Explorer hänger sig när man högerklickar?

Permalänk

Explorer hänger sig när man högerklickar?

Hejsan,

Flickvännens stationära dator är nu rätt gammal, inköpt 2007 tror jag det var, och var kanske inte direkt en best när den var ny heller, och har märkt
att hårddisken är extremt långsam, så tänkte att det är något att byta ut, då jag har betydligt större och nyare diskar liggande i källaren.

Det jag nu funderar över är om datorns andra problem möjligen också kan bero på den gamla HDDn, eller om det är något annat. Problemet är att om man högerklickar i ett fönster i utforskaren (vi snackar då inte Internet Explorer här) så hänger sig fönstret direkt, och när man stänger ner det så är det som att hela Explorer.exe startar om, hela aktivitetsfältet försvinner för några sekunder, och likaså skrivbordsbakgrunden.

Vad tror ni? Har ni varit med om det tidigare? Kan det bero på den extremt sega disken, eller är det kanske något som kommit av en korrupt Windows installation, som ordnas med en formatering?

Hälsningar,
Axel

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Diskar blir inte sega! Åtminstone inte segare än varvtalsmärkningen säger, utan det är mycket riktigt systemet som "beckat igen" av den ena eller andra anledningen. Att börja felsöka ett så gammalt system känns som ett Sisyfos-jobb, så jag hade nog installerat om... det går fortare.

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

Diskar blir inte sega! Åtminstone inte segare än varvtalsmärkningen säger, utan det är mycket riktigt systemet som "beckat igen" av den ena eller andra anledningen. Att börja felsöka ett så gammalt system känns som ett Sisyfos-jobb, så jag hade nog installerat om... det går fortare.

Jo, börjat felsöka det mer än så hade jag inte tänkt, var mest nyfiken om någon hade varit med om det, och om de trodde på att en formatering räcker (hade för mig att tjejen sagt att det hade funnits även innan senaste formateringen).

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

"Blås" disken så blir den som ny. Skippa systemets eventuella återställningsfunktioner och installera istället från eget installationsmedia, utan bloatware, på helt tom disk.
D.v.s.... ta bort samtliga partitioner och starta installationen på "oallokerat utrymme". Formateringen sköter installationsprogrammet automatiskt.
Se bara till så att du har en produktnyckel att aktivera Windows med.

Permalänk
Skrivet av Eberhart:

"Blås" disken så blir den som ny. Skippa systemets eventuella återställningsfunktioner och installera istället från eget installationsmedia, utan bloatware, på helt tom disk.
D.v.s.... ta bort samtliga partitioner och starta installationen på "oallokerat utrymme". Formateringen sköter installationsprogrammet automatiskt.
Se bara till så att du har en produktnyckel att aktivera Windows med.

Jorå, precis det som var tanken, formateringen har jag allt koll på, men tack ändå

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Hedersmedlem

Om disken är på bommen kan den ju ha svårt att skriva den infon/datan den behöver och därav de problem som du beskriver med dåliga högerklickningar t ex.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Man kan få hängningar/krascher av högerklicksmenyn om man t ex har avinstallerat ett program som har ett menyval där och det inte har tagit bort menyvalet ordentligt. CCleaner innehåller en funktion för att editera högerklicksmenyn så att man kan ta bort referenser till avinstallerade program.