Permalänk
Medlem

Byta moderkort på laptop

Tjena! Jag sitter på en Dell XPS 17 702X som har hållit sig en längre period och hade därmed tänkt byta moderkort på datorn. Anledning till att jag byter moderkort är just för att jag vill ha åt Nvidia GT 555m 3 gb. Jag har hittat en fin på eBay som jag hade tänkt beställa om allt fungerar ihop. Så jag frågar då er; vad ska man tänka på när man beställer ett nytt moderkork till laptop? Jag ser nämligen här: eBay länk till moderkortet att den slutar på TXP27. Måste några andra delar vara kompatibel med moderkortet? Och kommer jag få uppgradera mitt nätaggregat till något starkare?

Mvh, Lukas Hakkarainen

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag nog inte sätta mig och byta moderkort på en laptop då det är väldigt mycket pill, inte säkert att allt passar tillsammans, t.ex, passar processorn i moderkortet? Kommer nätagget orka driva allt? etc..

Windows lär inte fungera efter utan du kommer behöva köpa en ny licens.
Det är väldigt lätt att saker skulle gå sönder.

Jag skulle sparat ihop till en ny laptop om jag var du.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddieT:

Personligen skulle jag nog inte sätta mig och byta moderkort på en laptop då det är väldigt mycket pill, inte säkert att allt passar tillsammans, t.ex, passar processorn i moderkortet? Kommer nätagget orka driva allt? etc..

Windows lär inte fungera efter utan du kommer behöva köpa en ny licens.
Det är väldigt lätt att saker skulle gå sönder.

Jag skulle sparat ihop till en ny laptop om jag var du.

Freddie

Skriver om inlägget då jag inte vet om jag utförde det korrekt eller inte:

Härligt att se ett snabbt svar!

Jo jag har räknat med att det kan förekomma en större del pill. Det är exakt dessa frågor jag har, hur vet jag om processorn kommer passa till moderkortet jag köper?

Varför kommer inte Windows fungera om jag byter dem flesta delar utan själv hårddisken? Jag är ganska okunnig när det kommer till ämnet men är villig att gräva mig ganska djupt ned i hålet.

Att köpa en ny laptop ligger lite utanför min prisklass, därför tänkte jag att byta ut diversa delar håller sig lite lägre i priset.

Lukas H

Permalänk
Medlem

Gör det inte, bara nej... Det kommer sluta illa...

Visa signatur

98% okunnig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lukas.H:

Skriver om inlägget då jag inte vet om jag utförde det korrekt eller inte:

Härligt att se ett snabbt svar!

Jo jag har räknat med att det kan förekomma en större del pill. Det är exakt dessa frågor jag har, hur vet jag om processorn kommer passa till moderkortet jag köper?

Varför kommer inte Windows fungera om jag byter dem flesta delar utan själv hårddisken? Jag är ganska okunnig när det kommer till ämnet men är villig att gräva mig ganska djupt ned i hålet.

Att köpa en ny laptop ligger lite utanför min prisklass, därför tänkte jag att byta ut diversa delar håller sig lite lägre i priset.

Lukas H

Det brukar vara OEM licenser till laptops, OEM licenser är bundna till moderkort och lär därför inte fungera vid ett moderkortsbyte.

Det verkar som att processorn bör fungera till moderkortet, men som jag sa tidigare, jag rekommenderar starkt att du sparar ihop till en ny. Det finns en anledning att det inte säljs lösa moderkort och processorer till laptops i vanliga affärer.

Freddie

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lukas.H:

Tjena! Jag sitter på en Dell XPS 17 702X som har hållit sig en längre period och hade därmed tänkt byta moderkort på datorn. Anledning till att jag byter moderkort är just för att jag vill ha åt Nvidia GT 555m 3 gb. Jag har hittat en fin på eBay som jag hade tänkt beställa om allt fungerar ihop. Så jag frågar då er; vad ska man tänka på när man beställer ett nytt moderkork till laptop? Jag ser nämligen här: eBay länk till moderkortet att den slutar på TXP27. Måste några andra delar vara kompatibel med moderkortet? Och kommer jag få uppgradera mitt nätaggregat till något starkare?

Mvh, Lukas Hakkarainen

Jag håller med FreddieT. Jag är van att bygga datorer och annan elektronik. Jag etsade mitt första kretskort för mer än 35 år sedan.
Trots detta skulle jag aldrig idag ge mig på att byta moderkort på en laptop. Typ 20 poliga flatkablar som ska få kontakt och inget att mäta på vilken ledare som brister. Köp dig en begangnad dator istället om du inte har råd med en ny. Det ger nog mindre huvudvärk och ett tjockare hår... Men det är min åsikt. Jag ser det som ett självmordsuppdrag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag håller med FreddieT. Jag är van att bygga datorer och annan elektronik. Jag etsade mitt första kretskort för mer än 35 år sedan.
Trots detta skulle jag aldrig idag ge mig på att byta moderkort på en laptop. Typ 20 poliga flatkablar som ska få kontakt och inget att mäta på vilken ledare som brister. Köp dig en begangnad dator istället om du inte har råd med en ny. Det ger nog mindre huvudvärk och ett tjockare hår... Men det är min åsikt. Jag ser det som ett självmordsuppdrag...

Haha jo jag är övertygad nu om att det är en sämre idé att byta moderkortet. Jag får helt enkelt spara ihop pengar till något enklare! Tack för alla svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon76929:

Jag håller med FreddieT. Jag är van att bygga datorer och annan elektronik. Jag etsade mitt första kretskort för mer än 35 år sedan.
Trots detta skulle jag aldrig idag ge mig på att byta moderkort på en laptop. Typ 20 poliga flatkablar som ska få kontakt och inget att mäta på vilken ledare som brister. Köp dig en begangnad dator istället om du inte har råd med en ny. Det ger nog mindre huvudvärk och ett tjockare hår... Men det är min åsikt. Jag ser det som ett självmordsuppdrag...

Att byta moderkort på Dell xps modeller är inte i närheten så svår som på vissa andra datorer.

Men det gäller bara om du byter till samma kort som redan sitter i, finns inga garantier på att en annan modell skulle passa. Räcker med att ett skruvhål sitter nån millimeter extra åt sidan eller att kontakterna är plaserade på en annan plats. Men skulle allt vara på samma plats så är det enkelt att byta (på xps modellerna) om man inte är helt "efter".