Kaspersky varnar för lavinartad ökning av mobilvirus – Android värst utsatt

Permalänk
Medlem
Skrivet av krox:

Kan du ens programmera? Det är mycket mer tacksamt att koda och sprida virus till Android vilket helt och hållet beror på den öppna plattformen.

Kan du ens diskutera utan att komma med personliga påhopp?

Ordet kausalitet?
Hur kommer det sig att Linux är öppet medans Windows är stängt och endå kan man räkna antal virus på Linux på en hand.

Android är öppet och likaså är linux kerneln de använder. Vad som inte är öppet är drivrutinerna, ofta implementationerna från mobiltillverkarna och programmen man kör på den.

Kan du ge mig nu vad i Linux Kernel,Android som på grund av OS gav upphov till specifika virus som nu härjar på platformen.

Sedan måste man som person sätta sig tillbaka och tänka vem som säger detta. Detta är ett antivirus företag som tillverkar antivirus. Vad vinner de på att skriva upp text som varnar antalet virus ökar snabbare än idiotism på internet.

Jag tar denna icke-nyhet med nypa salt som jag tar orden från Microsoft som kallar OS för cancer.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Men det är ju bla det här som är problemet. Vi kan inte utgå från att gemene man fattar vad det innebär att ge rättigheter till sms åt en bakgrundsapp. Även om det är solklart för oss attdet är dumt.
Eftersom det då inte existerar minsta kvalitetskontroll på apparna är det ju skitenkelt att publicera sånt skräp, och en och annan godtrogen lägger in bakgrunden.
Testa att publicera en mobilapp på exvis wp marketplace så får du se viss skillnad. En trygghet att någon faktiskt kollar på koden innan man lägger in den.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast google scannar väl iaf alla appar på google play.
Sen slinker ju saker igenom iaf.

(Fixat nu o apple bannade charlie för att han berättade om säkerhetshålet,
Han brukar också knäcka apples enheter rätt kvickt på pwn2own.)

Dold text

Har för mig jag läste för ~något år sedan (finstilt i en liknande artickel) att över 99% av alla hot kommer från andra källor än google play. Ska man försöka stoppa detta så är ju det fina med android borta.

De flesta kan ju använda hjärnan när det gäller windowsdatorer som har ännu större del av pc marknaden än android har av mobiler.

Sen är det ju precis samma med ios t.ex om du jailbreakar. Då kan du installera vad skit som helst.
Finns ju inget system som kan göras säkert för en användare som själv installerar skadlig kod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

Problemet verkar vara att google inte har något koll på sin market, reposities till linux har aldrig varit infekterat vad jag vet så det handlar inte om att det är öppet utan att google inte bryr sig om säkerheten.

När skall folk fatta att applikationer inte installerar sig skälva? även om det finns ett säkerhetshål möjliggör installation så går det inte att installera utan godkännande. Nej man får inte virus enbart genom att besöka en hemsida denna myt har levt kvar sedan windows xp.

Du kan visst bli infekterad utan att göra ett aktivt val att installera en applikation. Sådana exploits har hittats på mer eller mindre alla plattformar. Senaste (eller näst senaste) uppdateringen av Flash täppte till ett hål som gjorde det möjligt att exekvera skadlig kod via en till synes ofarlig .swf-fil (om jag minns rätt).
Kommer med mer exempel och källor, men hinner inte nu. Att påstå att man inte kan bli utsatt för virus genom att bara gå in på en hemsida är dock helt felaktigt.

Som vanligt är det viktigaste att installera uppdateringar. Själv kör jag inget antivirus på mina PC (Arch/Xubuntu) eller på Androidluren, har dock rätt bra koll på vilka processer som körs och vilka som vill komma åt nätverket, sen är det väl rätt vanligt att vanliga "snälla" binärer blir infekterade så det kanske är lite security through obscurity. Det kanske är dags att skaffa något virusskydd där också.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Kan du ens diskutera utan att komma med personliga påhopp?

Ordet kausalitet?
Hur kommer det sig att Linux är öppet medans Windows är stängt och endå kan man räkna antal virus på Linux på en hand.

Android är öppet och likaså är linux kerneln de använder. Vad som inte är öppet är drivrutinerna, ofta implementationerna från mobiltillverkarna och programmen man kör på den.

Kan du ge mig nu vad i Linux Kernel,Android som på grund av OS gav upphov till specifika virus som nu härjar på platformen.

Sedan måste man som person sätta sig tillbaka och tänka vem som säger detta. Detta är ett antivirus företag som tillverkar antivirus. Vad vinner de på att skriva upp text som varnar antalet virus ökar snabbare än idiotism på internet.

Jag tar denna icke-nyhet med nypa salt som jag tar orden från Microsoft som kallar OS för cancer.

För att Windows har säkerhetshål, det har allt, de har dessutom många fler användare än Linux och är därför "intressantare" att attackera, precis som med Android som har fler användare.

Att de är ett Antivirus företag som säger detta spelar ingen som helst roll då FBI hade en egen undersökning i Augusti 2013 som sa samma sak och det tillverkar inga Antivirus program

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyZk0:

Så många naiva själar här.. :-/

Seriöst? Tänker folk verkligen så här? Vad hände? Blev alla blåsta amerikanare helt plötsligt?

Utan antivirus hade det ju inte funnits någon anledning att skapa nya för de första skulle ju fortfarande varit aktiva. Så antalet hade nog varit lägre men skadan större:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KillerX:

Hah, säger bara "come at me bro". Har alla mina enheter rootade och då sägs det att man är mer utsatt än vanligt men ändå så har jag inte haft ett enda virus på ca 1-2 år under den tiden har jag haft Avast installerat hela tiden.

Sen gäller det ju att kunna lita på vart man laddar ner sina appar osv. ifrån. Dom som laddar appar här o där får skylla sig själva när dom blir infekterade.

Samma här, men va fan ska man ha anti-virus programmet till?
Installera inte obskyra appar och kolla de tillstånd apparna ber om så behöver du sannolikt inte oroa dig över dem.

Skrivet av Gender Bender:

Android har en marknadsandel på drygt 80%, men bara drygt 34% procent är uppkopplad mot nätet, medan iOS står för 55%. Detta gör iOS till en betydligt mer intressant plattform att göra intrång på. Dock har iOS en mycket starkare säkerhet, vilket gör att Android automatiskt blir mest intressant att göra intrång på.

Android var mer utsatt redan när iOS var överlägset störst på marknaden. Android tillåter installation av okända källor, vilket inte iOS gör så vida man inte jailbreakar, och det har en stor betydelse. Har du accepterat att okända källor får användas så har du i stort sätt stängt av allt skydd och det är hur lätt som helst att smyga in en bakdörr i en apk-fil. Sen har det ju ett flertal gånger upptäckts virus i appar på Google Play.

Men är inte 34% av 80% mer än 55% av 15%?
Sen får du även gärna länka källa för detta då jag är intresserad av att se vad det står.

Jag skulle även vilja peka ut det faktum att virus är nästan obefintliga för folk som har lite vett.
Alla appar du installerar via Google Play visar en lista med rättigheter den kommer att få.
Står det till exempel att en ficklampe-app kräver tillgång till din GPS, internet, system-information och dina kontakter, då borde ju några varningsklockor ringa.

Permalänk
Medlem

Skönt att det blir lite fart på internet nu

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av MhoKaY:

Aldrig någon som påstått heller

"Jahapp
/Bekymmerslös iOS användare"

"Man slipper ju den där oron. "Jag är 99% säker mot virus"."

Bara från den här tråden, kan hitta 100 till på nätet om du vill.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Kul att läsa alla naiva kommentarer här. Malware sprids först och främst via Google Play och inget annat.

Här är ett av hoten:
http://thehackernews.com/2014/02/android-Malware-subscription...

Tyvärr är det ofta inget konstigt med rättigheterna för dessa programmen, utan de fråga snällt om tillgång till samma känsliga filer som Facebook, LinkedIn, WhatsApp etc. Väldigt tråkigt att Google inte tillåter vanliga användare att blockera programmens rättigheter, då de värnar om sina kära reklamintäkter.

Själv kör jag både antivirus (360 Security) samt patchar enstaka program med LuckyPatcher för att begränsa deras åtkomst till systemet.

Malware kan jag tänka mig sprider sig på det viset. Men virus och trojaner är ju helt andra grejer.

Användare kan faktiskt stoppa program från att göra saker.
Google la till en funktion för detta i Android 4.3 som går att komma åt bara genom att installera en app för det. Det är en funktion i operativsystemet, men den är gömd, så man måste använda en app för att komma åt den.
Dock blev Google inte glada över att folk hackade sig in till en av deras oklara funktioner, så de tog helt bort den ur Kitkat (4.4 och 4.4.1 kanske funkar, men inte 4.4.2). Jag tror det finns ROMs som har funktionen inbyggd dock.
Jag hoppas Google släpper den officiellt till Android 5.0(/nästa stora release) och att de även släpper ART när de ändå håller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

När skall folk fatta att applikationer inte installerar sig skälva? även om det finns ett säkerhetshål möjliggör installation så går det inte att installera utan godkännande. Nej man får inte virus enbart genom att besöka en hemsida denna myt har levt kvar sedan windows xp.

I praktiken är ett säkerhetshål just det; ett hål i säkerheten. Om missbrukaren av ett lämpligt säkerhetshål på något vis kan tillförskansa sig root/adminrättigheter så kan denne göra precis vad som helst utan godkännande, t.ex. trycka in ett mysigt litet rootkit på lämpligt ställe som sparkar igång tidigt under bootproceduren och gör allt det kan för att hålla sig dolt. Det är ingen myt, även om man kunde önska sig det.

Ja, man kan få malware genom att besöka en hemsida (hackad eller medvetet riggad), under "rätt" omständigheter (dvs ens kombination av plattform och browser har ett säkerhetshål som denna malware är specifikt skapad för att missbruka).

Tiden då malware enbart kunde ta sig in via manuellt exekverad infekterad programvara, trojaner eller bootsektorer (exempelvis på disketter), är sedan länge förbi.

Visa signatur

5950X, 3090