Permalänk
Medlem

2 olika fläktar i push/pull

Hej Sweclockers.

Jag har en Noctua U12S kylare: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=63...
Samt en Noctua NF-P12 PWM fläkt: http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=12...

Jag kör för tillfället U12S kylaren med den medföljande fläkten (Noctua NF-F12) i Push och min andra fläkt (Noctua NF-P12) i Pull.

Mina frågor angående detta är:
1: Är detta en dålig setup?
2: Bränner detta motorn på NF-P12 fläkten?

Det har funkat bra hittills (kört så i 2 veckor). Fläktarna är inställda på att snurra i ungefär samma RPM.

Tack på förhand.

Permalänk
Entusiast

Om jag inte missar mig så är P12 en Pressure fläkt, denna bör alltså trycka på luften, inte hämta den, speciellt på en CPU kylare.
Samma med NF-F12, men det är en Airflow fläkt, skulle säga att det är bättre att ha den som pull fläkt.

Klart att det nöter på fläkten, ungefär lika mycket som att ha den igång någon annan stans i chassit.
Skämt åsido, att det nöter är ingenting som du ska behöva tänka på, Noctua fläktar är byggda med kvalité och kommer med en garanti därefter.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk

Om det funkar bra för dig så kör på. Optimalt hade väl varit två likadana fläktar som styrs av en fyrapin, eftersom en fläkt kanske kan begränsa den andra om det är olika modeller, men det är nog marginellt.

Permalänk
Keeper of Traditions

Man bör dock använda 2 fläktar av samma modell för att slippa problem med intermodulation (är det rätt svensk term..?)

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Fick man inte med någon sådandär grendelare typ,koppla två fläktar till ett uttag på moderkortet? Kör en sådan om du är orolig

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Du behöver inte vara orolig alls!
Om fläktarna flyttar olika mycket luft kommer det att utjämnas genom att luften släpper ut/ sugs in på kortsidorna av kylaren.
Hade varit jobbigare om det hade varit en radiator med täta sidor...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Det var skönt att höra att allt är lugnt.