Hur återställer man lösenordet till inloggningen till datorn?

Permalänk

Hur återställer man lösenordet till inloggningen till datorn?

Hej!

Jag har glömt bort mitt lösenord till datorn och har ingen disk eller USB som kan återställa lösenordet.
Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Du behöver boota datorn från Hirens Boot CD. Där finns verktyg för att återställa lösenordet.
Börja med att få tag i en sådan skiva eller ett sådant bootbart USB-minne.

Permalänk

Hur får jag tag i en sådan skiva?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Hur får jag tag i en sådan skiva?

http://www.hirensbootcd.org/files/Hirens.BootCD.15.2.zip

Permalänk

Kan jag inte bara ominstallera Windows 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Kan jag inte bara ominstallera Windows 7?

Jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Kan jag inte bara ominstallera Windows 7?

Det var ju det här med lösen som du glömt bort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Kan jag inte bara ominstallera Windows 7?

Gör du det kommer du förlora data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Kan jag inte bara ominstallera Windows 7?

Självklart kan du göra det, men då försvinner ju all data, och det var väl det du ville komma åt?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Det jag har gjort nyss är att jag har köpt en SSD och installerat Windows 7 på den samt lite andra program, resten ligger på mina andra hårddiskar.

Så det spelar väl inte så stor roll om jag installerar om Windows?

Permalänk
Medlem

Han förlorar absolut inte all data om han bara installerar om Windows, ha sa inte att han skulle formatera hårddisken utan bara installera om Windows.

Dina filer sparas i en mapp som heter Windows.old om du installerar om utan att formatera.

Men nu så bryr han sig inte om filerna då det ligger på andra diskar, så kör på formatera och installera om windows om du känner för det, eller som nämts hiren's bootcd.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk

Nu är det så att jag ominstallerade Windows 7 på min SSD. Allt gick bra tills datorn stängde av sig utav sig själv och då när jag skulle starta den igen genom att reboota den till att starta med SSD:en så funkar det inte.
Så jag startade datorn igen via CD-ROM som har Windows 7 skivan i och såg då senare att Det inte går att installera Windows på SSD:n pga att den är en gpt disk eller var det nu var.

Vad är det händer som egentligen??

Tack för alla tidigare svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdamGarand:

Nu är det så att jag ominstallerade Windows 7 på min SSD. Allt gick bra tills datorn stängde av sig utav sig själv och då när jag skulle starta den igen genom att reboota den till att starta med SSD:en så funkar det inte.
Så jag startade datorn igen via CD-ROM som har Windows 7 skivan i och såg då senare att Det inte går att installera Windows på SSD:n pga att den är en gpt disk eller var det nu var.

Vad är det händer som egentligen??

Tack för alla tidigare svar!

Kanske något från denna tråd kan hjälpa?
http://forums.hexus.net/windows/270849-installing-w7-ssd-gpt-...

/Chili

Visa signatur

Hem/Main: i9 13900KF @ Stock | ASUS RTX 4090 TUF Gaming OC | Corsair RM1200w Shift x | Kingston Fury Renegade 32GB DDR5 CL32 6400mhz | Phanteks G500A | Arctic Liquid Freezer II 360 | ASUS Rog Strix Z790 Gaming-F | 2st Kingston Fury Renegade M2 Gen4 Heatsink 2TB | Acer 27" Predator XB271HU G-sync IPS 165Hz 1440P | Acer Gsync 24" XB240HA | Logitech G Pro X 2 lightspeed | Razer Adder Pro 3 | Corsair K70 RGB
Telefon: Iphone 13 Pro Max Konsol: Playstation 5 w/2TB SSD, Nintendo Switch, Wii U, Xbox One X w/500GB SSD Laptop: Acer Aspire 7 717-71G

Permalänk
Medlem

För att installera på en disk med GPT måste du ha EFI/UEFI på moderkortet och 64-bit versionen av Windows har jag för mig.
någon kan rätta om jag har fel då jag sällan pysslar med ominstallationer