Hur beter sig ett nätagg som inte vill mer?

Permalänk
Medlem

Hur beter sig ett nätagg som inte vill mer?

Hopp.

Satt och lirade igår, Tropico 4 av allt.

Byggde ut ön ordentligt när helt plötsligt, *poff*.

Datorn tvärdog. Första jag fick i huvudet var strömavbrott för det blåste rejält ute. Brukar ha taklampan på men inte igår förstås.

Efter ca 20-25 sekunder startade datorn igen, av sig själv, med ett sprakande/knastrande ljud och en rejält frän, stickande doft spred sig från datorn. Efter ett kort tag mitt i uppstarten stängde den av igen.

Dj-vla Vattenfall for genom mitt huvud. Efter någon halvminut med panikkänslor som ökade testade jag taklampan och såg att strömmen var där. Testade datorn men hände inget.

Testade igen efter ytterliggare några sekunder. Då startade den med samma sprakande/knastrande ljud och frän doft. Den startade till skrivbordet och jag skyndade då att stänga av den.

Var förbannad och ringde Vattenfall som skickade papper att fylla i om ersättning.

Först efter det jag började använda hjärnan. Kollade på klockradio i mitt rum som är superkänslig mot strömavbrott. Räcker i princip att det blinkar till så nollställer den sig plus en elmätare vid el-element som också är känslig. Ingen av dem hade nollat utan fungerade och det var då först tanken dök upp att det kanske var datorn som gav upp.

Själklart om jag hade varit logisk skulle jag inte startat den men jag var då så inne på att det var strömavbrott.

Ska iväg till en bekant med Bettan i eftermiddag som kan datorer, jag kan inte ett smack, och kolla om jag kan rädda innehållet på diskarna. Spel bara, ska köpa ny dator och vill flytta över. Skulle in till Uppsala på måndag och köpa dator och sen efter det börja flytta spelkataloger mm.

Vad tror ni, hypotetiskt? Nätagget?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Avstängd

Knastrande och sprakande brukar vara nätagget. Det är inte säkert att resten av datorn inte är ok dock så testa med ett nytt nätagg först, kanske låna ett från din kompis exempelvis. Det kan förstås vara andra komponenter också, kolla på moderkortet om du har några trasiga kapacitorer eller så.

Permalänk
Avstängd

ett poff och datorn startar om o dessutom luktar så skulle jag aldrig starta den datorn med det nätagget igen.

får jag fråga va du har för nätagg? edit; är det detta agget du har stod i sign Corsair TX 650w 80+?

min bror har ett sådan agg och fläkten brukar ge upp först men testa med annat nätagg innan du gör någonting mer

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Som sagt, om jag tänkt hade jag inte rört datorn. Var i början mest inne på Vattenfall. *skäms*

Jo, det är det nätagget.

Litar på kompisen att han vet vad han gör för själv är jag uppenbarligen inte att lita på med tanke på min reaktion.

Var in i Uppsala och köpte dator som ska hämtas nästa vecka men är grymt nyfiken på vad som hände gamla Bettan plus, som jag skrev, att få tag på spelkatalogerna.

Datorn har fungerat fint och hade tänkt sälja den men tydligen begick den självmord framför att skiljas från mig.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Skrivet av Beginner:

Som sagt, om jag tänkt hade jag inte rört datorn. Var i början mest inne på Vattenfall. *skäms*

Jo, det är det nätagget.

Litar på kompisen att han vet vad han gör för själv är jag uppenbarligen inte att lita på med tanke på min reaktion.

Var in i Uppsala och köpte dator som ska hämtas nästa vecka men är grymt nyfiken på vad som hände gamla Bettan plus, som jag skrev, att få tag på spelkatalogerna.

Datorn har fungerat fint och hade tänkt sälja den men tydligen begick den självmord framför att skiljas från mig.

Förhoppningsvis har diskarna klarat sig, med tanke på att datorn startade upp efter det hade smällt så är det ganska troligt att dom har klarat sig. Men starta datorn när det luktar illa och det har smällt är inte så bra.

Visa signatur

Citera om du vill få svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Men starta datorn när det luktar illa och det har smällt är inte så bra.

Tro mig, det står redan i min "Idiotsak som bara jag gör" lista. Skyller inte på något annat än total blackout under fontanelen.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreadwood:

Förhoppningsvis har diskarna klarat sig, med tanke på att datorn startade upp efter det hade smällt så är det ganska troligt att dom har klarat sig. Men starta datorn när det luktar illa och det har smällt är inte så bra.

Skrivet av Beginner:

Tro mig, det står redan i min "Idiotsak som bara jag gör" lista. Skyller inte på något annat än total blackout under fontanelen.

Du nämnde ju att den startade upp till skrivbordet innan du slog av den. Torde ju innebära att åtminstone din systemdisk fungerar mer eller mindre felfritt

Permalänk
Medlem

Det du känner doften av är en kondning som gett sig kanske därför det sa poff. Vad är det för nätagg ? Dock har jag svårt att tro att det gäller ditt Corsair TX 650w ??

Det nätagget har bland det bästa kondningarna du kan hitta på marknaden

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av aSparrow:

Du nämnde ju att den startade upp till skrivbordet innan du slog av den. Torde ju innebära att åtminstone din systemdisk fungerar mer eller mindre felfritt

Precis, disken(inte den i köket) borde ha klarat sig, men som alla andra har sagt...starta inte om den förrän du har bytt nätagg:)

TS! Gillar helt klart din början av berättelsen, var som en rysarbok av typ Dean Koontz!
Och Tropico 4 haha

Lycka till! (och fan ta Vattenfall i allafall)

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Knastrande och sprakande brukar vara nätagget. Det är inte säkert att resten av datorn inte är ok dock så testa med ett nytt nätagg först, kanske låna ett från din kompis exempelvis. Det kan förstås vara andra komponenter också, kolla på moderkortet om du har några trasiga kapacitorer eller så.

Det kan lika gärna vara en eller flera komponenter på moderkortet som har gett upp, knastrande och sprakande ljud betyder inte per automatik att det är just nätagget som väsnas

Permalänk
Rekordmedlem

Du borde öppna och titta vad som hänt, det är iallafall knappast vattenvall som skapat problemet men kolla alla kondensatorer och spänningsregulatorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Update.

Åkte hem till kompisen.

Tog av sidan och jösses. Inte dammtussar direkt men ganska rejält dammlager. *rodnar*

Tog ut datorn och blåste med tryckluft. (Höll fläktarna still med fingrarna)

In med datorn och kopplade in någon "mätar-mysko-mojäng" för att mäta nätagget och det var bra värden.

Hittade inget annat på moderkort eller så.

Troligen dammet som "gjorde något". Jag undrade lite snabbt om eluttaget, jordat men sen kom jag på att datorn är kopplad via överspänningsskydd + att i andra dubbeljacket sitter elelementet med elmätaren.

Jaja. Har sån dj-vulisisk huvudvärk så idag testar jag inget. Ska göra det imorgon. Ska flytta över megamängder av spelkataloger, Steam, Origin, WoW, D3 och Swtor till portabla HD:n som sen ska in i Nya Bettan som hämtas nästa vecka.

Testade lite snabbt igår till extern HD och jösses. När Steam hade ägnat 25 minuter åt att flytta filer via egen backup så skulle den komprimera filerna. Beräknad tid fyra timmar. La ner det då för stunden.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Går det inte bara att kopiera steam katalogen ?? Att vänta 4h på att den ska komprimeras verkar onödigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Går det inte bara att kopiera steam katalogen ?? Att vänta 4h på att den ska komprimeras verkar onödigt.

Ursäkta. Glömde skriva. Min hjärna försöker mörda mig.

Jodå. Provade flytta Steamkatalogen men det skulle ta en dag. 73gb. Kom på sen att jag slängt i HD:n i "fel" usb. 2.0, gick snabbare i usb 3.0 men ändå mellan två till tre timmar.

Skulle mer än gärna ladda ner allt men med adsl 8 mbit så...........

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

73GB tar inte en dag över USB2.. är jag nästan säker på men har du USB3 så är det klart bättre
Kommer inte sakna USB2 heller.. har dockningstation, extern disk och kortläsare med USB3 men bara USB2 i datorn, tills jag får ny.