Permalänk
Avstängd

Varför säger man Prolle?

Ja, vart kommer L:en ifrån?

Permalänk

Det låter bäst så, låter ju inte så bra med Procce, Prosse, Proppe, Prorre eller Prooo

Permalänk
Medlem

vi är lata. det ska vara enkelt

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Varför säger man "vurre" som slang på en korv? Finns massor av knasiga förkortningar och slangord för det mesta, en del lokalt och en del över hela landet osv. Känns mer som en fråga som Fredrik Lindqvist borde svara på

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Varför säger folk data till dator? Dåliga vanor?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Ja, vart kommer L:en ifrån?

Av samma anledning som vissa säger frulle trots att det inte finns några L i frukost.

Skrivet av trickysaer:

Varför säger man "vurre" som slang på en korv? Finns massor av knasiga förkortningar och slangord för det mesta, en del lokalt och en del över hela landet osv. Känns mer som en fråga som Fredrik Lindqvist borde svara på

Vurre låter inspirerat av tyskans Wurst så det är inte ett så konstigt slang.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av Sibirius:

Ja, vart kommer L:en ifrån?

För att man ska glänsa på Sweclockers!

-Vad haru för prolle i burken då?

-Pentium 2 clockad till 333 Mhz tillsammans med nya graffet Titan Z du vet

-Jävlar sicken e-penis!

Permalänk
Medlem

För att man är 15år/WT/kan inte uttala processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Av samma anledning som vissa säger frulle trots att det inte finns några L i frukost.

Asiaterna säger ju Flulle

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sibirius:

Ja, vart kommer L:en ifrån?

För att det låter konstigt att säga "Proe"?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sibirius:
Skrivet av trickysaer:
Skrivet av LemonIllusion:
Skrivet av Gojsenmojs:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

Förmodligen folk som inte klarar av att stava till CPU?

Visa signatur

Gigabyte G1.Sniper Z87 - Intel Core i7 4770K - MSi GTX 780 Ti Twin Frozr - Corsair Vengeance Pro 16GB
MSi Z97 Gaming 3 - Intel Core i5 4670k - MSi GTX 750 Ti - Cruical BallistiX 16GB
Desktop Win 8.1 Pro 64-Bit

Permalänk
Medlem

Det e najs med en vurre till frulle innan man ska koppla in prollen i moderkakan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det e najs med en vurre till frulle innan man ska koppla in prollen i moderkakan.

Nej modermodemet är det ju för sjutton. Det som är hjärtat i hårddisken vet du.

Visa signatur

Intel Core i7 4790k | ASUS STRIX GTX 980 OC | 1TB SAMSUNG 850 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Varför säger folk data till dator? Dåliga vanor?

Haha ja. Men de känns som att de är mer vanligt uppåt landet. Och kanske skåne.
"Min data är paj", formatera om den då.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Entusiast
Skrivet av SweSparky:

Haha ja. Men de känns som att de är mer vanligt uppåt landet. Och kanske skåne.
"Min data är paj", formatera om den då.

Har hört den från alla håll och kanter så jag tror inte man kan rita in något geografiskt område för missbrukandet av "data"
Det har ju i alla fall en positivt effekt och det är ju att alla säger rätt när de talar om "dataspel" eftersom spel just är data!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Jag är ganska "gammal" nej men, jag är 23 och hör de orden ofta, Frulle heter det helt enkelt. Vurre mindre sällan, det heter kåv (smålänsk vettu)

Graffe, prolle, mamma-plankan, jo men det är ju vanliga ord

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Det är nog snarare dig det är fel på, frulle och vurre t ex kom väl på 70-talet, men du kanske är född på 40-talet?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Slang är nog lika gammalt som samhället i sig, så du behöver nog inte vara orolig för svenskan. Många av de ord du ser som "korrekta" var säkerligen "slang" och "ungdomens förfall" en gång i tiden, men vi överlevde för det .

Icke-vedertagna slanguttryck dör generellt automatiskt när människor börjar träffa andra människor från andra bakgrunder, då språkets huvudfunktion ju är att kommunicera. Förstår andra inte vad man säger så slutar man använda vissa uttryck, och likriktar sig. Under gymnasiet så är de flesta fortfarande i en "liten värld" geografiskt sett, och då kan slangord lätt ta fäste, och lätt försvinna. Ett forum som SweClockers är också en "liten värld", så det kan säkert uppstå uttryck här också, utan att de någonsin blir vedertagna generellt.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

/facepalm
Vad är det för fel på dagens ungdomar? Jag är ganska ung själv och har ändå inte hört majoriteten av de "orden". Är Svenskan död?

Vad gäller vurre handlar det nog då snarare om att du är för ung. Den slangen har funnits väldigt länge.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gojsenmojs:

För att man ska glänsa på Sweclockers!

-Vad haru för prolle i burken då?

-Pentium 2 clockad till 333 Mhz tillsammans med nya graffet Titan Z du vet

-Jävlar sicken e-penis!

Och säger man det på östgötska så glänser man ännu mer, det har Emil tydligt bevisat!
http://youtu.be/RekhD7jmymA?t=11m27s

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcym:

Jag är ganska "gammal" nej men, jag är 23 och hör de orden ofta, Frulle heter det helt enkelt. Vurre mindre sällan, det heter kåv (smålänsk vettu)

Graffe, prolle, mamma-plankan, jo men det är ju vanliga ord

Måste vara dialekt då. Bor i Haninge utanför Stockholm själv och har som sagt aldrig hört orden.

Skrivet av trickysaer:

Det är nog snarare dig det är fel på, frulle och vurre t ex kom väl på 70-talet, men du kanske är född på 40-talet?

Du behöver inte börja med personangrepp för att du inte håller med mig. Man kan tycka olika vet du.

Skrivet av phz:

Slang är nog lika gammalt som samhället i sig, så du behöver nog inte vara orolig för svenskan. Många av de ord du ser som "korrekta" var säkerligen "slang" och "ungdomens förfall" en gång i tiden, men vi överlevde för det .

Haha, jo det är sant. Man kan dock inte låta bli att irritera sig över många nya "ord".

Skrivet av whiskerer:

Vad gäller vurre handlar det nog då snarare om att du är för ung. Den slangen har funnits väldigt länge.

Det ordet har jag aldrig hört talas om faktiskt. Utdött slang, eller är det dialektalt?

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Skrivet av ander01se:

Förmodligen folk som inte klarar av att stava till CPU?

Eller säga Central Processing Unit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweSparky:

Haha ja. Men de känns som att de är mer vanligt uppåt landet. Och kanske skåne.
"Min data är paj", formatera om den då.

Som att folk säger formatera om? När ordet om är helt överflödigt och låter som man ska formatera 2 ggr.

När vi ändå är språkpoliser.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Skrivet av Teh Daniel:

Måste vara dialekt då. Bor i Haninge utanför Stockholm själv och har som sagt aldrig hört orden.

Tror inte det, jag har själv vuxit upp söder om stockholm och stött på uttrycket då och då. Men som sagt så tror jag snarare att det handlar om att det var före din tid och inte efter. Sällan jag har hört det bland folk yngre än mig själv i varje fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sweede:

Som att folk säger formatera om? När ordet om är helt överflödigt och låter som man ska formatera 2 ggr.

När vi ändå är språkpoliser.

Detta är faktiskt en grej jag tycker är rätt att säga, då hårddisken måste ha varit formaterad en gång för att du överhuvudtaget skall ha kunnat använda den. Därmed låter "formatera om" mycket logiskt när man skall formatera om en dator helt enkelt. Handlar det däremot om en nyinförskaffad, oformaterad hårddisk så är det en annan femma.

Skrivet av whiskerer:

Tror inte det, jag har själv vuxit upp söder om stockholm och stött på uttrycket då och då. Men som sagt så tror jag snarare att det handlar om att det var före din tid och inte efter. Sällan jag har hört det bland folk yngre än mig själv i varje fall.

Får man fråga vilken åldersgrupp det handlar om som säger detta? Är själv 28 och har aldrig hört detta ord från någon i min åldersgrupp. Handlar det om något människor i 40-50-årsåldern säger så har du nog helt rätt.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Måste vara dialekt då. Bor i Haninge utanför Stockholm själv och har som sagt aldrig hört orden.

Du behöver inte börja med personangrepp för att du inte håller med mig. Man kan tycka olika vet du.

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har hört det hela mitt liv, född 1982. Om du tycker det är personangrepp så är du nog lite känslig. Du kanske inte ska börja med att säga "vad är det för fel på alla ungdomar?". Är det multipersonangrepp då eller? Chilla med prollen istället så klämmer du en vurre till frulle imorrn så blire gött

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sweede:

Som att folk säger formatera om? När ordet om är helt överflödigt och låter som man ska formatera 2 ggr.

När vi ändå är språkpoliser.

Än värre är det att så många blandar ihop partitionera, formatera och installera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av trickysaer:

Jag är född och uppvuxen i Stockholm och har hört det hela mitt liv, född 1982. Om du tycker det är personangrepp så är du nog lite känslig. Du kanske inte ska börja med att säga "vad är det för fel på alla ungdomar?". Är det multipersonangrepp då eller? Chilla med prollen istället så klämmer du en vurre till frulle imorrn så blire gött

Är född 85 och har aldrig hört det, och ja, att uttrycka sig på det sättet du gjorde var väldigt otrevligt och omoget. Din liknelse med det jag sa var väldigt dålig, då man mycket väl ser det lustiga i mitt inlägg och jag tror inte någon tog det personligt.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teh Daniel:

Detta är faktiskt en grej jag tycker är rätt att säga, då hårddisken måste ha varit formaterad en gång för att du överhuvudtaget skall ha kunnat använda den. Därmed låter "formatera om" mycket logiskt när man skall formatera om en dator helt enkelt. Handlar det däremot om en nyinförskaffad, oformaterad hårddisk så är det en annan femma.

Mycket logiskt är väl att ta i.

Formaterar du en disk så formaterar du den helt enkelt, du formaterar inte om den.

Vore spännande och veta om du lägger till om framför varje grej du gör i vardagen som du redan har gjort innan.
Du äter om frukost för du har ätit frukost innan, du tvättar om dina kläder för du har tvättat dom innan osv.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB