Skype drar sjuka mängder minne, why?

Permalänk
Medlem

Skype drar sjuka mängder minne, why?

Tjabba.

Ja nu är det så att varje dag jag kommer hem från jobbet så är datorn supertrött och seg, och varenda gång den beter sig så så har jag startat aktivitetshanteraren och där i visar den att skype.exe drar allt emellan 900000 - 1 600 000(!!!) kB under fliken "Privat arbetsminne".

Nu idag när jag kom hem var den på 1,6 mille vilket är högst hittils. Alla program jag försökte öppna hängde sig direkt, däribland nVidia kontrollpanel samt aktivitetshanteraren, så fick starta om datorn helt enkelt.

Jag skriver sällan till folk och folk skriver sällan till mig, så något sånt är det då inte som gör att den verkligen peakar i arbetsminnet. Jag har senaste versionen av skype, uppdaterade igår. Nu när datorn är nyligt omstartad och skype bara står på i bakgrunden så drar det 108000 kB. Kanske är normalt? Men 1,6 mille känns lite väl överkurs

Min dator i övrigt är en i5 2500k 3,3 ghz, 8 Gb ram, 1 Tb WD caviar green samt gtx 460 768 Mb

Är det bara formatera som hjälper? Eller kan det rent av vara dags att byta ut hårddisken? Köpa mer ram? Tja.. ni borde veta svaret iallafall..

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Avstängd
Skrivet av arvidh:

Tjabba.

Ja nu är det så att varje dag jag kommer hem från jobbet så är datorn supertrött och seg, och varenda gång den beter sig så så har jag startat aktivitetshanteraren och där i visar den att skype.exe drar allt emellan 900000 - 1 600 000(!!!) kB under fliken "Privat arbetsminne".

Nu idag när jag kom hem var den på 1,6 mille vilket är högst hittils. Alla program jag försökte öppna hängde sig direkt, däribland nVidia kontrollpanel samt aktivitetshanteraren, så fick starta om datorn helt enkelt.

Jag skriver sällan till folk och folk skriver sällan till mig, så något sånt är det då inte som gör att den verkligen peakar i arbetsminnet. Jag har senaste versionen av skype, uppdaterade igår. Nu när datorn är nyligt omstartad och skype bara står på i bakgrunden så drar det 108000 kB. Kanske är normalt? Men 1,6 mille känns lite väl överkurs

Min dator i övrigt är en i5 2500k 3,3 ghz, 8 Gb ram, 1 Tb WD caviar green samt gtx 460 768 Mb

Är det bara formatera som hjälper? Eller kan det rent av vara dags att byta ut hårddisken? Köpa mer ram? Tja.. ni borde veta svaret iallafall..

Måste du använda just skype? eller kör du mycket video genom skype?

Permalänk
Medlem

Att 1.6 GB skulle få din dator med 8 GB att kännas trög känns orimligt för mig.

Men visst, det är väl mycket minne.
Testat installera om Skype?

118 MB är däremot exakt vad mitt drar just nu, så det är normalt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Mitt drar 129 xxx KB nu när jag drog igång det. Testa ominstallera eller avinstallera skiten för alltid

Permalänk
Medlem

För att Skype är det sämsta programmet någonsin Men har man alla polare där så är det som det är... Enda lösningen är att starta om processen ibland, som när firefox läcker.

Visa signatur

Du är för dålig för att kasta sten...

Permalänk
Hedersmedlem

Vi brukar kalla Skype för "den lilla blåa minnesätaren".

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JSvanberg:

Måste du använda just skype? eller kör du mycket video genom skype?

Inge video alls, bara slöchattar med polare ibland. Skulle säkert fungera att inte köra det öht, dom flesta finns på facebook. Är väl bara några från USA som jag inte har där dock.

Skrivet av Rydisen:

Att 1.6 GB skulle få din dator med 8 GB att kännas trög känns orimligt för mig.

Men visst, det är väl mycket minne.
Testat installera om Skype?

118 MB är däremot exakt vad mitt drar just nu, så det är normalt.

Nästa gång problemet inträffar ska jag se vad mer för processer som drar minne..
Nä, det har jag faktiskt inte provat.. kanske jag skulle testa.

Skrivet av Urdatorn:

För att Skype är det sämsta programmet någonsin Men har man alla polare där så är det som det är... Enda lösningen är att starta om processen ibland, som när firefox läcker.

Exakt det som är grejen, många utländska polare har jag där iallafall..

Visa signatur

Cooler Master HAF 912 * MSI P67A-GD65 * Intel i5 2500k 3,3 gHz med Cooler Master Hyper 212 Evo * 8 GB Ram * Sapphire R9 280X Vapor-X 3 GB GDDR5* 3 TB HDDs * XFX 650W 80+ * Asus Xonar DGX *

Edifier S530 2.1
Razer Kraken 7.1 v2
Intellimouse Explorer 3,0 anno 2001

Permalänk
Medlem

Eftersom skype är uppbyggt så att alla klienter även är hostar för andras samtal, så är det inte så konstigt. Vad jag menar med det är att andra personer som ringer/chattar över skype skickar data igenom din skypeklient(server), men krypterat då givetvis.
Antagligen har skype känt av att din uppkoppling är bra och skickar då en massa trafik genom din dator. tråkigt att det är så det funkar, men vad jag vet går det inte att bli av med det. Det är så skype är uppbyggt för att de inte ska behöva ha enorm serverprestanda själva.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Eftersom skype är uppbyggt så att alla klienter även är hostar för andras samtal, så är det inte så konstigt. Vad jag menar med det är att andra personer som ringer/chattar över skype skickar data igenom din skypeklient(server), men krypterat då givetvis.
Antagligen har skype känt av att din uppkoppling är bra och skickar då en massa trafik genom din dator. tråkigt att det är så det funkar, men vad jag vet går det inte att bli av med det. Det är så skype är uppbyggt för att de inte ska behöva ha enorm serverprestanda själva.

Det stämmer inte längre. Microsoft har byggt om Skype och har nu dedikerade super-noder istället för att låta klieneter sköta det.

Permalänk

Skype har i omgångar haft stora problem med minnesläckage framförallt när facebook-konto är kopplat.
Vissa versioner har varit värre än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Det stämmer inte längre. Microsoft har byggt om Skype och har nu dedikerade super-noder istället för att låta klieneter sköta det.

Sen när då? Det var ju trevligt att höra.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Sen när då? Det var ju trevligt att höra.

Japp, mycket lättare för NSA att spionera på alla som anävnder Skype

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Japp, mycket lättare för NSA att spionera på alla som anävnder Skype

Som om det hade varit ett problem att göra innan.

Däremot misstänker jag att det gick att missbruka det tidigare upplägget för överbelastningsattacker. Ett flertal tillfällen (som sammanträffat med attacker) så har mitt skype blockats för utgående trafik.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Sen när då? Det var ju trevligt att höra.

Mitten av 2012 har jag för mig.