Intel och Altera fördjupar samarbete inom kretstillverkning

Permalänk
Melding Plague

Intel och Altera fördjupar samarbete inom kretstillverkning

Altera fördjupar sitt partnerskap med Intel, som förutom att tillverka FPGA-kretsar i 14 nanometer även ska integrera dessa i samma förpackning med andra kretsar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skulle va kul att ha ett Maxwell grafikkort med chip från dessa fabriker.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk

Ni får det att låta som om system in package är något nytt.
System on a chip är det senaste och det framförallt är i framkant av utvecklingen. Tillskillnad från er beskrivning innebär System on a chip att man har alla komponenter/kretsar på ett enda chip. System in package är en enklare variant där komponenterna/kretsarna finns på flera chip och sedan samlade i ett paket.

Permalänk
Medlem

Innebär detta en strategiändring? Att fokusera mer på tillverkning av mobila chip åt andra istället för att utveckla egna?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Vill bara hälsa redaktionen att sådan här nyheter uppskattas, i alla fall från mitt håll, trots att det inte är ett så stort diskussionsunderlag. #post4på2dagar

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Innebär detta en strategiändring? Att fokusera mer på tillverkning av mobila chip åt andra istället för att utveckla egna?

Det tror jag inte.
Det handlar om att Intel tjänar väldigt mycket mindre på sina processorer idag än för några år sedan. Dels för att man inte behöver uppgradera lika ofta och dels för att tablets och smartphones tar över mer och mer.
Den fabrikskapacitet som Intel har och har planerat räcker till väldigt mycket mer än vad dom har behov av att tillverka. Flera uppgraderingar av fabriker har skjutits upp och vissa fabriker borde öka tillverkningstakten för att vara så vinstdrivande som dom bör vara.
Samtidigt så behöver dom hålla produktionen uppe så högt för att det är så extremt dyrt att utveckla nya tillverkningstekniker och krympningar.

Om man vill fortsätta driva utvecklingen framåt måste dom göra något för att hålla produktionen igång i sina fabriker.
Altera har jag ingen som helst koll på egentligen men dom verkar inte alls konkurrera med Intel så det är en perfekt kund för Intel att använda sig av. Liknande företag tror jag det är vad Intel främst kommer tillverka åt.
Sen beror det nog väldigt mycket på hur bra och hur vanligt det blir med Intels egna mobila kretsar nu när dom börjar finnas tillgängliga i samma segment som arm.

Mina spekulationer osv kring det hela iaf baserat på allt jag läst om saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FeedHurley:

Ni får det att låta som om system in package är något nytt.
System on a chip är det senaste och det framförallt är i framkant av utvecklingen. Tillskillnad från er beskrivning innebär System on a chip att man har alla komponenter/kretsar på ett enda chip. System in package är en enklare variant där komponenterna/kretsarna finns på flera chip och sedan samlade i ett paket.

Jag förstår hur du menar. Man kanske skulle göra det tydligare att texten om SiP bara är till för dom som inte känner till begreppet sedan tidigare.

Skrivet av Gibbe:

Innebär detta en strategiändring? Att fokusera mer på tillverkning av mobila chip åt andra istället för att utveckla egna?

En strategiändring i den mån att man inte längre nödvändigtvis låter bli att tillverka åt andra av princip.