Gammalt PC spel startar endast i W98 virtuellt , 16bit kunniga kolla gärna

Permalänk
Avstängd

Gammalt PC spel startar endast i W98 virtuellt , 16bit kunniga kolla gärna

Hejsan har ett gammalt Pc spel som står
systemkrav: w98/w95

Iallafall har flera som postat att de fått igång spelet på sina gamla datorer när dom installerat XP och provat (med gamla vet jag inte vad dom menar).
Iallafall spelet ger ifrån sig olika felmeddelanden beroende på

Windows XP ServicePack 3
inget händer förutom att 2 processer startas
wowexec.exe 0 0
ntvdm.exe

Windows XP ServicePack 2
CD_ROM drive is busy, close all other programs and try again. (sometimes it help to eject the disc)
samma meddelande fick jag i virtualpc med kopierad skiva av spelet
http://cdn.imghack.se/images/46d6898319519b937a40d91a30838c77...

Enda sättet jag faktiskt fått igång spelet på är
VirtualPC (på XP SP3) plus Digiex Exclusive: Premade Windows 98 Virtual Machine

På varenda test har jag installerat följande
DX7 från spelets CD, DX9.0a
QuickTime player från spelets CD
Netframework 2.0

DOSbox fungerar inte heller
http://cdn.imghack.se/images/91b1eecf5b2b7a0d935ad73adf5271f5...
provat quake.exe och liknande som folk föreslagit

Så vad är det egentligen för något detta spelet behöver för att starta och vad i hela fridens namn är CD rom is busy meddelandet för något med orginalskivan insatt? och varför spottar den ur sig de två processerna i SP3 men inte SP2 osv osv finns som sagt mycket olika tester jag gjort

Mvh

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte bara köra det virtuellt då? DOSBox är ju bara ett annat sätt att köra spelen virtuellt.

Vad är det för spel?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kruukzz:

Finns det alltså ingen logisk förklaring till varför detta sker?

Står inte heller något i Event viewer om det här CD busy saken

Det finns säkert en logisk förklaring. Om jag sammanfattar den på en väldigt hög nivå så handlar det om att när man skriver program som jobbar mot hårdvaran på en låg nivå som spel och kopieringsskydd i allmänhet ofta gör, så händer det att utvecklare går genvägar eller inte gör precis som Microsoft hade tänkt. När sedan Windows utvecklas och ändras så fungerar inte spelet längre eftersom utvecklarna inte följde specifikationerna, eller gjorde antaganden om saker som inte stod beskrivna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

De kanske har använt kompabilitetsläget för win 98
http://support.microsoft.com/kb/292533/sv

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har det inte med att göra om man kör 64Bit Win 7 (antar du kör det), för att köra så lågt som 16Bits program krävs 32Bits OS sen innnan. Dock ska Virtuellt funka som det verkar .

Edit , snabb googling: http://www.pcworld.com/article/2045345/run-an-old-program-on-...

"Unfortunately, if you're running a 64-bit version of Vista, Windows 8, or Windows 7 Home, that option is closed for you. You can download and install a free virtual machine program, such as VMWare Player, but you'll also need an old version of Windows to run in it."

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xubunticious:

Har det inte med att göra om man kör 64Bit Win 7 (antar du kör det), för att köra så lågt som 16Bits program krävs 32Bits OS sen innnan. Dock ska Virtuellt funka som det verkar .

Edit , snabb googling: http://www.pcworld.com/article/2045345/run-an-old-program-on-...

"Unfortunately, if you're running a 64-bit version of Vista, Windows 8, or Windows 7 Home, that option is closed for you. You can download and install a free virtual machine program, such as VMWare Player, but you'll also need an old version of Windows to run in it."

Jag uppfarter det som att det körs XP.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag uppfarter det som att det körs XP.

Det kanske det gör, men OM det är Windows XP 64Bit så kvarstår problemet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag uppfarter det som att det körs XP.

Skrivet av Xubunticious:

Det kanske det gör, men OM det är Windows XP 64Bit så kvarstår problemet.

Jag kan nästan garantera att det inte är 64bit XP, för om man kör den så är man en seriös självplågare.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag kan nästan garantera att det inte är 64bit XP, för om man kör den så är man en seriös självplågare.

Haha, jo har för mig det var pain in the ass, tror min bror körde det förr. Han fick typ Klicka "Ja" några hundra gånger vid varje installation samt att hälften av programmen inte funkade

Permalänk
Hedersmedlem

Vilket spel är det?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kruukzz:

Hurså? detta är på flera gamla spel

Min bild av hur gamla spel funkar är att det är olika lösning för varje spel. Vissa spel går att få igång, andra går inte, och knepen för att få igång dem är olika för varje gång. I en del fall kan man installera nya varianter av kopieringsskydden manuellt osv. Så ska du få bra hjälp ska du nog lista vilka du har problem med och tala om vilket specifikt fel du får på vart och ett av dem.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!