Permalänk
Medlem

Tystaste tornkylaren

Hej!

Jag har suttit och kikar runt lite efter en ordentligt tyst tornkylare, det tystaste jag kan få tag i. Just nu står valet mellan Be Quiet! Dark Rock Pro 3 och Noctua NH-D14. Har ni några erfarenheter/andra förslag som jag borde kika på? Inte ett dugg intresserad av vattenkylning, varken custom eller slutna system. Jag kommer också överklocka lite lätt men inte något extremt, ljudnivån är det viktigaste.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

Dark Rock Pro 3 verkar vara väldigt tyst enligt Sweclockers test. Dock kyler den sämre än konkurrenterna.

Permalänk
Medlem

Skulle kört på noctua, grymt tysta och bra med lång garanti. Har en noctua NH-U12s, grymt tyst både i load och i idle, har ingen överklockning men den gör mig aldrig besviken och tror inte att NH-D14 gör dig besviken heller.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Hej!

Jag har suttit och kikar runt lite efter en ordentligt tyst tornkylare, det tystaste jag kan få tag i. Just nu står valet mellan Be Quiet! Dark Rock Pro 3 och Noctua NH-D14. Har ni några erfarenheter/andra förslag som jag borde kika på? Inte ett dugg intresserad av vattenkylning, varken custom eller slutna system. Jag kommer också överklocka lite lätt men inte något extremt, ljudnivån är det viktigaste.

Enligt min erfarenhet så har Thermalright tystare fläktar på sin Silver Arrow än t.ex. NH-D14 och Phanteks. Jag har monterat alla tre i liknande/samma chassi till mig, sambon och hennes bror. Vi köpte en av varje så ingen har samma

Vet inte hur lätt det är att få tag i dem nu dock, men det går ju att montera vilken 140mm-fläkt man vill på Phanteks fästen som jag har iaf. NH-D14 är lite ljudligare mest för att det sitter en 120mm och en 140mm istället för två likadana 140mm.

Om inte de ändrat det på nyare revisioner vill säga...

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Enligt min erfarenhet så har Thermalright tystare fläktar på sin Silver Arrow än t.ex. NH-D14 och Phanteks. Jag har monterat alla tre i liknande/samma chassi till mig, sambon och hennes bror. Vi köpte en av varje så ingen har samma

Vet inte hur lätt det är att få tag i dem nu dock, men det går ju att montera vilken 140mm-fläkt man vill på Phanteks fästen som jag har iaf. NH-D14 är lite ljudligare mest för att det sitter en 120mm och en 140mm istället för två likadana 140mm.

Om inte de ändrat det på nyare revisioner vill säga...

Phanteks glömde jag skriva upp, den var okså med i beräkningen. Silver Arrow har jag helt räknat bort eftersom det verkar vara omöjligt att få tag i den. Det är såklart ett stort plus att man kan byta fläktar på Phanteks kylare, men det känns lite trist med all den extrakostnaden. Hur upplever du ljudvolymen? Är det Phanteks PH-TC14PE du sitter med?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smygbas:

Dark Rock Pro 3 verkar vara väldigt tyst enligt Sweclockers test. Dock kyler den sämre än konkurrenterna.

Ja jag är lite sugen med tanke på ljudnivån, men det verkar vara en marginell skillnad som kanske inte är värd priskillnaden och blir jag taggad på mer ordentlig överklockning framöver kanske jag uppskattar kylförmågan hos noctua.

Skrivet av Trizones:

Skulle kört på noctua, grymt tysta och bra med lång garanti. Har en noctua NH-U12s, grymt tyst både i load och i idle, har ingen överklockning men den gör mig aldrig besviken och tror inte att NH-D14 gör dig besviken heller.

Ja den har fått väldigt mycket beröm så det verkar vara ett säkert kort.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Phanteks glömde jag skriva upp, den var okså med i beräkningen. Silver Arrow har jag helt räknat bort eftersom det verkar vara omöjligt att få tag i den. Det är såklart ett stort plus att man kan byta fläktar på Phanteks kylare, men det känns lite trist med all den extrakostnaden. Hur upplever du ljudvolymen? Är det Phanteks PH-TC14PE du sitter med?

Japp, den har jag.

Det är ju fortfarande väldigt bra och tysta fläktar på alla tre jag testat. Mina snurrar runt 900-1000rpm för det mesta och då hörs grafikkortets fläktar mer.

NH-D14 är lätt att installera iaf, men det känns lite dumt med en 120 och en 140 istället för två som snurrar lika fort och är likadana. Men det är ingen stor skillnad. Jämför man med enklare kylare med snabbare 120mm-fläktar så är de ju alla tysta.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk

Phantek:en var stor, tämligen tyst, inget att anmärka på alls. Smidig montering. Innan custom-loopen har den tystat en överklockad 2600k effektivt, och sedan en ej överklockad 3820 utan att behöva röra på fläktarna i princip.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Tycker att du bör kika på Noctua's senaste tillskott.

http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s/5#p...

Visa signatur

AMD 5800X3D - Asus ROG B450-F - AMD Sapphire Vega 56 Pulse
Intel 330 180GB - 32gb DDR4 - Meshify C - beQuiet L8 530w
Panasonic 50" VT60 - Xonar Essence STX - Arcam FMJ A39 - Monitor Audio BR5 - Nintendo

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Dark Rock 3

Permalänk

Kör på en NH-D14, har kört bode med och utan motstånden. Den låter inte om man inte ligger under skrivbordet i princip, men med motstånd är det helt borta. Det är turbulensen som låter mest enligt min subjektiva bedömning.

Det intressanta är att jag kör fläktarna så långsamt det går, men att de fortfarande går igång och tempen är förändrad högst någon grad jämfört med fullt blås på en 3770k 4.5ghz @ 1.24v. Detta är dock väldigt beroende på resten av burken. Körde med 7970 i cf tidigare, och då låg även cpu temp ca 10 grader högre i full load med fläktarna på max. Detta var referensmodell, så varmluften skjutsades ut. Korten avgav tydligen en hel del värme från baksidan också. Nu har jag ett 780 lightning, och cpu fläktarna på lägsta och tempen 10c lägre~

Det går i princip inte att få en tystare burk utan att köra passivt. Då har jag NH-D14 med fläktarna på lägsta, 11 chassifläktar som går igång över en viss temp, 780 lightning och ett semipassivt nätagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelleboj:

Tycker att du bör kika på Noctua's senaste tillskott.

http://www.sweclockers.com/recension/18014-noctua-nh-u14s/5#p...

Den kör jag med, är otroligt nöjd med den.
Ibland får jag böja mig ner till datorn för att lyssna efter ifall datorn verkligen är igång.
Härligt att det följer med en PWM-fläkt.
Två tummar upp för den!

Den är dessutom smal så att det går att köra med vanliga minnen.

Skulle du vilja kyla mer med den så kan man köpa till en extra fläkt.

Permalänk
Medlem

NH-D14 är inte tyst om man inte byter ut fläktarna mot PWM. Jag skulle satsa på någon tornkylare med pwm-fläktar i lådan.

Permalänk
Medlem

Kör också med en NH-D14, helnöjd med låga temperaturer och en ljudnivå som inte stör det minsta. Har ändå datorn ståendes bredvid mig uppe på skrivbordet.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk

Och om jag får rekommendera så har du denna:
http://www.techpowerup.com/reviews/Titan/Dragonfly_4/

Dock så är det viktigt att tillägga att denna vinner du nog allt på när det gäller tystnad men inte mycket på kylning. Du skriver att tystnad är det viktigaste så there you go

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Medlem

Silverstone Heligon HE01 är också värd att slänga ett öga på. Klart prisvärd!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag har kört noctuan, en 2500K oklockad gick att köra passiv om chassiet är välventilerat! Dock, den e STOR, jag kan inte plugga i takfläktarna för att mina händer är för stora. Har ett Fractal design R3. Men antar att de bra presterande tornkylarna är stora allihopa, så spelar nog inte så stor roll där

Permalänk
Skrivet av Minthon:

NH-D14 är inte tyst om man inte byter ut fläktarna mot PWM. Jag skulle satsa på någon tornkylare med pwm-fläktar i lådan.

Jo, om man stryper dem till >900rpm

Permalänk
Medlem

Tack för alla fantastiska förslag! Tror det kommer landa på en NH-D14 som jag stryper, alternativt skaffar en fläktkontroller.

När vi ändå är på ämnet fläktar och ljudnivå, vilka program kör ni för att styra fläktarna? Krävs det hårdvara för att hålla fläktarna avstängda till en viss temp uppnås? Tänker på chassifläktar och fläkter i psu om den går att styra. Kör just nu med Asus Suite men är inte helt kompis med det.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Tack för alla fantastiska förslag! Tror det kommer landa på en NH-D14 som jag stryper, alternativt skaffar en fläktkontroller.

När vi ändå är på ämnet fläktar och ljudnivå, vilka program kör ni för att styra fläktarna? Krävs det hårdvara för att hålla fläktarna avstängda till en viss temp uppnås? Tänker på chassifläktar och fläkter i psu om den går att styra. Kör just nu med Asus Suite men är inte helt kompis med det.

Jag kör på Ai Suite från Asus med Thermal Radar. Låter mig styra allt, göra egna fläktkurvor för alla fläktanslutningar. Tror dock att det är en specifik feature för sabertoothkorten.

Grafikkortet styr jag med annan programvara och nätagget styr sig själv. CPU kylaren går att styra om man kopplar den till chassifläktanslutning och stänger av alla varningar för låg cpukylar rpm i bios, men jag kör som vanligt och stryper dem bara. Märker som sagt ingen direkt förändring i temp ändå, och då känns det smidigare så.

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Hej!

Jag har suttit och kikar runt lite efter en ordentligt tyst tornkylare, det tystaste jag kan få tag i. Just nu står valet mellan Be Quiet! Dark Rock Pro 3 och Noctua NH-D14. Har ni några erfarenheter/andra förslag som jag borde kika på? Inte ett dugg intresserad av vattenkylning, varken custom eller slutna system. Jag kommer också överklocka lite lätt men inte något extremt, ljudnivån är det viktigaste.

Inte helt enligt din frågeställning, men större torn är bättre

Inte min bild men kör själv med 2 zalman reserator och det är underbart tyst

För att återgå till topic, Det smidigaste sättet att styra fläktarna är via PWM om ditt moderkort stödjer detta annars är det en fläktkontroller som gäller, när det kommer till fläktkontrollers är de flesta begränsade till manuell kontroll av fläkthastighet.

Jag vet inte vad du har för system eller krav på ljudnivå. Men det är onödigt att köra helt passivt om du inte är väldigt känslig då bra fläktar under ~600 RPM är tysta enligt mig. Även detta är väldigt subjektivt som du ser då personen ett par inlägg upp säger att under 900RPM är tyst men det är outhärdligt enligt mig..

Vad har du annars i datorn, grafikkort? chassifläktar mm?

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Inte helt enligt din frågeställning, men större torn är bättre

http://cdn.overclock.net/d/de/900x900px-LL-de3f18eb_reserator...

Inte min bild men kör själv med 2 zalman reserator och det är underbart tyst

För att återgå till topic, Det smidigaste sättet att styra fläktarna är via PWM om ditt moderkort stödjer detta annars är det en fläktkontroller som gäller, när det kommer till fläktkontrollers är de flesta begränsade till manuell kontroll av fläkthastighet.

Jag vet inte vad du har för system eller krav på ljudnivå. Men det är onödigt att köra helt passivt om du inte är väldigt känslig då bra fläktar under ~600 RPM är tysta enligt mig. Även detta är väldigt subjektivt som du ser då personen ett par inlägg upp säger att under 900RPM är tyst men det är outhärdligt enligt mig..

Vad har du annars i datorn, grafikkort? chassifläktar mm?

Noctuafläktarna jag fick med är inte PWM, men det är smidigast om det finns såklart. Annars kan man som sagt köra via annan fläktanslutning på moderkortet om det är viktigt.

Vad som är tyst eller inte beror på vem som lyssnar och vilken fläkt det är. Mina fläktar på cpukylaren ligger på ~600 och ~800rpm och de låter inte vad jag kan höra, även om jag ligger under skrivbordet. Sen är det klart att det säkerligen går att framkalla både ljud och missljud med fläktar på dessa hastigheterna.

Helt passivt vet jag inte hur man skulle lösa med ett system som kräver tornkylare från första början

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Tack för alla fantastiska förslag! Tror det kommer landa på en NH-D14 som jag stryper, alternativt skaffar en fläktkontroller.

När vi ändå är på ämnet fläktar och ljudnivå, vilka program kör ni för att styra fläktarna? Krävs det hårdvara för att hålla fläktarna avstängda till en viss temp uppnås? Tänker på chassifläktar och fläkter i psu om den går att styra. Kör just nu med Asus Suite men är inte helt kompis med det.

Denna är värd en titt om du vill ha det tyst.

http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/150406-arctic...

Installerade A30 (modellen för AMD) till min bror. Helt tyst och kyler mycket bra. Hur den hanterar överklockning kan jag dock ej svara på, men någon recension finns säkert att tillgå på nätet.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Inte helt enligt din frågeställning, men större torn är bättre

http://cdn.overclock.net/d/de/900x900px-LL-de3f18eb_reserator...

Inte min bild men kör själv med 2 zalman reserator och det är underbart tyst

För att återgå till topic, Det smidigaste sättet att styra fläktarna är via PWM om ditt moderkort stödjer detta annars är det en fläktkontroller som gäller, när det kommer till fläktkontrollers är de flesta begränsade till manuell kontroll av fläkthastighet.

Jag vet inte vad du har för system eller krav på ljudnivå. Men det är onödigt att köra helt passivt om du inte är väldigt känslig då bra fläktar under ~600 RPM är tysta enligt mig. Även detta är väldigt subjektivt som du ser då personen ett par inlägg upp säger att under 900RPM är tyst men det är outhärdligt enligt mig..

Vad har du annars i datorn, grafikkort? chassifläktar mm?

Att få datorn riktigt tyst är ett pågående projekt, har den bredvid soffan för att kunna sitta med den och sällskapa med sambon samtidigt.

Jag har ett HD6970 som jag tänker slänga på Arctics nya kylare på bara dom kommer in i lager, tror det är den som låter mest i dagsläget. I chassiet sitter två Fractal design fläktar som följde med när jag köpte det, ett Define R2. Har funderat på att byta ut fläktarna i chassiet mot Be Quiet! fläktar på 500 rpm. Borde jag fylla fläktplatserna för att få ett bra luftflöde och därmed behöver inte cpu fläkt och gpu fläkt jobba lika hårt eller är jag inne på fel spår?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Att få datorn riktigt tyst är ett pågående projekt, har den bredvid soffan för att kunna sitta med den och sällskapa med sambon samtidigt.

Jag har ett HD6970 som jag tänker slänga på Arctics nya kylare på bara dom kommer in i lager, tror det är den som låter mest i dagsläget. I chassiet sitter två Fractal design fläktar som följde med när jag köpte det, ett Define R2. Har funderat på att byta ut fläktarna i chassiet mot Be Quiet! fläktar på 500 rpm. Borde jag fylla fläktplatserna för att få ett bra luftflöde och därmed behöver inte cpu fläkt och gpu fläkt jobba lika hårt eller är jag inne på fel spår?

CPU och GPU får jobba mindre om det är svalare i chassit det är rätt. Men det gör inte så stor skillnad om det skiljer ett par grader i chassit.

När det kommer till montering i en R2a skulle jag använt båda platserna i fronten (övertryck är bra mot damm!) och den där bak samtidigt som jag hade blockerat hålen för fläktarna i botten och sidan. Sen införskaffat 900RPM fläktar och en fancontroller för det är inte dumt att ha möjlighet för lite extra blås under hög belastning då 500RPMs fläktar flyttar väldigt lite luft.

Utöver det hade jag rivit ut så alla 3.5" hållare då de bara är i vägen för luftflödet och monterat HDDn som jag antar att du har med resårband i en 5.25" slot så blir den rackaren också tyst och slutar vibrera.

Angående ditt 6970, är du säker att artics nya kylare passar? De gamla borde gå minst lika bra till det kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

CPU och GPU får jobba mindre om det är svalare i chassit det är rätt. Men det gör inte så stor skillnad om det skiljer ett par grader i chassit.

När det kommer till montering i en R2a skulle jag använt båda platserna i fronten (övertryck är bra mot damm!) och den där bak samtidigt som jag hade blockerat hålen för fläktarna i botten och sidan. Sen införskaffat 900RPM fläktar och en fancontroller för det är inte dumt att ha möjlighet för lite extra blås under hög belastning då 500RPMs fläktar flyttar väldigt lite luft.

Utöver det hade jag rivit ut så alla 3.5" hållare då de bara är i vägen för luftflödet och monterat HDDn som jag antar att du har med resårband i en 5.25" slot så blir den rackaren också tyst och slutar vibrera.

Angående ditt 6970, är du säker att artics nya kylare passar? De gamla borde gå minst lika bra till det kortet

900 RPM är noterat, då ska jag kika efter lite nya och tysta fläktar. Hårddiskburarna är faktiskt borta sedan tidigare, ska titta på en SSD också som jag kan montera bakom moderkortsplåten eller gömma någon annanstans.

Jag läste på deras hemsida och referens 6970 skulle fungera fint, tänkte behålla den kylaren till framtida inköp och fortsättningsvis köra på stock så länge kylaren gör det den ska, den verkar vara riktigt bra och tyst.

Tack för att du tagit dig tid att svara

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem

Tack ALLA som har tagit sig tid att svara

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

sitter med Phanteks PH-TC14PE själv, du ser i min sign. har OC på också och tempsen är icecool, riktigt nöjd med kylaren men ett helvete att sätta fast.
kör PnP med två st Gentle Typhoon fläktar, jag anser det som tyst i mitt Define R4 chassi.

om du INTE ska överklocka mycket är ju Hyper 212 med stockfläkt på lägre hastighet ett alternativ, knappt hörbart när jag körde på det i en ett Define R2.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7