Windows beter sig konstigt? Kan det vara SSD:n?

Permalänk
Medlem

Windows beter sig konstigt? Kan det vara SSD:n?

Hej,

Jag köpte för någon vecka sen en Intel 530 240 GB SSD disk(se signatur) som jag installerade Windows 8.1 på vilket har fungerat bra.

Som ni kan se så har dator även ett par mekaniska diskar där någon av dem har videos utdelade på interna nätat. Idag när jag satt o tittade på en av dessa videos via XBMC(över LAN:et) så slutade det tvärt.

Jag gick in till datorn, men såg inget konstigt merän att den verkade ha gått i sleepmode. Jag gjorde en restart på systemet men den fastnade på restarting... bilden så det blev en power off/on.

När jag kom tillbaka in till Windows så tog det först väldigt lång tid innan ikonerna visades på skrivbordet och tog jag mig in på startmenyn så kom jag inte därifrån förrens efter en stund. När den väl kom igång så var det något program som klagade på att det inte kunnat läsa konfig fil och några andra program hade tappat inställningar/konton.

Jag har hittat följande i Windows Loggen(System) :

Citat:

- The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device ROOT\WPD\0000.
- The IO operation at logical block address 9fc0 for Disk 1 (PDO name: \Device\0000002e) was retried.
- The driver \Driver\WudfRd failed to load for the device SWD\WPDBUSENUM\_??_USBSTOR#Disk&Ven_Generic&Prod_Flash_HS-COMBO&Rev_5.39#080703203124&1#{53f56307-b6bf-11d0-94f2-00a0c91efb8b}.
- The IO operation at logical block address 6f78 for Disk 1 (PDO name: \Device\0000002e) was retried.
- The IO operation at logical block address fc68 for Disk 1 (PDO name: \Device\0000002e) was retried.

Och en hel del till.

Min första tanke är att SSD:n inte mår så bra men enligt Intel Toolbox så finns det inga fel? Jag har kört båda(quick/full) diagnostikerna utan några problem. Även SMART informationen ser bra ut.

Så frågan är nu vad det är som strular? Några Idéer?

P.S har stängt av sleep mode nu.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Hej,

Jag köpte för någon vecka sen en Intel 530 240 GB SSD disk(se signatur) som jag installerade Windows 8.1 på vilket har fungerat bra.

Som ni kan se så har dator även ett par mekaniska diskar där någon av dem har videos utdelade på interna nätat. Idag när jag satt o tittade på en av dessa videos via XBMC(över LAN:et) så slutade det tvärt.

Jag gick in till datorn, men såg inget konstigt merän att den verkade ha gått i sleepmode. Jag gjorde en restart på systemet men den fastnade på restarting... bilden så det blev en power off/on.

När jag kom tillbaka in till Windows så tog det först väldigt lång tid innan ikonerna visades på skrivbordet och tog jag mig in på startmenyn så kom jag inte därifrån förrens efter en stund. När den väl kom igång så var det något program som klagade på att det inte kunnat läsa konfig fil och några andra program hade tappat inställningar/konton.

Jag har hittat följande i Windows Loggen(System) :

Och en hel del till.

Min första tanke är att SSD:n inte mår så bra men enligt Intel Toolbox så finns det inga fel? Jag har kört båda(quick/full) diagnostikerna utan några problem. Även SMART informationen ser bra ut.

Så frågan är nu vad det är som strular? Några Idéer?

P.S har stängt av sleep mode nu.

Med största säkerhet har du inte ahci aktiverat. Jag hade samma problem. Win 8.1 väljer iDE istället för AHCI vilket skapar dessa problem. Här har du hur kan kan fixa det.

1. Enter your BIOS or UEFI setup

2. Under the SATA section change the setting from IDE to AHCI or RAID (if this option is not available in your BIOS setup, your hardware won't support it regardless the version of windows)

3. Boot into safe mode (there are ways to set it up to boot safe next boot before you power down, or F8 may still work, I just watched it fail booting twice until it told me I should try safe mode.)
--I did safe mode w/ networking, but I don't know if it matters

4. In safe mode, windows will automatically install the AHCI enabled driver for the HDD.

5. Reboot in normal mode and enjoy.

Dock fungerade ingen av fixarna för mig, men just den här fanns inte då. Den verkar avsevärt lättast.
Jag va tvungen att gå in i bios och ändra från IDE till AHCI och sedan formatera och göra en ominstallation utan att starta windows innan. Men först kan du ju kolla så IDE är valt i Bios. Om fixen inte funkar kan du bli tvungen att formatera, bara så du vet.
Hoppas det hjälper.

Skickades från m.sweclockers.com
.