hardcore vs softcore, vad kör du? Och varför?

Permalänk
Medlem

hardcore vs softcore, vad kör du? Och varför?

Hur många är det egentligen som kör hardcore?

Jag har alltid kört SC men efter att ha testat HC är det nästan svårt att gå tillbaks.

Har dock lite problem med DCs så jag vågar inte riktigt köra HC själv längre.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kör sc för jag orkar inte med random deaths.

Lirade bara HC i d2.

Här är en av orsakerna https://www.youtube.com/watch?v=Z2Gl7aJ550Q
Visst hade han varit vaken hade han nog inte dött, men hade kunnat vara nå på backen som blockade cirklarna

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Hardcore, mer spänning och roligare :).

Softcore känns för casual

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Gillar HC då det är mer spännande och givande. Dock så har jag försökt så många gånger nu så jag har tröttnat lite. Min senaste hero blev 48 när han dog pga serverlag... Blizz lyfte inte ett finger. Det känns surt att lägga ner så mycket tid på något som går åt skogen och man inte ens kan påverka det själv... Ska börja på en ny ny när RoS släppts, hoppas det går bättre.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk

Hardcore såklart! D3 är riktigt behagligt att spela HC tycker jag. Körde igenom spelet från lvl 1 med en polare nu när nya patchen kom, svinskoj. Körde expert och master från start.
Myser mest runt på torment 2. Ska bli så najs att köra igång ROS nu i eftermiddag

Permalänk
Inaktiv

Hardcore då det är mer roligt Känner man någon eller har någon karaktär på level 60 tar det bara några timmar att dra en ny karaktär från 1 - 60 så att dö är ingen större fara :). På torment II tror jag det är, man blir level 60 på butcher ungefär.

Permalänk
Medlem

Jag lirar både och, men tycker mest om Hardcore.
Haft ett par deaths runt 20 och ett par runt 50. Inte nått 60 ännu men fortsätter försöka. (70 nu då... )

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Softcore men har en HC gubbe som jag kör upp för achievements.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Kör sc för jag orkar inte med random deaths.

Lirade bara HC i d2.

Här är en av orsakerna https://www.youtube.com/watch?v=Z2Gl7aJ550Q
Visst hade han varit vaken hade han nog inte dött, men hade kunnat vara nå på backen som blockade cirklarna

Det där är en löjlig anledning att inte köra HC..

Killen dog för att han satt och sov samtidigt som han kör med en softcore glasscanon build på klart högre svårighetsgrad än han har gear till (om man inte vill dö).

Själv kör jag dock också Softcore i d3 nu i starten i alla fall av den simpla anledningen att det inte går att spela offline och det suger att förlora sin char pga en DC eller lagg...
Dock lär det komma en runda HC rätt snart så fort jag fått upp lite gear och är "färdig" med SC

Permalänk

Jag föredrar SC för att man kan gå in och bara slö-kötta lite och inte behöver tänka/bry sig : )

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Det där är en löjlig anledning att inte köra HC..

Killen dog för att han satt och sov samtidigt som han kör med en softcore glasscanon build på klart högre svårighetsgrad än han har gear till (om man inte vill dö).

Själv kör jag dock också Softcore i d3 nu i starten i alla fall av den simpla anledningen att det inte går att spela offline och det suger att förlora sin char pga en DC eller lagg...
Dock lär det komma en runda HC rätt snart så fort jag fått upp lite gear och är "färdig" med SC

Var ett exempel.
Men t.ex början av d3 när mobs/skills inte alltid laddade och var osynliga. Man kan fortfarande bli helt fast i waller (inne i själva väggen dvs).

Kan inte minnas att jag någonsin hade nå problem i d2 med sånt

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag kör bägge, i början av ROS nu kommer jag mest köra SC tills jag börjar tröttna
och går sedan tillbaks till mina HC-chars.

Min högsta level ja dog på i HC var lvl 60 paragon lvl 40-45 nånting på en WD pga lagg.
Detta var rätt längesen då det var enormt segt att levla, återupptog D3 för nån veckasedan
och har märkt att det är enormt mycket stabilare på HC nu.

Visa signatur

I7 9900K | Gigabyte Z390 Aorus Elite | Corsair 16GB @ 3000mhz | ASUS GTX 1070 Dual | Seasonic FOCUS Plus 750W Gold| FD Defince C | Benq 23,5" + Asus 24" 144hz

Permalänk
Medlem

Softcore all the way, om jag vill spela något ansträngande spel från Blizzard lirar jag SC2 istället.

Permalänk
Medlem

HC så klart! SC handlar ju bara om att dö tills du har det bästa gearet som finns, ingen utmaning och ingen "skicklighet".
Visst, sitter du och farmar gear på normal i HC så är det väl inte speciellt mycket skicklighet där heller..
Förstår inte hur folk inte kan lyckas bli max-level utan att dö. Levlar själv på Hard/Expert när jag levlar på HC då allt bara smälter och går för enkelt på normal svårighetsgrad.

Om det inte är lagg då, men det är ju bara otur

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Kör både och, har level 60s (kommer bli level 70) av alla klasser utom Crusader både på Hardcore och Softcore, vad jag spelar beror på humör samt vilka personer jag spelar med.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Har alltid kört SC då det passar bäst för mig, men jag försöker "låtsas" att det är HC och inte dö osv. Funderar dock på att dra upp en HC också, när man vill känna sig lite "pro".

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dysenteri:

Har alltid kört SC då det passar bäst för mig, men jag försöker "låtsas" att det är HC och inte dö osv. Funderar dock på att dra upp en HC också, när man vill känna sig lite "pro".

Det är stor skillnad imo, var lite skeptisk till HC eftersom man förlorar sina grejer osv.
Det går över från "oj jag dog, skit samma." till "HELVETE JAG DOG!!!", man måste alltså spela mer strategiskt vilket är kul

Permalänk
Medlem

Körde SC ett bra tag, men kände inte det gav någon spänning. Polaren fick över mig till HC. Jag kan absolut inte tänka mig gå tillbaks till SC.
HC för att man måste tänka lite mer på hur man bygger sin karaktär. SC kan man mer eller mindre bara bygga en glaskanon och plöja igenom. Dör man så kan man alltid vakna till liv igen. Hur skoj är det?

Permalänk
Medlem

Bara HC, ser absolut inget nöje i SC.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Entusiast

Ni som säger att SC är casual osv, om man aldrig dör i SC vad är då skillnaden mot HC egentligen utöver att man slipper disconnect/krash deaths? Jag kör inte glass cannon, och dör aldrig så jag är ganska nöjd med att få det bästa av 2 världar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

I Diablo vill jag bara in och kötta så kör SC. Vill jag spela hardcore så spelar jag Path of Exile där det faktiskt krävs lite planering och man känner sig mer belönad när man lyckats ta en karaktär till hög level och det är inte lika mycket fokus på gear som i diablo.

(spelar dock inte poe längre pga desync)

Visa signatur

PC: Define R3 | Asus Rampage II GENE | i7 920 | EVGA 660ti | 6GB RAM | 3TB HDD | Corsair 750W |
Ljud: Cambridge Audio DacMagic Plus - Beyerdynamic Dt990

Permalänk
Medlem

HC all the way! Inte haft några problem med DCs förutom en gång när alla servrar kraschade och jag blev av med en lvl 50 något WD. Har alla classer på lvl 60 och en lvl 70 Wizz samt 70 Crusader.

Permalänk
Medlem

Då jag har småbarn så ser jag inget alternativ än att köra SC och lite casual HC då man kan behöva springa från datorn utan att hinna ta skydd. Ser dock charmen med HC då det är mycket mer på spel och man får spela på ett smartare sätt.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Hardcore sedan ett bra tag innan RoS släpptes. Körde bara self-farmed/crafted innan AH stängdes också, så nu börjar spelet närma sig det jag faktiskt gillade med D2!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem

Hardcore och aldrig igen Softcore.
Det finns fler builds man kan lira med på Hardcore, då inget räknas som dumt på hardcore, till skillnad från softcore där man ska ha "the build" med bästa synergies och bästa damage enbart, utan att behöva tänka på att överleva.
Sedan är det bara rätt och slätt roligare att utmana sig själv med en svårighetsgrad som är precis lättare än vad man kan överleva.

Måste säga, jag har inte klarat RoS kampanjen ännu, jag är i pandemonium fortress plan 2 atm, och när jag dödade aidia senast för första ggn så trodde jag att jag skulle dö. Jag var väl lvl 67 eller så då, och visste inget om vad hon skulle göra, eller specefikt hur mycket hon skulle tåla! Mitt gear ligger runt lvl 61 så jag är klart undergeared, och jag ligger på expert difficulty. Men det gick, och upplevelsen är maximal

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firkraag:

Ni som säger att SC är casual osv, om man aldrig dör i SC vad är då skillnaden mot HC egentligen utöver att man slipper disconnect/krash deaths? Jag kör inte glass cannon, och dör aldrig så jag är ganska nöjd med att få det bästa av 2 världar.

Tror det är två saker som skiljer.
Först och främst är det (för min del iaf) den kittlande magkänslan som kommer när man inte är beredd på en damagespike så att man tappar liv oväntat snabbt. Det kittlar såklart en hel del extra för att man har något att förlora. Den känslan får nog inte många på softcore ;). Kanske inte är ett klockrent exempel men tänkte på skillnaden i att spela poker med och utan riktiga pengar som insats. Blir ju en viss skillnad för de flesta.

Sedan skulle jag (och de flesta andra troligen) slarva med det där, att inte dö. Skulle en gubbe dö så skulle jag ha svårt att själv slänga den om det nu inte berodde på serverlagg. Kanske skulle man flytta en item från inventoryn som man ännu inte hunnit stacha undan eller så skyller man må någon annan bugg och låtsas som att man inte dog. Behövs en executioner som sköter det åt mig för att undvika att man inte slarvar. Lite samma sak som att jag (och säkert många andra) inte gillade AH men kunde inte låta bli att uppgradera där ibland ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexis:

Hardcore och aldrig igen Softcore.
Det finns fler builds man kan lira med på Hardcore, då inget räknas som dumt på hardcore, till skillnad från softcore där man ska ha "the build" med bästa synergies och bästa damage enbart, utan att behöva tänka på att överleva.
Sedan är det bara rätt och slätt roligare att utmana sig själv med en svårighetsgrad som är precis lättare än vad man kan överleva.

Måste säga, jag har inte klarat RoS kampanjen ännu, jag är i pandemonium fortress plan 2 atm, och när jag dödade aidia senast för första ggn så trodde jag att jag skulle dö. Jag var väl lvl 67 eller så då, och visste inget om vad hon skulle göra, eller specefikt hur mycket hon skulle tåla! Mitt gear ligger runt lvl 61 så jag är klart undergeared, och jag ligger på expert difficulty. Men det gick, och upplevelsen är maximal

Jag kör också på HC och jag beslutade att sola igenom hela Act 5. Började på torment 1 och det gick bra hela vägen till första bossen (efter två crucibles), den bossen var väldigt svår och jag var mycket nära på att torska gubben. Men jag klarade det precis, och upplevelsen var som sagt total Fortsatte sedan på Master fram till och med "eldbossen" som också var väldigt svår men det gick precis. Klarade sedan sista på Expert!

Det är verkligen den där magkänslan och inte den där stressande spelstilen som tilltalar med HC och det är väldigt kul! Jag har dock bara en gubbe och har aldrig dött med honom än så vi får väl se hur kul det är när man väl dör.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

imponerande att du började på torment 1 direkt med ny content för första ggn
Är även imponerad att du kunde klara långt på master sedan, jag vet själv hur nära jag kan va att dö på expert ifall jag möter många elite packs samtidigt, eftersom min damage är låg och jag aldrig verkar döda dem.
Men jag antar att du hade galet gear på lvl 60 och det tar en väl ganska långt.
Well done sir

Visa signatur

i5 2500k, msi p67a-gd55, Noctua NH-U12P SE2, 8gb g-skill, 60gb ssd v2, 1tb samsung, gigabyte gtx 570 oc, corsair tx 650, FD r3 med 2insug fram och 2ut på bak/upp. Win 7 64.

Permalänk
Medlem

Kan ju dela med mig av en upplevelse jag hade för ett par veckor sedan på min hardcore-monk.

Jag tänkte testa att leka runt lite på torment 6, trots att jag inte har något riktigt übergear. Sagt och gjort ändrade jag svårighetsgraden och bestämde mig för att döda några monster i akt 4, hoppar igenom första portalen och... BAM! Där stog Iskatu och flinade åt mig. Jag insåg precis vilket stort misstag jag gjort, men började försöka nöta ner hans hp. 408 miljoner skulle ner, och jag hade väl ca 40k damage just då. Han slog ca 1/3 av mitt hp/slag, så det blev mycket kite:ande för att vänta på cd på serenity och pots.

Efter ca 10 minuter hade jag fått ner honom 20% och kände då ruset över att jag faktiskt skulle kunna överleva med min kära munk. Det hade då gått åt ca. 15 pots. Efter vidare grind ner till 50% började han spawna sina små minions, och då flög resten av fighten förbi. Genom att lägga upp exploding palm på två till tre minions och sedan köra Vulture Claw Kick sprängdes det bort ca 5 miljoner i taget. Med runt 5k heal/kill höll jag mitt eget hp stabilt.

Efter 40 minuter och ca 60 pots gick Iskatu ner, och det ruset hade jag knappast upplevt på softcore. Att han sedan droppade tre värdelösa rare:s var en liten besvikelse...

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2