Permalänk
Medlem

8PIN moderkort, 4 PIN PSU

Tjenna!
Har planer på att inskaffa ett G1 Sniper B5 Moderkort och en Intel Core I5 4670k Processor.
MEN. Min PSU har bara en 4PIN CPU connector.
Kommer det att funka med den 4PIN connectorn eller måste jag införskaffa ett 4pin till 8pin adapter?
Har inga planer på att OC CPU:n heller!

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Ja. 8-pin är extra för bättre strömförsörjning.

Permalänk
Skrivet av Muhix:

Tjenna!
Har planer på att inskaffa ett G1 Sniper B5 Moderkort och en Intel Core I5 4670k Processor.
MEN. Min PSU har bara en 4PIN CPU connector.
Kommer det att funka med den 4PIN connectorn eller måste jag införskaffa ett 4pin till 8pin adapter?
Har inga planer på att OC CPU:n heller!

Tacksam för svar!

Det beror på, vad har du för nätagg? Om det är klent eller gammalt så kan det bli problem. Du kommer åtminstone behöva köpa en adapter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Det beror på, vad har du för nätagg? Om det är klent eller gammalt så kan det bli problem. Du kommer åtminstone behöva köpa en adapter.

Har ett nätaggregat på 630watt
Det är varken gammalt eller nytt!

Permalänk
Skrivet av Muhix:

Har ett nätaggregat på 630watt
Det är varken gammalt eller nytt!

Har vi något märke på den? Och kanske något modelnummer?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Muhix:

Har ett nätaggregat på 630watt
Det är varken gammalt eller nytt!

Det är lite som att säga jag har en bil, den är varken gammal eller ny.

Mer info tack!

Permalänk
Medlem

Det står AXP 630p12p som modellnummer!

Permalänk
Skrivet av Muhix:

Det står AXP 630p12p som modellnummer!

Jag vet inte vad BlackZero säger men jag hade inte tryckt för hårt på det nätagget. Hur många årar är den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muhix:

Det står AXP 630p12p som modellnummer!

Gör dig själv en tjänst och byt ut det innan det smäller, bra och prisvärt alternativ https://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-...

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jag vet inte vad BlackZero säger men jag hade inte tryckt för hårt på det nätagget. Hur många årar är den?

Köpte datorn ungefär 1 år sedan. Då var denna PSU:n i så vet inte exact hur många år den är!

Permalänk
Skrivet av Muhix:

Köpte datorn ungefär 1 år sedan. Då var denna PSU:n i så vet inte exact hur många år den är!

Skrivet av Cruentusa:

Gör dig själv en tjänst och byt ut det innan det smäller, bra och prisvärt alternativ https://www.inet.se/produkt/6900491/xfx-core-edition-550w-80-...

Det han sa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Muhix:

Tjenna!
Har planer på att inskaffa ett G1 Sniper B5 Moderkort och en Intel Core I5 4670k Processor.
MEN. Min PSU har bara en 4PIN CPU connector.
Kommer det att funka med den 4PIN connectorn eller måste jag införskaffa ett 4pin till 8pin adapter?
Har inga planer på att OC CPU:n heller!

Tacksam för svar!

Jag skulle avråda dig från att köpa G1 Sniper. De har satt på en KillerNic E2200 krets på det och drivrutinerna till den kretsen käkar minne. Vissa versioner av drivrutinen är helt värdelösa och det finns ett antal trådar här om folk som inte förstår vart deras minne tar vägen. Det finns versioner som funkar bättre, men ingen som jag har sett som löser problemet helt. Samtidigt erbjuder inte E2200 särskilt mycket mervärde.
Jag har själv en bärbar dator med den kretsen och jag skulle undvika i det längsta att köpa en dator som har den igen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muhix:

Det står AXP 630p12p som modellnummer!

Kvaliteten på AXP brukar sällan vara något att skryta med, så är det även en ganska gammal plattform med två olika rails för 12V som delar upp effekten på 21A respektive 22A. Detta i sin tur innebär ofta att man inte kan ha speciellt strömkrävande grafikkort på dessa gamla PSU´s. Jag brukar rekommendera alla som kör med dessa gamla AXP att byta till ett nyare kvallitetsagg. Cruentusa länkade ovan till ett billigt med god kvallitet som är ett bra val.

Här är en länk från en annan tråd där samma modell diskuteras då effekten inte räcker till och TrådSkaparens dator kraschar. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1060017-geforce-...

Skrivet av giplet:

Jag skulle avråda dig från att köpa G1 Sniper. De har satt på en KillerNic E2200 krets på det och drivrutinerna till den kretsen käkar minne.

Mycket observant av dig och helt korrekt, jag har med sett en hel del om detta på nätet och ingen riktig fix har ännu gjorts för problemet vad jag förstår.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle avråda dig från att köpa G1 Sniper. De har satt på en KillerNic E2200 krets på det och drivrutinerna till den kretsen käkar minne. Vissa versioner av drivrutinen är helt värdelösa och det finns ett antal trådar här om folk som inte förstår vart deras minne tar vägen. Det finns versioner som funkar bättre, men ingen som jag har sett som löser problemet helt. Samtidigt erbjuder inte E2200 särskilt mycket mervärde.
Jag har själv en bärbar dator med den kretsen och jag skulle undvika i det längsta att köpa en dator som har den igen.

Skrivet av kerbo:

Kvaliteten på AXP brukar sällan vara något att skryta med, så är det även en ganska gammal plattform med två olika rails för 12V som delar upp effekten på 21A respektive 22A. Detta i sin tur innebär ofta att man inte kan ha speciellt strömkrävande grafikkort på dessa gamla PSU´s. Jag brukar rekommendera alla som kör med dessa gamla AXP att byta till ett nyare kvallitetsagg. Cruentusa länkade ovan till ett billigt med god kvallitet som är ett bra val.

Här är en länk från en annan tråd där samma modell diskuteras då effekten inte räcker till och TrådSkaparens dator kraschar. http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1060017-geforce-...

Mycket observant av dig och helt korrekt, jag har med sett en hel del om detta på nätet och ingen riktig fix har ännu gjorts för problemet vad jag förstår.

Enligt en del trådar är denna fixad med de senaste drivisarna från Realtek?! Eller har ni annan info?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Enligt en del trådar är denna fixad med de senaste drivisarna från Realtek?! Eller har ni annan info?

Realtek? Det är inte Realtek's krets, det är Atheros. Det har kommit några drivers som är bättre, men det finns fortfarande problem. Jag får tex massor med problem om jag sätter datorn i sleep eller hibernate istället för att stänga av den. Samtidigt så märker jag ingen skillnad när jag använder den kretsen, så mitt råd är att undvika skiten. Det finns andra bra moderkort som har Realtek och Intel-kretsar som funkar mycket bättre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Realtek? Det är inte Realtek's krets, det är Atheros. Det har kommit några drivers som är bättre, men det finns fortfarande problem. Jag får tex massor med problem om jag sätter datorn i sleep eller hibernate istället för att stänga av den. Samtidigt så märker jag ingen skillnad när jag använder den kretsen, så mitt råd är att undvika skiten. Det finns andra bra moderkort som har Realtek och Intel-kretsar som funkar mycket bättre.

Ok, Atheros nyaste då? Är det inte fixat på de senaste därifrån då? Minnesläckan alltså.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Jalle64:

Ok, Atheros nyaste då? Är det inte fixat på de senaste därifrån då? Minnesläckan alltså.

Versionsnumreringen är lite knas. Men jag tror jag kör 8.0.2.40. Det finns en betadrivrutin som är senare, 8.0.2.42. Den har jag inte provat. Nu när jag kollar så verkar det som att Atheros har uppgraderat statusen på den till icke-beta, så det är kanske dags att prova den. Dock står det inte något i release notes om att minnesläckan ska vara fixad eller något annat i den riktningen.

Hur som helst så har detta strulat så mycket för mig att det är en del av varför jag undviker den. De har gjort flera försök att fixa läckan och jag har inte sett någon version som fixade det hela helt. Det tar ju också tid för mig att försöka kolla om det blir bättre eller ej. Jag är inte intresserad av att vara försökskanin, jag undviker den hellre.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Jag skulle avråda dig från att köpa G1 Sniper. De har satt på en KillerNic E2200 krets på det och drivrutinerna till den kretsen käkar minne. Vissa versioner av drivrutinen är helt värdelösa och det finns ett antal trådar här om folk som inte förstår vart deras minne tar vägen. Det finns versioner som funkar bättre, men ingen som jag har sett som löser problemet helt. Samtidigt erbjuder inte E2200 särskilt mycket mervärde.
Jag har själv en bärbar dator med den kretsen och jag skulle undvika i det längsta att köpa en dator som har den igen.

Jag måste faktiskt rätta mig själv. Just B5 modellen innehåller faktiskt ingen KillerNIC krets nu när jag lusläser specen. Jag har gått igenom ett antal av dessa moderkorten innan och alla innehöll KillerNIC, men tydligen har jag missat ett. Så sorry, du bör lugnt kunna köpa det där kortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Realtek? Det är inte Realtek's krets, det är Atheros. Det har kommit några drivers som är bättre, men det finns fortfarande problem. Jag får tex massor med problem om jag sätter datorn i sleep eller hibernate istället för att stänga av den. Samtidigt så märker jag ingen skillnad när jag använder den kretsen, så mitt råd är att undvika skiten. Det finns andra bra moderkort som har Realtek och Intel-kretsar som funkar mycket bättre.

Atheros? Är det inte Qualcom?

Edit: Qualcomm Atheros

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av giplet:

Versionsnumreringen är lite knas. Men jag tror jag kör 8.0.2.40. Det finns en betadrivrutin som är senare, 8.0.2.42. Den har jag inte provat. Nu när jag kollar så verkar det som att Atheros har uppgraderat statusen på den till icke-beta, så det är kanske dags att prova den. Dock står det inte något i release notes om att minnesläckan ska vara fixad eller något annat i den riktningen.

Hur som helst så har detta strulat så mycket för mig att det är en del av varför jag undviker den. De har gjort flera försök att fixa läckan och jag har inte sett någon version som fixade det hela helt. Det tar ju också tid för mig att försöka kolla om det blir bättre eller ej. Jag är inte intresserad av att vara försökskanin, jag undviker den hellre.

Skrivet av Silcan:

Atheros? Är det inte Qualcom?

Edit: Qualcomm Atheros

Jo, jag tror att Qualcomm har köpt upp Atheros.

Hur som helst kan jag knyta ihop säcken och säga att jag hade fel, jag kör redan de senaste drivarna (8.0.2.42) och har gjort så i ett tag. De funkar som sagt bättre än de tidigare, men problemen är inte helt borta. Det verkar funka så länge man stänger av datorn varje kväll samt inte använder Hibernate eller Standby, men det är inte så jag vill använda datorn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Ok, Atheros nyaste då? Är det inte fixat på de senaste därifrån då? Minnesläckan alltså.

Skrivet av giplet:

Det verkar funka så länge man stänger av datorn varje kväll samt inte använder Hibernate eller Standby, men det är inte så jag vill använda datorn.

http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor...

Där är en user som påstår sig köra senaste drivare men som fortfarande får problem. Finns ju ett registerhack som verkar ha kunnat hjälpa för somliga, så jag antar att vi kan ha några olika typer av hård och mjukvara. Jag vet inte om du testat registerhacket giplet?