Permalänk

Starta utan kylare

God fredagskväll alla Swekcockare!

Fick mig ett Sabertooth x58 som hade en chans att det var defekt, det sitter en processor i men vill endast se om det fungerar att starta moderkortet.

Är det någon fara om jag testar att starta den snabbt utan processorkylare för att endast se om det startar överhuvudtaget? Finns det någon risk att det överhettar och skadar något som kanske inte var defekt?

Tack sam för svar!

Permalänk
Medlem

Det är nog ingen bra idé.
Processorn kommer sticka iväg mot 100 grader inom ett fåtal sekunder (kanske under 1). Det utvecklas ändå 100w, vilket är rätt mycket.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Jag kan inte se varför det skulle vara några problem. Så pass "moderna" grejer har överhettningsskydd.

edit: Jag utgick nu ifrån att du bara ville se att systemet POSTar. Tar det lång tid så är det inte säkert att det hinns med innan CPUn säger att det är läggdags.

Permalänk
Medlem

Processorn kommer bli väldigt (100C+) varm på några få sekunder. Den har överhettningsskydd, men det finns fortfarande en risk att den tar skada av det. Jag rekommenderar dig att låta bli

Freddie

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec 902 - CPU: Intel i5 6800k + Corsair Hydro H100 - GPU: Gigabyte GTX 1070 - PSU: Fractal Design Tesla 650w80+ - Moderkort: Asus Prime- RAM: 16 GB 1600 Corsair vengance LP - OS: Windows 10 Pro - SSDs: Intel 330 120gb, Intel 335 240gb HDD: WB Blue 1tb, Hitachi 500gb QNIX QX2710 2560x1440
Laptop: Acer E1-571, i7-3632QM Windows 10

Permalänk
Medlem

du behöver inte montera på nån kylare, dock kan du ju liksom trycka på det bara så det får kontakt, borde hålla en stund iaf

Visa signatur

Intel Core i5 3570K @ 4.0GHz / Noctua NH-D14 | Gigabyte Geforce GTX 670 WindForce 3X| ASRock Z77 Pro4 | Cooler Master Silent Pro M 600W | Corsair Vengeance CL9 2x4GB LP | Seagate Barracuda 1TB 7200rpm| Fractal Design R4 | Acer 24'' G245HQbid |||| *Tillbehör* | Razer Megalodon 7.1 Headset | Razer Mamba | Citera gärna! Annars glömmer jag!! | Fri frakt för Swec!

Permalänk
Medlem

Moderkortet och processorn blir grillat utan kylare. Övettningskydd slår in enbart med kylare monterad.

Permalänk

Hmm många olika svar, men jag väljer nog att inte testa just nu utan kanske ta av min kylare som jag har på burken nu ( vtx3 evo ) som skall passa denna processor med och använda stockkylaren på min nuvarande burk.

Permalänk
Medlem

har du något större kylare liggandes men inget att montera den med (inget fäste med så kan du nog testa med moderkortet liggandes och lite kylpasta mellan cpu och tillfällig cpu kylare) (har du äldre typ socket 478 kylare som väger en del minst 400 gram iallafall.
Montera bort monteringsdetaljerna bara och testa och kör den löst med kylpasta och fläkt då på den då med moderkort liggande som tidigare nämnt...

t vill inte riktigt vara med på mitt tangentbord längre...
Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Moderkortet och processorn blir grillat utan kylare. Övettningskydd slår in enbart med kylare monterad.

Varför skulle det vara så?

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

har du något större kylare liggandes men inget att montera den med (inget fäste med så kan du nog testa med moderkortet liggandes och lite kylpasta mellan cpu och tillfällig cpu kylare) (har du äldre typ socket 478 kylare som väger en del minst 400 gram iallafall.
Montera bort monteringsdetaljerna bara och testa och kör den löst med kylpasta och fläkt då på den då med moderkort liggande som tidigare nämnt...

har bara en socket 1150 kylare liggandes här hemma

Permalänk

Fick låna en gammal noctua processorkylare för sockel lga775, verkar som jag borde kunna placera den på processorn utan att sätta fast de? var tror ni?

Permalänk
Medlem

Skojar ni eller?.. Finns videos på Youtube som visar vad som händer om man inte har nån kylare och det tar ganska långt tid tills det händer nåt..

Han vill ju bara se om det startar eller inte.. Temperaturen borde inte ens gå över 40..

Och, de stänger alltid av sig själva INNAN de tar skada och inte UNDER eller EFTER..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Skojar ni eller?.. Finns videos på Youtube som visar vad som händer om man inte har nån kylare och det tar ganska långt tid tills det händer nåt..

Han vill ju bara se om det startar eller inte.. Temperaturen borde inte ens gå över 40..

Och, de stänger alltid av sig själva INNAN de tar skada och inte UNDER eller EFTER..

En CPU kan ju bli ca 20-30C bara av att gå in i BIOS med en bra kylare så att den skulle hålla sig till 40C utan kylare låter ju skapligt suspekt...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Håll en kylare mot processorn bara. Kylarpastan är inte nödvändig om du bara ska testa lite snabbt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Avstängd

hade du bott i umeå så hade jag kunnat bidra med en 1366 kylare har en liggandes faktist

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

Fick låna en gammal noctua processorkylare för sockel lga775, verkar som jag borde kunna placera den på processorn utan att sätta fast de? var tror ni?

ja då ^^
Är fläktarna monterade på sidan utav kylaren (typ Nh14) så kanske du kan sätta något ovanpå kylaren som vikt för att få den med lite mer tryck ner mot processorn.

Fast har du stripes/buntband liggandes så kan du köra på det och göra eget tillfälligt fäste
(kör fortfarande allt liggande så du inte hör något lossna pga vikten :P.)

Ska du bara testa typ 5 minuter och kika runt i bios så duger det med den ovanpå processorn och fläktar anslutna till nätagget (om du har såna adapters)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Kom på en grej, kan han inte bara lägga en ispåse på den.. Han ville ju bara se om den startar.. Typ en isbit i en påse som han får hålla biten på CPUn..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Kom på en grej, kan han inte bara lägga en ispåse på den.. Han ville ju bara se om den startar.. Typ en isbit i en påse som han får hålla biten på CPUn..

Varför inte hälla en kanna saft på moderkortet när han ändå håller på?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av RSX:

Kom på en grej, kan han inte bara lägga en ispåse på den.. Han ville ju bara se om den startar.. Typ en isbit i en påse som han får hålla biten på CPUn..

Blir skaplig kondens då

Permalänk
Inaktiv

Smeta på lite kylpasta och tryck dit kylaren medan du ber polaren starta. Ni som snackar om att köra utan kylare, visst på pentium 133 tiden gick det, men nu trycker man in miljarder transistorer på en yta stor som en tumnagel. Dessa matas med runt 1,3V. Det blir effekt som måste ledas bort, annars brinner processorn upp. Överhettning skyddet hinner inte reagera innan CPUn brinner upp.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Att bara ta sig förbi POST innebär inte 100% last på samtliga kärnor. Överhettningsskyddet hinner reagera.

Nu rekommenderar jag inte att man drar igång en dator utan kylare ifall en kylare finns till hands. Men att försöka POSTa utan kylare kommer inte att ha sönder en modern CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Att bara ta sig förbi POST innebär inte 100% last på samtliga kärnor. Överhettningsskyddet hinner reagera.

Nu rekommenderar jag inte att man drar igång en dator utan kylare ifall en kylare finns till hands. Men att försöka POSTa utan kylare kommer inte att ha sönder en modern CPU.

Vad har du själv för CPU ??

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Ni som snackar om att köra utan kylare, visst på pentium 133 tiden gick det

Inte ens då!
Jämfört med dagens tornkylare med heatpipes och 120mm eller 140mm så var kraven på kylare mycket mindre.
Klara sig med mindre fläkt, storlekar 40-60mm och en mindre kylfläns utan heatpipes.

Provade själv att underklocka en Pentium MMX 233MHz till 110MHz. Hade bytt ut kylaren som hade om det var 40 eller 50mm fläkt från början och en kylfläns som var runt 1 cm tjock till en större kylare med 60mm fläkt och en kylfläns som var bredare och runt 4cm hög. Provade att underklocka den till 110MHz och se om den klarade sig utan fläkt.
Vid lättare användning så började den bugga och sen krasha efter någon timme.
Så det behövdes inte mycket kylning, men ändå något...

En 4cm hög kylfläns har också enormt mycket mer yta än en värmespridare som kanske är 1mm (?) tjock (tunn).

Jag hade en 66MHz 486 också, den hade också kylfläns + fläkt. 40mm fläkt och liten kylfläns, men ändå.
Har för mig det var vanligt på de långsammare 486, typ 33MHz, att man hade kylfläns utan fläkt.

Men det är stor skillnad på att ha kylfläns utan fläkt mot att inte ens ha kylfläns.
Speciellt med dagens stora kylare i kombination med att bara testa en kortare stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragon_Ball:

God fredagskväll alla Swekcockare!

Fick mig ett Sabertooth x58 som hade en chans att det var defekt, det sitter en processor i men vill endast se om det fungerar att starta moderkortet.

Är det någon fara om jag testar att starta den snabbt utan processorkylare för att endast se om det startar överhuvudtaget? Finns det någon risk att det överhettar och skadar något som kanske inte var defekt?

Tack sam för svar!

Jag måste tyvärr erkänna att jag en gång testat att göra det, köra utan kylare.
Detta var iofs för väldigt länge sedan, och på en AMD-processor. AMD Athlon 64.

Det tog under en sekund för att grilla den processorn, ingen rök eller något, men en lite blånad heatsink på den.

Kanske bättre med dagens processorer?? Men varför chansa

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Varför skulle man ta risken ?

Förr så innebar det att CPUn i stort sett kunde brinna upp rent bokstavligt med en eldslåga.

Idag med integrerad IHS och överhettningsskydd (efter Intels P4 tid med skitvarma CPUer då det blev standard) så tål en CPU mer, men jag hade ändå inte chansat. Kör inte heller bilen utan kylarvatten.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Hejsan! Testade igår att endast lägga kylaren (och kylpasta) på och koppla in fläkten, moderkortet startade fint men vågade inte ha på det för länge, tack så mycket för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Vad har du själv för CPU ??

En massa olika. Men det är ju lite "beside the point". (Just nu sitter jag med en i7 870)

Skrivet av Kristerj:

Jag måste tyvärr erkänna att jag en gång testat att göra det, köra utan kylare.
Detta var iofs för väldigt länge sedan, och på en AMD-processor. AMD Athlon 64.

Det tog under en sekund för att grilla den processorn, ingen rök eller något, men en lite blånad heatsink på den.

Kanske bättre med dagens processorer?? Men varför chansa

Om jag minns rätt så är det ungefär så pass "ny" CPU man kan ha och fortfarande få det resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

En massa olika. Men det är ju lite "beside the point". (Just nu sitter jag med en i7 870)

Om jag minns rätt så är det ungefär så pass "ny" CPU man kan ha och fortfarande få det resultatet.

Jo lite utanför kanske, men tänkte mest att du kunde testa på din egen CPU och kanske logga det för att sen visa det för TS och resten av SWEC.
Är själv nyfiken på resultatet, finns några gamla videos på youtube som visar på att intels processorer grejar det, men AMD grillas direkt

Jo, det "resultatet" vart ganska dyrt på den tiden

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Minns att jag råkade starta min duron utan cpufläkt en gång och hann till och med komma in i windows. Inga problem med den inte.

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rinosaur:

Minns att jag råkade starta min duron utan cpufläkt en gång och hann till och med komma in i windows. Inga problem med den inte.

lol du snackar i natt mössan då dessa processorer va dom som brann lika fort som du lagt cpun på elden

https://www.youtube.com/watch?v=y39D4529FM4

här är en till dock vet jag inte hur säkert detta är men den går varm.

https://www.youtube.com/watch?v=HQUj1Huxsqs

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.