Permalänk
Medlem

Överhettas min GPU?

Hej! Jag har inte varit så noga om att veta hur GPU funkar skillnad från CPU. Vilken celsius är det man borde vara rädd om? 90?100?80? eller något annat?

Jag har då en XFX Radeon HD6870 1024MB och den har jag nu använt sedan sent 2011. Funkar utmärkt än sålänge!

Men så var jag sugen på att kolla hur tempen ser ut i datorn med hjälp av speedfan och andra saker.
När jag har spelet nertabbad så som jag har det nu, så ligger gpu på 70C. Men utan spelet igång så ligger den runt 50-58C

Men efter jag precis startar upp spelet (WoW) igen eller preeecis när man har laddat klart i loadingscreen så blir det inte precis ett stege, utan den hoppar direkt till runt 80C till 91C.

Det händer även på gamla spel som inte alls är så krävande.

Har även testat att förnya kylpastan, men blir ingen skillnad. Kan det vara något fel med tempen? Det blir samma resultat med Catalyst control center.

MVH

Permalänk
Skrivet av xNeiru:

Hej! Jag har inte varit så noga om att veta hur GPU funkar skillnad från CPU. Vilken celsius är det man borde vara rädd om? 90?100?80? eller något annat?

Jag har då en XFX Radeon HD6870 1024MB och den har jag nu använt sedan sent 2011. Funkar utmärkt än sålänge!

Men så var jag sugen på att kolla hur tempen ser ut i datorn med hjälp av speedfan och andra saker.
När jag har spelet nertabbad så som jag har det nu, så ligger gpu på 70C. Men utan spelet igång så ligger den runt 50-58C

Men efter jag precis startar upp spelet (WoW) igen eller preeecis när man har laddat klart i loadingscreen så blir det inte precis ett stege, utan den hoppar direkt till runt 80C till 91C.

Det händer även på gamla spel som inte alls är så krävande.

Har även testat att förnya kylpastan, men blir ingen skillnad. Kan det vara något fel med tempen? Det blir samma resultat med Catalyst control center.

MVH

90c e okej för ett amd kort så vit jag vet. Men vad har du för chassi? är det mycket ventilation etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

90c e okej för ett amd kort så vit jag vet. Men vad har du för chassi? är det mycket ventilation etc?

Sorry för sen svar!

Använder en Bitfenix Shinobi ( Med Svart fönster )

Luften går ungefär såhär. ( paint skillz C: )

( OBS, råkade ta fel bild, så det där är inte exakt likadan chassi som jag har, därför man ser att en fläkt där fram är på en 3,5 plats C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av xNeiru:

Hej! Jag har inte varit så noga om att veta hur GPU funkar skillnad från CPU. Vilken celsius är det man borde vara rädd om? 90?100?80? eller något annat?

Jag har då en XFX Radeon HD6870 1024MB och den har jag nu använt sedan sent 2011. Funkar utmärkt än sålänge!

Men så var jag sugen på att kolla hur tempen ser ut i datorn med hjälp av speedfan och andra saker.
När jag har spelet nertabbad så som jag har det nu, så ligger gpu på 70C. Men utan spelet igång så ligger den runt 50-58C

Men efter jag precis startar upp spelet (WoW) igen eller preeecis när man har laddat klart i loadingscreen så blir det inte precis ett stege, utan den hoppar direkt till runt 80C till 91C.

Det händer även på gamla spel som inte alls är så krävande.

Har även testat att förnya kylpastan, men blir ingen skillnad. Kan det vara något fel med tempen? Det blir samma resultat med Catalyst control center.

Dold text

MVH

Aja, eftersom du har fixat pastan så har du väl rensat den från damm osv. också.

När du säger "hoppar" är det då ett direkt hopp från 60 till 90 eller är det en kurva, om än en snabb sådan?

Vad hände när du bytte pasta? Ingen förändring alls?

Permalänk
Skrivet av Racka:

Aja, eftersom du har fixat pastan så har du väl rensat den från damm osv. också.

När du säger "hoppar" är det då ett direkt hopp från 60 till 90 eller är det en kurva, om än en snabb sådan?

Vad hände när du bytte pasta? Ingen förändring alls?

Jag kan ju säga såpas att mit 5730 var också varmt å gott under sina sista dagar. Då köpte jag nytt, men det jag gjorde var att skruva bort plastkåpan å byta pastan. Med bra fläktning så var flänsarna effektivare än med plast skiten runt. Det kanske du skulle kunna prova?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Racka:

Aja, eftersom du har fixat pastan så har du väl rensat den från damm osv. också.

När du säger "hoppar" är det då ett direkt hopp från 60 till 90 eller är det en kurva, om än en snabb sådan?

Vad hände när du bytte pasta? Ingen förändring alls?

Rensade allt damm från den. När jag skrev "menade hoppar" så menar jag att det går direkt från ungefär 60 till 90 direkt, mellan kanske 1-2 sekunder. C:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldhissla:

Jag kan ju säga såpas att mit 5730 var också varmt å gott under sina sista dagar. Då köpte jag nytt, men det jag gjorde var att skruva bort plastkåpan å byta pastan. Med bra fläktning så var flänsarna effektivare än med plast skiten runt. Det kanske du skulle kunna prova?

Hmm, varför fick jag en citering på den där?

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan jag använde speedfan, men kommer ihåg att jag tyckte det va ganska crappy. Visst man kunde ställa in fläkthastigheter och se temp osv. men man problemet med speedfan var iaf då att det bara visade vad du hade för temperatur momentant.

Så mitt tips är att skaffa HWmonitor istället http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

Där kan man se momentan temperatur samt max och min temps. Testa det och återkom med temps under load.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Medlem

bara för att göra en notering som väldig MÅNGA tror så är det att nätagget suger IN luft underifrån, o sen ut bak. inte tvärt om...fläkten blåser in den kalla luften som ligger efter golvet för att kyla ner komponenterna i agget.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xNeiru:

Hej! Jag har inte varit så noga om att veta hur GPU funkar skillnad från CPU. Vilken celsius är det man borde vara rädd om? 90?100?80? eller något annat?

Jag har då en XFX Radeon HD6870 1024MB och den har jag nu använt sedan sent 2011. Funkar utmärkt än sålänge!

Men så var jag sugen på att kolla hur tempen ser ut i datorn med hjälp av speedfan och andra saker.
När jag har spelet nertabbad så som jag har det nu, så ligger gpu på 70C. Men utan spelet igång så ligger den runt 50-58C

Men efter jag precis startar upp spelet (WoW) igen eller preeecis när man har laddat klart i loadingscreen så blir det inte precis ett stege, utan den hoppar direkt till runt 80C till 91C.

Det händer även på gamla spel som inte alls är så krävande.

Har även testat att förnya kylpastan, men blir ingen skillnad. Kan det vara något fel med tempen? Det blir samma resultat med Catalyst control center.

MVH

tanka hem Hwmonitor o kolla temsen där för säkerhetsskull
mina erfarenheter av speedfan är inte de bästa direkt

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

bara för att göra en notering som väldig MÅNGA tror så är det att nätagget suger IN luft underifrån, o sen ut bak. inte tvärt om...fläkten blåser in den kalla luften som ligger efter golvet för att kyla ner komponenterna i agget.

Såg också att han hade ritat fel, men högg inte på det eftersom det inte har någon betydelse i detta fall.

Visa signatur

Stuff: Asus P9X79 Deluxe | 3930K @ 4375 Mhz | 16 GB DDR3 @ 2000 Mhz | 2x R9 290X CrossFireX | SSD |
Windows 10
-=Water-cooled with custom loop=-
MG279Q triple screen
6700K, 32 GB DDR4, Fury X, Samsung PRO M.2 SSD 256 GB, Samsung SSD 1 TB, Windows 10 pro

Permalänk
Skrivet av Racka:

Hmm, varför fick jag en citering på den där?

För att jag inte kan bättre Trykte fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

bara för att göra en notering som väldig MÅNGA tror så är det att nätagget suger IN luft underifrån, o sen ut bak. inte tvärt om...fläkten blåser in den kalla luften som ligger efter golvet för att kyla ner komponenterna i agget.

HAHA OJDÅ! Jag vet hur nättagget blåser från och till, men råkade rita det där lite fel, då jag gjorde det så snabbt som möjligt! My bad!

Laddade hem HWMonitor och testade med Aassassin's Creed Black Flag. Det underliga " hoppet mellan från och till " är fortfarande kvar. Men den går inte upp till runt 90C, utan den åker direkt upp till 80, sedan kommer den till max 84 efter 10 minuter. Detta gör mig mindre orolig, men är det bra eller dåligt med 84C i spel? Känns bara så stor skillnad från CPU och GPU då CPUn kommer bara till 44-45C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Såg också att han hade ritat fel, men högg inte på det eftersom det inte har någon betydelse i detta fall.

jag högg inte mot nån, gjorde bara en allmän upplysning i tråden till alla..därav inget citerat mot nån elr något..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

hade ett hd 6850 xfx och ett spel som wow var aldrig några problem inte varmt alls då wow inte är så krävande..
så jag tycker det är för varmt om det sitter i det chassit med dom fläktarna

Visa signatur

CPU: I5 8400 @ 4Ghz | GPU: GTX 1060 3Gb Moderkort: TUF B360 + Gaming |Chassi: Define R6 SSD: M 2 kingston 240gb | HDD: 1TB
PSU:
CM MWE Gold 650w CPU kylning: 212 Black Edition | Ram: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

CPU: I5 3570k @ 4.2Ghz | GPU: GTX 660TI 2Gb Moderkort: Msi Z77a-S01 |Chassi: Define r4 SSD: Intel 330 120GB | HDD: 500gb
PSU:
Corsair TX 750W 80+ CPU kylning: Hyper 212 EVO | Ram: Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE