Permalänk

CPU temp hög!

Hallå folket! Jag har ett litet problem som behöver lösas.
Min CPU temperatur blir allt för varm. Cpun jag har är fx-4100.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1001014

Jag spelar väldigt sällan, men varje gång jag spelar eller min syser väljer att spela sims(sällan) Så går temperaturen upp till skyn, vad detta beror på har jag ingen aning.
Här är dataegenskaperna, och mitt grafikkort är 560ti.
Temperaturen går upp till 80+ grader efter 10+ minuter, vilket spel det än är, hur krävande den än är.
Något skumt är det. Har speedfan och såhär ser den ut förstår inte så värst mycket vilken fan som är till CPUn:
http://www.ladda-upp.se/image.php?id=94179&size=full

Jag monterade förövrigt inte delarna, utan äffären gjorde det.

Om det gör någon skillnad så blir aldrig grafikkortet för varmt även när jag har använt maxinställningar på bf3 och liknande, då ligger den på ca 60-65 som max.
Jag är rätt kass på datorer men jag misstänker att det är något med CPUn, kan det vara kylfläkten som ingår? Kylpasta? Behöver cpun luftas?
All hjälp är bra hjälp.

Mvh

Permalänk
Medlem

Byt kylpasta och prova igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Skrivet av Cooling23:

Byt kylpasta och prova igen.

Kan det verkligen göra stor skillnad och vara anledningen till att temperaturen går upp så högt i c under spelande?

Hur är cpu fläkten som ingår? Kan det vara den? Spel som inte är så krävande såsom sims 2 går även jävligt högt upp i temp, till 80+ så jag misstänker att det är något annat än själva fläkten på något sätt..

Permalänk

Börja med att kolla så cpu kylaren sitter tajt mot processorn
Sitter den tajt lossa den och kolla så de finns kylpasta och att de inte ligger nån plast eller nått annat som inte ska vara där

Permalänk

Det låg ingen kylpasta under processorn såg jag, om den nu inte gick bort.
Kan detta vara anledningen?Vilken kylpasta rekommenderas? Helst inte för dyr, billig och bra!

Permalänk

Vad sägs om denna? Datanova ligger runt hörnet så om den är bra är det bara att köra!
http://webshop.datanova.se/ItemInfo?itemId=36736571&itemName=...

Hur mycket kan kylpasta hjälpa när det gäller temperatur? hypotetiskt sätt, nu när temp ligger på 20-25 under surf, och 75+ under spelande, vad kan jag förvänta mig för minskining under spelandet? Så jag märker av att det var just kylpastan som saknades, och inte även något annat som är fel..

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsson112:

Vad sägs om denna? Datanova ligger runt hörnet så om den är bra är det bara att köra!
http://webshop.datanova.se/ItemInfo?itemId=36736571&itemName=...

Hur mycket kan kylpasta hjälpa när det gäller temperatur? hypotetiskt sätt, nu när temp ligger på 20-25 under surf, och 75+ under spelande, vad kan jag förvänta mig för minskining under spelandet? Så jag märker av att det var just kylpastan som saknades, och inte även något annat som är fel..

Mvh

Funkar utmärkt. Kylpastan fyller ut luftfickor och därför ökar ledningsförmågan av värme markant. Låter nästan lite konstigt att du får så pass bra temperaturer just nu utan kylpasta alls. Om det är som du säger att det inte fanns någon kylpasta alls kommer det göra en markant skillnad på temperaturerna, säkerligen 20-25C grader lägre i belastning.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Funkar utmärkt. Kylpastan fyller ut luftfickor och därför ökar ledningsförmågan av värme markant. Låter nästan lite konstigt att du får så pass bra temperaturer just nu utan kylpasta alls. Om det är som du säger att det inte fanns någon kylpasta alls kommer det göra en markant skillnad på temperaturerna, säkerligen 20-25C grader lägre i belastning.

Alltså, på den fyrkantiga metallbiten var det ingen kylpasta på, och på cpun som ska ligga ovanför den var det torrt, kanske fanns kylpasta där som blivit hård, om så, hur rensar jag bort den gamla kylpastan? Och bör jag lägga en klick pasta på båda metallbitarna? Eller räcker det endast med den lilla metallbiten som finns på motherboard?

Mvh.

Permalänk

Jag har förövrigt inte pillat kylpastan på cirka 1.5 år om det nu fanns från början när de monterade ihop den..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsson112:

Alltså, på den fyrkantiga metallbiten var det ingen kylpasta på, och på cpun som ska ligga ovanför den var det torrt, kanske fanns kylpasta där som blivit hård, om så, hur rensar jag bort den gamla kylpastan? Och bör jag lägga en klick pasta på båda metallbitarna? Eller räcker det endast med den lilla metallbiten som finns på motherboard?

Mvh.

Är inte riktigt hundra vad du pratar om ? Det är ovanpå processorn du ska applicera kylpasta, alltså typ som det här.

Dold text

Mängden ska var ungefär lika mycket som ett riskorn. Sen monterar du på processorkylaren med jämt tryck och så är det klart. Kan ta några dagar innan kylpastan är inkörd, men du borde ändå se en stor skillnad från först början.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Är inte riktigt hundra vad du pratar om ? Det är ovanpå processorn du ska applicera kylpasta, alltså typ som det här.

Mängden ska var ungefär lika mycket som ett riskorn. Sen monterar du på processorkylaren med jämt tryck och så är det klart. Kan ta några dagar innan kylpastan är inkörd, men du borde ändå se en stor skillnad från först början.

Okej, alltså på metallbiten som cpun läggs på om jag förstått rätt, verkar så genom bilden iallafall. Bör jag rengöra den cpun( där kylpastan kommer fästas vid när man sätter in den) Och om så med vad? Aciton?

Permalänk
Skrivet av ericsson112:

Okej, alltså på metallbiten som cpun läggs på om jag förstått rätt, verkar så genom bilden iallafall. Bör jag rengöra den cpun( där kylpastan kommer fästas vid när man sätter in den) Och om så med vad? Aciton?

du får nog ta att fota av din setup.. vekar vara som du missförstått hur det sitter .. du har moderkort. socket. processor. kylarblock i aluminium. fläkt.

aceton. ehhm. ja det funkar när man rengör men inte som kylpasta

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

du får nog ta att fota av din setup.. vekar vara som du missförstått hur det sitter .. du har moderkort. socket. processor. kylarblock i aluminium. fläkt.

aceton. ehhm. ja det funkar när man rengör men inte som kylpasta

Tar foton imorgon och lägger upp, haha jag menar självklart aceton för rengöring!
Bilder kommer imorgon morgon, uppskattar om ni kommer in och ger besvar vart, och om det redan finns kylarpasta på haha.

Permalänk

Här är bilderna. Om detta är kylpasta och inte behöver förnyas, vad fan kan problemet vara med den höga temperaturen jag får speciellt under spel? 80+ efter ett tag.
http://www.ladda-upp.se/bilder/brpmodliqgrfsb/
http://www.ladda-upp.se/bilder/iclqikftgjztcm/

Permalänk
Skrivet av ericsson112:

Här är bilderna. Om detta är kylpasta och inte behöver förnyas, vad fan kan problemet vara med den höga temperaturen jag får speciellt under spel? 80+ efter ett tag.
http://www.ladda-upp.se/bilder/brpmodliqgrfsb/
http://www.ladda-upp.se/bilder/iclqikftgjztcm/

du har en stockkylare / original. köp en Coolermaster 212 evo eller en Noctua tornkylare så ska du få ner tempen

vadå inte förnyas ? om du lossar på kylaren så ska det bort med gamla pastan och på med nytt.
det ska vara helt rent. några droppar aceton eller T-sprit på toapapper torka av

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

du har en stockkylare / original. köp en Coolermaster 212 evo eller en Noctua tornkylare så ska du få ner tempen

vadå inte förnyas ? om du lossar på kylaren så ska det bort med gamla pastan och på med nytt.
det ska vara helt rent. några droppar aceton eller T-sprit på toapapper torka av

Men det fanns kylpasta va? Kan det vara min cpu kylare som är skit? Men borde temperaturen gå upp till 80+ när systern spelar spel som sims 3 fastän denna kylare inte är så bra.

Permalänk
Skrivet av ericsson112:

Det låg ingen kylpasta under processorn såg jag, om den nu inte gick bort.
Kan detta vara anledningen?Vilken kylpasta rekommenderas? Helst inte för dyr, billig och bra!

om du inte fått nån kylpasta när dom monterat i butik skulle jag nog gå dit å be å få en dyr pasta men MX-4 funkar

Permalänk
Skrivet av ericsson112:

Men det fanns kylpasta va? Kan det vara min cpu kylare som är skit? Men borde temperaturen gå upp till 80+ när systern spelar spel som sims 3 fastän denna kylare inte är så bra.

kylarpasta = grått klet som fanns på bilderna.
om det var kylaren som följde med processorn & du har rätt fästanordning så ska det funka,
och inte bli +80 grader vad är det för fläkt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd

ja nu har du fått flera svar ingen har påpekat vilken av dessa temperaturer som går upp i 80+. dessutom är speedfan inget program jag skulle lita på för fem öre.

en sak till det kan vara ditt grafikkort som går upp i 80 grader ett kort som är dammigt som går för varmt.

testa med Coretemp istället ,du kan testa med HW-monitor åxå..

återkom när du testat med dessa och skulle va glad om du la upp skärmdumpar då du belastar datorn med furmark(GPU) och prime(CPU) stressprogram altså

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Här är en skärmdump från HW,Coretemp och GPU meter.
Tagen efter att ha varit inne i SIMS 3 i cirka 3-4 minuter.
Cpu temperaturen har gått ner, då jag dammsugat lite svagt i cpun och chassit.

Här är bumpen

http://imgbox.com/wuwP9BzI

Ser ni något problem?

Permalänk

Ha i åtanke att spelet endast var på 2-3 minuter. CPU temp har gått upp till 90+ ett antal gånger som sagt, och då har datorn stängts av för sig själv, då tempen var för hög.

Mvh...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ericsson112:

Här är en skärmdump från HW,Coretemp och GPU meter.
Tagen efter att ha varit inne i SIMS 3 i cirka 3-4 minuter.
Cpu temperaturen har gått ner, då jag dammsugat lite svagt i cpun och chassit.

Här är bumpen

http://imgbox.com/wuwP9BzI

Ser ni något problem?

Ifall du monterade tillbaka kylaren utan att lägga på ny kylpasta så kommer det ge dåliga temperaturer.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Ifall du monterade tillbaka kylaren utan att lägga på ny kylpasta så kommer det ge dåliga temperaturer.

Kommer köpa kylpasta imorgon. På bilderna ovan, vilken ska jag lägga en klick pasta ¨på?

Ser ni något fel på bilden jag skicka senast?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ericsson112:

Här är en skärmdump från HW,Coretemp och GPU meter.
Tagen efter att ha varit inne i SIMS 3 i cirka 3-4 minuter.
Cpu temperaturen har gått ner, då jag dammsugat lite svagt i cpun och chassit.

Här är bumpen

http://imgbox.com/wuwP9BzI

Ser ni något problem?

Jag hade rätt din processor maxar 56grader det är din gpu som toppar uppemot 80 grader något som är ganska normalt för ett sådant grafikkort med referenskylare

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av Tranceguy:

Jag hade rätt din processor maxar 56grader det är din gpu som toppar uppemot 80 grader något som är ganska normalt för ett sådant grafikkort med referenskylare

Nejnej den har maxat 56 grader idag! Den har gått upp emot 90+ tidigare dagar.
Somsagt den har stängts av tidigare av sig själv då CPUN blev alltförvarm, tror den har maxxat som max 102grader, och då självklart stängdes den av automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ericsson112:

Nejnej den har maxat 56 grader idag! Den har gått upp emot 90+ tidigare dagar.
Somsagt den har stängts av tidigare av sig själv då CPUN blev alltförvarm, tror den har maxxat som max 102grader, och då självklart stängdes den av automatiskt.

ok hur vet du det då du testat nu endast coretemp och det andra och du har ju bara innan kört speedfan?

menar jag ser på vänster program att grafikkortet toppar 80grader det kanske har toppat mer förut.

hade din cpu toppar 102grader då har du nog förstört processorn (märk väl inte säkert) då rekomenderad max temp på den får vara 60grader. ger dig bara information.

nu sitter vi lite i en felaktig cituation menar du påstår att det är processorn något vi heller inte kan bevisa likvärt som du inte kan bevisa för oss heller att det är så.

men jag önskar dig all lycka.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk

Speedfan är endast till att kontrollera fläktarna såklart. Nämnde inte det i första inlägget men det jag menade var att jag ville kolla upp vilken fläkt som var till CPUn i speedfan men hade ingen aning vilken det var.

Permalänk

Men ska jag bara köpa kylpastan imorgon och se hur det blir, hoppas det löser sig då..

Jag är kass som fan på datorer däräv min efterblivenhet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ericsson112:

Men ska jag bara köpa kylpastan imorgon och se hur det blir, hoppas det löser sig då..

Jag är kass som fan på datorer däräv min efterblivenhet.

Ingen fara man kan inte va bäst på allt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

ok hur vet du det då du testat nu endast coretemp och det andra och du har ju bara innan kört speedfan?

menar jag ser på vänster program att grafikkortet toppar 80grader det kanske har toppat mer förut.

hade din cpu toppar 102grader då har du nog förstört processorn (märk väl inte säkert) då rekomenderad max temp på den får vara 60grader. ger dig bara information.

nu sitter vi lite i en felaktig cituation menar du påstår att det är processorn något vi heller inte kan bevisa likvärt som du inte kan bevisa för oss heller att det är så.

men jag önskar dig all lycka.

Nja maxtemp innan dem klockar ned sig är runt 60 till 70c (beroende på cpu och moderkort i de flesta fall)

Så sticker cpun nämligen iväg lite utanför sina strömspecifikationer och drar en del mer än vad de borde vilket kan på enklare moderkort bli katastrof när plötsligt moderkortet brinner upp trots att det vanligtvis klarar av upp till de första 125W processorerna men inte listar t ex fx 8xxx serien...

(Har med processorns grunddesign och göra till den större delen och har även påverkat intels processorer i deras tidiga dualcore och quadcore's)
De kan även i dessa temperaturer i kraftig användning räkna fel och orsaka instabiltet eller bluescreen eller helt enkelt tappa prestanda trots att man ställt in att maxtemp innan de ska klocka ned sig är 80c på moderkortet (vet inte exakt varför det blir så men någonting händer iallafall så det funkar väldigt kasst sen...)

Medans intel spenderade en hel del på att lösa dessa problem och samtidigt fick nya sätt att vinna prestanda på, Så har amd inte haft råd eller tid och göra det utan fått halka efter och bli kvar med dessa problem och begränsningar.

Annars hade vi kanske sett ett riktigt lopp om prestanda/pris på båda sidorna bland deras processorer.
Vilket än idag visas i deras nyaste generationer av processorer för FM2 och kanske FM2+ med (inte kollat upp dessa processorers maxtemperatur ännu.)

Det TS kan göra för närvarande utan kylpasta är att sänka spänningen på sin processor tills vidare för att hålla temperaturerna nere utan kylpasta.
(borde kunna sänka den till 1,30v utan att påverka stabiliteten på processorn...)

en tillfällig kylpasta eftersom att du ska byta imorgon så kan du göra detta med risken att då få något läckande på moderkortet eller under processorn.
köra med majonäs. (väldigt liten klick i mitten på lilla metallbiten (processorn) som du rengör innan detta då heh.

http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...
där ser du vilka som kyler bäst bland både tillfälliga och som verkligen är gjorda för detta.
om du nu provar majonäs ha datorn liggande för att minska risken om att något rinner ner på moderkortet eller processorn.
det är nog bäst och vänta dock tills imorgon om du inte har råd att möjligen ersätta något ifall du gör fel med något tillfälligt alternativ.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb