Permalänk

problem vid upgradering av RAM-minne

Hej !

installerade 4st nya 1GB minnesmoduler(Kingston KTH-XW4300) från Dustin.
det fungerade i 2dagar sen hände något.

datorn startar som vanligt men får ingen signal till skärmen(no video input).
tänkte att kanske nått av minnena inte vart riktigt isatt men de sitter som en smäck?
när jag plockar ur och kör med ett kan jag få igång datorn ibland efter lite flytt runt portarna.
den beter sig lika oavsett om jag kör med orginal korten eller de nya kingston korten.
har jag väll fått i ett kort och datorn visar bild och jag kikar in i BIOS så har den registrerat kortet.
stänger jag då ner genom att hålla in knappen 10sek och kastar i ytterligare ett kort så registrerar den det också.
fortsätter jag så tills alla 4nya kort sitter i så fungerar det ända till jag stänger av datorn och låter den stå en stund.
då börjar hela proceduren igen. får plocka i och ur korten tills jag får hugg, sen mata i en och en för att sedan köra en stund tills jag ska stänga av.

otroligt frustrerande... nån som känner igen problemet? vad kan jag göra?
har provat byta batteriet på moderkortet men samma resultat.
provat updatera BIOS men det gick inte då den sa att datorn inte fixade minimikraven ???
kör v5.13 02-16-2007 men fanns en nyare från 2008 men den vill inte installera den pga ovanstående?

vore evigt tacksam för hjälp då min budget är slimmad och om datorn bara går ett år till är jag mer än nöjd.

här kommer specs:en på det jag vet just nu...

Dator: HP Pavilion AC6043.sc
Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Premium 32-bit
Processor: orginal
Processorkylare:orginal
Moderkort: P5LP-LE
Minne: 4x 1GB Kingston KTH-XW4300 667Mhz
Grafikkort: NVIDIA 210 ?
Hårddisk: orginal
Nätaggregat: orginal

mvh
glad i två dagar Pappkanna

Permalänk
Medlem

-

Permalänk

Fixat !!!

bra tips Erben!

ska ha det i åtanke för framtida skumma fel, men löste problemet idag.

det var mitt grafikkort som sagt upp sig! när jag rev ur det och körde via moderkortet så fungerar det... kul när man gör ett ingrepp i sin maskin och nått annat säger upp sig samtidigt... har rivit mitt hår pga de här med minnena... när det har varit mitt grafikkort som jävlats med mig hela tiden... kollat in i BIOS och den har läst in alla 4nya minnen ! Kollade igen i Windows och där registrerar den också 4GB. oh joy !

eller är det nån som vet om det hänger ihop? kan mitt grafikkort fått fnatt för att jag har andra minnen i?

ni får ursäkta men jag har precis börjat dyka i det här med komponentbyten i datorer...

men tack för hjälpen ! kommer definitivt fortsätta hänga runt här och en vacker dag kanske jag kan vara till hjälp för någon annan!!

återigen glad pappkanna(hoppas de håller i sig längre denna gång!)