios saknar giltig licens.

Är antagligen därför också TS "studsmatta11" Windows inte kan aktiveras även om nyckeln är giltig, Windows kommer ursprungligen troligen från en fabriksburk, att föröka ringa MS kommer inte hjälpa heller mot detta.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Hej ggustavsson. Men jag har samma Windows 7 på en annan dator som inte har krånglat som denna nu gör som även den är ett hemmabygge som min tidigare dator. Jag får väl helt enkelt bara formatera om den här datorn igen och direkt därefter aktivera Windows då i stället.

EDIT: Jag menade som min nu varande hemmabyggda dator naturligtvis.