Vad är det för ljud som kommer från nätaggregatet!? [Video]

Permalänk
Medlem

Vad är det för ljud som kommer från nätaggregatet!? [Video]

Tja, har bara problem med min jävla dator, så går rakt på sak. Nätaggregatet har funkat utan problem (vad jag vet) tills i fredags förra veckan, efter att jag bytt ut orginal cpu fläkten till processorn som lät som ett jet plan så har jag börjat höra det här ljudet från nätaggregatet.

Ljudet uppstår bara när jag belastar datorn, t.ex när jag spelar. Ibland börjar ljudet direkt, ibland kan det vara helt tyst någon timme. På videon så låter det riktigt högt, men i verkligheten låter det inte alls så högt, man hör det inte om man har headsetet på sig, man kan höra det om man står runt 2 meter från datorn. Så det är inte så högt, utan mest bara irriterande. Är nojjig över att datorn kommer sprängas snart. När jag hade stock kylaren till processorn så hörde jag inte det här ljudet, kan ha vart för att processorn var så högljudd eller för att problemet har uppstått senare.

Har någon haft ett nätagg med det här problemet? Vet någon vad det kan vara? Har redan kollat fläkten, det är inte den utan något annat inuti nätaggregatet.

*Edit: Nätaggregatet är ett Coirsair CX600M

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Avstängd

låter som nån fläkt som vibbar ev tar i nån kabel lite lätt eller nått ..btw så där lät ganska exakt mitt sapphire 280x dual oc när fläkten på grafikkortet snuddar lätt vid flänsen i vissa rpm ..tänkte så det inte är samma sak brukar vara svårt att höra exakt vart ljud kommer i från så kolla alla saker så nån fläkt inte är jätte glapp eller kabel som ligger nära

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

låter som nån fläkt som vibbar ev tar i nån kabel lite lätt eller nått ..btw så där lät ganska exakt mitt sapphire 280x dual oc när fläkten på grafikkortet snuddar lätt vid flänsen i vissa rpm ..tänkte så det inte är samma sak brukar vara svårt att höra exakt vart ljud kommer i från så kolla alla saker så nån fläkt inte är jätte glapp eller kabel som ligger nära

Tror inte det är mitt grafikkort eftersom ljuden varierar ibland, och ibland kan jag spela i någon timme utan att det börjar att låta, och ibland börjar det låta direkt när jag startar ett spel. När jag inte belastar datorn så låter det aldrig. Har satt örat mot både nätaggregatet och grafikkortet och jag hör det som mest när jag riktar örat mot nätaggregatet.

Om det nu skulle vara mitt grafikkort, hur gjorde du för att få det att sluta låta?

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

Han sa inte att ljudet var ifrån grafikkortet.

Han skrev att ljudet liknande samma problem som han hade när han hade en sladd som låg på fläkten.

Och om ljudet skulle komma ifrån att en kabel ligger emot fläkten. Hur gör man för att få bort sladden ifrån fläkten....

Tja man skulle ju kunna ta en slägga och slå till datorn, det är ju alltid en chans att sladden flyttar sig lite åt sidan när du drämmer till den med släggan.

Annars testa lyft datorn över huvudet, och sedan släng den rakt ner i backen, stå helst utomhus på asfalt, eller betong. Skulle du ha något mjukt under dig typ som gräs, så blir impakten inte lika kraftig och därför inte lika stor chans att sladden flyttar på sig i jämnfört med kraften om du skulle drämma datorn i backen på betong.

Sedan om du ger datorn en kraftig smäll så förutom chansen att flytta sladden så har du en även större chans att fläkten stannar helt, vilket även det skulle få bort ljudet som är inspelat.

Andra alternativ skulle ju även vara att ta en glasspinne eller liknande liggande skräp i närheten och bara stoppa ner i fläkten så den stannar, vilket även då troligen kommer få ljudet att sluta.

Hur du nu väljer att stanna fläkten eller flytta på sladden, så önskar jag dig all den lycka med arbeten. Keep up the good work.

Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Avstängd

jag tror det är grafikkortet då det går på olika rpm beroende på belastning och jag kunde spela tex bf4 då var det tyst körde jag kerbal så lät det ..testa ta fingret och tryck lite försiktigt på plasten på kortet när du hör ljudet ..iaf mitt vart tyst då
men för en permanent lösning satt jag en liten bit från en plaststripe mellan kylningen och plastdelen som ligger i mot metalen så fläkten höjdes upp kanske 1-2 mm och då vart det tyst hela tiden och det var för att jag var lat och inte orkade fixa några distanser

är i vilketfall hemskt irriterande ljud men rätt lätt att fixa vilket man egentligen inte ska behöva göra på ett sånt kort och är jävligt klantigt av sapphire att inte se det problemet och ganska många av just sapphire 280x dual oc verkar lida av det problemet och är säkert därför dom såldes till så bra pris ett tag

det behöver inte vara samma problem men har sett flera som haft det på samma kort så det är ganska bra odds att så är fallet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Han sa inte att ljudet var ifrån grafikkortet.

Han skrev att ljudet liknande samma problem som han hade när han hade en sladd som låg på fläkten.

Och om ljudet skulle komma ifrån att en kabel ligger emot fläkten. Hur gör man för att få bort sladden ifrån fläkten....

Tja man skulle ju kunna ta en slägga och slå till datorn, det är ju alltid en chans att sladden flyttar sig lite åt sidan när du drämmer till den med släggan.

Annars testa lyft datorn över huvudet, och sedan släng den rakt ner i backen, stå helst utomhus på asfalt, eller betong. Skulle du ha något mjukt under dig typ som gräs, så blir impakten inte lika kraftig och därför inte lika stor chans att sladden flyttar på sig i jämnfört med kraften om du skulle drämma datorn i backen på betong.

Sedan om du ger datorn en kraftig smäll så förutom chansen att flytta sladden så har du en även större chans att fläkten stannar helt, vilket även det skulle få bort ljudet som är inspelat.

Andra alternativ skulle ju även vara att ta en glasspinne eller liknande liggande skräp i närheten och bara stoppa ner i fläkten så den stannar, vilket även då troligen kommer få ljudet att sluta.

Hur du nu väljer att stanna fläkten eller flytta på sladden, så önskar jag dig all den lycka med arbeten. Keep up the good work.

Klockan är 4 på natten ditt jävla präkto, jag kanske läste fel?

Skrivet av lord_vasagos:

jag tror det är grafikkortet då det går på olika rpm beroende på belastning och jag kunde spela tex bf4 då var det tyst körde jag kerbal så lät det ..testa ta fingret och tryck lite försiktigt på plasten på kortet när du hör ljudet ..iaf mitt vart tyst då
men för en permanent lösning satt jag en liten bit från en plaststripe mellan kylningen och plastdelen som ligger i mot metalen så fläkten höjdes upp kanske 1-2 mm och då vart det tyst hela tiden och det var för att jag var lat och inte orkade fixa några distanser

är i vilketfall hemskt irriterande ljud men rätt lätt att fixa vilket man egentligen inte ska behöva göra på ett sånt kort och är jävligt klantigt av sapphire att inte se det problemet och ganska många av just sapphire 280x dual oc verkar lida av det problemet och är säkert därför dom såldes till så bra pris ett tag

Ah okej, får testa trycka på plasten då nästa gång jag hör ljudet, men tror fortfarande det är nätaggregatet för ljudet låter mer "elektriskt" eller vad man ska kalla det, och ljudet varierar som sagt, ibland låter det som på videon, och ibland låter det helt annorlunda och mycket tystare.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag tror det är grafikkortet då det går på olika rpm beroende på belastning och jag kunde spela tex bf4 då var det tyst körde jag kerbal så lät det ..testa ta fingret och tryck lite försiktigt på plasten på kortet när du hör ljudet ..iaf mitt vart tyst då
men för en permanent lösning satt jag en liten bit från en plaststripe mellan kylningen och plastdelen som ligger i mot metalen så fläkten höjdes upp kanske 1-2 mm och då vart det tyst hela tiden och det var för att jag var lat och inte orkade fixa några distanser

är i vilketfall hemskt irriterande ljud men rätt lätt att fixa vilket man egentligen inte ska behöva göra på ett sånt kort och är jävligt klantigt av sapphire att inte se det problemet och ganska många av just sapphire 280x dual oc verkar lida av det problemet och är säkert därför dom såldes till så bra pris ett tag

det behöver inte vara samma problem men har sett flera som haft det på samma kort så det är ganska bra odds att så är fallet

Ja du jävlar ,det var grafikkortet som lät! Får väl ta och sätta dit en stripe, hur satt du dit den? Kan se något bra sätt att sätta det på.

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kritax:

Klockan är 4 på natten ditt jävla präkto, jag kanske läste fel?

Ah okej, får testa trycka på plasten då nästa gång jag hör ljudet, men tror fortfarande det är nätaggregatet för ljudet låter mer "elektriskt" eller vad man ska kalla det, och ljudet varierar som sagt, ibland låter det som på videon, och ibland låter det helt annorlunda och mycket tystare.

på grafikkortet är det pga rpm och fläkten sitter monterad så den kan röra sig lite i som bussnigar kan man väll säga vilket är bra för att få dom tysta så det inte blir vibrationer så länge dom inte snuddar i flänsen men det lät olika för mig med ibland bara lite och ganska mycket sen ibland inget och hade olika karaktär för den kan snudda till och små svaja lite typ ..och det låter misstänkt lika och var sjukt irriterande

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

på grafikkortet är det pga rpm och fläkten sitter monterad så den kan röra sig lite i som bussnigar kan man väll säga vilket är bra för att få dom tysta så det inte blir vibrationer så länge dom inte snuddar i flänsen men det lät olika för mig med ibland bara lite och ganska mycket sen ibland inget och hade olika karaktär för den kan snudda till och små svaja lite typ ..och det låter misstänkt lika och var sjukt irriterande

Aa, ljuder kom igen nu och jag tröck på fläktdelen på grafikkortet och ljudet försvann, men jag vet inte hur jag ska sätta dit stripesen

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

När du sa att du började spela så kunde det börja eller efter ett tags spelande, det låter ju som att det skulle vara grafikkortet och det var det ju nu. Det är ju eftersom grafikkortet drar upp rpm när du går in i spel och fläkten trycks utåt och kan då ta emot på något ställe om det ligger ngn mm fel. Kanske testa att montera om grafikkortet? Det ser inte "hängigt" ut? Att det dippar? Isåfall får du nog ta och avbelasta kortet genom att hänga något i toppen av chassit och stödja upp kortet med. Kolla lite på fläktarna och försök se om ngn fläkt är lite skadad i kanten av bladen och försök sedan lista ut från varifrån det kan ha tagit i isåfall.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Har pillat och kollat lite på grafikkortet nu och lyckas inte se något sätt man kan sätta fast en stripe på grafikkortet. Är det skadligt om jag bara skiter i det? Kan grafikkortet ta skada av att fläkten snuddar lite i någon kant eller vad det är?

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Medlem

Har nu satt dit 2 stripes som trycker ihop kortet mer än förr. Ljudet har minskats men man hör det fortfarande, fast inte alls högt. Fast grafikkortet gick upp till 56-57 grader i spel nu istället för runt 40 grader. Kan grafikkortet ta skada av att ligga runt 55 grader eller är det lungt?

Visa signatur

Asrock Z97m Anniversary| Intel Core i7-4790k @ 4,4GHz| Cooler Master Evo 212 | Kingston HyperX 8GB 1600MHz | MSI Radeon R9 280X 3GB Gaming | Corsair CX600M | Kingston HyperX 120GB SSD | Cooler Master HAF912 Windowed version

Permalänk
Avstängd

jag har inte stripes runt utan 2 st bitar avklippta från en stripe som är 1cm lång som jag pillade in ...hur ska man förklara bra ..under plast bitarna som sitter under fläkten som man ser under fläktbladen så det skulle bli lite mer spänn så fläkten kom ut en liten liten bit ..är lite små pilligt men är ganska enkelt ändå ... är det väll kanske inte ultimata lösningen men funkar iaf och syns inte alls på mitt och sitter fast så pass att jag lär nog bort med hela kylningen för att få bort dom

skulle jag engagera mig riktigt "vilket inte behövs då andra lösningen duger och håller " skulle jag nog köpa o ringar av gummi och sätta som distanser mellan metal flänsen och kylnigen för det är väldigt lite som behövs för att det ska bli tyst

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w