Permalänk
Medlem

"Black Screen of Death" i Windows 8.1

Tjenare där!
Vad ska man göra för att bli av med de så kallade "Black Screen Of Death" problemen i Windows 8.1? Det är nu tredje gången jag lyckas få det om inte mer. Det är så frustrerande och lyckas inte hitta vad som orsakar problemet.

Det som händer är att själva inloggningen, så står det Loggar in eller dylikt mycket längre än vanligt. Sedan så när man kommit in så är hela skärmen helt svart. Man kan inte heller öppna upp Aktivitetshanteraren med hjälp utav Ctrl Alt Delete utan det händer ingenting då.

Och när jag kör en "sfc /scannow" i kommandotolket i felsäkert läge så hittar den ett fel som inte går att fixa och gör en CBS-loggfil.

Här är CBS loggen; http://www.speedyshare.com/WDpj6/download/CBS.log
P.S Antigen så laddas loggen ned automatiskt eller så klickar du CBS.log längst upptill...

Än så länge har jag inte lyckats få detta problem på min bärbara som också har 8.1.
Hur ska jag göra? Ska jag gå tillbaka till Windows 7? Ominstallera Windows 8 och uppdatera till 8.1? Eller finns det en annan lösning?
Vill helst slippa ominstallation då det är ett h*lvete att installera om alla mjukvaror igen...

Uppskattar ett svar snarast då jag är så jäkla trött på den här skiten och vill bli av med den...
P.S har startat om datorn ett antal gånger och nu går det iallafall att komma in till skrivbordet... dock så snurrar "laddningshjulet" och fryser o.s.v. samt att inga ikoner på skrivbordet har dykt upp ännu...

Tack för svaren i förhand! Jag hoppas att någon har en lösningen för detta strul...
M.V.H Davvarn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

När började problemet? Har det varit så enda sedan du installerade Windows 8.1?

Jag känner med dig, man installerar allt och känner sig nöjd och BAM börjar strulet. Dock har jag aldrig fått en Black Screen of Death.

Permalänk
Medlem

Jag minns inte riktigt när det började men jag tror att det har varit så sedan jag installerade/uppdaterade till 8.1. Dock så uppdaterade jag till 8.1 så fort alla uppdateringar var klara. Kan det vara fel på hårddisken? För när jag kollar Loggboken så är det en lång jäkla radda med nivåerna, Fel, Varning och Kritisk. Och när man skrollar ner en bit så står det på källan "disk" med nivåerna Fel och Varning. Händelse-ID:erna är 154 och 153.
* 154:
I/O-åtgärden på den logiska blockadressen \Device\00000066 för disk (PDO-namn:) misslyckades på grund av ett maskinvarufel.
* 153:
Ett nytt försök att utföra I/O-åtgärden på den logiska blockadressen \Device\00000066 för disk (PDO-namn:) har slutförts.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

Har du möjlighet så dra in AIDA64, gå in under Lagring och kolla hårddisken med SMART funktionen.

Är det en massa gula varningstecken där kan du börja se dig om efter en ny hårddisk.

Permalänk
Medlem

Har dragit igång AIDA64 Extreme och gjort det du sa, Lagring, SMART. Vad ska jag kolla efter nu?

P.S. Du skämtar väl med att kolla efter en ny hårddisk, va? Jag skaffade denna för kanske 2 veckor sedan, en Samsung 840 Pro Series 256 GB. Men om det är fel på den så ska det väl gå på garantin, väl?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davvarn:

Har dragit igång AIDA64 Extreme och gjort det du sa, Lagring, SMART. Vad ska jag kolla efter nu?

P.S. Du skämtar väl med att kolla efter en ny hårddisk, va? Jag skaffade denna för kanske 2 veckor sedan, en Samsung 840 Pro Series 256 GB. Men om det är fel på den så ska det väl gå på garantin, väl?

Måndagsexemplar finns för all typer av produkter och ser inte varför hårddiskar skulle vara förskonade.

Dock, under SMART så ska du bara se små fyrkanter med en blå bock på alla värden. Är något varningsflaggat ska det vara en gul varningstriangel tror jag med ett svart utropstecken.

Självklart ska det gå på garantin, tänk dig om det hade varit en ny bil som bara varit 2 veckor gammal.

Permalänk
Medlem

Allting verkar bra, bara blåa bockar och statusen är OK: Värdet är normalt och OK: Alltid godkänd på allihopa.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Tänkte på en grej, detta kan väl inte bero på att man har kört Advanced Systemcare med Registry Fix ibockat, eller? Att det liksom har "fuckat" upp systemet... finns det isåfall något bra program som kollar efter registerfiler som saknas och tar tillbaka dom?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

Säg inte att du kör en massa onödigt trams också.

"Advanced SystemCare: Analyserar, justerar och optimerar ditt system"

Jo tjena, davvarns system fungerar prima....

Nej men skämtåsido, undvik onödiga program alltså. Du har förmodligen en hyfsat ny dator, du ska inte behöva sådana program, de gör ibland mer skada än nytta.

Nu ska man förvisso inte sitta och säga att dessa program är syndabockarna, men jag personligen har aldrig behövt använda sånna program.

Jag skulle nog satsat på en ominstallation och prövat utan de där programmen och fungerar det fint kan du säga tack och adjöss till dem.

Permalänk
Medlem

Hahaha!

Dock så är det inte så ofta jag använder det programmet, utan det är oftast med Uppstarts-hanteraren, Genvägs-fixare, Windows Fixare och annat som är inbyggt i programmet.
Men om man ominstallerar, ska jag återgå till Windows 7 eller installera 8.1 igen?

Jag har fasen aldrig haft en Windows installation som fungerat hela tiden, utan det förekommer alltid ett mysterium som är omöjligt att knäcka... Snart går jag fasen över till Mac för att slippa det här eländet...då man har hört att det är mindre strul med det...

Finns det något smidigt sätt att föra över själva "installationerna" av programmen för att slippa installera om dom igen med ominstallation av OS? och inte ta med själva systemfilerna

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av davvarn:

Hahaha!

Dock så är det inte så ofta jag använder det programmet, utan det är oftast med Uppstarts-hanteraren, Genvägs-fixare, Windows Fixare och annat som är inbyggt i programmet.
Men om man ominstallerar, ska jag återgå till Windows 7 eller installera 8.1 igen?

Jag har fasen aldrig haft en Windows installation som fungerat hela tiden, utan det förekommer alltid ett mysterium som är omöjligt att knäcka... Snart går jag fasen över till Mac för att slippa det här eländet...då man har hört att det är mindre strul med det...

Finns det något smidigt sätt att föra över själva "installationerna" av programmen för att slippa installera om dom igen med ominstallation av OS? och inte ta med själva systemfilerna

Tror inte det finns någon Windowsanvändare som haft en fullt fungerande installation hela tiden. Förr eller senare dyker det alltid upp något litet problem.
Man är glad så länge saker och ting flyter på och vips är man där igen med installationsskivorna.

När det gäller att göra backup på installerade program kan det vara lite sisådär med den saken. Vissa program skulle jag kunna tänka mig fungerar fint medan andra som gillar att lägga saker i registret kan vara lite knepigare.
Man får helt enkelt pröva sig fram, men rekommenderat är ju att dra ner de program du ska ha och installera igen.

Tidskrävande förvisso, men tänk om dina backuper inte fungerar och ger dig massa strul då sitter du i smeten igen.

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS? Tänkte på ifall just detta problem dyker upp igen så är det nästan meningslöst att göra någonting alls..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

Jag kör Windows 8.1 på min bärbara dator och Windows 8.1 Update 1 på min speldator. Är dock ganska simpel av mig och installerar bara de program jag nödvändigtvis behöver.

Permalänk
Medlem

Men hur fick du tag på Update 1? Om man installerar denna, borde inte registret bli "läkt" alltså att filerna återgår till orginalet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

Saken är den att att Update 1 fanns en kort tid ute på Windows Update via ett registerhack och folk var snabba med att ladda ner MSU filerna.
Microsoft tog sedan ner länkarna och folk distribuerade sedan mirror länkar till Update 1 MSU filerna.

Vet inte hur det fungerar, men jag kör min speldator helt offline utan internet så risken för att något ska hända eller återgå till originalfilerna är mycket liten.

Laddade ner Update 1 igår kväll och har lekt lite med den idag, fungerar perfekt. Jag kunde inte hålla mig till April.

Permalänk
Medlem

Jaja, tack så mycket för informationen! Ifall problemet dyker upp igen, så ominstallerar jag skiten eller väntar på den nya updaten..

Mvh Davvarn

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Inaktiv

Ja det var så lite så.

Och har du lite tid över är det faktiskt värt att ominstallera, en ominstallation kan göra under det lovar jag dig.
Förstår som sagt pressen, mycket som ska göras backup på.

Vet inte hur många program du har idag som du kör, men gå igenom dem lite och ta dig en funderare och se vilka du behöver och inte behöver.
Kanske är dags för lite vårstädning rent av

Permalänk
Medlem

Kan tala om att mitt "rekord" på en fortfarande fungerande ominstallation var nog 3 år, då ska allt bli så jävla segt och start up tar sjukt lång tid, utan att man installerat något speciellt nytt senaste ÅRET, då börjar jag snällt ta hand om datorn (på den tiden) och köra CCleaner, diskdefragmantering och dylika program, då kör allt HELT fast och man måste ominstallera...

Det har snart gått ett år sen jag köpte min dator, än så länge är det ingen strul men man ska inte ropa hej för tidigt:) Windows updates är ju 'bra'...
Ironiska är att de gäller både XP och WIN7...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7