Få tag på en MSTAR ISP tool i Sverige?

Permalänk
Medlem

Få tag på en MSTAR ISP tool i Sverige?

Hejsan,

Jag läste på blurbusters om att BenQ har släppt en firmwareuppdatering till deras XL2XXXz serien. Enligt dom kan man flasha det själv om man har en sån här.

Är det någon som vet hur man kan få tag på en sån här i Sverige? Känns som att det är mer värt att fixa själv än att skicka iväg sin skärm (eftersom man gärna vill kunna använda den).

Permalänk

Letar också efter en sån. Men tror inte att man kan få tag på dom i Sverige :/

Permalänk
Medlem

Har skickat ett meddelande till dig Shiftypants

Permalänk
Medlem

Fick hem skärmen idag och fick reda på det där nyligen(Har kollat och jag saknar V2 uppdateringen). Vore inte fel att kunna uppdatera det här utan att det kostar 400+kr till..

Skrivet av antele:

Har skickat ett meddelande till dig Shiftypants

Om du har någon lösning så skulle det uppskattas extremt mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då vi verkar vara flera som hamnat i samma sits angående V2-uppdateringen försökte jag komma på en lösning. Har letat efter verktyget på flera sidor men verkar bara finnas på ett par utländska där priset är ca 500 spänn inkl. frakt. En idé jag fick är att verktyget köps av någon, används och sedan skickas vidare till nästa person då jag tvivlar på att det är något man kommer behöva mer än en gång. Kostnaden löser man genom att dela helt enkelt.

Är detta något ni tror går att genomföra eller är det enklare att bara köpa varsitt/alternativt skicka till Benq?

/Anton

Permalänk
Medlem
Skrivet av antele:

Då vi verkar vara flera som hamnat i samma sits angående V2-uppdateringen försökte jag komma på en lösning. Har letat efter verktyget på flera sidor men verkar bara finnas på ett par utländska där priset är ca 500 spänn inkl. frakt. En idé jag fick är att verktyget köps av någon, används och sedan skickas vidare till nästa person då jag tvivlar på att det är något man kommer behöva mer än en gång. Kostnaden löser man genom att dela helt enkelt.

Är detta något ni tror går att genomföra eller är det enklare att bara köpa varsitt/alternativt skicka till Benq?

/Anton

Jag skulle kunna tänka mig att göra så, någon mer?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag är lätt på. Är det någon som varit i kontakt med Benq support och hört vad de säger?

Visa signatur

Chassi: Corsair Vengeance C70 | Skärm: Acer 27" | CPU: i5 3570K [Noctua NH-D14] | MoBo: Asrock extreme 4 | GPU: Gigabyte GeForce GTX 670 2048MB OC | HDD: 1TB Seagate Barracuda 7200 rpm | SSD: 2x Samsung EVO 120GB | Minne: 8GB Kingston 1866MHz | PSU: Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilipB:

Jag är lätt på. Är det någon som varit i kontakt med Benq support och hört vad de säger?

Fick svar idag.

"Det alternativ som vi kan erbjuda om du känner att ett köp av en MSTAR ISP inte är ett alternativ är att du tar kontakt med vår support i Sverige och kommer överens om hur du skickar in din XL2720Z för uppgradering.

Länk till BenQ Support: http://www.benq.se/support/contactus/helpdesk/"

För sent nu för att man måste tydligen ringa dem?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tycker det är riktigt tråkigt att man ska behöva skicka iväg sina grejer. Har inte bestämt vad jag ska göra men vore ju kul om någon nätbutik tog in det. Man kanske borde skriva till Inet, Webhallen, Komplett etc och fråga om de kan plocka in ett par stycken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FilipB:

Jag är lätt på. Är det någon som varit i kontakt med Benq support och hört vad de säger?

Tack för din förfrågan.

Det finns en V2 ute av mjukvaran till din skärm. Detta är dock ingen förbättring som du skriver utan det ger endast möjlighet att själv ändra motion blur funktionen med hjälp av tredjeparts mjukvara. BenQ tar inget ansvar för om skärmen lider skada på grund av att tredjepartsmjukvara används.

Önskar du få din skärm uppdaterad så får du själv bekosta transporten in till verkstad. Vi tar hand om själva uppdateringen och returen av skärmen till dig.

Bekräfta detta genom att svara till oss så registrerar jag ett ärende och ger dig adressuppgifter dit skärmen ska skickas för uppdatering.

detta var vad jag fick som svår från benq.se

jag är absolut i behov att uppdatera min firmware då min motionblur är helt åt skogen fel ni kan ju själva in å testa på http://www.blurbusters.com/

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

skrev till Inet.se detta svara dem på om de kunde ta in MSTAR ISP för försäljning

"Hej.

Vi har fått svar ifrån BenQ att det kitet ej kommer gå att köpa löst utan de kunder som vill göra denna uppdatering får kontakta BenQ service.
Antingen via telefon eller registrera ett servicecase på BenQ’s hemsida."

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sokar:

Tack för din förfrågan.

Det finns en V2 ute av mjukvaran till din skärm. Detta är dock ingen förbättring som du skriver utan det ger endast möjlighet att själv ändra motion blur funktionen med hjälp av tredjeparts mjukvara. BenQ tar inget ansvar för om skärmen lider skada på grund av att tredjepartsmjukvara används.

Önskar du få din skärm uppdaterad så får du själv bekosta transporten in till verkstad. Vi tar hand om själva uppdateringen och returen av skärmen till dig.

Bekräfta detta genom att svara till oss så registrerar jag ett ärende och ger dig adressuppgifter dit skärmen ska skickas för uppdatering.

detta var vad jag fick som svår från benq.se

jag är absolut i behov att uppdatera min firmware då min motionblur är helt åt skogen fel ni kan ju själva in å testa på http://www.blurbusters.com/

Kan uppdatera med att jag just skickade in skärmen och fick en fin överraskning. Eftersom att de sa att jag skulle skicka skärmen med bud så kostade det 465kr..

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Scious:

Kan uppdatera med att jag just skickade in skärmen och fick en fin överraskning. Eftersom att de sa att jag skulle skicka skärmen med bud så kostade det 465kr..

Fyfan, BenQ kan ju dra åt skogen...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scious:

Kan uppdatera med att jag just skickade in skärmen och fick en fin överraskning. Eftersom att de sa att jag skulle skicka skärmen med bud så kostade det 465kr..

oki typ lika dyrt som att köpa en egen MSTAR ISP tool då
ända plus är ju att man slipper vara utan skärm i x antal veckor jämfört med att skicka iväg den

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Fyfan, BenQ kan ju dra åt skogen...

Tycker det är lite snålt utav dem när skärmen ändå är så dyr men, men.

Skrivet av sokar:

oki typ lika dyrt som att köpa en egen MSTAR ISP tool då
ända plus är ju att man slipper vara utan skärm i x antal veckor jämfört med att skicka iväg den

Ja, vi får se hur lång tid det tar innan jag får tillbaka den.

I framtiden blir det nog att ta reda på cirkapris innan(trodde inte att det skulle gå över 300 om jag ska vara ärlig).

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Scious:

Tycker det är lite snålt utav dem när skärmen ändå är så dyr men, men.

Ja, vi får se hur lång tid det tar innan jag får tillbaka den.

I framtiden blir det nog att ta reda på cirkapris innan(trodde inte att det skulle gå över 300 om jag ska vara ärlig).

Fattar inte hur dom inte kan erkänna att dom fkade upp med motion bluret. Istället säger dom att det är perfekt...

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 5900X MB: ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT AORUS Ultimate Xtreme WaterForce WB RAM: 32GB 3200 MT/s CL 16 Trident Z RGB SSD: WD Black SN750 1 TB PSU: ASUS ROG Loki 1000W SFX-L Skärm: Alienware AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Schackmannen:

Fattar inte hur dom inte kan erkänna att dom fkade upp med motion bluret. Istället säger dom att det är perfekt...

Nej, precis!

Här är ett svar jag fick tidigare:

"Detta innebär helt riktigt att ghosting kan förekomma främst i nedre delen av skärmen men detta är inte en bug eller något som går att åtgärda utan är som sagt en teknisk begränsning.

Med detta sagt så kan man alltså inte förvänta sig att den nya FW ska lösa denna begänsning, däremot kan man med hjälp av den nya FW alternera den ytan där ghosting kan förekomma."

På blurbusters.com ställde en person samma fråga jag hade:

"It failed the moving photo test really bad with the v1 firmware. Like–double vision broken fail. I'm guessing the v2 firmware and messing with the app you guys made would fix it, mostly?"

Och svar ifrån Chief Blur Buster:

"Correct, the strong double-image effect is adjustable/fixable (at least during 100Hz and 120Hz) to be be similiar to LightBoost (which has much fainter strobe crosstalk, mostly unnoticeable in real-world game play) via the V2 firmware and the Blur Busters Strobe Utility."

Det är där jag tror största delen utav felet ligger för att med motion-blur-reduction påslaget i 50hz så märker jag inte något flimmer över huvud taget. Vilket man skulle göra med lightboost hacket där skärmen inte är påslagen lika mycket eller hur man ska förklara det på svenska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har fått ett par PM angående denna pryl så tänker svara allmänt här. Jag är inte intresserad av att splitta på kostnaden för en sådan för att fixa min skärm. Om jag känner stort behov av det kommer jag köpa en själv men det är inte aktuellt för den närmsta framtiden. Ett tips för dom som är intresserade av att beställa en sån skulle jag rekommendera att ni köper en själva, sen tar en summa betalt för att åtgärda det åt folk som bor i ert område (på så sätt får ni behålla prylen själv och tjäna in pengarna som den kostade). Jag klarar mig alldeles utmärkt utan motionblur reduction precis som jag klarar mig utan alla profiler som BenQ skickade med.

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en mstar isp tool, borde dyka upp om en vecka eller så. Annars går det ju att bygga en fungerande parallellportsvariant för några tior. Kommer kunna hjälpa till med detta i psxcare-butiken i stockholm.

Edit: Byggde ihop en adapter idag, först till kvarn som kommer hit med sin skärm så jag kan testa adaptern får sin uppdatering gratis

Lade till bild på adapter för uppdatering
Permalänk
Medlem

fick min på posten idag beställde 28:e mars så gick ju hyfsat snabbt iaf

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem

3-4 veckor alltså, väntar fortfarande på den jag beställde. Å andra sidan fungerar den hembyggda alldeles utmärkt och det har inte direkt varit någon rusning efter uppdateringar i butiken under påsken så det gör inget om den är lite långsammare än det hade varit att köra MSTAR tool via USB. Fick en bra ursäkt till att återuppliva en gammal favoritlaptop med 1600x1200 skärm också som nu är dedikerad Benq XL2411Z / XL2420Z / XL2720Z Firmware 2.0 uppdaterare.

Permalänk
Medlem

Sådär, nu fick jag äntligen hem min MSTAR ISP TOOL jag också

Permalänk
Medlem

Har själv gått och funderat på detta, men så såg jag att en händig människa lyckats göra detta utan hårdvara i linux genom att koppla via intergrerade vga porten direkt till skärmen och sen köra flashrom.

Läs mer här, kan vara lite tekniskt dock:
http://boeglin.org/blog/index.php?entry=Flashing-a-BenQ-Z-ser...)

Återkommer när jag själv testat ikväll om jag lyckades uppdatera.

Permalänk
Medlem

Kan uppdatera med att jag uppgraderat min firmware från V1 till V2 i linux utan någon extra hårdvara.
Hela processen gick smidigt och det tog ca 40 min inklusive tiden att läsa sig till hur man gör via länken jag postade ovan (ska tilläggas att jag inte är en van linuxanvändare, endast knappat runt lite i terminalen förut).

Permalänk
Medlem

Någon som har något tips ang. hur man går tillväga för någon som sitter på en XL2411Z, har noll kunskap inom linux och för tillfället är för fattig för att beställa en online?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zanex:

Någon som har något tips ang. hur man går tillväga för någon som sitter på en XL2411Z, har noll kunskap inom linux och för tillfället är för fattig för att beställa en online?

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1812

Permalänk

Hej!

Jag har precis köpt mig en: BenQ 24'' XL2411Z 144Hz.
Nu är frågan, någon som vet var man köper det billigaste lösningen för att uppdatera sin firmware till 2.0? Samt smidigaste.

http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1812 - Vad innebär detta? Att man skall in med skärmen till dom och dom uppdaterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagicLennart:

Hej!
http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1812 - Vad innebär detta? Att man skall in med skärmen till dom och dom uppdaterar?

Exakt!