Frågelådan: Coil whine, mebibyte och ljudkort

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Theposjo:

Fungerar överspännings skydd med ojordade uttag?

Nej

Permalänk

Multitasking... ordförslag... simultanarbete

Visa signatur

Antec P280 + Scythe Slipstream PWM 120mm | MSI Z370 Tomahawk | 8700K @stock + TR Silver Arrow | Corsair LPX 16GB @3600MHz | Seasonic Prime 850W Titanium | MSI RTX2080TI Gaming Trio | Crucial MX500 1TB M.2 | Asus Xonar Essence STX | LiteOn 12xBD | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Logitech G703 | Corsair K70 RGB | SennHeiser GSP 600

Permalänk
Medlem

"-Nu fick jag mus igen
-Ja den verkar glappa den där...
-Ja den är fruktansvärt trasig!"

Där brast det för mig

Permalänk
Medlem

<rant>Bibytes är för folk som har svårt att komma ihåg vilken bas de jobbar med.</rant>

Visa signatur

.<

Permalänk

Orkar inte spola fram och lyssna var ni talar om elektroniknoise, det var det jag ville höra. Ett index vore inte fel? Det var ju så många ämnen så det kan ju vara var som helst.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sears:

Relevant, men ej besvarat:
Vad innebär det att en hörlur är tungdriven? dB/mW? Ungefär var går gränsen för att vara tungdrivet?

Nu vet jag inte hur öppet det är för medlemmarna att besvara på dessa frågor, men jag borde nog kunna besvara några av dessa frågor (nota bene: jag är inte tekniskt kunnig när det kommer till elektricitet, så jag kommer att utelämna detaljer som ström, spänning, impedans, hur dessa mäts och hur dessa är viktiga för varandra i en hörlur kontra dess drift - räkna bara kallt med att alla de faktorerna spelar in):

Att en hörlur anses vara tungdriven är ett resultat av multipla faktorer. Du gick på känsligheten nu, och det är förvisso mer korrekt än att gå på impedansen, och varför ska jag förklara här. Men först ska vi utreda vad "driva" betyder på ett mer abstrakt plan. Jag utgår från att vi båda tänker såhär: "En hörlur ska kunna drivas att det kan spela ljud på en adekvat ljudnivå med bästa möjliga resultat ljudkvalitetsmässigt".

Ljudkänslighet mäts i decibel per (milli-)watt, och säger egentligen bara hur högt din hörlur kommer att spela ljud för dig. Har du ett lågt dB/mW-värde kommer din hörlur att vara relativt tyst även vid höga ljudvolymer, och vice versa. Men detta betyder inte om din hörlur drivs bra. Då kommer vi till det där lite mer tråkiga med tekniska detaljer, impedans och elektricitet som jag är så dålig på även om jag har ett hum om hur det funkar så vi stegar igenom det väldigt snabbt för att komma till en poäng. Varför jag skrev att ljudkänsligheten är mer korrekt är för att människor "rent generellt sett" associerar "drivbarhet" med "ljudvolym" vilket betyder att om vi pratar enbart om volym så är ljudkänsligheten oftare mer korrekt att titta på än impedans, men pratar vi om att det ska vara kvalitet inblandat också, då är det alltihop som måste vara i samklang - inte bara ljudkänslighet.

Detta med impedans i en hörlur mäts i Ohm, och brukar befinna sig mellan allt från 16 Ohm till 600 Ohm (ovanligt med högre eller lägre impedans än så). Du har även en utgångsimpedans i en hörlursförstäkare som även det mäts i Ohm. Varför du vill känna till båda är för att dessa tillsammans bildar vad som kallas Damping Factor (googla), och man brukar i runda tal säga att utgångsimpedansen på en förstärkare ska vara 1/8 av impedansen i en hörlur för att det ska låta optimalt. Detta påverkas av om membranen är av dynamisk eller Balanced Armature.

Jag vet inte hur mycket klokare detta gjorde dig, men huvudpoängen var väl mer att visa att frågan "vad gör en hörlur svårdriven" är en mångfacetterad fråga med olika svar beroende på vad man menar med "driver" och för att det ska låta bäst så bör de flesta faktorer spela roll.

Läs gärna mer, bättre detaljerat, av mer kunniga människor än jag, här:
http://www.innerfidelity.com/content/comparison-beyerdynamic-... (Tyll Hertsens är en väldigt välkänd filur inom hörlurskretsar som förklarar bättre och mer korrekt än mitt tafatta försök)
http://www.head-fi.org/t/607282/headphone-amp-impedance-match... (alla vår head-fi)
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht... (skaparen av objective2-förstärkaren, troligtvis den förstärkare med bäst prestanda per pris idag)
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...

Skrivet av Sears:

För mig så skiljer sig volymen mellan lurarna ytterst lite eller inte alls, det är bara under 20% på vrid-dosan till lurarna som den vänstra luren slutar funka.
Så att ställa den ena högre än den andra hjälper nog inte.

Ibland kan det vara ett tecken på att hörluren håller på att ge upp, men då bör det vara genomgående för alla ljudvolymer och inte bara låga volymer. Om det bara handlar om låga volymer så handlar det nog mer om en dålig potentiometer i din förstärkare som ger ett obalanserat ljud (oroa dig inte, de är de allra flesta obalanserade - vissa mer, andra mindre).

Med andra ord:
- Låter det alltid mindre på ena sidan oavsett volym, lämna in om du har garanti kvar.
- Låter det bara mindre vid lägre volym, och du störs av det, spela högre!

Permalänk
Skrivet av infexis:

Ang. coilwhine så har jag det i min plasma tv, det låter riktigt jobbigt när det visas något ljust. Sänka volymen på natten hjälper inte så mkt då det antagligen är trevligare att höra ljudet från reklam/program osv istället för det jäkla tjutet.

Testa att dra ner kontrasten.

Oftast levereras teves med allt för hög kontrast, högre än vad den inbyggda elektroniken gillar. På tjockteves kunde man se en fyrkantig vit ruta bli lite deformerad om man höjde kontrasten för mycket.

Att dra ner kontrasten är inte kul när man vant sig med för mycket kontrast, men man vänjer sig snabbt och får faktiskt mer detaljer eftersom man slipper bleeding (som klumpar ihop detaljerna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av V.V.S.:

Detta med impedans i en hörlur mäts i Ohm, och brukar befinna sig mellan allt från 16 Ohm till 600 Ohm (ovanligt med högre eller lägre impedans än så). Du har även en utgångsimpedans i en hörlursförstäkare som även det mäts i Ohm. Varför du vill känna till båda är för att dessa tillsammans bildar vad som kallas Damping Factor (googla), och man brukar i runda tal säga att utgångsimpedansen på en förstärkare ska vara 1/8 av impedansen i en hörlur för att det ska låta optimalt. Detta påverkas av om membranen är av dynamisk eller Balanced Armature.

Jag vet inte hur mycket klokare detta gjorde dig, men huvudpoängen var väl mer att visa att frågan "vad gör en hörlur svårdriven" är en mångfacetterad fråga med olika svar beroende på vad man menar med "driver" och för att det ska låta bäst så bör de flesta faktorer spela roll.

Läs gärna mer, bättre detaljerat, av mer kunniga människor än jag, här:
http://www.innerfidelity.com/content/comparison-beyerdynamic-... (Tyll Hertsens är en väldigt välkänd filur inom hörlurskretsar som förklarar bättre och mer korrekt än mitt tafatta försök)
http://www.head-fi.org/t/607282/headphone-amp-impedance-match... (alla vår head-fi)
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-amp-impedance.ht... (skaparen av objective2-förstärkaren, troligtvis den förstärkare med bäst prestanda per pris idag)
http://nwavguy.blogspot.se/2011/02/headphone-impedance-explai...

Ibland kan det vara ett tecken på att hörluren håller på att ge upp, men då bör det vara genomgående för alla ljudvolymer och inte bara låga volymer. Om det bara handlar om låga volymer så handlar det nog mer om en dålig potentiometer i din förstärkare som ger ett obalanserat ljud (oroa dig inte, de är de allra flesta obalanserade - vissa mer, andra mindre).

Med andra ord:
- Låter det alltid mindre på ena sidan oavsett volym, lämna in om du har garanti kvar.
- Låter det bara mindre vid lägre volym, och du störs av det, spela högre!

Tackar för svaret.

Jag har läst mig igenom ca en fjärdedel av det du länkade, det är mycket text D:

Det är driva som i ordentligt ljud(och balanserad volym på båda lurar), inte ljudvolymen. (alltså inte dB/mW, utan impendans?)

Mina lurar har 60 Ohm, vilket ger mig en optimal utgångsimpendans på 7,5 Ohm, alltså ca 10. Hur kollar jag upp utgångsimpendans med en integrerad krets? (jag antar att det står med i specifikationerna på riktiga förstärkare)

Lurarna är bara någon månad gamla och har haft detta problemet hela tiden.
Jag tror även mina tidigare lurar haft detta problemet(med samma moderkort), dock till en mindre grad.
Att spela högre är inte ett alternativ
Jag har dock lyckats få bättre resultat genom att dra ner volymen 20% på luren som låter mest i låg volym och att dra ner volymen genom mjukvara till ca 50% och dra upp den lite på lurarna.
Inte precis perfekt, men definitivt ett steg i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått igenom en reklamation på en coil whine produkt?
Sitter på ene ny G500s och den piper som en gris!