Permalänk
Medlem

Windows 7 iso

Tja, har försökt hitta en isofil till Windows 7 64 bit Svenska vi en officiell källa nu ett tag. men dom länkarna från microsoft är döda.
(syftar då på länkarna här: http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...)

Jag har produkt nyckel, men ha MS tagit bort alla officiella nedladdningar så man måste dra ner en från piratebay och bara skippa cracket?

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Länkarna har varit nere tidigare. Vänta ett tag och se om de kommer upp igen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag söker också dessa filer, eller specifikt X17-24321.iso (Windows 7 pro 64 bit svensk) .. Eftersom det är tänkt att vara tillgängliga filer kanske någon som har laddat ner den skulle kunna vara snäll att dela med sig?

Permalänk
Medlem

Konstigt att detta ständigt upprepar sig. Varför inte bara göra alla ISOs tillgängliga för allmän nedladdning? Gärna uppdaterade så man slipper ta hem alla updates också.

Kopieringsskyddet bygger ju på licensnyckeln och inte på att filerna ska vara svåra att få tag på vid behov.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staropramen:

Konstigt att detta ständigt upprepar sig. Varför inte bara göra alla ISOs tillgängliga för allmän nedladdning? Gärna uppdaterade så man slipper ta hem alla updates också.

Kopieringsskyddet bygger ju på licensnyckeln och inte på att filerna ska vara svåra att få tag på vid behov.

Köper man i Microsoft-store så är ISO tillgänglig.

De som köper fysiskt får dock tyvärr inte tillgång till det.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Jag har en Thinkpad med Windows 7 Pro OA-licens men hårddisken är utbytt. Kan jag ladda ner det från något annat ställe än Digital River med brutna länkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Jag har en Thinkpad med Windows 7 Pro OA-licens men hårddisken är utbytt. Kan jag ladda ner det från något annat ställe än Digital River med brutna länkar?

Du kan testa om du hittar något genom att googla på "Windows 7 Home Basic Premium Professional Ultimate Svenska SP1 x"

Visa signatur

janee

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Staropramen:

Konstigt att detta ständigt upprepar sig. Varför inte bara göra alla ISOs tillgängliga för allmän nedladdning? Gärna uppdaterade så man slipper ta hem alla updates också.

Kopieringsskyddet bygger ju på licensnyckeln och inte på att filerna ska vara svåra att få tag på vid behov.

De är väl tillgängliga? Följande länkar brukar gå bra att använda (om de inte är nere, såklart):

Windows 7 Home Premium x64 (en)
Windows 7 Professional x64 (en)
Windows 7 Ultimate x64 (en)
Windows 8/8.1

De verkar ju tyvärr vara nere ja.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Jag har en Thinkpad med Windows 7 Pro OA-licens men hårddisken är utbytt. Kan jag ladda ner det från något annat ställe än Digital River med brutna länkar?

Kopiera disken eller beställ skivor från Lenovo annars. Bara att ringa deras supportnummer. Att ladda ner från andra källor än de tillåtna är piratkopiering och kan inte diskuteras i forumet.

Permalänk

Om ni studerar så kanske ni kan få gratis genom skolan.
Googla på "onthehub dreamspark *skola*" och se om den finns där.
T.ex. LTU, så väljer ni logga in och fyller i med ert login som ni fått av skolan (typ CAS-inloggning som brukar vara vanligt på Universiteten).

Permalänk
Medlem

Swehunter2000 och Johey

Ni har PM

Permalänk
Medlem

Tack för de hjälpsamma och konstruktiva svaren!

Gällande piratkopiering är det omöjligen så om jag har en genuin licens och installerar den fil som faktiskt normalt tillhandahålls av Microsoft. Visa mig ett domstolsbeslut på att jag har fel så köper jag historien. Annars inte.

Permalänk
Medlem

Finns många domstolsbeslut på URL.

De har en ensamrätt att bestämma över hur deras egna verk sprids, eller över exemplarframställning som det heter i lagen. Du har bara rätt att använda det verk du getts rätt att använda (betalat för) och du har ingen rätt att sprida det. Upphovsrätt handlar inte om nyckeln. Microsoft brukar kalla det förfalskning när de går efter företag som säljer piratkopierade skivor, inkl piratkopierade återställningsskivor. De är också aktiva i ett ta ner länkar och filer på filuppladdningssidor med mera. Vill du diskutera sånt som är olagligt får du göra det någon annan stans, tjafsar du och diskuterar kopior som inte gjorts med Microsofts godkännande kommer du bara se diskussionen raderas av moderatorerna. Tror du inte på Microsofts agerande och hela rättsväsendet och internationella förordningar som alla länder måste följa så hjälper det inte att diskutera det med dig.

Du har ett helt lagligt alternativ, om det är så att du förstört återställningspartitionen, så du har inte ens något större att gnälla om.

Permalänk
Medlem

Det var du som började tjafsa. Jag sökte en smidig lösning på mitt problem (som andra i tråden hjälpt mig med). Jag har en licens jag betalat för och tänker inte gå över ån efter vatten för att kunna nyttja den.

Visa mig en fällande dom i ett prejudicerande fall istället för att länka till lagtexten! Det jag gör är lagligt tills motsatsen är bevisad.

Edit: Lagtexter är medvetet formulerade med stort utrymme för tolkning. Läs paragraf 11 a stycke 2 och berätta för mig hur du tolkar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Jag söker också dessa filer, eller specifikt X17-24321.iso (Windows 7 pro 64 bit svensk) .. Eftersom det är tänkt att vara tillgängliga filer kanske någon som har laddat ner den skulle kunna vara snäll att dela med sig?

Skrivet av johey:

Jag har en Thinkpad med Windows 7 Pro OA-licens men hårddisken är utbytt. Kan jag ladda ner det från något annat ställe än Digital River med brutna länkar?

Skrivet av HurMycket:

De är väl tillgängliga? Följande länkar brukar gå bra att använda (om de inte är nere, såklart):

Windows 7 Home Premium x64 (en)
Windows 7 Professional x64 (en)
Windows 7 Ultimate x64 (en)
Windows 8/8.1

De verkar ju tyvärr vara nere ja.

Skrivet av johey:

Det var du som började tjafsa. Jag sökte en smidig lösning på mitt problem (som andra i tråden hjälpt mig med). Jag har en licens jag betalat för och tänker inte gå över ån efter vatten för att kunna nyttja den.

Visa mig en fällande dom i ett prejudicerande fall istället för att länka till lagtexten! Det jag gör är lagligt tills motsatsen är bevisad.

Edit: Lagtexter är medvetet formulerade med stort utrymme för tolkning. Läs paragraf 11 a stycke 2 och berätta för mig hur du tolkar den.

Dold text

NU vet jag inte om det är löst för er, men jag hade samma problem i förra veckan när jag installerade om. Varit i kontakt med MS och de säger att de tyvärr inte kan få fram något.

Hittade dock Win 7 Pro Svenska 64x ISO laddad ner från micosofts sida för ca 1 år sedan ifall någon är intresserad kan jag lägga upp en länk på dropbox. Fungerar fint fortfarande (sitter och skriver på datorn nu).

Hör av er!

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Det var du som började tjafsa. Jag sökte en smidig lösning på mitt problem (som andra i tråden hjälpt mig med). Jag har en licens jag betalat för och tänker inte gå över ån efter vatten för att kunna nyttja den.

Visa mig en fällande dom i ett prejudicerande fall istället för att länka till lagtexten! Det jag gör är lagligt tills motsatsen är bevisad.

Du har betalat för att utnyttja programvaran som kom förinstallerad enligt de villkor Microsoft gått med på med tillverkaren. Enligt de villkoren får tillverkaren förse dig med återställningsskivor. Kan du inte ta till dig och söka information själv spelar det ingen roll vad jag länkar, du är skyldig att vara informerad själv om lagen. Jag kan lika gärna säga att jag får köra din bil om jag kommer över dina nycklar tills jag är motbevisad. Att sprida kopior av programvara är lika olagligt som av film och musik, det är samma ensamrätt du kränker. Kan du söka och ta till dig information själv så ser du mycket väl vad Microsoft, WIPO-fördraget eller rättsväsendet i enskilda länder säger om saken. Mig kan du tjafsa med hur mycket som helst, jag är inte ansvar för vad som finns på denna site, men moderaterna har ett ansvar enligt lagen om elektroniska anslagstavlor, och det kräver att de följer andra lagar. Därför är det fel ställe att komma med felaktiga argument som kan uppfattas som att du uppmanar folk att bryta mot lagen, uppmuntrar till länkning och olovlig spridning o.s.v. Det är fel forum för det. Du kommer bara komma och vräka ut dig att lagen inte gäller dig och bara dig eller komma med invändning mot allt som skett i rätten och moderatorerna kommer hinna ta bort diskussionen långt innan den hinner gå in på djupet när det gäller rättstillämpningen av upphovsrätten. Reglerna på forumet är något moderatorerna följer, för att inte ha massor oklarheter och uppmaningar till olagligheter som ger upphov till tvivelaktiga länkar så väljer de att ta bort sådana diskussioner.

Företag har inte ditt problem eftersom de betalar för en ytterligare volymlicens på datorn/oem-licensen som betyder att de får både ISO-bilder och möjlighet att skicka ut färdiga avbildningar med hela systemet och program installerat till alla licensierade datorer. Kritik mot Microsoft får du gärna föra mot Microsoft för jag tycker inte heller de tillgodoser slutkunders behov på bästa sätt.

Permalänk
Medlem

Ja, om du tar mina nycklar och kör iväg med min bil så är det helt lagligt om det inte finns någon domstol som redan fällt någon för liknande handling.

Har jag felaktiga argument? Vem avgör det?

Permalänk
Medlem

Du kan kolla in denna sidan, fast det verkar bara som engelsk version funkar just nu http://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/14-...

Citat:

Since this is an official download channel, you can be sure to receive setup files that are virus-free, secure, legitimate and untouched. Downloading the files from Digital River is absolutely legal and completely free of charge. Without a legally obtained product key however, any Windows 7 installation will only run for 30 days. Afterwards, it needs to be activated

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Ja, om du tar mina nycklar och kör iväg med min bil så är det helt lagligt om det inte finns någon domstol som redan fällt någon för liknande handling.

Har jag felaktiga argument? Vem avgör det?

Så det var lagligt att mörda folk innan den första mördaren dömdes enligt nuvarande lagstiftning? Alla som begick mord innan lagen prövades i högsta domstolen går fria? Äganderätten är äldre i princip och lag än riket, upphovsrätten har 300 år på nacken. I båda är det ägaren som bestämmer hur grejerna får nyttjas. Något är inte lagligt bara för att det inte prövats, och det finns så många fall i området, att det inte är lönt att ta upp alla om du ändå bestämt dig för att du får göra som du vill när du aktivt väljer att blunda för utvecklingen som sker på området hela tiden inklusive Microsofts egna mål säger sig självt, och sen är det internationella fördrag på området vi måste följa. Så det är inte så mycket att diskutera, det är reglerat att det inte är tillåtet och är så i hela världen, så vida inte rättsinnehavaren tillåter sådan användning eller spridning. Fördragen om folkmord kanske inte gäller dig heller. Folk har blivit dömda för båda frågorna i svensk och internationell rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Så det var lagligt att mörda folk innan den första mördaren dömdes enligt nuvarande lagstiftning? Alla som begick mord innan lagen prövades i högsta domstolen går fria?

I princip är det så vårt rättsväsende fungerar, ja. Lagtexter är svårtolkade (vissa mer än andra).

Skrivet av Petterk:

Något är inte lagligt bara för att det inte prövats

Jo.

Skrivet av Petterk:

och det finns så många fall i området, att det inte är lönt att ta upp alla

Du behöver inte ta upp alla. Det räcker med en enda fällande dom i ett liknande fall för att få mig tyst. En enda dom där en privatperson fällts för att ha nyttjat programvara han har avtalsmässig licens att nyttja, men anförskaffat sig installationsfiler på annat sätt än utgivaren explicit godkänt.

Skrivet av Petterk:

...Microsofts egna mål, och sen är det internationella fördrag

I Sverige är det svensk lagstiftning som gäller. Den i sin tur tar hänsyn till internationella lagar (däremot är jag tveksam till att den tar hänsyn till Microsofts vilja).

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Vad ligger bakom din attityd?

Vad är det med dig och klippta citat? Du kan inte ändra innebörden av det jag skrev genom att lämna ute ord ur meningarna. Det är bara att sätta upp falska argument.

När det gäller just lagen och tillämpningen så reagerar jag så då du inte bör missat upphovsrättsliga fall när det gäller mjukvara, spel, ljudböcker, musik eller film och alla de intrången sker i samma lag. Du bör inte missa på internet att hemsidor och länkar till bland annat olovliga kopior av Microsofts mjukvara försvinner både genom fall i rätten och genom att de använder lagen. Nu är det inte så att rättsfallet måste gälla just Microsoft heller, upphovsrättens ensamrätt har redan styrkts i rätten på alla områden. Kan du inte ta till dig allmän information tjänar det nog inte mycket till att jag ska berätta vad varje enskilt fall handlade om, du kan ändå hänga upp dig på helt andra detaljer och diskutera helt andra saker för en livstid framåt. Det är offentlig information, det skrivs om det, det skrivs vetenskapliga och juridiska avhandlingar om det. Det skrivs fördrag vi måste följa. Det är bara att ta till sig. Sen vad som får diskuteras på forumet, där jag inte tänker ödsla mer på vad alla som kan läsa och söka information ser vad det gäller upphovsrätten så är det forumets ägare som bestämmer reglerna och vad som får diskuteras. Sånt som kan uppfattas om uppmaning till lagbrott och tvivelaktiga länkar som följer kommer därför ändå sannolikt tas bort inklusive hela diskussionen om rättsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Du behöver inte ta upp alla. Det räcker med en enda fällande dom i ett liknande fall för att få mig tyst. En enda dom där en privatperson fällts för att ha nyttjat programvara han har avtalsmässig licens att nyttja, men anförskaffat sig installationsfiler på annat sätt än utgivaren explicit godkänt.

Nu handlar det främst om att det inte är lagligt att sprida programvaran oavsett om den som laddar ner har licens eller inte. Det är självklart inte fritt fram att mörda folk efter varje ändring i lagen och gå fri om man inte är personen som används som prejudikat.

Du kan om du vill ta till dig information själv, BSA har flera rättsfall mot företag om året, de blir beviljade tvångsåtgärder, polisen har slagit till mot folk som kopierat programvara sedan i.a.f. 90-talet när det blev vanligt att sprida de via försäljning över posten. Det finns hur mycket som helst att läsa i vilken större mediekälla som helst. Metadiskussioner om specifika fall avböjes dock då ingen blir klok av en diskussion som ändå kommer gå upp i rök när folk som länkar kommer in i den. Jag litar på att avhandlingar från juridikinstitutioner o.s.v. har rätt i att upphovsrätten gäller utan att bråka om vissa enskilda fall ur vinkeln att det inte går att fälla någon (det finns dussintals varje år, folk blir dömda) och gör rätt i sin helhetsbedömning av hur den tillämpas där, har du någon invändning mot sådana avhandlar och artiklar får du vända dig till dem som godkänner sådana jobb eller disputationer. Jag har inte lust att göra mer än att följa ämnet och har ingen skyldighet att informera någon om lagen utan det är en skyldighet man är tvingad att ta till sig själv. De som inte vill använder ändå argumentet att det inte gäller för det de argumenterar för. Det är inget nytt där. Nu är det sommartid.

Permalänk
Medlem

Det jag taggade på var att du skrev att det jag gör är olagligt. Det är hårda ord och för att du ska komma undan med ett sådant påstående behöver du kött på benen.

Permalänk
Medlem

Jag har inte förtalat eller uttalat att du gör något olagligt, däremot är du skyldig att kunna lagen och den säger att det är olagligt att sprida verk utan upphovsmannens tillstånd. Det är vad som sker och vad Microsoft anser sker när ISOs sprids utan deras medgivande. Något som inte får ske enligt forumets regler, här i forumet dessutom. Diskussionen kan därför inte gå in på nivån att det här får jag göra (i brott mot lagen), och den här tredje personen postar länkar. Påstår du att du vet bättre än rättssystemet får du självklart vända dig till rätten, juridiska institutionerna på universiteten, media och så vidare, men då behöver du något att stå på då deras ståndpunkter bygger på mer än att "det gäller inte mig". Detta ämne censureras inte, de har däremot full rätt att själva ta bort diskussioner av tvivelaktig natur där det sker länkar till piratkopior och ja det är vanligt att det brukar inkludera diskussioner om Microsofts programvaror. Då försvinner givetvis inlägg som påstår att det är okej också.

Permalänk
Medlem

Jag har också detta problem. letar efter en windows 7 prof eller home premium. har nycklar till båda utgåvorna.
någon får gärna hjälpa mig med en länk.

Permalänk
Medlem

Naion: Inlägg nummer 7 i denna tråd är inte så dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag har inte förtalat eller uttalat att du gör något olagligt, däremot är du skyldig att kunna lagen och den säger att det är olagligt att sprida verk utan upphovsmannens tillstånd. Det är vad som sker och vad Microsoft anser sker när ISOs sprids utan deras medgivande. Något som inte får ske enligt forumets regler, här i forumet dessutom. Diskussionen kan därför inte gå in på nivån att det här får jag göra (i brott mot lagen), och den här tredje personen postar länkar. Påstår du att du vet bättre än rättssystemet får du självklart vända dig till rätten, juridiska institutionerna på universiteten, media och så vidare, men då behöver du något att stå på då deras ståndpunkter bygger på mer än att "det gäller inte mig". Detta ämne censureras inte, de har däremot full rätt att själva ta bort diskussioner av tvivelaktig natur där det sker länkar till piratkopior och ja det är vanligt att det brukar inkludera diskussioner om Microsofts programvaror. Då försvinner givetvis inlägg som påstår att det är okej också.

Massa konstigt snack det blev i den här tråden, Windows iso finns för nerladdning som evaluate från bland annat Microsoft helt lagligt. Du får prova gratis i 30 dagar, och om du vill fortsätta använda Windows efter det måste du registrera det med en giltig nyckel.

edit: evalute är fel, enda som finns som evalute är enterprice och den går inte att använda efter att tiden gått ut.

Citat:

I am not aware of any evaluation version of Windows 7 Ultimate. Are you sure you are not referring to Windows 7 Enterprise RTM 90 trial? If its the Windows 7 Enterprise RTM 90 trial, no. If its Windows 7 Ultimate and you a referring to the trial as the 30 grace period for action, yes, you will be able to activate it by entering a legitimate retail product key.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjabo:

Massa konstigt snack det blev i den här tråden, Windows iso finns för nerladdning som evaluate från bland annat Microsoft helt lagligt. Du får prova gratis i 30 dagar, och om du vill fortsätta använda Windows efter det måste du registrera det med en giltig nyckel.

ISOn som finns att ladda ner är en direktlänk till de som kunde köpas via Microsoft Store, t.ex. studentlicenser. Den är tänkt för de som betalat för den via digital river. All media går att använda utan att aktivera den, det betyder inte att det är shareware du får dela med dig. Distribution, exemplarframställning bestämmer Microsoft över och det här forumet tillåter inte länkar till Microsofts ISOs från tredje part då det är piratkopiering enligt Microsofts egna villkor så väl som upphovsrätten. Det är inget mer med saken.

Microsofts evaluation-skivor/isos går inte att använda med giltig licens utan är tidsbegränsade till 90-dagar och kräver nyinstallation för att man ska flytta till laglig licens. Så ljug inte här, situationen är klar från Microsofts sida. De enda som behöver leka förvirrade är de som inte vill se situationen för vad den är.

Permalänk
Medlem

Det var ett väldigt diskuterande om ingenting.
Moraliskt sett är det inget fel att ladda hem en ÏSO om man betalat för licensen. Juridiskt med alla konstigheter kanske det inte är det.
Å andra sidan har upphovsrättsmaffian förverkat alla moraliska rättigheter sedan länge, så vem bryr sig?

Gör vad ni finner rätt. Huvudsaken är trots allt att att trådskaparen får en fungerande dator.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Frågan är inte vem som bryr sig om vad utan vad som får diskuteras i forumet, vill ni diskutera regeln finns en länk till en post i forumet länkat under § 7. Får man inte diskutera de olovliga vägarna så finns det lagliga, även om ni inte mottar de väl. Att ljuga ihop några historier tjänar inget till här, moderaterna har redan bestämt att de tillåter länkar till de officiella, men inte till sådana Microsofts ISOs som sprids utan tillstånd av tredje part. Det har nog alla som läser forumet märkt, och då är hela diskussionen om hur rätt ni har i att sprida kopior felplacerad. Det tillåter varken lagen, Microsoft eller forumet ändå.