Permalänk
Inaktiv

Blivit lurad???

Hej hade en annons ute om att jag ville köpa en cpu samt ram.

Fick pm av en medlem här som varit reggad i 10 år. Började skriva lite fick hans personuppgifter och så.
Allt verkade bra. Så jag satte över pengarna (950kr) Och drog iväg ett sms till han med adress.
Fick ett sms nu och där det stod att jag hade fel nummer. Kollar runt lite och hittar ett till nummer som jag smsar, Och får inget svar.

Han som sålde grejerna ringde precis mig medans jag skrev detta. Han säger att samma sak har hänt på ett annat forum med hans användar konto.
Och då samma här att nån skrivit från hans konto. Han som jag pratade med verkade ganska lugn men ändå nervös.

Jag satte in pengarna på ett bankkonto och allt kändes ju bra då jag visste exakt vem jag hade med att göra. ( säg att jag är dum jag vet att jag var riktigt jävla klantig) Men är i ganska akut behov och priserna såg bra ut och inte överdrivet billigt som det brukar vara.

Vad ska göras??? Tänkte maila sweclockers och se om dom möjligtvis kan få fram någon ip adress??

Hej!
Jag har en AMD FX-8320 Black Edition, ny i kartong med kvitto och garanti kvar, köpt på komplett. Hade tänkt använda den själv till ett bygge, men var tvungen att avblåsa projektet på grund av pengabrist. Skulle kunna sälja den för 600:-, ungefär halvt nypris. Frakten kan inte gå på mer än 50:- så 650:- inklusive frakt i så fall. Minne har jag också, ett Crucial DDR3 BallistiX Sport även det helt nytt.
400:- för minnet. Så vill du köpa båda, kan du få paketpris på 900:-+ 50:- frakt, annars om du bara vill ha processorn, 600:-, eller bara minnet 400:-.
Låt mig veta om du är intresserad.
/mvh J****/k****940

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon216160:

Hej hade en annons ute om att jag ville köpa en cpu samt ram.

Fick pm av en medlem här som varit reggad i 10 år. Började skriva lite fick hans personuppgifter och så.
Allt verkade bra. Så jag satte över pengarna (950kr) Och drog iväg ett sms till han med adress.
Fick ett sms nu och där det stod att jag hade fel nummer. Kollar runt lite och hittar ett till nummer som jag smsar, Och får inget svar.

Han som sålde grejerna ringde precis mig medans jag skrev detta. Han säger att samma sak har hänt på ett annat forum med hans användar konto.
Och då samma här att nån skrivit från hans konto. Han som jag pratade med verkade ganska lugn men ändå nervös.

Jag satte in pengarna på ett bankkonto och allt kändes ju bra då jag visste exakt vem jag hade med att göra. ( säg att jag är dum jag vet att jag var riktigt jävla klantig) Men är i ganska akut behov och priserna såg bra ut och inte överdrivet billigt som det brukar vara.

Vad ska göras??? Tänkte maila sweclockers och se om dom möjligtvis kan få fram någon ip adress??

Kontakta banken omedelbart och be dem dra tillbaka betalningen?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Du kommer inte få tillbaka några pengar. Polisen lägger ner minst 90 % av bedrägerianmälningar och banken släpper inte ut några uppgifter pga banksekretess. Du är körd.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon216160:

Hej hade en annons ute om att jag ville köpa en cpu samt ram.

Fick pm av en medlem här som varit reggad i 10 år. Började skriva lite fick hans personuppgifter och så.
Allt verkade bra. Så jag satte över pengarna (950kr) Och drog iväg ett sms till han med adress.
Fick ett sms nu och där det stod att jag hade fel nummer. Kollar runt lite och hittar ett till nummer som jag smsar, Och får inget svar.

Han som sålde grejerna ringde precis mig medans jag skrev detta. Han säger att samma sak har hänt på ett annat forum med hans användar konto.
Och då samma här att nån skrivit från hans konto. Han som jag pratade med verkade ganska lugn men ändå nervös.

Jag satte in pengarna på ett bankkonto och allt kändes ju bra då jag visste exakt vem jag hade med att göra. ( säg att jag är dum jag vet att jag var riktigt jävla klantig) Men är i ganska akut behov och priserna såg bra ut och inte överdrivet billigt som det brukar vara.

Vad ska göras??? Tänkte maila sweclockers och se om dom möjligtvis kan få fram någon ip adress??

Ta upp det med Sweclockers.
Personen med hackat konto bör också göra något åt saken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Ja gå till banken och förklara vad som hänt och att du blivit lurad och vill dra tillbaka betalningen,

Permalänk
Medlem

Om du har råkat ut för en bedragare så polisanmäl rakt av.
Sweclockers hjälper nog gärna till och du gör alla som säljer och köper här en tjänst.

Jag råkade ut för en bedragare på blocket en gång, fick hans personuppgifter inklusive personnummer, klart att jag litade på honom....
Jag jagade den jäveln i ca 2månader på några olika telefonnummer och mailadresser och slutligen fick jag tillbaka mina pengar.
Så mitt råd är, polisanmäl rakt av

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Kontakta banken omedelbart och be dem dra tillbaka betalningen?

Var för ett tagsedan jag gjorde betalningen. Men fick prata med den riktiga ägaren till kontot precis nu.

Skrivet av Ratatosk:

Ta upp det med Sweclockers.
Personen med hackat konto bör också göra något åt saken.

Snackade med den riktiga ägaren till konton precis och han skulle polisanmäla och sånt han med. Om han nu inte ljuger för mig och det är han som lurat mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Var för ett tagsedan jag gjorde betalningen. Men fick prata med den riktiga ägaren till kontot precis nu.

Snackade med den riktiga ägaren till konton precis och han skulle polisanmäla och sånt han med. Om han nu inte ljuger för mig och det är han som lurat mig.

Om du har pratat med riktiga ägaren så be att få "REA" numret på polisanmälan, tror det hette så.
Du kommer själv få ett sådant nummer av polis och då kan de ju slå ihop era anmälningar kanske?
Men rea-numret kommer bekräfta att han också har anmält

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrRhoads:

Om du har råkat ut för en bedragare så polisanmäl rakt av.
Sweclockers hjälper nog gärna till och du gör alla som säljer och köper här en tjänst.

Jag råkade ut för en bedragare på blocket en gång, fick hans personuppgifter inklusive personnummer, klart att jag litade på honom....
Jag jagade den jäveln i ca 2månader på några olika telefonnummer och mailadresser och slutligen fick jag tillbaka mina pengar.
Så mitt råd är, polisanmäl rakt av

Polisanmälan kommer ske fortas möjligast.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av anon216160:

Var för ett tagsedan jag gjorde betalningen. Men fick prata med den riktiga ägaren till kontot precis nu.

Snackade med den riktiga ägaren till konton precis och han skulle polisanmäla och sånt han med. Om han nu inte ljuger för mig och det är han som lurat mig.

Om det är hans konto....

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DavidtheDoom:

Om det är hans konto....

Han sa att samma sak hade hänt på ett annat forum tidigare idag. Samt att alla personuppgifter jag fick stämde in på hans utom banken samt emailen.....

Permalänk
Medlem

kontaka sweclockers hjälper inte heller, blev själv lurad här på sweclockers, mailade redaktionen om personen, och har sett honom sälja mer grejjor här sedan efter.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Skrivet av anon216160:

Polisanmälan kommer ske fortas möjligast.

har du satt över 950kr på någons konto.. så har du ju praktiskt taget gett personen pengarna.

sen kan X ge dig moderkort + cpu. är X nu målvakt / bulvan men nån som tagit ut pengarna kontant. så är dom pengana borta sen kan man ju vänta på kunna kräva pengarna tillbaka. men vänta dig inte mycket från polisen..

oftopic: det har stått i tidningar, FB, SweC, eget forum Sätt inte över pengar på nångosn konto om du inte känner personen (din kusin/kompis/brorsa)

läste på FB om en som skickade e Samsung S3 till helt främmande person & han skulle skicka en surfplatta tillbaks.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

har du satt över 950kr på någons konto.. så har du ju praktiskt taget gett personen pengarna.

sen kan X ge dig moderkort + cpu. är X nu målvakt / bulvan men nån som tagit ut pengarna kontant. så är dom pengana borta sen kan man ju vänta på kunna kräva pengarna tillbaka. men vänta dig inte mycket fån polisen..

oftopic: det har stått i tidningar, FB, SweC, eget forum Sätt inte över pengar på nångosn konto om du inte känner personen (din kusin/kompis/brorsa)

läste på FB om en som skickade e Samsung S3 till helt främmande person & han skulle skicka en surfplatta tillbaks.

Jo det är lätt att vara efterklok. Men då jag fick personuppgifter och kollade upp allt och allt stämde ihop och så.....

Permalänk
Skrivet av anon216160:

Jo det är lätt att vara efterklok. Men då jag fick personuppgifter och kollade upp allt och allt stämde ihop och så.....

då har du personuppgifter till en "målvakt" eller nån som kapat någons identitet.
sökte du på eniro/hitta ringde upp x på det nummer som står där ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

finns ett alternativ, du går till banken och säger att du ska sätta in pengarna till en bekant rabblar upp namnet samt kontonr alt skriv ner det på en lapp och frågar snällt om det stämmer med namn och konto nummer och eventuellt person nummer om du nu har det....visar det sig att kontonr inte stämmer med namnet så har du kanske lyckats få tag på namnet av ägaren av kontot iaf. gjorde det senast förra veckan fick det verifierat att personen som jag satte in pengar åt var ägaren av kontot. Allt går bara man vrider och vänder på det lite. Helt utan att någon gör något olagligt

//ODM

//ODM

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jonatan80:

då har du personuppgifter till en "målvakt" eller nån som kapat någons identitet.
sökte du på eniro/hitta ringde upp x på det nummer som står där ?

Fick tag i ett nummer som jag drog iväg ett sms till och då ringde han upp ganska snabbt och undrade vad jag menade med att jag fört överpengar.
Personuppgifterna jag fick stämde över med han som ägde kontot och allt sånt så tyckte inte det var något konstigt.

Men som sagt, han sa att någon hade sålt grejer ifrån hans konto på ett annat forum. Och han misstänkte då att hans konto vart kapat och att någon utger sig för att vara han. Kan vara så att han blåljuger mig upp i ansiktet vad vet jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ODM:

finns ett alternativ, du går till banken och säger att du ska sätta in pengarna till en bekant rabblar upp namnet samt kontonr alt skriv ner det på en lapp och frågar snällt om det stämmer med namn och konto nummer och eventuellt person nummer om du nu har det....visar det sig att kontonr inte stämmer med namnet så har du kanske lyckats få tag på namnet av ägaren av kontot iaf. gjorde det senast förra veckan fick det verifierat att personen som jag satte in pengar åt var ägaren av kontot. Allt går bara man vrider och vänder på det lite. Helt utan att någon gör något olagligt

//ODM

//ODM

Har som sagt konto nummer och allt sånt. Till då han som utger sig att vara någon annan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Har som sagt konto nummer och allt sånt. Till då han som utger sig att vara någon annan.

har du kollat med banken så att kontot stämmer med ägarens namn m.m.? kan iaf rekommendera att du gör ett försök.

Visa signatur

For me to Know and for you to Find out.

Permalänk
Skrivet av anon216160:

Har som sagt konto nummer och allt sånt. Till då han som utger sig att vara någon annan.

Om jag inte är helt fel på det så kan du bara gå till banken och säga att du råkat sätta in pengar på fel konto.
Om jag läst rätt så måste banken då ge dig kontaktuppgifter för personen med kontot så att du ska kunna komma fram till en lösning med hen.

Jag kan ha fel, säger inget säkert.
Någon kanske kan bekräfta eller rätta mig

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ODM:

...Helt utan att någon gör något olagligt

Det är precis vad det är, olagligt. Personen som du - eventuellt - lyckades få att lämna ut konfidentiella uppgifter av begick inte bara ett grovt tjänstefel men han bröt även mot banksekretessen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Om du skall betala något i förskott i framtiden så se till att du får adressuppgifter av den du handlar av, kolla så de stämmer mot eniro osv.
Sen är det vettigt att man kräver ett bekräftelsemail på det man köper (typ kvitto) där säljaren skriver typ: Jag (namn) säljer grafikkort X i begagnat men fungerande skick till X för X antal kronor. Självklart bör man även ringa innan man genomför köpet.

Då blir det svårt att komma undan även om du sätter in pengar i förskott...

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Tror det bara är skitsnack att hans konto är kapat
Bara en undanflykt för att komma undan

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Albinfiskare:

Om du skall betala något i förskott i framtiden så se till att du får adressuppgifter av den du handlar av, kolla så de stämmer mot eniro osv.
Sen är det vettigt att man kräver ett bekräftelsemail på det man köper (typ kvitto) där säljaren skriver typ: Jag (namn) säljer grafikkort X i begagnat men fungerande skick till X för X antal kronor. Självklart bör man även ringa innan man genomför köpet.

Då blir det svårt att komma undan även om du sätter in pengar i förskott...

Fick ju namn och adress och kollade så allt stämde vilket det gjorde.....

Skrivet av Psyke_:

Tror det bara är skitsnack att hans konto är kapat
Bara en undanflykt för att komma undan

Jo jag är inte helt säkert. Ska gå till banken och kolla ifall kontot stämmer med hans namn. Då vet jag att han ljuger iallfall....

Permalänk
Inaktiv

Har telefonnummer till hans bekanta. Funderar på att slänga iväg ett sms och fråga dom vilken bank han har eller liknande och på så vis se vad dom säger. För han sa en annan bank än den jag satte in pengar på..

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Jo jag är inte helt säkert. Ska gå till banken och kolla ifall kontot stämmer med hans namn. Då vet jag att han ljuger iallfall....

Jo det är värt ett försök, gör som nämndes tidigare att du säger att du råkat fört över pengar till fel konto
Och att du skulle behöva få kontakt med den personen

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Vad ska göras???

Du kanske skulle kunna pröva följande, men det är en chansning; säg till banken att du skickat pengarna till fel konto och att du inte vet hur eller varför du angav fel kontouppgift. Som mottagare skulle du kunna ange personen vars konto som blivit kapat och han måste då vara med på noterna.

Om det räcker och vilka kriterier som krävs vet jag inte men skulle det fungera kommer din bank kontakta mottagarens bank om återföring av pengarna. Vad som sedan händer rent praktisk vet jag inte, men möjligheten finns att du då får personen uppgifter om denna inte återbetalar av egen vilja. Det är nämligen bara under dessa omständigheter som banken får lämna ut uppgifter.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Psyke_:

Jo det är värt ett försök, gör som nämndes tidigare att du säger att du råkat fört över pengar till fel konto
Och att du skulle behöva få kontakt med den personen

När jag snackade i telefon kändes det lite små lurigt. Ibland verkade han helt logisk men ibland verkade han väldigt nervös och så...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du kanske skulle kunna pröva följande, men det är en chansning; säg till banken att du skickat pengarna till fel konto och att du inte vet hur eller varför du angav fel kontouppgift. Som mottagare skulle du kunna ange personen vars konto som blivit kapat och han måste då vara med på noterna.

Om det räcker och vilka kriterier som krävs vet jag inte men skulle det fungera kommer din bank kontakta mottagarens bank om återföring av pengarna. Vad som sedan händer rent praktisk vet jag inte, men möjligheten finns att du då får personen uppgifter om denna inte återbetalar av egen vilja. Det är nämligen bara under dessa omständigheter som banken får lämna ut uppgifter.

Båda har samma bank. ska till banken så snabbt det går imorn iallfall..

Permalänk
Medlem

Hände mig för 4 år sen, numer skickar jag inte grejer före jag fått pengarna...

Polisen tog in killen på förhör och allt, slutsatsen nedan:

Hej

Jag tror inte han har för avsikt att betala pengarna trots sina löften. Jag skickar ärendet vidare till min chef för vidare bedömning. Tyvärr finns det en viss risk för att ärendet läggs ned då det inte går att bevisa brott.

Det är trist om det blir så men inte helt ovanligt. Det svåra är att bevisa att han aldrig tänkt betala när han beställde varorna. Om en person gör som han gjort ett flertal gånger så är det mycket lättare men när personen bara gör såhär vid något enstaka tillfälle, som [Bedragaren] så är det svårt att bevisa att han aldrig tänkt betala. Speciellt som han säger att han tänkt att betala men inte hunnit/kunnat osv osv.

Jag skall dock göra mitt för att ärendet inte läggs ned utan går vidare.

Med vänlig hälsning

[Polisens namn]

Dold text

Hoppas det går bättre för dig !
Var ett stulet användarnamn som användes i mitt fall med.

Visa signatur