Inreda nya datorn, vad behövs?

Permalänk
Medlem

Inreda nya datorn, vad behövs?

Nu står nya datorn på skrivbordet och jag håller på att flytta in i den. Så vilka program behöver jag mer? (Windows 7 med Norton antivirus, 256 Ssd disk.)
Här skall aldrig spelas spel utan enbart arbetas med bild - tänk - photoshop o illustrator. photomatix, lightroom, corel.
Samt lite surf. Ipaden löser mesta surfen så i princip skulle stationära datorn klara sig utan internet 90% av tiden.
1. Synka bildmappar
Jag har installerat Freefilesync, för att synka bildarkivet ut till extern hårddisk. Bra val?
2. Defragmentera och städa
Undrar om det är någon som helst vinst att använda Ccleaner som jag hade på gamla datorn.
Får också erbjudande om att köpa Agomo beta innehållande både Ccleaner o defraggler. Men borde inte ett nytt OS fixa allt sådant själv.
3. Läsa skadade filer
Är det någon id'e att installera ett program som läser alla sorters filer - har en del skadade bildfiler som jag är tveksam över att slänga.
4. Något mer som jag har missat?

Permalänk
Medlem

2. Jag brukar alltid använda mig av CCleaner och Defraggler. Gratis-versionerna såklart.

Ta en sväng förbi ninite.com så kommer du säkert på lite smått å gott du behöver.

Permalänk

Du kommer kanske få användning av WinRAR om du jobbar mycket med filer och nedladdningar.

Permalänk
Medlem

Du ska inte defragmentera SSD.

Permalänk

För surfen; adblocker

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver Qvist:

Du kommer kanske få användning av WinRAR om du jobbar mycket med filer och nedladdningar.

7-zip är bättre och dessutom gratis

Visa signatur

< i5 2500K @ 4.2GHz | 16 GB A-Data XPG + Corsair XMS3 1600MHz | ASUS GTX 670 DCU2 | Qnix QX2710 2560x1440 @ 96Hz | ASUS Xonar D2 | Samsung 830 128 GB | Crucial M4 240 GB | Samsung Spinpoint F3 1 TB | WD Green 2GB | Fractal Design Define R3 | Be Quiet! Straight Power 580W >

Permalänk
Medlem

Till att börja med; ta bort Norton Antivirus, värsta skräpet som finns och segar ner datorn rejält. BitDefender eller ESET Antivirus är dom bästa programmen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av OldComputer:

Till att börja med; ta bort Norton Antivirus, värsta skräpet som finns och segar ner datorn rejält. BitDefender eller ESET Antivirus är dom bästa programmen.

Jag använder F-Secure.