Microsoft visar Kinect 2 för Windows

Permalänk
Melding Plague

Microsoft visar Kinect 2 för Windows

Löftet om att den uppgraderade Kinect ska användas till mer än Xbox One är på väg att infrias. Nu visar Microsoft Kinect 2.0 för persondatorer och operativsystemet Windows.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har man en Xbox One borde man väl kunna använda kinecten man får med till Windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Har man en Xbox One borde man väl kunna använda kinecten man får med till Windows?

Det går men det är MYCKET krångel innan det fungerar, iallafall med kinect v1.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Trevligt Dock intresserar inte rörelsestyrning mig

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vad använder man den till när det gäller Windows? Finns något vettigt spelutbud?

Permalänk
Medlem

Finns inte mycket vettigt man kan göra med den.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

Finns inte mycket vettigt man kan göra med den.

Så det finns inget stöd för kinect i spel till PC - som har stöd på xbox?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Så det finns inget stöd för kinect i spel till PC - som har stöd på xbox?

det finns det säkert. det jag menade var dock att att folk står och viftar med händerna, hoppar, och dansar framför TVn, men att göra det framför en datorskärm känns inte som ett alternativ.
och ur arbetssynpynkt ser jag inte mycket vettigt heller. Det skulle möjligtvis vara vid presentationer, men då funkar nog en sån där liten trådlös dosa med inbyggd laserpekare bättre ändå.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Finns inte mycket vettigt man kan göra med den.

Skrivet av Sebbepojken:

Vad använder man den till när det gäller Windows? Finns något vettigt spelutbud?

Ah, just det. Ni tänker på spel ni, det var därför det inte stod något om API:t i artikeln.

Jag kopplar knect till robotar ^^

https://www.youtube.com/watch?v=2Gp3E7IwLRQ

Visa signatur

citera!

Permalänk

man kan la göra vad man vill

Skrivet av morxy49:

Finns inte mycket vettigt man kan göra med den.

skulle denna produkt kommit ut innan jag visste om oculus rift skulle jag använda den till head tracking istället för ir tracker
men idag väntar jag på mitt vr headset istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Det går men det är MYCKET krångel innan det fungerar, iallafall med kinect v1.

Kinect är hur enkel som helst att använda i datorn. Jag har aldrig haft några problem med att få den att fungera. (Om Kinect V1 är den som används med Xbox 360).

Skrivet av morxy49:

Finns inte mycket vettigt man kan göra med den.

t.ex.
http://www.kinecthacks.com/
Nasa och Siemens använder(testar?) saker med Kinect.
Finns en hel del vettiga saker som går att använda Kinect till även om inte du ser dem. Går att använda på andra sätt än att det är en användare som ska stå och vifta med armarna framför den.

Permalänk
Medlem

Känns som att kinect-baserade spel inte är mycket att ha i pc-världen, just för att det inte finns någon marknad för't samt känns inte som PC'ns nisch. Den har nog större användningsområden inom forskning eller som interaktiv och trevlig input på diverse utställningar eller så.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Nej tack.

Permalänk
Medlem

Och jag använder kinect som en 3D-scanner...
Så jag ser verkligen fördelarna bättre sensorer och högre upplösning och hastighet.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Coolt, billigt sätt att få motion capture. Köpte aldrig första kinecten men funderar att testa denna och se hur det fungerar.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Titane:

Och jag använder kinect som en 3D-scanner...
Så jag ser verkligen fördelarna bättre sensorer och högre upplösning och hastighet.

Vad använder du för program för 3d scanning?

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem

Användningsområdet där hemkonsumenten verkligen vinner något på Kinect är nog extremt begränsat då det i gissningsvis 8 av 10 fall bara består av nätsurf, spel och sociala medier. Det är nog inom forskning, interaktion och helt andra saker någon har nytta av detta.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av katanaa:

Känns som att kinect-baserade spel inte är mycket att ha i pc-världen, just för att det inte finns någon marknad för't samt känns inte som PC'ns nisch. Den har nog större användningsområden inom forskning eller som interaktiv och trevlig input på diverse utställningar eller så.

Jo det kan det vara, fast kanske om man kopplar datorn till en TV istället då eftersom att stå i ett
kontor eller dylikt och spela hoppa-upp-och-ner-spel på en skärm som är 20-30" inte är så speciellt kul

Permalänk
Medlem

Fast är inte detta ett riktigt trevligt komplement till produkter som Oculus Rift? Det känns som att det skulle kunna innebära ganska intressanta spel. Boxnings spel till exempel.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle att dessa kontroller http://sixense.com/hardware/wireless är otroligt mycket bättre än kinect 2.0 förutom för vissa väldigt specifika spel och detta förutsätter att man utvecklar spelen just för kinect kameran, dock tjänar naturligtvis microsoft på att släppa kinect till PC marknaden då detta kommer göra det mycket mer intressant för utvecklare att utveckla spel för det.

Problemet med kinect 2.0 är alldeles för hög latens(60ms) och att man behöver en fotkontroll(tvivlar på att pyttemjuk någonsin kommer släppa en sådan) då man måste göra handcharader hela tiden.

Permalänk
Medlem

Jag ser Minority Report framför mig, där man håller mer interaktiva presentationer. Lite som Microsoft Surface (bordet, som jag tror är nedlagt nu?, inte plattan alltså) fast på en vägg/skärm/whatever

Permalänk
Medlem

Undrar om den skulle kunna bli ett övervakningssystem.
Spelar in rörelse dag som natt. Den ser ju i mörker, men kanske inte klarar så långa avstånd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Vad använder du för program för 3d scanning?

Just nu kör jag SCENECT, en förenklad variant av SCENE LT.

Visa signatur

Just playing for fun ‾\o.0/‾

Permalänk
Medlem

Yaaaay! Nu kan NSA filma fler människor, det räckte inte med dem som har xbox one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rashnu:

Jag ser Minority Report framför mig, där man håller mer interaktiva presentationer. Lite som Microsoft Surface (bordet, som jag tror är nedlagt nu?, inte plattan alltså) fast på en vägg/skärm/whatever

Bordet finns kvar, de döpte om det till Pixelsense bara.
http://www.microsoft.com/en-us/pixelsense/default.aspx