Permalänk

Processor Hjälp.

Tjena, har sedan 2 år tillbaka utan så mycket datakunnighet haft ett eget ihopbygge som funkat ganska bra. Men sedan 6 månader tillbaka ungefär så har jag börjat fps droppa som fan i spel ibland.

Jag har testat en del lösningar och annat när jag då googlat mitt problem men inte så mycket har hjälp. Det jag har märkt dock är att när detta händer så hjälper det att slå med lite kraft med fingertopparna på processorfläkten och problemet är löser sig tills det uppstår igen.

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Tar för givet att det har med processorn att göra.

Permalänk

Kolla hur varm CPU och GPU är i load.
Du kanske ska testa att montera om kylaren och byta kylpasta.

Permalänk
Skrivet av Dantegoeswild:

Tjena, har sedan 2 år tillbaka utan så mycket datakunnighet haft ett eget ihopbygge som funkat ganska bra. Men sedan 6 månader tillbaka ungefär så har jag börjat fps droppa som fan i spel ibland.

Jag har testat en del lösningar och annat när jag då googlat mitt problem men inte så mycket har hjälp. Det jag har märkt dock är att när detta händer så hjälper det att slå med lite kraft med fingertopparna på processorfläkten och problemet är löser sig tills det uppstår igen.

Någon som har någon aning om vad som kan vara fel? Tar för givet att det har med processorn att göra.

Låter ju som att processorfläkten håller på att ge upp, är det mycket dam där inne eller? Du kan ju prova å köpa lite "Luft på burk" och försiktigt spraya så att du tar bort dammet. Om det inte är dammet så kanske det är dags å köpa ny kylare.

Permalänk

Specs? Alltså vad har du för delar?

Om problemet löses genom att "slå med lite kraft på processorfläkten", har du testat att skruva åt den? Förövrigt bör du hålla fingrarna borta från datorns delar när den är igång.

Permalänk
Hedersmedlem

Om den inte är rensad på två år så är det säkerligen dammet som gör det iom värmen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Tack för alla svar, jag har alltid haft lite problem med hur sjävla fläkten sitter den är ganska svår att få på plats och går aldrig riktigt att få den sitta exakt som det ska (Den är lite lös med andra ord)

Om problemet är att processorn är för varm så borde inte min lösning funka? :] jag menar den blir ju inte svalare för det.

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30gHz 3.60Ghz.

Har för övrigt ingen bra fläkt tror jag inte iaf, var bara nåt som hängde med någon annan komponent jag beställde. 12v likström och 0.60 Ampere.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dantegoeswild:

Tack för alla svar, jag har alltid haft lite problem med hur sjävla fläkten sitter den är ganska svår att få på plats och går aldrig riktigt att få den sitta exakt som det ska (Den är lite lös med andra ord)

Om problemet är att processorn är för varm så borde inte min lösning funka? :] jag menar den blir ju inte svalare för det.

Processor: Intel(R) Core(TM) i5-2500 CPU @ 3.30gHz 3.60Ghz.

Om du inte får fast den så blir det att köpa en ersättning till den t ex
Arctic Cooling freezer a30: http://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a30...
eller Cooler Master Hyper 212 Evo: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ta loss processorn och processorfläkten helt, damma ur med tryckluft, byt kylpasta och fäst processorfläkten på nytt så stadigt som du kan. Har du fortfarande problem efter det kan du eliminera värme och torkad kylpasta.

Permalänk
Medlem

Din processorkylare sitter troligtvis fel eller löst. Anväder du ens kylpasta?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du inte får fast den så blir det att köpa en ersättning till den t ex
Arctic Cooling freezer a30: http://www.inet.se/produkt/5322051/arctic-cooling-freezer-a30...
eller Cooler Master Hyper 212 Evo: http://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-ev...

Arctic Cooling där är en bra kylare, men TS ska ha en i30 om han skulle köpa den.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Dantegoeswild:

Har för övrigt ingen bra fläkt tror jag inte iaf, var bara nåt som hängde med någon annan komponent jag beställde. 12v likström och 0.60 Ampere.

Börjar undra om din socket ens stämmer överens med vad ditt moderkort stödjer..

Permalänk

Ska kolla noggrannare på om jag kan fixa så fläkten sitter bättre och kylpasta vet jag att jag inte har (Är det verkligen så viktigt?) Annars kirrar jag det med.

Sen om min socket inte skulle stämma med moderkortet hade jag väl inte ens fått in den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dantegoeswild:

Ska kolla noggrannare på om jag kan fixa så fläkten sitter bättre och kylpasta vet jag att jag inte har (Är det verkligen så viktigt?) Annars kirrar jag det med.

Sen om min socket inte skulle stämma med moderkortet hade jag väl inte ens fått in den?

Tror han menade socket som processorkylaren passar till. Utan kylpasta får man inte bra kylning oavsett hur bra processorkylare man har.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Jasså? Okej jo det kan ju stämma. Men jag får väl börja med kylpasta och kolla på om jag får skaffa en ny fläkt eller något annat kylsystem.

Tack för hjälpen guys :]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rydisen:

Arctic Cooling där är en bra kylare, men TS ska ha en i30 om han skulle köpa den.

Jepp, så är det, fel av mig, dock verkar den inte finnas på Inet.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)