Snabbtitt: WD Black 2 Dual Drive – SSD och HDD i en och samma enhet

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

WD Black 2 Dual Drive! - "Grunden för enheten utgörs av företagets prispressade Blue-serie..."

Står precis rätt, är WD som valt missvisande namn. Eller delvis åtminstone.

Permalänk
Medlem

Hm. Kombination av SSD och HD för att ge hög prestanda & kapacitet till lågt pris är bra, det är därför jag efter att ha haft några SSDer faktiskt också köpte en Seagate SSHD, men som andra varit inne på, här barkar priset iväg.

Med backuper av telefoner, och allt större foton (fler megapixlar) från kameror, ökar lagringsbehoven fortfarande för de flesta, inte bara gamers, i väntan på att SSD ska bli riktigt billigt även i TB-storlekar är nog SSHD en perfekt kompromiss för många Svenssons iaf.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nya prylar är alltid kul. Användningsområdet är ganska skitsamma egentligen. Ingen tvingar er att köpa så förstår inte all negativ kritik. Det är väl skoj att tillverkarna är kreativa?

Hade varit mer intresserad av en 500GB SSD + 4TB HDD hybrid. Hade passast sig fint i en HTPC

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Har någon WD media spelare inspelningssbar funktion?

Eller vad ska man gå efter då? Säg 1 tb lagringsmedia

Permalänk
Skrivet av Snigeln Bert:

Intressant att SSD-delen klarade dig så bra ändå när det är hybridlösning. Däremot var den överdrivet dyr..

Skickades från m.sweclockers.com

Priset tycker jag inte var så farligt faktiskt det enda jag är någorlunda missnöjd med är att den mekaniska delen bara erbjuder 5500 RPM istället för standarden på 7200. Nu är ju dock denna hybrid tänkt till just låg-/mellanbudget laptops där standard RPM är 5500 på de flesta mekaniska hårddiskar.

1700 kr för denna hybrid betraktar jag inte som ett farligt pris. Det blir nog till att köpa en sådan här i framtiden, tänker väl emellertid vänta tills det finns 7200 RPM på den mekaniska delen också, innan dess köper jag den inte.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

gillar konceptet! MEN, Jmicron krets med mediokra hastigheter, tack, men NEJ tack! skulle vart bättre om det va en lite större SSD, runt 256 GB med en marvellkrets. O som några nämde, den måste vara tunnare för att passa fler laptops! nee, tyvärr är den inte intressant för mig. Men det finns väll de som kan hitta nått bra användningsområde för den. Men om WD fortsätter slipa på detta koncept kan det säkert bli nått grymt i framtiden!

Visa signatur

Stationära:Chassi:Cooler Master ATCS 840|Moderkort:ASUS P6X58D Premium|CPU:Intel Core i7 920@4.0 GHz|Kylning:Corsair H80+2xNoctua NF-S12B FLX 120mm|Ram:Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 3x2GB+3x4GB@9-9-9-24|SSD: Crucial MX100@512GB|Grafikkort:Asus Radeon R9 280X DCII_TOP/3GB|Nätagg: Corsair HX 850W PSU|Tillbehör: Corsair VengeanceK70MX Brown |Skärm: LG 24"+ViewSonic 19"|Laptop:UX32VD-R4002H|Telefon:SonyZ3c

Permalänk
Medlem

Om man vill stoppa en SSD i sin bärbara som har HDD så är det bättre att köpa en 120+240 GB SSD och stoppa HDD'n i en HDD-caddy och placera den där DVD-spelaren sitter. http://hddcaddy.com/en/ Då får man både SSD och stor lagring till ett mycket lägre pris.

Så kommer jag att göra när jag byter bärbar dator.

Permalänk
Skrivet av ford-p:

Om man vill stoppa en SSD i sin bärbara som har HDD så är det bättre att köpa en 120+240 GB SSD och stoppa HDD'n i en HDD-caddy och placera den där DVD-spelaren sitter. http://hddcaddy.com/en/ Då får man både SSD och stor lagring till ett mycket lägre pris.

Så kommer jag att göra när jag byter bärbar dator.

Jag gjorde samma sak med min macbookPro för videoredigering. Grymt, går att ha arkiven på HDDn och arbetsfilerna på SSD. Hade jag varit hårdvarutillverkare hade jag seriöst kollat hur många som vill köpa en prestandalaptop med två hårddiskplatser istället för DVD/bluray. Däremot tror jag att det är dött lopp på ultrabookfronten, inte minst då Macarna och Zenbook visat vägen med blixtsnabba SSDs som kör över PCIe istället för SATA. Möjligt att den här lösningen (WD Black 2 Dual Drive) kan hitta in i mellanklassen.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^