Permalänk
Medlem

Klockning av i7 4770K

Tjäääna.
Imorgon så kommer min dator komma vilket jag ser fram emot till det extrema. Med den nya burken så ska jag göra något som jag inte gjort med tidigare datorer då jag varken haft kännedom att något sådant existerade, heller har jag inte haft kylning så det hade ändå inte gått.

Min dator kommer ha en H75 vattenkylning på processorn och processorn som jag kommer använda mig av kommer vara densamma som det står i "the topic", dvs, en i7 4770k. Jag kör på ett H440 NXZT chassi dvs att jag kommer ha relativt bra luftflöde i burken utöver bara vattenkylningen, däremot spelar det inte så stor roll.

Hursomhelst, till min riktiga fråga - Jag har läst runt angående olika clockningar på just denna processorn osv och jag har märkt att alla använder samma termer för temperaturer under olika typer av aktiviteter på datorn. Det är "Idle", "load" och "heavy load". DÅ undrar jag lite, I vilket program är det man kan göra dessa uträkningar (dvs simulera tung aktivitet för processorn) för att man ska testa temperaturen. Utöver det, vilket program är bäst och mest verklighetstroget vad det kommer till temperaturer. Även program som man klockar i skulle vara asball om folk kunde rekommendera. Om programmen skulle vara gratis hade det varit enormt tacksamt, dvs det ni förhoppningsvis kommer tipsa om.

OBS. Jag skulle uppskatta om folk kunde hålla sig ifrån att säga "Googla" eller liknande, då jag försökt leta runt och inte hittat något konkret.

Tack på förhand!

Permalänk

Stresstest program: Prime95 och Överklockningen sker i BIOS och för Temps: HwMonitor

Permalänk

Man stresstestar cpun för att se hur mycket värme som bildas under heavy load. Detta innebär i praktiken att alla cpuns kärnor arbetar maximalt, något som i princip aldrig sker i spel. Därför blir temperaturerna i ett stresstest högre än temperaturen i spel.
Jag skulle rekommendera Prime95 att stresstesta cpun med och hwmonitor för att se temperaturen på cpun.

för sakens skull, det finns på google, sweclockers och många andra forum. Sök stresstest cpu, overclock cpu, clock cpu, cpu temps osv.
(om du vill ha mer utförliga förklaringar^^)

Visa signatur

I5 3570K 4,4 Ghz - Corsair H100i - Asus P8Z77-V LK - Corsair CX 750M - 2x Gigabyte GeForce GTX 670 2GB Windforce -Crucial DDR3 BallistiX Elite 1600Mhz 8GB - Chassi IN WIN Dragon Rider Full Tower - 128 Gb SSD - WD 3TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChrilleWJ:

Stresstest program: Prime95 och Överklockningen sker i BIOS och för Temps: HwMonitor

Enormt tack för snabbt svar och summerat ihop fint!

Permalänk
Medlem

Du ska icke klocka med några program alls.
Det resulterar i en massa onödigt höga volt.
Ju högre volt på processorn = mer värme.
Vad är där för moderkort i din dator?

Mvh SSGS

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Skrivet av Nikem:

Enormt tack för snabbt svar och summerat ihop fint!

Inga Problem (hoppas det går bra)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andersson91:

Man stresstestar cpun för att se hur mycket värme som bildas under heavy load. Detta innebär i praktiken att alla cpuns kärnor arbetar maximalt, något som i princip aldrig sker i spel. Därför blir temperaturerna i ett stresstest högre än temperaturen i spel.
Jag skulle rekommendera Prime95 att stresstesta cpun med och hwmonitor för att se temperaturen på cpun.

för sakens skull, det finns på google, sweclockers och många andra forum. Sök stresstest cpu, overclock cpu, clock cpu, cpu temps osv.
(om du vill ha mer utförliga förklaringar^^)

Enormt tack! Jag har försökt googla runt men alla kommer med olika program så börjar folk (som vanligt på internet) bråka om vad som är bäst sedan sitter de bara och bråkar om vad som är bäst att använda av vatten och luftkylning.

Men tack!

Permalänk
Medlem

IntelBurnTest är bra på att generera värme. Jag brukar använda både Prime95 och IBT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Du ska icke klocka med några program alls.
Det resulterar i en massa onödigt höga volt.
Ju högre volt på processorn = mer värme.
Vad är där för moderkort i din dator?

Mvh SSGS

Hur menar du att man ska klocka då? Jag menar ju så klart BIOSen, "program" som i mjukvara. Ibland så kan vissa medföljande mjukvaror suga, därför jag frågade. ASUS Z87-A ATX är mammabrädan jag ska ha.

Skrivet av ChrilleWJ:

Inga Problem (hoppas det går bra)

Kommer nog med uppdateringar när jag börjat pilla på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikem:

Hur menar du att man ska klocka då? Jag menar ju så klart BIOSen, "program" som i mjukvara. Ibland så kan vissa medföljande mjukvaror suga, därför jag frågade. ASUS Z87-AATX mammabrädan jag ska ha.

!

Du ska enbart använda dig utav bios när du klockar.
Det finns en massa program som sköter klockningen åt dig.
Men risken är att du på ex 4,5Ghz får en volt på 1.5
Medans om du kör via bios kanske du hittar en stabil klock
Med 1.3v. Beror också mycket på om du får ett bra eller dåligt chip.
Mvh SSGS

Visa signatur

Man lever som man bör. Bör leva som man lever. Ibland blir det torsk men alltid en seger.

Permalänk
Medlem

Här har du en bra video med all info du behöver:https://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE

Visa signatur

Spelburk: ASUS Maximus VI Formula . Intel Core i7 4770K .Nocuta DH15 . 16 GB Corsair Vengeance Pro 2400mhz. Nividia GTX 1080 Strix . 250 GB Samsung EVO SSD . Fractal Design Arc R2 . Corsair AX 860i . 1 st Benq 144hz 24" 1 st Benq 60hz 24"

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSGS:

Du ska enbart använda dig utav bios när du klockar.
Det finns en massa program som sköter klockningen åt dig.
Men risken är att du på ex 4,5Ghz får en volt på 1.5
Medans om du kör via bios kanske du hittar en stabil klock
Med 1.3v. Beror också mycket på om du får ett bra eller dåligt chip.
Mvh SSGS

Då förstår jag! Däremot ska jag nog bara klocka till ungefär 4.2 eller så, vet ännu inte vad min kylning klarar av än så länge då jag inte fått den än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jycklo:

Här har du en bra video med all info du behöver:https://www.youtube.com/watch?v=0CHs5_TdpXE

Tackar tackar Jycklo. Får kolla på den sen när jag faktiskt har lite tid att koncentrera mig bara på bild och ljud.

Permalänk
Medlem

fel

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Vart fick du tag på chassit?

Visa signatur

CPU : Intel Core i7 4770k @ 3.5 Ghz Haswell MoBo : MSI Z87-S02 ATX GPU : MSI GeForce 770 2GB TwinFrozr Gaming Minne : A-data 16gb 2x8gb CL9 1600Mhz SSD : Samsung SSD Evo Basic 840 250GB HDD : 1TB WD Black 7200rpm 64MB COOLER : Noctua NH-U14S PSU: Corsair 650W Chassi : Nexus Prominent 9 (Svart) Optisk Enhet : Samsung 7200 RPM Skärm : Benq XL2720T & FP222W a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tayyar:

Vart fick du tag på chassit?

Vita modellen finns i många lager och den svarta är på väg in i dom lite större butikerna:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."