Nybörjare och känner doft av bränd plast.

Permalänk
Medlem

Nybörjare och känner doft av bränd plast.

Nyss blivit klar med datorn. Morsan tycker det luktar bränd plast (min näsa är igentäppt så känner typ inget).

Mitt Chassi har bara två fläktar är det dags att köpa mer?

Är det mina komponenter som behövs bytas? Allt är rätt nytt. Kör dock med ett litet nätagg. 500w till min i5a och gtx 770.

Cpu fläkt har jag. Cooler master 212.

Har märkt att mina ram minnen blir varma är det bra eller dåligt?
Och sen flödar det varm luft ur datorn, det är väll bra va?
Ny på sånt här så mobba inte

Svar uppskattas alltid

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Inaktiv

Nya komponenter kan lukta lite bränt men det försvinner. Kan jämföras med nybils doft

Kolla med något temp program så inget går för varmt bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nya komponenter kan lukta lite bränt men det försvinner. Kan jämföras med nybils doft

Jag tänkte precis skriva samma sak.

RAM-moduler utvecklar förresten några watt, så det är normalt att dom blir varma. Du bör dock inte bränna dig på dom såvida dom inte är under tung belastning och har överklockats.

Permalänk
Moderator
Forumledare

Nya saker kan lukta lite första gångerna man startar det (varm plast) men det ska ju inte lukta bränt!
Har du kollat temperaturerna på komponenterna?
Kom du ihåg att ta av plastskyddet på 212-kylaren?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Antagligen inget fel om inte någon komponent är defekt eller att du kopplat fel.
Titta annars i datorn när den är avstängd på det som är gjort av plast om du är orolig
och se om du kan hitta något bränt. Annars möjligt att det kan lukta så när dom är nya som Decimal sa,
dock inget som jag känt själv

Permalänk
Inaktiv

Lita inte på vad morsan säger, alla vet ju hur morsor kan vara och de begriper sig bara inte på sådana här saker.

Permalänk
Medlem

Om det luktar bränd plast kanske du kopplat fel och fått kortis. Men troligt vis är det som de andra säger pga att det är nya komponenter:)

Skrivet av anon183825:

Lita inte på vad morsan säger, alla vet ju hur morsor kan vara och de begriper sig bara inte på sådana här saker.

Ja precis all iq följer med bebisen som kommer ur finns inte så mycket kvar efter en födsel, värst är det med flerbarns mödrar. Eller vad menar du?;)

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja precis all iq följer med bebisen som kommer ur finns inte så mycket kvar efter en födsel, värst är det med flerbarns mödrar. Eller vad menar du?;)

Du får faktiskt ursäkta, men jag begriper inte vad du menar. Tydligen gick inte skämtet hem eller något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Du får faktiskt ursäkta, men jag begriper inte vad du menar. Tydligen gick inte skämtet hem eller något?

Ja det var ett dåligt skämt det erkänner jag. Men du påstod ju att mammor inte fattar hur brändplast luktar, läs igen så kanske du förstår annars skiter du i det. Alla har inte samma humor och min kan va lite udda

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Du har säkert bara glömt ta av någon plastfilm på någon av dina komponenter och de borde synas av att den har börjat "släppa" av värmeutveckling om du öppnar chassit och kollar runt

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja det var ett dåligt skämt det erkänner jag. Men du påstod ju att mammor inte fattar hur brändplast luktar, läs igen så kanske du förstår annars skiter du i det. Alla har inte samma humor och min kan va lite udda

Jag är fullt medveten om vad som skrivits ovanför, men som alla andra sagt är det nog ingen större fara. Precis som en ny bil kan lukta kan även nya komponenter lukta.

Allt som är nytt luktar så är det bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nya komponenter kan lukta lite bränt men det försvinner. Kan jämföras med nybils doft

Kolla med något temp program så inget går för varmt bara.

Man kan väll säga att det är första gången jag tungkör
Moderkort, processor och 212 är nytt, de andra har vart med ett litet tag

Kan tipsa mej om något bra program?

Skrivet av lorgix:

Jag tänkte precis skriva samma sak.

RAM-moduler utvecklar förresten några watt, så det är normalt att dom blir varma. Du bör dock inte bränna dig på dom såvida dom inte är under tung belastning och har överklockats.

Jag bränner mej inte men lite varma blir dom

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nya saker kan lukta lite första gångerna man startar det (varm plast) men det ska ju inte lukta bränt!
Har du kollat temperaturerna på komponenterna?
Kom du ihåg att ta av plastskyddet på 212-kylaren?

japp jag tog av det

Ska leta efter mer plastskydd!

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerUtanZ:

Man kan väll säga att det är första gången jag tungkör
Moderkort, processor och 212 är nytt, de andra har vart med ett litet tag

Kan tipsa mej om något bra program?

Jag bränner mej inte men lite varma blir dom

Jag själv kör Aida 64
Du måste köpa detta efter några dagar men får prova med lite begränsningar, Laddas ner under "Download Locations:"http://www.aida64.com/downloads/aida64extreme430exe

Permalänk
Medlem

Varje gång jag har lagt in nya komponenter eller blivit klart med ett nybygge har det alltid luktat ''Ny bil'' så det är inget att oroa sig över om det är bränd plast så kommer det nog märkas rätt så snabbt då det kan lukta något djävulskt äckligt i hela rummet och sprida sig vidare.

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har du vattenkylning i systemet? Kan vara vattnet som oxideras i så fall om det är hög järnhalt. Har upptäkt att vattenkokaren och strykjärnet luktar lika när vattnet närmar sig kokpunkten.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk

Skulle tro att det kommer från nätagget.

Permalänk
Medlem

Aah, nykomponentdoft. Luktar i början. Tycker man det är obehagligt, låt datorn stå på i välventilerat rum några timmar så minskar det lite. Det tar dock några dagar innan lukten lägger sig helt.

I love the smell of flamskyddsmedel in the morning.

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _tekken_:

Varje gång jag har lagt in nya komponenter eller blivit klart med ett nybygge har det alltid luktat ''Ny bil'' så det är inget att oroa sig över om det är bränd plast så kommer det nog märkas rätt så snabbt då det kan lukta något djävulskt äckligt i hela rummet och sprida sig vidare.

Får sniffa efter nybilsdoft

Skrivet av OldComputer:

Har du vattenkylning i systemet? Kan vara vattnet som oxideras i så fall om det är hög järnhalt. Har upptäkt att vattenkokaren och strykjärnet luktar lika när vattnet närmar sig kokpunkten.

Har ingen vattenkylning :/ har bara två fläktar+ CPUfläkt

Skrivet av bengt4870:

Skulle tro att det kommer från nätagget.

Funderar på att investera i ett nytt när jag har råd.

Skrivet av anon200632:

Jag själv kör Aida 64
Du måste köpa detta efter några dagar men får prova med lite begränsningar, Laddas ner under "Download Locations:"http://www.aida64.com/downloads/aida64extreme430exe

Tack för länken

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem

Det första man ska göra när man byggt en ny dator är att kolla tempen på allt man kan kolla tempen på och köra några olika benchmarks. Benchmarks för CPU, graffe, minne, hdd etc. Efter det är man hyfsat säker.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Nyss blivit klar med datorn. Morsan tycker det luktar bränd plast (min näsa är igentäppt så känner typ inget).

Mitt Chassi har bara två fläktar är det dags att köpa mer?

Är det mina komponenter som behövs bytas? Allt är rätt nytt. Kör dock med ett litet nätagg. 500w till min i5a och gtx 770.

Cpu fläkt har jag. Cooler master 212.

Har märkt att mina ram minnen blir varma är det bra eller dåligt?
Och sen flödar det varm luft ur datorn, det är väll bra va?
Ny på sånt här så mobba inte

Svar uppskattas alltid

Ett ord: Placebo! Jag var helt säker på att jag kände en bränd doft när jag låst upp 2 kärnor på min PII 960T. Så jag slog av datorn och postade en liknande tråd här. Sedan när jag byggt lite självsäkerhet så låste jag upp kärnorna igen, och de fungerade felfritt.
Sen så hade du nog märkt själv om något bränt. Bränd plast luktar starkt och klart, även om man är lite täppt.

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera lite och säga att de med näsor tycker att det luktar betydligt mindre. Ska dock försöka mej på lite benchmarks osv
Tack för alla svar!

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Nya komponenter kan lukta lite bränt men det försvinner. Kan jämföras med nybils doft

Kolla med något temp program så inget går för varmt bara.

Skrivet av lorgix:

Jag tänkte precis skriva samma sak.

RAM-moduler utvecklar förresten några watt, så det är normalt att dom blir varma. Du bör dock inte bränna dig på dom såvida dom inte är under tung belastning och har överklockats.

Skrivet av NordhNet:

Nya saker kan lukta lite första gångerna man startar det (varm plast) men det ska ju inte lukta bränt!
Har du kollat temperaturerna på komponenterna?
Kom du ihåg att ta av plastskyddet på 212-kylaren?

Skrivet av jOnÄTÄn:

Om det luktar bränd plast kanske du kopplat fel och fått kortis. Men troligt vis är det som de andra säger pga att det är nya komponenter:)

Ja precis all iq följer med bebisen som kommer ur finns inte så mycket kvar efter en födsel, värst är det med flerbarns mödrar. Eller vad menar du?;)

Jag håller med andra här, det är bara lite nylukt.
Du kan aldrig i din djupaste fantasivärld, gissa hur en 7.5 tums svartvit TV med inbyggd radio, luktade år 1998 då vi köpte den.
Det small-stank i hela huset av ny plast.
Så du kan ta det lungt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/