Permalänk
Medlem

Byte av kylpasta på min vaio laptop

Hej
Jag har en Sony vaio F-serie med en i5 på 2,67 Ghz datorn har även nvidia GT 425m.

Hur ska jag gå till väga för att byta kylpastan, så här tänkte jag göra.

1. Rengörings kit för borttagning av gammal kylpasta. Med tops? http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/kylning/kylpasta/arcticlean-kit-2x30-ml-p36015
2. Lägg på kylpasta. Bästa mönstren? Jag är inne på ett kryss, rätt eller fel? Funkar all kylpasta till både CPU och grafikkortet? http://www.inet.se/produkt/5321317/arctic-cooling-mx-2-kylpasta-4g
3. Sätt dit kylaren, som också är rengjord, med ett lätt tryck rakt ner på kylpastan. Rätt?
4. Sätt ihop skiten igen. Har jag missat något?

Är detta rätt tillvägagångssätt eller har jag missat något, eller underskattat något moment?
Detta är mitt första försök så jag vill bara vara på den säkra sidan.

Hoppas på snabba svar
REXgbg

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera undervoltning som ett sätt att sänka temps då byta kylpasta i laptop är lite jobbigare. Jag rekommenderar att kylpastan sätts mitt på processorn som ett riskorn för bästa resultat.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Kan rekommendera undervoltning som ett sätt att sänka temps då byta kylpasta i laptop är lite jobbigare. Jag rekommenderar att kylpastan sätts mitt på processorn som ett riskorn för bästa resultat.

Vad baserar du mängden på? Ganska stor skillnad på ytan om man jämför laptopprocessorer och för stationära. Kylanordningen är även den annorlunda så normala tipsen fungerar inte fullt ut...

Till TS: när jag byter pasta på min laptop så smetar jag ett tunt lager pasta på CPU GPU samt grafikminnen (alla kyls med samma heatpipe). Till detta har jag en liten plastspatel (läs klippt ut en behändigt stor bit ur ett gammalt mecenatkort) som jag gör en jämn och fin yta medlevare hela ytorna. Jag kan inte sätta på min heatpipe rakt på så att säga så jag får inte en bra spridning av kylarpastan. Men prova först att montera utan att smeta ut, ta sedan bort heatpipen igen och se om det spred sig bra, om det gjorde det så byt då pasta igen och montera tillbaka, annars smetar du ut likt jag gjorde.

Glöm inte rensa fläktar och kylflänsarna från dam också.

Och håll koll på temperaturer före och efter så du ser om det blev bättre eller om det behöver göras om igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: tops är utmärkt att ta bort kylpasta med, se bara till att det inte blir något ludd kvar. Kaffefilter luddar inte så mycket så har du det är det väldigt bra. Du behöver inte köp de där flaskorna på Kjell och co, vanlig aceton (utan olja) från din matvarubutik är perfekt. Kostar dessutom runt 20 spänn (har du en kvinna i ditt liv, typ en mamma, syster eller flickvän, kan hon ha det för att ta bort nagellack, du ska dock inte ta nagellacksremover eller aceton med olja ifall hon använder det).

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret
På vilket sätt är det jobbigare?
Måste slutresultatet täcka 100% av ytan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Vad baserar du mängden på? Ganska stor skillnad på ytan om man jämför laptopprocessorer och för stationära. Kylanordningen är även den annorlunda så normala tipsen fungerar inte fullt ut...

Hmm jo där har du en poäng faktiskt. Nvm isf

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av REXgbg:

Tack för det snabba svaret
På vilket sätt är det jobbigare?
Måste slutresultatet täcka 100% av ytan?

Lade till lite i mitt förra inlägg läs det.

På laptops har man oftast inte en heatspreader på processorn utan det är kylning rätt på kärnorna så det är viktigare att få 100% täckning med kylpastan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det något märke av kylpasta som är mer lämplig eller är den jag länkade bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Hmm jo där har du en poäng faktiskt. Nvm isf

Sänka spänningen är däremot ett bra tips:-) kan göras med tex throttlestop

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av REXgbg:

Är det något märke av kylpasta som är mer lämplig eller är den jag länkade bra?

Oftast ganska liten skillnad på kylpastor, köp inte en elektriskt ledande bara, tror ej mx2 är det men googla för säkerhets skull. Viktigare är att rensa kylflänsarna och få bra täckning med kylpastan, det kommer i te gå åt mycket pasta, ett riskorn är vad man brukar rekommendera på stora processorer, ha det i tanken...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Oftast ganska liten skillnad på kylpastor, köp inte en elektriskt ledande bara, tror ej mx2 är det men googla för säkerhets skull. Viktigare är att rensa kylflänsarna och få bra täckning med kylpastan, det kommer i te gå åt mycket pasta, ett riskorn är vad man brukar rekommendera på stora processorer, ha det i tanken...

Skickades från m.sweclockers.com

Hur "farligt" är det om det kommer utanför själva processorn.

Permalänk
Entusiast

När jag bytte min allra första kylpasta på en laptop (en polares) för någon månad sedan så hade CPU'n i fråga två "plattor" samt några komponenter runtom.
Jag lade helt enkelt ett mini-riskorn på varje platta men anpassade såklart storleken efter plattorna då de inte var lika stora och det blev perfekt!

I och med att den gamla kylpastan hade torkat ihop och var av en riktig budgetvariant så sänktes genomsnittstemperaturen på CPU'n med cirka 30C, no kidding.
Såhär såg CPU'n i fråga ut (i3 370M): http://goo.gl/IXSfQS

Edit: Angående faran med hur mycket som kommer utanför så beror det på kylpasta men generellt är det ingen fara, kylpastan som jag använde (NT-H1) leder inte ström över huvud taget så för mig var det ingen fara i vilket fall men det får du Googla på kylpastan du tänkt använda för att ta reda på.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av REXgbg:

Hur "farligt" är det om det kommer utanför själva processorn.

Det beror på vad som är runt omkring men som ovan sa är det lugnt om inte pastan är ledande. Man brukar dock säga att för mycket pasta ger sämre kylning så det ska inte flöda. Men utanför får det komma, svårt att låta bli det, inte för mycket utanför bara:-)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar! Jag har blivit mycket klokare nu ska jag bara googla lite på era svar.