Permalänk
Medlem

GPU "fast" i vilo load

Hej,

har precis uppdaterat min dator med lite nya grejer och har stött på ett problem.

Mitt grafikkort är fast i vilo load, alltså GPU clock är fast i 300 mhz, även när jag spelar spel, har lirat Assassins creed black flag och Theif som exempel och där får jag ca 30 FPS även när jag skruvar ned inställningarna.

Jag har provat att byta ut grafikkort mot ett annat och det är samma med det kortet, den ligger i konstant vilo load och ökar inte när jag spelar spel.

Jag undrar då vad som kan vara problemet? Det verkar inte vara grafikkortet, utan jag tänker mig att det måste vara antingen processorn eller moderkortet.

Kan det vara så att moderkortet låser grafikkortet på något sätt?

Min komponenter ser ut som följande:

Operativsystem: Microsoft Windows 7 64 bit
Processor: Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
Processorkylare: Phanteks PH-TC14CS
Moderkort: GIGABYTE GA-Z87X-SLI Z87 S-1150 ATX
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) CL10 1600MHz VENGEANCE LP
Grafikkort: R9 290 Gaming - 4 GB GDDR5 (senaste uppdatering)
Hårddisk: WD Caviar® Black 750GB, 3,5", SATA och INTEL 520 240GB SATA SSD MLC BULK
Nätaggregat: Corsair Powersupply 750W Black, ATX/EPS
Temperaturer: 60C processor med full belastning, kring 35C i lådan

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Testa annan drivrutin?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Testa annan drivrutin?

har provat att använda Beta drivrutinerna och de drivrutiner som följer med kortet. Om det är grafikkortet du tänker på dvs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinLu:

har provat att använda Beta drivrutinerna och de drivrutiner som följer med kortet. Om det är grafikkortet du tänker på dvs.

Kör in de senaste från deras sajt/program.

Tabbar du ut för att se vad kortet ligger på?
När du gör det med Nvidia-kort så drar kortet ner på halvgas, eftersom det egentligen inte behöver jobba alls. Sticker iväg när man tabbar tillbaka till spelet.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kör in de senaste från deras sajt/program.

Tabbar du ut för att se vad kortet ligger på?
När du gör det med Nvidia-kort så drar kortet ner på halvgas, eftersom det egentligen inte behöver jobba alls. Sticker iväg när man tabbar tillbaka till spelet.

Jag kör ett benchmark i window mode, så jag ser att kortet inte går upp i load. Kortet jag har är ett ATI radeon R9 290.