Måste jag köpa ny licens?

Permalänk
Medlem

Måste jag köpa ny licens?

Nu är allt underbart...
Köpte ny bärbar dator. Köpte SSD. Installerade SSD i msata och förde över OS till denna. Fine.

Fick mjukvarufelmeddelande vid uppgradering till win 8.1 och nu startar inte OS. Dessutom pajjade även återställnings-USB.

Jag har alltså ingen återställnings-USB eller fungerande OS.
Jag fick ju ingen installationsskiva eftersom OS redan var installerat vid leverans.

Måste jag köpa ett nytt Win8? Jag har ju ingen HDD, skiva eller USB att installera från????

John

Permalänk
Medlem

Nej måste du inte du kan hitta en iso från diverse godkända sidor och sen använda produktnyckeln som du borde ha på en klisterlapp under datorn

Visa signatur

Asus PQ5__XEON X5460 @ 4GHz__4x2GB Corsair Dominator 1066MHz
Giagabyte Gtx 560 TI__ Corsair RM650_Thermaltake kylare
OCZ Vertex 4 256GB__WD 1.5 TB__Antec 1200__Win 7

Permalänk
Medlem

Tack för detta!

Har ingen produktnyckel på klisterlapp, men har läst att den går att få fram ur BIOS med ubuntu...så skall försöka fixa detta.

Har du nån länk till godkänd sida...så jag vet att det inte är nån stupid virussida jag surfar in på?

Permalänk
Skrivet av GatoRojo:

Tack för detta!

Har ingen produktnyckel på klisterlapp, men har läst att den går att få fram ur BIOS med ubuntu...så skall försöka fixa detta.

Har du nån länk till godkänd sida...så jag vet att det inte är nån stupid virussida jag surfar in på?

På vissa nyare laptops sitter produktnyckeln på laddaren.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen legit sida där du kan ladda ner Windows 8. Bästa vore nog att kontakta tillverkaren och betala den lilla summa det brukar kosta att få återställningsskivor. Med Windows 8 OEM datorer så behöver du inte nyckeln. Installationen hittar den själv i BIOS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av GatoRojo:

Nu är allt underbart...
Köpte ny bärbar dator. Köpte SSD. Installerade SSD i msata och förde över OS till denna. Fine.

Fick mjukvarufelmeddelande vid uppgradering till win 8.1 och nu startar inte OS. Dessutom pajjade även återställnings-USB.

Jag har alltså ingen återställnings-USB eller fungerande OS.
Jag fick ju ingen installationsskiva eftersom OS redan var installerat vid leverans.

Måste jag köpa ett nytt Win8? Jag har ju ingen HDD, skiva eller USB att installera från????

John

Låt mig gissa, är det en ASUS dator?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Har själv haft detta problem. Du kan googla och kolla vilken isofil du behöver, dom har lite olika nummer och har du tur finns dom att ladda hem. Det är inte olagligt.

Kolla filen noga så Checksum stämmer och att det inte är fifflat med filer/säkerheten.

Det är jävligt krångligt att få filen att funka med efi boot, speciellt eftersom microsoft inte har sina isofiler tillgängliga. Jättedåligt faktiskt. Det finns lite guider på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns ingen legit sida där du kan ladda ner Windows 8. Bästa vore nog att kontakta tillverkaren och betala den lilla summa det brukar kosta att få återställningsskivor. Med Windows 8 OEM datorer så behöver du inte nyckeln. Installationen hittar den själv i BIOS.

Jodu man kan ladda ner windows 8 ISO legit från microsoft själva.

Visa signatur

"The voice of insanity and reason"

Permalänk
Medlem

På vissa laptoppar sitter os nyckeln under batteriet

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av GatoRojo:

Har du nån länk till godkänd sida...så jag vet att det inte är nån stupid virussida jag surfar in på?

Nedladdningssida för Windows 8/8.1

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Yes, har kollat denna sidan, men det kräver ju att jag kör den dator jag skall uppgradera. Men eftersom OS inte går igång kan jag inte göra nån uppgradering utan måste göra en clean install.../J

Permalänk
Medlem

Nej, ingen ASUS. Har tröttnat på ASUS urusla byggkvalitet. Mina två senaste datorer föll isär fastän de använts helt normalt. Inga tapp eller slag, plast och gångjärn sprack helt av sig själva...Nu har jag Acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GatoRojo:

Yes, har kollat denna sidan, men det kräver ju att jag kör den dator jag skall uppgradera. Men eftersom OS inte går igång kan jag inte göra nån uppgradering utan måste göra en clean install.../J

Tanken är att du skall laddar ner setup för Windows 8/8.1. Kör filen. Välj sedan "Install by creating media". Nu kan du välja om du vill ha en ISO fil (för att bränna på en DVD) eller lägga OSet på en USB sticka för att sedan kunna installera därifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Tanken är att du skall laddar ner setup för Windows 8/8.1. Kör filen. Välj sedan "Install by creating media". Nu kan du välja om du vill ha en ISO fil (för att bränna på en DVD) eller lägga OSet på en USB sticka för att sedan kunna installera därifrån.

Här vill jag bara inflika att denna procedur gjorde jag på min laptop men den vägra installera på min stationära. Men med .ISO-fil kanske det är annorlunda, för jag körde USB.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Här vill jag bara inflika att denna procedur gjorde jag på min laptop men den vägra installera på min stationära. Men med .ISO-fil kanske det är annorlunda, för jag körde USB.

Jag minns inte om jag valde USB eller ISO, men jag har gjort en Win 8 USB åt en kompis som kom igenom installation utan problem på en ny stationär. Tror jag föjlde denna guide, så jag ladda nog ner ISO-filen och installera på en USB med Windows 7 USB DVD Download Tool.

Permalänk
Medlem

Acer skickar recoveryskivor gratis. Så svårt var det. Mycket bra Acer!

Permalänk
Medlem

Antingen får du skicka den till service, eller så får du beställa återställningsskivor hos tillverkaren. Det är vad du får höra hos tillverkaren när du kontaktar dem.

Datorn är självklart licensierad enligt OA3.0-programmet och innehåller licensen i UEFI-BIOS. Det är därför ovan är enda helt lagliga, officiella och "enkla" sättet. OEM-nyckel ger dig dessutom inte möjlighet att ladda ner ISOn. Det är inget hinder däremot, ISOn kan du ladda ner med en generisk nyckel direkt från Microsoft, och OEM-nyckeln kan du läsa från ACPI-tabellen. Med den kan du sen aktivera. Allt du behöver veta får du om du söker på forumet. Men om du verkligen vill ha återställning, är du säker på att du sumpat USB-enheten och raderat det från hårddisken? Eller att du för den delen inte kan få igång det redan installerade.

Alltså nyare datorer har inte produktnyckeln på datorn alls. Du har bara en etikett med en Windowsloga på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chricke46:

Jag minns inte om jag valde USB eller ISO, men jag har gjort en Win 8 USB åt en kompis som kom igenom installation utan problem på en ny stationär. Tror jag föjlde denna guide, så jag ladda nog ner ISO-filen och installera på en USB med Windows 7 USB DVD Download Tool.

Funkar Win7 USB DVD download tool till en Win8 ISO? Nice!
Utan att veta så kanske det är bättre att göra en ISO än en USB då den kanske lagrar "mer information om pågående dator än om man valt en .ISO-fil (...för att sen göra en bootbar USB)

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Om du ska uppdatera en Acer från Win8 till Win8.1 så kan du behöva följa dessa steg:
http://www.acercomputer.se/ac/sv/SE/content/update-to-windows...

Jag misslyckades med uppdateringen av min morsas laptop tills jag hittade den intruktionen. Innan fick jag problem med BSOD:er och att uppgraderingen backades ur.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital