Våtslipa en CM Hyper 212 EVO? bättre temp?

Permalänk

Våtslipa en CM Hyper 212 EVO? bättre temp?

Skulle det kanske hjälpa temperaturen ännu mer om man våtslipar en 212-a så att den blir ännu jämnare? typ börja med 1000-papper och sedan öka till kanske 2500+? (5000 möjligen?)
tänkte eftersom den är rätt så grov på undersidan... värt att prova eller har det redan gjorts utan framgångar?

edit: eller är det stor chans att den kanske blir "rund" på undersidan....

//Brightsin

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk

Det är väl pastans jobb att ta hand om ojämnheter? Låter lite onödigt.

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Dator: CPU: I5 3570k - GPU: MSI GTX 660ti - RAM: 2x4 Kingston hyperX blue - moderkort: MSI Z77A-GD65 gaming -SSD: Samsung 840 120GB - HDD Seagate barracuda 1TB - PSU: XFX XXX Edition 850W - Kylare: CM Hyper 212 evo -Chassie: Fractal Design define R4. Kringutrusning: Montitor 1: Asus 24" VG248QE - Monitor 2: Asus 24" VE248H -Headset: Logitech G35 - Mus Logitech G400 - Tangentbord: billigt Acer tangentbord(ska uppgraderas snart).

Permalänk
Medlem
Skrivet av William George:

Det är väl pastans jobb att ta hand om ojämnheter? Låter lite onödigt.

Rätta mig om jag har fel.

Rättar dig, haha

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av William George:

Det är väl pastans jobb att ta hand om ojämnheter? Låter lite onödigt.

Rätta mig om jag har fel.

jo fast tänkte om man då kunde få bättre temp då pastan sprids bättre och tunnare utan att behöva ett tjockare lager som ska fylla igen alla "repor"/gropar och då få effektivare kylning?

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så vet jag inte om det kommer ge dig något, beror lite på hur plan och fin ytan är innan du ger dig på den antar jag?

Har dock gjort det själv nån gång och det kräver en del arbete och tid, se till att du har en riktigt plan yta bara.
Jag använde en spegel minns jag samt började med grit 800 och avslutade med 2400 eller något sånt?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Rydisen:

Fast pastans jobb är att ta hand om ojämnheter... Visst, grova sådana kan man med fördel slipa bort, men det kommer alltid finnas små ojämnheter i ytan som man bara kan täcka igen med kylpasta.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brightsin:

Skulle det kanske hjälpa temperaturen ännu mer om man våtslipar en 212-a så att den blir ännu jämnare? typ börja med 1000-papper och sedan öka till kanske 2500+? (5000 möjligen?)
tänkte eftersom den är rätt så grov på undersidan... värt att prova eller har det redan gjorts utan framgångar?

edit: eller är det stor chans att den kanske blir "rund" på undersidan....

//Brightsin

Jag kan tänka mig att du kan förbättra temperaturen något men eftersom att heatpipes:en ligger direkt på IHS:en så är det viktigare att du har en "lösare" kylpasta som verkligen kan sprida ut sig och gå ner i dom ojämnheterna som uppstår mellan rören.

Skrivet av DunderKlumpen:

Fast pastans jobb är att ta hand om ojämnheter... Visst, grova sådana kan man med fördel slipa bort, men det kommer alltid finnas små ojämnheter i ytan som man bara kan täcka igen med kylpasta.

Absolut men nu behöver du inte använda lika mycket pasta och eftersom att den har sämre värmeöverförings förmåga än metallen så är det profit.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fast pastans jobb är att ta hand om ojämnheter... Visst, grova sådana kan man med fördel slipa bort, men det kommer alltid finnas små ojämnheter i ytan som man bara kan täcka igen med kylpasta.

Absolut, men man kan ju minska ojämnheterna och därmed ha mindre håligheter att fylla igen med relativt dålig värmeledningsförmåga (kylpasta).

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Curemylife:

Absolut men nu behöver du inte använda lika mycket pasta och eftersom att den har sämre värmeöverförings förmåga än metallen så är det profit.

Skrivet av Rydisen:

Absolut, men man kan ju minska ojämnheterna och därmed ha mindre håligheter att fylla igen med relativt dålig värmeledningsförmåga (kylpasta).

Ja, jag ville bara få sagt att han tekniskt sett inte hade fel

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Skrivet av Brightsin:

Skulle det kanske hjälpa temperaturen ännu mer om man våtslipar en 212-a så att den blir ännu jämnare? typ börja med 1000-papper och sedan öka till kanske 2500+? (5000 möjligen?)
tänkte eftersom den är rätt så grov på undersidan... värt att prova eller har det redan gjorts utan framgångar?

edit: eller är det stor chans att den kanske blir "rund" på undersidan....

//Brightsin

Asså finns en sak att göra ta först pasta på proessorn och skrapa bort med ett nytt rakblad och sedan samma sak på prossesor kylaren , du skrapar bort allt överflöd av pasta och den pastan som ligger är den som täpper till dom ojämna delarna . Montera sedan ihop allt och du har till 99% överledningsförmåga från prossesorns värme till kylaren . Om du lyckas få bättre värme lednings förmåga citera mig gärna

Visa signatur

Laptop Asus G18 (G814JZ-N6034W)
Intel Core i913980HX 24 st kärnor ((8P 5.6GHz + 16E 2.2GHz) Antal trådar 32 st
Nvidia GeForce RTX 4080 2330 MHz12 GB, TDP 175w
Ram 32 GB, ((2 x 16GB))DDR5 SO-DIMM (4800 MHz)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik910402:

Asså finns en sak att göra ta först pasta på proessorn och skrapa bort med ett nytt rakblad och sedan samma sak på prossesor kylaren , du skrapar bort allt överflöd av pasta och den pastan som ligger är den som täpper till dom ojämna delarna . Montera sedan ihop allt och du har till 99% överledningsförmåga från prossesorns värme till kylaren . Om du lyckas få bättre värme lednings förmåga citera mig gärna

Skrapa bort vadå? Menar du man skall helt enkelt spread metoden att göra ett jämt lager på både delarna?

Angående att lappa kylaren/processorn kan det hjälpa, men jag har hört att tjockleken på heatpipes på EVO212 kylaren är ganska så smala så var försiktig att inte få bort allt

Tobbbe på SweC har redan gjort det så läs på där.
#13164709

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.