Uppgradera nu eller vänta på nya cpu'er?

Permalänk
Medlem

Uppgradera nu eller vänta på nya cpu'er?

Har en fråga..

Är det värt att vänta på "nya" cpu'er och moderkort med DDR4 eller ska jag uppgradera till 4770k nu? Sitter förövrigt på en 3770k just nu.

Känner inte att jag behöver en ny processor i dagsläget men är sugen på att uppgradera/bygga ny dator tills 800-serien kommer till desktop. (Inte så länge kvar nu förhoppningsvis(?))

Mvh.

Om jag har postat på fel plats ber jag om ursäkt på förhand.

Permalänk
Inaktiv

Kolla här om du tycker prestanda ökningen är värt priset. http://www.ocaholic.ch/modules/smartsection/item.php?itemid=1164&page=4

Permalänk
Medlem

Om jag var du skulle jag sitta kvar på den iallafall 2 år till.

Edit: minst

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Medlem
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av FappaR:

Har en fråga..

Är det värt att vänta på "nya" cpu'er och moderkort med DDR4 eller ska jag uppgradera till 4770k nu? Sitter förövrigt på en 3770k just nu.

Känner inte att jag behöver en ny processor i dagsläget men är sugen på att uppgradera/bygga ny dator tills 800-serien kommer till desktop. (Inte så länge kvar nu förhoppningsvis(?))

Mvh.

Om jag har postat på fel plats ber jag om ursäkt på förhand.

Vad klarar du inte av med din processor idag?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Som jag sa känner jag att jag inte "behöver" en ny cpu. Tänkte bara eftersom jag är sugen på att bygga en ny dator så skulle jag bara kolla om det var bäst att vänta på att nya socket kommer eller inte.

Tack för alla svar, jag väntar.

Jag kan ju passa på att fråga om det är sagt när nya processorer och moderkort kommer, början av nästa år, senare/tidigare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FappaR:

Som jag sa känner jag att jag inte "behöver" en ny cpu. Tänkte bara eftersom jag är sugen på att bygga en ny dator så skulle jag bara kolla om det var bäst att vänta på att nya socket kommer eller inte.

Tack för alla svar, jag väntar.

Jag kan ju passa på att fråga om det är sagt när nya processorer och moderkort kommer, början av nästa år, senare/tidigare?

K-modeller av Haswell Refresh presenteras nog i juni. Jag skulle säkerligen vänta in det åtminstone, om inte release av 800-serien rent av.

Permalänk
Medlem

Varför inte uppgradera andra delar i datorn eller till och med kringutrustningen? Alltså delar som faktiskt inbringar något nytt men som ändå är relaterat till datorn. För om du genomför uppgraderingen kommer du inte att märka någon skillnad. Är det känslan av att sitta på något nytt som lockar?

Permalänk
Medlem

Vill köpa nytt mestadels för byggandets skull samt att jag vill ha allt nytt och inte bara några få delar. Och så har jag ett NZXT H440 chassi liggande i garderoben, det hjälper ju inte suget precis..

Plus att min syster vill köpa min nuvarande dator som den är så snart som möjligt eftersom hennes börjar bli mycket gammal men hon får såklart vänta tills jag har en ny.

OM jag nu skulle köpa en 4770k till en ny dator, skulle det vara extremt dumt? kommer de nya socket'en(?)/cpuer vara asmycket bättre än 1150? Kommer DDR4 vara jättemycket snabbare än DDR3?

Kanske ställer lite mycket frågor som inte kretsar kring just processorer nu men i grund och botten är de ovanstående frågorna som hindrar mig att köpa en ny cpu just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FappaR:

Vill köpa nytt mestadels för byggandets skull samt att jag vill ha allt nytt och inte bara några få delar. Och så har jag ett NZXT H440 chassi liggande i garderoben, det hjälper ju inte suget precis..

Plus att min syster vill köpa min nuvarande dator som den är så snart som möjligt eftersom hennes börjar bli mycket gammal men hon får såklart vänta tills jag har en ny.

OM jag nu skulle köpa en 4770k till en ny dator, skulle det vara extremt dumt? kommer de nya socket'en(?)/cpuer vara asmycket bättre än 1150? Kommer DDR4 vara jättemycket snabbare än DDR3?

Kanske ställer lite mycket frågor som inte kretsar kring just processorer nu men i grund och botten är de ovanstående frågorna som hindrar mig att köpa en ny cpu just nu.

Det verkar inte som att du har någon bättre anledning att uppgradera än att "det är kul med nytt". Om den anledningen duger för dig vet bara du.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vänta till haswell refresh eller kanske till och med haswell-e. Inte för att det kommer vara speciellt mycket bättre men bara för det kommer kännas surt om någon månad när det "nya" kommer och man sitter på förra generationen.

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D