Webhallen tar emot Bitcoin

Permalänk
Webhallen
Skrivet av Sando:

Och människor verkar fortfarande inte förstå att det viktiga inte är huruvida någon marknadsför sina produkter i BTC, utan huruvida man faktiskt köper in varor... När Webhallen "tar emot" BTC byter ingen kryptovaluta händer i utbyte mot en vara. Tvärtom är det här bara en förlängning på samma gamla valutahandel.

Det är en något pessimistisk och enkelsidig syn på saken skulle jag vilja påstå

Om något så är det väl en absolut nödvändig stepping stone fram tills dess att valutan blir mer stabil. En stepping stone som jag tror bidrar just till valutans acceptens, populäritet som "vanligt" betalmedel och därmed på sikt även dess stabilitet. Så att man på sikt kan etablera det just som en valuta genom hela processen som är ekonomiskt gångbar och utan de enorma risker som det just nu innebär.
Vi tror med andra ord att det är ett extremt viktigt strå att dra till stacken.

Alternativet för oss och alla andra som jobbar med varor där man inte sällan har vinstmarginaler på en bra bit under tio procent är ju att helt enkelt inte alls befatta oss med fenomenet. Jag ser inte hur det skulle gynna Bitcoins dock.

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Medlem

Detta är som rena science-fiction! Vi kan handla i butik med helt virtuella valutor! Dessa coins finns ju inte på riktigt. Det är som magi.

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Medlem

Tar ni emot bitcoins i butik också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hullsc:

Detta är som rena science-fiction! Vi kan handla i butik med helt virtuella valutor! Dessa coins finns ju inte på riktigt. Det är som magi.

Har du använt internetbank nån gång? Rätt bra grej det med, som magi nästan.

Visa signatur

“Om du vill veta vem som bestämmer över dig, fråga dig själv
vem du inte får kritisera.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Jag accepterar Dogecoin som betalning när jag säljer saker nu för tiden, iallafall om de är hyfsat billiga (under tusenlappen).

Haha det är ju svårt att ta seriöst xD. Fatta om man skulle komma fram till kassan och expediten.

Japp det där blir 200 DOGE och alla använder något kort med DOGE på.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

[font=Comic Sans MS, Chalkboard SE, cursive]Hoppas på Dogecoin också! └(°ᴥ°)┘[/font]

http://i.imgur.com/2IGEruO.png

Var inte bitpay på gång att lägga till doge?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Var inte bitpay på gång att lägga till doge?

Skickades från m.sweclockers.com

Det vore helt sanslöst awesome.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Yooriitzz:

Haha det är ju svårt att ta seriöst xD. Fatta om man skulle komma fram till kassan och expediten.

Japp det där blir 200 DOGE och alla använder något kort med DOGE på.

Ja, kan man tänka sig något bättre än en valuta som man blir glad av att använda!?

            wow

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Låtsasvaluta som kommer bli bortglömt om tio år.

Och internet var bara en fluga... Nej, seriöst, det här sättet att göra ekonomiska transaktioner är överlägset alla andra tjänster som finns idag. Det kanske inte kommer att vara just bitcoin eller doge vi ser om tio år men formatet kommer användas av alla. Tänk dig bara att du kan föra över ett värde av 11000 dollar via Twitter till en annan användare, över nationsgränser inom loppet av några minuter till en kostnad av 1 cent. Det vore väl fantastiskt? Och det gjordes häromveckan med hjälp av dogecoin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det vore helt sanslöst awesome.

Det var någon tråd om det på reddit för ett tag sedan men det är ju inte den mest trovärdiga källan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Citat:

I praktiken handlar det dock inte om att ta emot några virtuella mynt. Webhallen använder istället växlingstjänsten Bitpay, som räknar ut kursen och omvandlar till konventionell valuta. Detta för att undvika valutarisker och andra (potentiella) kostnader.

Precis som med Visa, Mastercard, presentkort osv som betalnätverket Bitcoin är idag innan den blir stabil nog för att jämföras med andra valutor.

Visa signatur

| 3960X | 16 GB DDR3 | P9X79 | H100 | 7950 |
| E31270 | 16 GB DDR3 ECC | ~7 TB eff. ZFS R-Z2 | ESXi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Wow. Så, är det någon som har ett kort och enkelt svar på ifall det är värt att sätta på miningen med ett 660 och dra in lite coins för att sedan köpa något? Isf är det ju inga tvivel kvar!

Inte bara att börja mina, det finns mycket att tänka på. Finns väl nån stor Bitcoin guide/information någonstans här på forumet? Eller finns väl vartsomhelst annars, googla och se. Men som nämnts så blir det inte mycket med ett 660.

onT: Häftigt att butiker tar dessa betalsätt.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fjedjick:

Kan du utveckla anledningen till varför det endast vore negativt att använda Bitcoin? Ser du verkligen inga positiva aspekter?

Inte Willys och inte Dogecoin, men du kan iallafall köpa Snickers på Webhallen med dina Bitcoins! http://www.webhallen.com/se-sv/lek_och_gadgets/177637-snick...

Som sagt bra för folk som säljer knark eller andra saker och får betalt i bitcoins men för oss som inte får in bitcoins ser jag inte någon anledning att skaffa det bara för att handla på webbhallen med.
Att bitcoins värde är +/- 10% dagligen kan göra det väldigt svårt att veta hur många bitcoins man måste beställa när man ska köpa en dator.

Av vilka anledningar tjänar jag som redan har mitt mastercard på att betala med bitcoins via bitpay?

Permalänk
Medlem

Du har helt rätt. Du tjänar inte ett smack på att använda bitcoins.
Bitcoins är bara att upproriskt sätt att utmana redan etablerade valutor och betalningsmetoder.
Folk använder sig av bitcoins för att de gillar ideen att röra runt i getingboet....
Vissa få har tjänat enorma summor på att spekulera i bitcoin men de flesta förlorar eller går +/- noll (som brukligt i finansiella instrument).

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Nu får ni hjälpa mig här... Jag hade ingen aning om vad bitcoins var förren igår. jag har hört om det men tittade på en informationsvideo igår. det är alltså en valuta som man kan växla och använda överallt i världen som går förbi stora bankar istället för igenom, vilket gör att du får mer ut om du tex växlar? Kan inte detta fucka upp allt? Det verkar som att man får det genom att använda ett program som mine:ar åt en?

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av f3lix:

Tar ni emot bitcoins i butik också?

Haha fyndigt........eller vänta har det kommit så långt att man det. *spelar dum*

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Ogillar webhallen men att jag kan betala nya grafikkort direkt med BTC utan att växla dem är rätt nice faktiskt. Nice.

Förstår inte vad du ogillar hos Webhallen, Webhallen är lätt en utav mina favoriter på senare tid. Men smaken är som baken delad.

Rätt väg att gå utav Webhallen att acceptera detta.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Webhallen
Skrivet av f3lix:

Tar ni emot bitcoins i butik också?

Man kan välja att hämta sin order i vår butik förstås.

Angående att ta betalt i realtid:
Man kan ha lite olika säkerhetsprinciper. Just nu kräver vi bekräftelse av ganska många block för att vi ska acceptera ordern. Den väntetiden kan ta upp mot en timme i värsta fall vilket gör att det hade blivit lite opraktiskt i butik i realtid.

Däremot så är det ju fritt fram att gå till en av våra kassadatorer i butiken, köpa något som man ser att vi har i lager. Vänta tills bekräftelsen går igenom och sedan kila fram till kassan och hämta det man betalt för. (Fast då känns det som det vore enklare att bara beställa på väg till butiken eller hemifrån.)

Däremot: när vi kört in oss på det här ett tag så är det inte omöjligt att vi implementerar ett snabbare direktbetalningsystem i butik, antingen via t.ex. btcx POS-system eller något egenutvecklat som bara pluggar in i vår nuvarande lösning (i princip en liten display som visar en QR kod som kunden får scanna och betala helt enkelt). Vi skulle nog dock ha ett köptak på den typen av ordrar, i alla fall till en början.

men men, inget är färdigt ännu och vi utvärderar alternativen

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk

Är inte så insatt i detta med Bitcoin men ser ingen mening med det alls. Detta som valuta verkar väldigt osäkert av det jag läst.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Intressant men jag undrar hur länge bitcoins räknas som valuta i Sverige

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/03/26/slag-m...

För den som inte orkar läsa innebär det att man i USA måste betala kapitalvinstskatt om man gjort vinst när man säljer/köper varor för sina bitcoins. Jag undrar hur lång tid det kommer gå tills det samma gäller i Sverige. Det skulle bli krångligt att handla med bitcoins eftersom det skulle vara svårt att beräkna priset på en vara då du endast får ut (insatts + vinst * 0,7) samt att man då även skulle behöva deklarera vinster/förluster.

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt. Det var alltså 2014 det hände, skiftet från ocker-valutor till helt fria virtuella kryptovalutor. Något att berätta för sina barnbarns barn i framtiden.

Bra jobbat WebHallen!

Visa signatur

"Obi-Wan: Luke, you will find that many of the truths we cling to depend greatly on our own point of view."
— Return of the Jedi
So help spread Dogecoin Many world. Such address: D6wTiKAD9hbVcgRgML687jvj2KiqAbiaUR
So good Much deed! ( Currently: Very few DOGEcoins donated ) even few deeds can be good!

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Hullsc:

Helt fantastiskt. Det var alltså 2014 det hände, skiftet från ocker-valutor till helt fria virtuella kryptovalutor. Något att berätta för sina barnbarns barn i framtiden.

Bra jobbat WebHallen!

Det är inte virtuella valutor, det är digitala. Virtuell betyder "icke-verklig, (dator-) simulerad".

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Precis lagt en order och betalat med bitcoins, snabbt och smidigt! Go Webhallen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofving:

https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/03/26/slag-m...

För den som inte orkar läsa innebär det att man i USA måste betala kapitalvinstskatt om man gjort vinst när man säljer/köper varor för sina bitcoins. Jag undrar hur lång tid det kommer gå tills det samma gäller i Sverige. Det skulle bli krångligt att handla med bitcoins eftersom det skulle vara svårt att beräkna priset på en vara då du endast får ut (insatts + vinst * 0,7) samt att man då även skulle behöva deklarera vinster/förluster.

Jag vet inte hur du får det här till ett problem. I dagsläget är det en fullständig icke-fråga, eftersom man använder en "payment processor" och därför får kronor och ören, inte BTC, i sin balansräkning. Vinsten är för säljaren, lägre avgifter än de som finns för övriga digitala betalningslösningar.

Även kapitalvinster av spekulation, är reglerade i svensk lagstiftning, så det är, och har alltid varit, lag-krav på att redovisa "inkomsterna" från försäljning av kryptovaluta, samt utgifterna för att generera / köpa dessa, och det finns inga som helst hinder för skatteverket att beskatta vinsten. "Problemet" om man vill se det så, är ju att det inte finns något sätt att kontrollera någons innehav. Det är alltså helt frivilligt att som privatperson redovisa inkomster från krypto-valuta mining, som inkomst av hobby. Tvivlar på att någon gjorde det. Men å andra sidan vet jag inte så många som har ordentlig koll på vad deras hårdvaruinköp + driftskostnad hamnat på, så i grund och botten har de flesta inte ens koll på hur mycket de faktiskt tjänat. Och det är ju bara vinsten som kan vara / är skattepliktig.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Webhallen:

Man kan välja att hämta sin order i vår butik förstås.

Angående att ta betalt i realtid:
Man kan ha lite olika säkerhetsprinciper. Just nu kräver vi bekräftelse av ganska många block för att vi ska acceptera ordern. Den väntetiden kan ta upp mot en timme i värsta fall vilket gör att det hade blivit lite opraktiskt i butik i realtid.

/.../

/.../

men men, inget är färdigt ännu och vi utvärderar alternativen

Verkligen kul att en så pass stor aktör tror på kryptovalutan! Angående antal block-bekräftelser, är det verkligen nödvändigt att ens få ihop till en bekräftelse? Är ju bara för att föräkra sig om att det inte har skett en sk. "double spending" som jag förstått, väldigt svår att genomföra (speciellt från en mobil?).

Är lite nyfiken på om den här betalningsmetoden verkligen är billigare, många verkar ha det som ett argument för bitcoin. Visst om kryptovalutan behålls är avgiften i pricip obefintlig, men hur är det när ni använder bitpay? Tar de stor andel för konverteringen till Fiat?

Är detta ett försök till att få fler att handla/bättre service (klandrar er verkligen inte) eller sparar ni verkligen in på avgifterna?

mvh
/Fortsatt nöjd kund

Permalänk
Webhallen
Skrivet av f3lix:

Verkligen kul att en så pass stor aktör tror på kryptovalutan! Angående antal block-bekräftelser, är det verkligen nödvändigt att ens få ihop till en bekräftelse? Är ju bara för att föräkra sig om att det inte har skett en sk. "double spending" som jag förstått, väldigt svår att genomföra (speciellt från en mobil?).

Är lite nyfiken på om den här betalningsmetoden verkligen är billigare, många verkar ha det som ett argument för bitcoin. Visst om kryptovalutan behålls är avgiften i pricip obefintlig, men hur är det när ni använder bitpay? Tar de stor andel för konverteringen till Fiat?

Är detta ett försök till att få fler att handla/bättre service (klandrar er verkligen inte) eller sparar ni verkligen in på avgifterna?

mvh
/Fortsatt nöjd kund

Ska jag vara ärlig så känner vi mest (angående hur många block som verifierar) att vi helt enkelt kör på better safe than sorry nu i början.
Det är helt nytt för oss och alla på företaget är inte lika insatta i hur bitcoins fungerar. Därmed har vi valt en hög nivå, och multipla lager av, säkerhet.
Förmodligen ganska överdrivet. Men vi börjar så och skalar ner om det känns bra.

Visst är det ett mycket fördelaktigare betalsätt för oss (mindre avgifter) men samtidigt är det ju bara en ytterst liten del av våra kunder som har eller planerar att skaffa bitcoins.
Det är inte det som drivit oss.

Det som driver oss är nyfikenhet, våra kunders (och potentiella sådana) önskemål och gammal hederlig teknikkåthet
Och givetvis har vi inte varit blinda för själva "buzz-potentialen" i att vara den första butiken av vårt slag/kaliber i Sverige som börjar med detta.

Och vill man vara lite filosofisk så är det också för att vi tror att detta kan bidra till att stärka bitcoins anseende och stabilitet i Sverige (och, om än på mycket mindre skala, internationellt)

Sist men inte minst: för att vi kan och för att det är kul

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Behöver du hjälp? 08-673 60 00 eller Mail/Chatt
Har du en fundering? Besök vår officiella forumdel
Discord, Instagram,Twitch

Permalänk
Avstängd

Dålig och dum ide
Tycker det var bättre före bitcoins var inskaffad som betalmetod Webhallen

Permalänk
Medlem

Ja, ny teknik är kul Häftigt att ni vågar satsa, idag är bitcoin ren spekulation för framtiden. Om inte fler återförsäljare hoppar på tåget så är värdet nära 0 igen.

Samtidigt har många spekulanter enorm övertro på bitcoin. Läser man på lite om bitcoin får man bilden av att många har satsat och vunnit. Men det är fortfarande väldigt få som använder eller ens äger bitcoins, köper man idag är man en "early-adopter" och får vara med på resan.

Tror Sverige är en stor förebild för andra länder när det kommer till teknik. Rapporteringen runt bitcoin har varit stark på senare och det pratas inte allt för sällan om valutan i P3, fler och fler blir medvetna och har hörttalas om bitcoin.

Samtidigt lanseras många bitcoin-bankomater runt om i värden, stora mining-hallar startas (inte minst här i Sverige).

Bitcoin-communityn brinner verkligen för det här och det är många kunniga som ständigt utvecklar BIPs för att göra valutan bättre.

Skrivet av Webhallen:

Ska jag vara ärlig så känner vi mest (angående hur många block som verifierar) att vi helt enkelt kör på better safe than sorry nu i början.
Det är helt nytt för oss och alla på företaget är inte lika insatta i hur bitcoins fungerar. Därmed har vi valt en hög nivå, och multipla lager av, säkerhet.
Förmodligen ganska överdrivet. Men vi börjar så och skalar ner om det känns bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, för näthandel finns det ingen anledning att stressa betalningen så. Tänkte mest för framtiden om ni skulle ta emot blicoins direkt i butik

Finns de som redan satt detta i system, se https://bips.me

Förstår att det är försvinnande liten del som skulle använda sig av bitcoin, men det är kul att leka med tanken Men någon måste ju alltid vara först annars blir det ju aldrig något, hinthint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimy91:

Dålig och dum ide
Tycker det var bättre före bitcoins var inskaffad som betalmetod Webhallen

Märklig inställning. Du är inte möjligen intresserad av att förklara varför?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

tycker detta är skitkul! har aldrig ägt några själv då jag inte började gräva efter dom i rätt tid.. Men eftersom det är en så ostabil valuta, får ni på webhallen in det i pengar eller får ni en hög bitcoins? jag tänkte om tex 100st köper varsin dator till ett värde av X Bitcoin och sen när det ska växlas in till riktiga pengar kanske BTC har tok sjunkit så ni går back på 50st av de sålda datorerna? Eller hur gör ni?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD