Permalänk

Kan inte klocka i bios bara i windows!

Min dator har en gång varit klockat till 4000mhz och funkat okej med stress test och sånt, men efter att 2 st fläkt kontakter gick sönder på moderkortet lyckades jag inte fixa problemet så jag blev tipsad om att resetta cmos, efter det kunde jag inte klocka längre voltage, multiplier och frekvensen är låsta antingen är dom svartmarkerade eller så kan man inte ändra på något, men det konstiga är att jag kan använda xtu med att klocka i windows.

Och default profilen i xtu är fel på det står att default är: multiplier x38 men igentligen ska det vara x34 och kan nu därför inte ändra tillbaka till default men har laddat ner en profil till xtu så det har löst sig men default profilen ska ju inte vara X38 som default eller?

lite mer konstigt är min kylare, den är inte ens varm och kyler inte bra alls om man klockat cpu till 4200mhz fast det står cpu är i 80C vid 4200mhz (har packat om den ex antal ggr) har mejlat komplett fast dom säger det är min kylare.
Specs:
Moderkort: Msi z87 g43
Cpu: i5 4670k (haswell)
Kylare: Cooler master hyper 212 evo
Ram: crucial ballistix sport 1600mhz 4x8gb
Tack i förväg! Mvh Oskar

Permalänk
Medlem

Va???

Du får nog skriva om det du just skrev. Jag fattar ingenting.
Vilka 4pinskontaktrer är det som gått sönder??
Och varför har du TAGIT BORT CMOS?

Permalänk

så!!? skrev lite fel

Permalänk
Medlem

Varför reset CMOS när fläktkontakt är sönder?
När du reset CMOS så är alla inställningar på ditt moderkort/bios återställt till fabriksinställningar.
Kan det vara så att senast du överklockade använde du dig av oneclick overclock funktionen som klockar upp din processor direkt?

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk

kontakten är inte sönder dom har låst sig på max load och om det är fabriks inställningar nu så skulle inte jag ha detta problemet eller? men jag har testat att stänga av/på men ingen skillnad, inställningarna och så funkar med oneclick så jag kan få upp den till 4ghz men jag kan inte klocka manuellt

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkisgood4u:

kontakten är inte sönder dom har låst sig på max load och om det är fabriks inställningar nu så skulle inte jag ha detta problemet eller? men jag har testat att stänga av/på men ingen skillnad, inställningarna och så funkar med oneclick så jag kan få upp den till 4ghz men jag kan inte klocka manuellt

Lär dig göra det på riktigt, finns mängder med info om överklockning!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

gjorde det en gång tror du inte att jag kan göra det 2 ggr tror du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkisgood4u:

gjorde det en gång tror du inte att jag kan göra det 2 ggr tror du?

Har inte själv MSI men jag har hört att de har en inställning i BIOS som måste ändras för att manuell överklockning skall fungera. Då du återställde CMOS så ändrades väl den inställningen tillbaka igen. Kolla i manualen för MB eller om nedanstående citat kan var till hjälp.
För att vara säker på att BIOS är ordentligt grundinställt så ska man efter en reset av CMOS ladda BIOS defaults, gör det innan du aktiverar manuell OC.

Skrivet av Warrior28:

Stäng av OC knappen som finns i bios upp till vänster, med den på så kan man enbart överklocka genom Msis OC program.

Permalänk
Medlem

Klicka bort auto o välj manuell istället.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Skrivet av svalle:

Klicka bort auto o välj manuell istället.

Jag har testat att stänga av auto mode (oneclick oc) men fortfarande låst. men hur laddar man ner default bios då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkisgood4u:

Jag har testat att stänga av auto mode (oneclick oc) men fortfarande låst. men hur laddar man ner default bios då?

Skickades från m.sweclockers.com

Gå in i BIOS vid uppstart och välj "Load Defaults". Kan ju hända att du behöver återställa CMOS igen och sen ladda defaults, inte omöjligt att systemet fått en hängning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av milkisgood4u:

Jag har testat att stänga av auto mode (oneclick oc) men fortfarande låst. men hur laddar man ner default bios då?

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte vad han pratade om, välj CPU-Ration Manual istället för Auto. OC Genie måste vara avstängt. Se Överklockningsguiden för Ivy/Sandy post #2 så finns det tydliga instruktioner för MSI.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

hittade ingen sådan inställning eller guiden

Permalänk
Skrivet av kerbo:

Gå in i BIOS vid uppstart och välj "Load Defaults". Kan ju hända att du behöver återställa CMOS igen och sen ladda defaults, inte omöjligt att systemet fått en hängning.

jag testade load defaults men ingen skillnad och jag har testat att reset cmos men ingen framgång.

Permalänk
Medlem

Eller liknande

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk

Exakt vet du hur man får bort det?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av milkisgood4u:

Exakt vet du hur man får bort det?

Skickades från m.sweclockers.com

på mitt p67 mobo gråas fälten ut om man drar på oc genie har jag för mig. inte råkat få igång det av misstag när du pillade på clear cmos knappen?

tror även du har en knapp för det på moderkortet som lyser när det är aktiverat.
edit: ser inte ut som att du hade nån knapp men kolla ändå kanske är på i default på ditt kort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows